Welke gist voor Gouden Carolus

Gestart door braaf, 20-11-2024 20:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-12-2024  16:40 uKun je in die app ook opgeven of je het eind SG meet met of zonder gebruik van bottelsuiker? Dat scheelt namelijk een halve % alcohol.

Nee, voor de app maakt dat niets uit. Deze gaat uit van gemeten waarden.
In de app zitten diverse tools die je kunt gebruiken zonder metingen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-12-2024  17:20 uNee, voor de app maakt dat niets uit. Deze gaat uit van gemeten waarden.

In dat geval kan de tool er alleen vanuit gaan dat tussen begin SG en eind SG er geen wijzigingen optreden zoals toevoegen van extra suikerstappen tijdens de vergisting of bottelsuiker (feitelijk is dat ook een suikerstap tijdens de vergisting). Als je dat wel doet dan moet je dat verrekenen naar een gecorrigeerd begin SG alsof je de extra suiker er in het begin hebt bijgedaan.

Het effect daarvan kun je uitrekenen en is als volgt:
voor elke gram per liter suiker toegevoegd tussen meten van begin SG en meten eind SG moet je het begin SG corrigeren met 0.387 SG punt.  Dus voor 8 gram bottelsuiker per liter is je begin SG dan voor de tool 3.1 SG punt hoger. Dus ook als je bijvoorbeeld extra suiker toevoegt tijdens de hoofdgisting bv 10% van het moutgewicht moet je dat doen, anders ga je hele grote fouten maken. Die 3 SG punten levert 0.5 vol% alcohol op. Dus als je dat niet meeneemt dan berekent de app 0.5 vol% alcohol te laag. 

Als je het eind SG meet voor het toevoegen van bottelsuiker dan moet je ook het eind SG corrigeren, maar dat is veel minder en kun je wel achterwege laten (-0.1 SG punt per gram suiker per liter) 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2024  10:30 uDie 3 SG punten levert 0.5 vol% alcohol op. Dus als je dat niet meeneemt dan berekent de app 0.5 vol% alcohol te laag. 

De app berekent het alcoholgehalte aan de hand van metingen. Dat is dus inclusief de hergisting.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-12-2024  15:03 uDe app berekent het alcoholgehalte aan de hand van metingen. Dat is dus inclusief de hergisting.
Als dat zo is dan zit die 8 gram bottelsuiker er waarschijnlijk als constante in en maak je dan een fout van ca 0.5 % alcohol als je geen bottelsuiker gebruikt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2024  15:48 uAls dat zo is dan zit die 8 gram bottelsuiker er waarschijnlijk als constante in en maak je dan een fout van ca 0.5 % alcohol als je geen bottelsuiker gebruikt.

Nee...

Voor het goede begrip de EasyDens en SmartRef doen metingen. Aan de hand daarvan wordt het alcoholgehalte, het begin SG, eind SG en dergelijke berekend.

Daarnaast heeft de app behorende bij deze apparaten rekentools. Die kun je gebruiken los van het doen van metingen.

Overigens zijn er heel wat hobbybrouwers die geen bottelsuiker gebruiken. In plaats daarvan satureren ze hun bieren met koolzuurgas. Er is dan geen toename qua alcohol.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 07-12-2024  16:04 uOverigens zijn er heel wat hobbybrouwers die geen bottelsuiker gebruiken. In plaats daarvan satureren ze hun bieren met koolzuurgas. Er is dan geen toename qua alcohol.

Waarheid als een koe. 🐄

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 06-12-2024  16:39 u10.2 bij 9.2 in mijn berekening
10,2 was met de Daniels formule, 9,5 bij gebruik van die van Papazian.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-12-2024  16:04 uNee...

Voor het goede begrip de EasyDens en SmartRef doen metingen. Aan de hand daarvan wordt het alcoholgehalte, het begin SG, eind SG en dergelijke berekend.
Ok dus jij hebt met de Easydens + smartref SG het eind SG en brekingsindex gemeten en daaruit het begin SG en alcoholpercentage teruggerekend? Dan is het interessant om te weten op welk begin SG je berekening uitkwam naast de berekende alcohol.

