Welke gist voor Gouden Carolus

Gestart door braaf, 20-11-2024 20:30 u

Vorige topic - Volgende topic

braaf

Beste brouw collega's.
Ik wil binnenkort een Gouden Carolus gaan brouwen, alle ingrediƫnten heb ik op papier staan behalve een passende gist.

Wie kan me hierin adviseren.

Bij voorbaat dank.

Jacques

Citaat van: braaf op 20-11-2024  20:30 uBeste brouw collega's.
Ik wil binnenkort een gouden carolus gaan brouwen, alle ingrediƫnten heb ik op papier staan behalve een passende gist.

Wie kan me hierin adviseren.

Bij voorbaat dank.

Een lastige vraag omdat Gouden Carolus een vrij complex bier is. Het is zoetig, licht zurige, niet al te bitter, maar vooral een fruitig bier.

Er zijn best veel gisten die je zou kunnen gebruiken. Ik zou het zoeken in een Engelse gist zoals Pinnacle Heritage English Ale.

dmtaylor

Een oud recept hiervoor dat ik 15 jaar geleden vond en brouwde, specificeerde WLP570. Het had een vleugje fruitigheid, een lichte zuurgraad en een kruidnagelsmaak. Andere vergelijkbare gisten zijn WB-06, Wyeast 1388 en St. Lucifer (Escarpment Laboratories).

JacoH

Ter inspiratie zou je ook kunnen kijken wat anderen doen.

Als ik kijk bij de recepten in Brewfather kom ik tegen:

WLP545 (Gouden Carolus Classic clone 9.2% Solbo)
Wyeast 3787 (Gouden Carolus Imperial Blond Marx Brewery)
Wyeast 3787 (Gouden Carolus Tripel Marx Brewery)
Mangrove Jack's M41 (Gouden Carolus Classic Ales of Derwent)
Mangrove Jack's M31 (Gouden Carolus Tripel ScoAussie)
Mangrove Jack's M31 (Gouden Carolus Classic ScoAussie)
Mangrove Jack's M41 (Gouden Carolus Christmas Clone Frans Satink)
Opkweek uit fles La Trappe (Gouden Carolus Classic Marx Brewery)

Schanulleke

Het schijnt dat M31 een blend is met Belle Saison, die zou ik dus sowieso skippen:

https://www.homebrewtalk.com/threads/combining-yeasts-belgian-tripel-134-256.732039/

Bericht#6.

WLP545 is verwant aan Belle Saison. Ik zou voor een Carolus kloon geen saison gist gebruiken, dus ook die skippen.

M41 is mogelijk BE256 = Rochefort.

JacoH

Citaat van: Schanulleke op 26-11-2024  11:39 uM41 is mogelijk BE256 = Rochefort.
Dan heb ik mogelijk nog niet zo'n slechte keuze gemaakt, want ik heb recent Carolus Classic proberen te brouwen met Abbaye. Over het resultaat kan ik nog niet veel vertellen, want zit nog maar een weekje of 3 op fles, en daarbij komt dat ik tot nu toe een vrij matige brouwer ben  :-[

Chris71

Citaat van: Schanulleke op 26-11-2024  11:39 uM41 is mogelijk BE256 = Rochefort.

Zeker niet! M41 is een diastaticus, Fermentis BE-256 is geen diastaticus, en de Rochefort gist (Wyeast 1762) ook niet.

Schanulleke

Citaat van: Chris71 op 26-11-2024  22:37 uZeker niet! M41 is een diastaticus, Fermentis BE-256 is geen diastaticus, en de Rochefort gist (Wyeast 1762) ook niet.

Ja, id dat klopt niet. Ik ben niet zo van tripels, saisons ed dus ik heb zelf nog nooit iets uit die reeks M29,M31,M41,M47 geprobeerd. Je wil Carolus niet te droog hebben, dus wat blijft er dan over van de korrelgisten?

