Een nieuwe brouwopstelling bouwen

Gestart door PP, 16-11-2024 14:37 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Menigeen is nu jaloers, gok ik ;) Heel mooi!

PP

Het duurt even maar de afzuiging is klaar en getest: 460 m3/u. Alleen nog het snoerke inkorten en vastzetten.
Op 2 plekken worden verbrandingsgassen afgezogen: boven de kookketel en de heetwaterketel.

Groet, Paul

afzuiging 23 jan 25.jpg

PP

Aan de voorzijde van de opstelling, onder de ketels, worden de regelkranen geplaatst.

Aan de linker zijde de zg. wort-loop, in het midden de doorstroomkoeler en aan de rechterzijde de heetwater-loop.

De volgende uitdaging dient zich aan: hoe e.e.a te bevestigen?

Het gewicht van de de onderdelen is behoorlijk (het wort-loop deel = 13 kg; het heetwater-loop deel = 7,5 kg).
Om alles te kunnen bevestigen wil ik de pompen fixeren om vervolgens de kranen etc. in logische combi-delen aan te kunnen brengen.

Groet, Paul

Dagobert1966

Ziet er prachtig uit, zeer professioneel, maar .... hoe lag duurt het schoonmaken wel niet?

PP

Ik denk dat ik je opmerking begrijp; kan het niet wat sneller.
Er is o.a. ook nog een welwillende lasser aan de slag om een aantal aanpassingen te maken.
De bouw ligt volgens planning keurig op schema.
De maiden brew is eind maart gepland.

Groet, Paul

Dagobert1966

Ik bedoelde eigenlijk dat er erg veel onderdelen, koppelingen en kranen lijken te zijn die allemaal iedere keer schoongemaakt moeten worden?

PP

OK, duidelijk. Brouwen is poetsen.

Ketels, kranen en verbindingsstukken zijn gepolijst en eenvoudig inwendig schoon te spoelen.

Het hete koelwater wordt opgevangen in de heetwaterketel.
M.b.v. de heetwater-pomp kunnen ketels en leidingsystemen gespoeld worden via een CIP mogelijkheid.
Afvalwater wordt afgevoerd via een drain.

Na afloop brouwen: verbindingen los maken, Siliconen seals en alle onderdelen in een bak met schoonmaakmiddel, schoonspoelen en drogen.
Ik denk dat de tijdsinvestering wel meevalt.
In de toekomst wordt eventueel een ultra-soonbad aangeschaft om hardnekkiger vuil los te trillen.

Daarnaast, we brouwen als een team van 3 personen.
De "jongste" bediende begint onderaan zijn carrière-ladder binnen onze brouwwereld. Dus....

Groet, Paul

PP

Volgende stap: test van de branders en uittesten van het hitteschild ter bescherming van de tafel.

Resultaat: mooie strakke vlammen; T onder hitteschild minder dan 25 °C bij volle belasting brander.
Ik ben tevreden.

Groet, Paul

PP

Wat je straks niet ziet kost nog de meeste inspanning.

Aan de lange voorzijde van de werktafel onder het tafelblad wordt straks een plaat bevestigd waaraan de pompen en kranen worden bevestigd.
Om deze plaat met onderdelen te kunnen dragen (gewicht ca. 30 kg) is m.b.v. constructie-profielen een draagconstructie  aangebracht.
Een extra uitdaging die we ons oplegden: geen gaten/ verbindingen in de tafel zelf aanbrengen.
Dat is gelukt.

Vervolg: plaat aanbrengen, pompen en kranen bevestigen. De 1e brouwsessie komt steeds dichterbij.

Groet, Paul

hansHalberstadt

Citaat van: PP op 13-02-2025  19:32 uVolgende stap: test van de branders en uittesten van het hitteschild ter bescherming van de tafel.

Resultaat: mooie strakke vlammen; T onder hitteschild minder dan 25 °C bij volle belasting brander.
Ik ben tevreden.

Groet, Paul

ik zie dat je hitteschild maar nauweljks breder is dan de brander. natuurlijk meet je geen temperatuurstijging onder het hitteschild maar de vlam straalt af naar alle kanten. dus vlak naast het hitteschild wordt het nog heel warm vrees ik zelf heb ik daarom een hitteschild van aluminium plaat van ca 50 cm x 50 cm

PP

Volgens ontwerp komt er nog een opstaande rand (via lasser) om de brander waar het rooster en de ketel op rust.
De stralingswarmte naar de tafel wordt dan beperkt terwijl er een luchtstroom naar boven voor "verkoeling" zorgt.

Groet, PAul

hansHalberstadt

Citaat van: PP op 09-03-2025  15:00 uVolgens ontwerp komt er nog een opstaande rand (via lasser) om de brander waar het rooster en de ketel op rust.
De stralingswarmte naar de tafel wordt dan beperkt terwijl er een luchtstroom naar boven voor "verkoeling" zorgt.

Ik neem aan dat er dan in die opstaande rand voldoende luchtgaten zitten voor de zuurstoftoevoer van onderaf voor de brander?

PP

Bij de 2 "gasaanvoerarmen", aan de voorzijde van de brander, is de omsluitende ring deels open, voor de rest gesloten.
Alle benodigde zuurstof nodig voor de verbranding wordt via de aanzuigopening bij de regelkranen aangezogen en gemengd met propaan-gas (ligt buiten de dragende ring). 

