Spoelen brouwapparaat / grainfather

Gestart door Brouwer Stino, 08-11-2024 23:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwer Stino

Beste brouwers,

Inmiddels eigenaar van de Grainfather G30 v3 en vandaag eerste brouwsel gemaakt. Werkt prima en prettig, alleen het spoelen vraag ik me af of dit wel optimaal is (meer of ik dit wel optimaal doe). De moutkorf is uit de brouwketel te tillen, maar:

1. Filterbed valt redelijk snel droog zo hangend boven de brouwketel;
2. Na het spoelen valt het spoelwater nog een stukje naar beneden het wort in (zuurstof);
3. Gesloten systeem, dus de eerste prut die je normaal met de hevelfilter na het aanzuigen opvangt en teruggooit, kun je er schijnbaar hier niet uitkrijgen.

Op zoek naar het perfecte bier wil ik eigenlijk dat ik met minimale zuurstofinslag kan filteren en helder bier krijg zonder smaakafwijking. Misschien zie ik iets over het hoofd? Of tips om het toch toe te kunnen passen? Idee om bijvoorbeeld niet te spoelen? Wel draadjes hierover tegengekomen maar raakte een beetje de draad kwijt..

Groeten,

Stijn

Snelbier

Citaat van: Brouwer Stino op 08-11-2024  23:16 u... Grainfather G30 v3...
... spoelen vraag ik me af of dit wel optimaal is (meer of ik dit wel optimaal doe). De moutkorf is uit de brouwketel te tillen, maar:

1. Filterbed valt redelijk snel droog zo hangend boven de brouwketel;
2. Na het spoelen valt het spoelwater nog een stukje naar beneden het wort in (zuurstof);
3. Gesloten systeem, dus de eerste prut die je normaal met de hevelfilter na het aanzuigen opvangt en teruggooit kun je er schijnbaar hier niet uitkrijgen.

Op zoek naar het perfecte bier wil ik eigenlijk dat ik met minimale zuurstofinslag kan filteren en helder bier krijg zonder smaakafwijking. Misschien zie ik iets over het hoofd? Of tips om het toch toe te kunnen passen? Idee om bijvoorbeeld niet te spoelen? ...
Punt 3, we beginnen makkelijk..
Niets mee doen, is NIET te vergelijken met een conventionele (gewone) brouwketel.
Je filtert in een automaat continu, dus de eerste spoeling is schoon, waarschijnlijk al een half uur. Zinloos om dat terug te gooien.

Punt 2, Spoeling die in het wort klettert. Gaat eigenlijk over zuurstof-inslag aan 'warme kant'.  In goed Nederlands (  :pan: ) HOT SIDE AERATION..
Kan een aandachtspunt zijn als je de puntjes op de iiiiII zet, maar er zijn ergere dingen om je als brouwer druk over te maken.

Punt 1: Filterbed valt droog tijdens spoelen.. Moet je voorkomen, maar is lastig.
Droogvallen geeft meer zuurstof-inslag aan 'warme kant', ongewenst.
Betekent ook dat je spoelwater te snel doorloopt, dus minder rendement omdat er minder suikers wordt opgelost.  Rendement-verschil is overigens enkele procenten, verwacht er geen wonderen van.

Droogvallen van filterbed in een automaat kan je eigenlijk maar op 1 manier oplossen: moutkorf langzaam optillen.
Optimaal spoelen duurt +/- een uurtje, dus dat ga je met lamme armen niet redden.
Zoek op 'takel' op ons forum en verbaas je hoe sommigen dit oplossen.
Ik zelf heb de takelband al een jaar liggen, maar ben er gewoon nooit aan toe gekomen om hem in het plafond te schroeven.  Mijn bieren smaken nog steeds prima, vindt iedereen.
Succes, Snelbier.

hansHalberstadt

Daar is al het nodige over uitgezocht:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=582939
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=556329

Al een hele tijd niets meer over gehoord trouwens, dus gebruikt iemand dit nog?