Esterenbrouw

Ik heb ooit ergens vernomen dat de Wyeast 3463 Verboden Vrucht een uitstekende gist
is voor de Gouden Carolus. Ik ga binnen enkele maanden testen.

dmtaylor

Citaat van: Schanulleke op 27-11-2024  11:38 uJa, id dat klopt niet. Ik ben niet zo van tripels, saisons ed dus ik heb zelf nog nooit iets uit die reeks M29,M31,M41,M47 geprobeerd. Je wil Carolus niet te droog hebben, dus wat blijft er dan over van de korrelgisten?

M47 is misschien een goede gistsoort om te proberen. Het is een matige attenuator, niet erg droog, met relatief milde esters en fenolen.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 27-11-2024  11:38 uJe wil Carolus niet te droog hebben, dus wat blijft er dan over van de korrelgisten?

Kijk naar het overzicht gedroogde gisten, er valt nog genoeg te kiezen...
Mijn suggestie was het zoeken in Engelse gisten, die geven in de regel veel fruitigheid.

Jacques

Zojuist Gouden Carolus doorgemeten.
Dat leverde de volgende resultaten op:

Alcoholpercentage 8,6%
Begin SG 1088 1080
Eind SG 1016
Vergistingsgraad 87,1%  81,8% 80,0%

In de smaak veel esters. Dit en ook de hoge vergistingsgraad en de lage body doen vermoeden dat sprake is van een hele hoge suikergift. En ook dat de vergistingstemperatuur hoog is.
De bitterheid is laag waardoor de zoete smaak van dit bier versterkt wordt.
Ik proef geen kruidnageltje waardoor de kans dat sprake is van een diastaticus gist erg klein is...

Kapau

De website van het Anker zelf geeft aan 20 Plato stamwortgehalte, dat zou 1.083 zijn toch?
https://www.hetanker.be/dranken/gouden-carolus-classic
Als het eind SG 1.016 is zou het een abv van 8,79% hebben. Kan het zijn dat de meting van het eind SG verkeerd was en rond de 1.018 zit? Je zou dan op een vergistingsgraad van 77% zitten wat inderdaad de zoetigheid wat meer zou verklaren.

lallemand abbaye  heeft een vergistingsgraad van 77-83%
Mangrove Jack New World Strong Ale 77 - 82%
Mangrove Jack M47 Belgian Abbey 73 - 77%
Ik zou het ergens in die richting zoeken.

hansHalberstadt

Citaat van: Kapau op 06-12-2024  06:05 uJe zou dan op een vergistingsgraad van 77% zitten wat inderdaad de zoetigheid wat meer zou verklaren.

lallemand abbaye  heeft een vergistingsgraad van 77-83%
Mangrove Jack New World Strong Ale 77 - 82%
Mangrove Jack M47 Belgian Abbey 73 - 77%
Ik zou het ergens in die richting zoeken.
Die vergistingsgraden gelden bij een standaard verhouding vergistbare/onvergistbare suikers van moutsuiker. Maar als er extra suiker is toegevoegd zoals bij veel Belgische bieren dan is de vergistingsgraad hoger dan de gistspec omdat extra suiker voor 100% vergistbaar is. Dus je moet dan ook het percentage toegevoegde suiker weten als je daar iets mee wilt.

hb-lot

Citaat van: Jacques op 05-12-2024  23:48 uZojuist Gouden Carolus doorgemeten.
Dat leverde de volgende resultaten op:

Alcoholpercentage 8,6%
Begin SG 1088
Eind SG 1016
Vergistingsgraad 87,1%

Kloppen die waardes wel?

hansHalberstadt

https://www.hetanker.be/dranken/gouden-carolus-classic geeft aan 8.5 vol% en 20 plato eind SG 1016 is dat gemeten of info van de brouwerij?

hansHalberstadt

De combinatie 20 plato, 8.5 vol% en eind SG 1016 kan niet kloppen denk ik als er hergisting op de fles heeft plaatsgevonden. Met 8.5% kom je dan op eind SG=1020. met eind SG=1016 kom je op 9.2 vol% alcohol. Omdat op de site de alcohol gegeven is, zou ik verwachten dat het eind SG dan 1020 zou zijn. 
Zonder hergisting op de fles kom je met eind SG=1016 op 8.8 vol% alcohol. Dat zit dan redelijk in de buurt van de 8.5% van de site. Dus je moet meer weten om de juiste conclusies te kunnen trekken.