EvdBroek

Dit ging toch over welke gist voor een Gouden Carolus? :weetniet:

Schanulleke

Citaat van: EvdBroek op 08-12-2024  13:49 uDit ging toch over welke gist voor een Gouden Carolus? :weetniet:

Ik vermoed dat de vraagsteller al lang niet meer meeleest.

hansHalberstadt

Citaat van: EvdBroek op 08-12-2024  13:49 uDit ging toch over welke gist voor een Gouden Carolus? :weetniet:
Even samenvatten dan maar om de rode draad weer te begrijpen.

In dit verband ging het over het herleiden van de vergistbaarheid van de Gouden Carolus gist op basis van de gemeten waarden en gegevens van de brouwerij om zo te kunnen bepalen welke gisten in aanmerking komen. Jacques had dat bepaald (#11, #22) maar er waren vraagtekens bij de gemeten waarden (alcoholpercentage)  (#12,#14,#19,#21) wat dan weer terugvoert naar vergistbaarheid en dus naar de gistkeuze. Complicaties bij het meten en daaruit terugrekenen had ik aangegeven in #13,#16, #23,#26

Dus even kort gezegd: er zijn metingen gebruikt om de vergistingsgraad te bepalen en daarop de gist selecteren, maar er is nu veel onduidelijk over die metingen en de uitkomst en daar gaat de discussie nu over.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-12-2024  01:02 uOk dus jij hebt met de Easydens + smartref SG het eind SG en brekingsindex gemeten en daaruit het begin SG en alcoholpercentage teruggerekend? Dan is het interessant om te weten op welk begin SG je berekening uitkwam naast de berekende alcohol.

Waarom verdiep je je niet eerst in de werking van de EasyDens in combinatie met de SmatRef?

Dan zie je dat je met die apparatuur binnen enkele seconden allerlei gegevens over een bier te weten komt zonder dat je zelf ook maar iets zelf hoeft te berekenen. De metingen van Gouden Carolus was de eerste metingen die ik gedaan heb met deze apparatuur. Mogelijk is er iets misgegaan vandaar de ik de meting over wil doen.

Latere metingen met de EasyDens/SmartRef met zelfgebrouwen bieren hebben inmiddels laten zien dat de uitkomsten zeer berouwbaar zijn.

Jacques

Klopt.

Door mij is dit bier doorgemeten omdat ik het vermoeden heb dat bij dit bier, net als bij heel veel andere Belgische bieren, veel suiker wordt toegevoegd. Dit maakt het bepalen van de gist die gebruikt wordt erg lastig. Je kunt niet uitgaan van de schijnbare vergistingsgraad die een gist gebruikelijk geeft bij een volmout bier. Het gebruik van veel suikers zorgt voor veel esters en een dunnere body. Zaken die ik in Gouden Carolus herken...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 08-12-2024  15:20 uWaarom verdiep je je niet eerst in de werking van de EasyDens in combinatie met de SmatRef?

Dan zie je dat je met die apparatuur binnen enkele seconden allerlei gegevens over een bier te weten komt zonder dat je zelf ook maar iets zelf hoeft te berekenen.

Ik ken de werking. De Easydens meet dichtheid en de SmartRef meet brekingsindex. De combinatie van die 2 samen met een aangenomen omzettingsfactor van suiker in alcohol geeft de mogelijkheid om eea terug te rekenen. Ook de combinatie van begin SG en eind SG geeft met diezelfde aannames die mogelijkheid. Punt is de aannames. Die aannames moet de tool ook weten.

Jacques

Citaat van: Jacques op 06-12-2024  16:37 uMisschien is er iets fout gegaan bij de meting. Ik zal binnenkort een nieuw flesje kopen en deze meten. Ook zal ik dan het eind SG meten met een nauwkeurige Platometer die ik heb.

Een flesje Gouden Carolus gekocht en een nieuwe meting gedaan.

Alcoholpercentage 8,7%
Begin SG 1080
Eind SG 1016
Vergistingsgraad 80,0% (zelf berekend...)

Het is mij nu duidelijk wat er fout is gegaan. Ik heb een 0 voor een 8 aangezien door de schrijfwijze met een streep door de 0. Het begin SG is dus 1080 in plaats van 1088.