Daarnaast is het draagrooster duidelijk groter dan de ketels. Warme verbrandingsgassen kunnen er langs opstijgen en verkoelende koude lucht aanzuigen.

Groet, Paul

hansHalberstadt

Citaat van: PP op 09-03-2025  17:53 uAlle benodigde zuurstof nodig voor de verbranding wordt via de aanzuigopening bij de regelkranen aangezogen en gemengd met propaan-gas (ligt buiten de dragende ring).
Je bedoelt de voormenging van gas en lucht via de venturi? Maar daarnaast is ook nog lucht nodig die van onder de brander langs de vlam omhoog moet komen. Dat is nodig voor een volledige verbranding, anders krijg je kans op koolmonoxide.

PP

Een interessante opmerking.

Ik ben 24 jaar actief geweest als scheikunde docent op een middelbare school.
Al mijn leerlingen hebben mogen experimenteren met een Bunsenbrander en konden mij haarfijn demonstreren en uitleggen hoe je verschillende vlamsoorten kunt instellen en wat de instellingen van brandbaar gas en lucht moesten zijn.

Een gasbrander is zo ontworpen dat zuurstof (lucht) in een overmaat gemengd wordt met een brandbaar gas.
M.a.w. alle benodigde zuurstof wordt via de venturi aangevoerd.
Sluit je de venturi dan reageert het gas inderdaad met de omringende lucht en ontstaat er een gele vlam; door een onvolledige verbranding ontstaan gloeiende roetdeeltjes, koolmonoxide en andere nare producten (zoals bijv. bij een houtvuur of een kaars).
Een goed afgestelde gasbrander brandt met een licht blauwe vlam tot een volledige verbranding.
Een explosie wordt voorkomen doordat de vlam alleen aan de uitstroomopening brandt.

Groet, Paul

hansHalberstadt

Citaat van: PP op 10-03-2025  18:02 uEen gasbrander is zo ontworpen dat zuurstof (lucht) in een overmaat gemengd wordt met een brandbaar gas.
M.a.w. alle benodigde zuurstof wordt via de venturi aangevoerd.
Sluit je de venturi dan reageert het gas inderdaad met de omringende lucht en ontstaat er een gele vlam; door een onvolledige verbranding ontstaan gloeiende roetdeeltjes, koolmonoxide en andere nare producten (zoals bijv. bij een houtvuur of een kaars).
Een goed afgestelde gasbrander brandt met een licht blauwe vlam tot een volledige verbranding.

voor zover ik weet heb je bij een aardgasbrander te maken met primaire en secundaire verbranding. primair is inderdaad via de venturi maar secundair is via aanvoer van lucht rond de brander. zie bv https://speakerdeck.com/preventie/binneninstallaties-op-aardgas?slide=17
Dus ik zou er wel mee uitkijken want bij onvolledige verbranding krijg je koolmonoxide en andere giftige stoffen.

hansHalberstadt

PP

Dank voor je reactie.

Zoals ik eerder aangaf:

Citaat van: PP op 09-03-2025  17:53 uBij de 2 "gasaanvoerarmen", aan de voorzijde van de brander, is de omsluitende ring deels open, voor de rest gesloten.

M.a.w. deze opening is ca. 10* groter dan de venturi; er zal ook voldoende secundaire lucht worden aangevoerd.

PS: als ik op youtube veelal Amerikaanse brouwbranders in actie zie, zijn de vlamtippen vaak geel.
Ook al is er ruim secundaire lucht beschikbaar (branders in open ruimte) moet de venturi aanvoer onvoldoende zijn.

Groet, Paul

hansHalberstadt

Bij gele vlammen is de venturi te luchtarm afgesteld, dus kwestie van afstellen (net zoals bij een bunsen brander). Jij geeft nu aan extra gaten te hebben voor secundaire lucht. Daar ging het om. Die secundaire lucht is nodig om de verbranding aan de buitenkant van de vlam goed af te kunnen ronden. 

Spyro

Citaat van: PP op 10-03-2025  18:02 uEen explosie wordt voorkomen doordat de vlam alleen aan de uitstroomopening brandt.

Die explosies bij het aansteken van de brander krijg je omdat het gas niet ver genoeg open staat, ik had het vroeger ook vaak voor, tot ik de gasbrander steeds aanstak met een groter gasdebiet, explosies zijn verleden tijd nu...

PP

De "draagraam"-constructie is klaar en getest.
De constructie is zeer stabiel ondanks dat er geen enkele schroef verbinding met de tafel is gemaakt.
Aan de draagraam-constructie wordt een draaibare raam gemonteerd m.b.v. scharnieren.
Volgens planning kunnen we het raam opklappen en horizontaal plaatsten zodat tri-clamp verbindingen van de relatief zware onderdelen eenvoudig zijn aan te brengen.

De doorstroomkoeler is naast de kookketel gemonteerd.
Het draagrek is relatief eenvoudig los te koppelen (de brouwtafel moet mobiel zijn).
De doorstroomkoeler is hoger dan de pomp geplaatst zodat het wort volledig kan worden weggepompt.
Na schoonspoelen zal er geen water in de koeler blijven staan.

Groet, Paul

Broewerke

En wat gaat de naam zijn van de brouwerij. Uermundjs trots?

PP

Uermentse broewerie? Zou kunnen.

De bieren worden gebrouwen onder de naam: 3 Meesters Brouw.

Groet, Paul

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.