Kapau

Dat riekt naar het ontbreken van een suiker toevoeging, of een zeer laag attenuerende gist?

Jacques

Citaat van: hb-lot op 06-12-2024  10:27 uKloppen die waardes wel?

Ze zijn gemeten met Anton Paar EasyDense en SmartRef.

Het alcoholgehalte is volgens de site 8,5% en ik heb 8,6% gemeten. Dat is geen verschil van enige betekenis. Het eind SG verbaast mij niet, het bier is relatief gezien vrij dun.

De vergistingsgraad klopt niet. Die heeft de app van Anton Paar niet gegeven en heb ik zelf berekend. Ik zie dat ik in het Excelbestand dat ik gemaakt heb een foutje gemaakt heb. De vergistingsgraad hoort 81,8% te zijn.
De app geeft wel het rest extract, dat is SG 1027.

hb-lot

Citaat van: Jacques op 06-12-2024  14:59 uZe zijn gemeten met Anton Paar EasyDense en SmartRef.

Het alcoholgehalte is volgens de site 8,5% en ik heb 8,6% gemeten.

Kan je verklaren waarom BrewFather dan 10,2% berekend voor hetzelfde begin en eind SG (zie mijn screenshot in #14) ?

Jacques

Citaat van: hb-lot op 06-12-2024  15:02 uKan je verklaren waarom BrewFather dan 10,2% berekend voor hetzelfde begin en eind SG (zie mijn screenshot in #14) ?

Nee, ik ben geen rekengrootmeester. Ik meet...

Even gekeken met ProMash. Die komt op 9,6% alcohol en een rest extract van 1029.

hb-lot

Citaat van: Jacques op 06-12-2024  15:06 uNee, ik ben geen rekengrootmeester. Ik meet...

Even gekeken met ProMash. Die komt op 9,6% alcohol en een rest extract van 1029.

Als ik bij BrewFather de ABV rekenmethode van geavanceerd naar standaard zet komt deze op 9,5% vergelijkbaar met ProMash, maar nog steeds een stuk hoger dan de gemeten 8,6%. Voor dat percentage zou ik Begin SG op 1.081-1.082 moeten zetten. Wat wel weer enigszins overeenkomt met 20 Plato.

Jacques

In de app van Anton Paar kun je ook het begin en eind SG invoeren en daarna het alcoholgehalte berekenen. Dat heb ik gedaan en dan kom ik op 9,7% alcohol...

Misschien is er iets fout gegaan bij de meting. Ik zal binnenkort een nieuw flesje kopen en deze meten. Ook zal ik dan het eind SG meten met een nauwkeurige Platometer die ik heb.

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 06-12-2024  15:02 uKan je verklaren waarom BrewFather dan 10,2% berekend voor hetzelfde begin en eind SG (zie mijn screenshot in #14) ?
het begint bij de vraag of brewfather het als og niet toevoegen van bottelsuiker meeneemt in de alcohol berekening.
dat scheel 0.5% alcohol terwijl het erindSg er nauwelijks door verandert. ik kom met mijn berekeningen lager uit dat Brewfather, dus ik denk dat de brewfather berekening dan iets te hoog uitkomt. (10.2 bij 9.2 in mijn berekening incl bottelsuiker) zonde bottelsuiker kom ik dus oop 8.6 vol%.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-12-2024  16:37 uIn de app van Anton Paar kun je ook het begin en eind SG invoeren en daarna het alcoholgehalte berekenen. Dat heb ik gedaan en dan kom ik op 9,7% alcohol...
Kun je in die app ook opgeven of je het eind SG meet met of zonder gebruik van bottelsuiker? Dat scheelt namelijk een halve % alcohol.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.