Ook het eind SG gemeten met een nauwkeurige platometer, daarmee 4,3 Plato gemeten = 1017.

hansHalberstadt

Nog even voor mijn begrip: klopt het dat je eind SG en eindBrix hebt gemeten en daaruit begin SG en alcoholvol% hebt teruggerekend?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-12-2024  18:22 uNog even voor mijn begrip: klopt het dat je eind SG en eindBrix hebt gemeten en daaruit begin SG en alcoholvol% hebt teruggerekend?

Nee. Al een paar keer heb ik je gevraagd je te verdiepen in het gebruik van de EasyDens en SmartRef...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-12-2024  21:42 uNee. Al een paar keer heb ik je gevraagd je te verdiepen in het gebruik van de EasyDens en SmartRef...

Wat ik denk te zien op het filmpje is meten van eind SG en eindBrix en dan via de app de relevante parameters terugrekenen op basis van de app met gemodelleerd gistingsproces. Dus wat zie ik dan niet goed?

[/quote]

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-12-2024  22:30 uWat ik denk te zien op het filmpje is meten van eind SG en eindBrix en dan via de app de relevante parameters terugrekenen op basis van de app met gemodelleerd gistingsproces. Dus wat zie ik dan niet goed?

Dat ik iets terugreken... Dat doet de app in een paar seconden. De techniek er achter vind ik niet zo interessant zo lang de uitkomsten betrouwbaar zijn. Er zijn meer manieren om met de hobby bezig te zijn...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-12-2024  22:36 uDat ik iets terugreken... Dat doet de app in een paar seconden. De techniek er achter vind ik niet zo interessant zo lang de uitkomsten betrouwbaar zijn.
Ok dus niet jij hebt gerekend, maar de app. Dat was ook wat ik bedoelde. Dus je weet nu de vergistingsgraad en je weet dat je dan op basis daarvan nog steeds weinig over de gist kunt zeggen omdat je niet weet hoeveel suiker er in de stort zat. Dus een variabel teveel.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-12-2024  22:59 uOk dus niet jij hebt gerekend, maar de app. Dat was ook wat ik bedoelde. Dus je weet nu de vergistingsgraad en je weet dat je dan op basis daarvan nog steeds weinig over de gist kunt zeggen omdat je niet weet hoeveel suiker er in de stort zat. Dus een variabel teveel.   

Klopt. Ook het rest extract dat gegeven wordt helpt niet. Maar misschien dat een goede rekenmeester daar wat mee kan?  smile

Deze is volgens de app 1028. Ik vermoed van niet omdat dit een waarde is die ProMash ook uitrekent...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-12-2024  23:20 uDeze is volgens de app 1028. Ik vermoed van niet omdat dit een waarde is die ProMash ook uitrekent...
Dus je hebt begin SG=1080 eid SG = 1016 eind SG zonder alcohol = 1028.
Als ik dat doorreken met de rekendemo dan moet ik een aanname doen voor de hoeveelheid toegevoegde suiker.

Zonder toegevoegde suiker:
Vergistng = 107% (tov 65% vergistbare moutsuiker) ik krijg dan begin SG=1080 op basis van 0% van het moutgewicht aan suiker eind SG = 1016,5 eind SG na verwijdering alcohol en aanvullen tot zelfde gewicht = 1028

Met toegevoegde suiker en gemiddelde gist (vergistng ia 100% (tov 65% vergistbare moutsuiker en 100% vergistbare extra suiker)
Ik krijg dan begin SG=1080 op basis van 9,5% van het moutgewicht aan suiker eind SG=1016,5 eind SG na verwijdering alcohol en aanvullen tot zelfde gewicht = 1028

Dus als je aanneemt dat er 9,5% suiker tov moutgewicht is gebruikt dan krijg je een gist van 74% SVG tov brouwsel met alleen moutsuikers.

Als je aanneemt dat er geen suiker tov moutgewicht is gebruikt dan krijg je een gist van 79% SVG tov brouwsel met alleen moutsuikers.

Dus als je weet hoeveel suiker tov mout er is gebruikt dan kun je concluderen wat voor gist er is gebruikt met wat voor standaard SVG. Zelf denk ik dat 9.5% suiker best realistisch kan zijn dus dan is een gist met 74% SVG gewoon een gemiddelde gist.

Met de 1028 SG kun je dus niets. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.