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 09-11-2024  00:17 uIk zelf heb de takelband al een jaar liggen, maar ben er gewoon nooit aan toe gekomen om hem in het plafond te schroeven.  Mijn bieren smaken nog steeds prima, vindt iedereen.
Succes, Snelbier.
Toch kan ik vaak wel aangeven of een bier met een brouwautomaat is gebrouwen op de standaard manier. Er zit dan een kenmerkend smaakje aan wat ik niet goed kan omschrijven. Doet een beetje denken aan bostel met papiersmaak met ook nog iets van gistig smaakje. Ik vermoed dat het toch het resultaat is van oxidatie van stoffen in het beslag.     

Broewerke

Een eenvoudige fietstakel en je moutkorf kun je in elke gewenste stand takelen. De ketel staat op een verrijdbaar plateau en werkt super. Geen getil en gesjouw met warme vloeistof

Brouwer Stino

Dank, en mooie oplossingen! Al lezende bedacht ik me nog iets. Ik heb nog een filterkuip staan, wat als ik deze na het maischen met zeg 4 of 5 liter (spoelwater) vul, vervolgens het filterbed hierin leeg (waardoor de mout niet droog komt te staan boven de ketel) en na het vormen van het filterbed het filteren start (waarbij ik het extra verkregen wort door het spoelen terug laat lopen in de brouwautomaat). Dit om punt 1 goed het hoofd te bieden, zonder haken oid in m'n plafond want dat krijg ik er hier helaas niet doorheen..) en met minimale zuurstofslag. Of leidt het overtillen van het filterbed al direct tot te veel zuurstofinslag? In andere woorden, is de duur van het contact minder belangrijk dan überhaupt contact tussen filterbed en zuurstof?

Dank weer voor de reacties!

hansHalberstadt

Overgieten is waarschijnlijk net zo erg als het filterbed optillen en laten kletteren. Dus nog steeds een slecht compromis, ook al omdat je dan feitelijk overgaat naar een 2 pans systeem terwijl de brouwautomaat nu net bedoeld was als een eenpanssysteem.

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 09-11-2024  10:11 uEen eenvoudige fietstakel
Als ik zoek op fietstakel dan zie ik ook constructies die aan het plafond zitten. Waarschijnlijk bedoel je dan een montagestandaard?

Broewerke

Ja eentje aan het plafond.
1 van de 2 takels gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 09-11-2024  13:21 uJa eentje aan het plafond.
1 van de 2 takels gebruiken.

Citaat van: Brouwer Stino op 09-11-2024  10:36 uzonder haken oid in mijn plafond, want dat krijg ik er hier helaas niet doorheen...)

Daarom dacht ik meer aan zoiets:
montagestandaard.gif

Bijvoorbeeld https://www.decathlon.nl/p/montagestandaard-voor-fiets-500/_/R-p-342419?mc=8891344&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=nl_t-serv_ct-shopp_n-fietsonderdelen_ts-gen_f-cv_o-roas_pt-all_&utm_agid=158938531583&utm_term=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiArby5BhCDARIsAIJvjIRjtxzEafaPdW5NabDfMLuEE-MWBSqzLHa0qxzbK7YKecstC35vKTEaAnVWEALw_wcB

Maar als je handig bent kun je natuurlijk ook zelf een constructie bedenken.

Theo Mol

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2024  13:40 u
Citeerzonder haken oid in m'n plafond want dat krijg ik er hier helaas niet doorheen..)

daarom dacht ik meer aan zoiets:

Zo'n standaard kan een fiets houden, maar blijft hij stevig staan met een volle moutkorf eraan?
Ik kan - en wil - niets in het plafond schroeven en denk aan een constructie van een paar balkjes die om de ketel heen staan met een juk er bovenop.
En dan de ratel van een spanband gebruiken om de korf op te tillen, zou dat lukken?

Broewerke

Dat kan allemaal natuurlijk maar het moet ook handig zijn.
De korf met inhoud van 20 liter bm weegt iets van 10 kg. Dus een standaard houd dat al gauw. Het handige vind ik dat zodra ie uitgelekt is, en bijna tegen de kook, ik de ketel die op een rollend onderstel staat mou opzij kan rollen. De korf laat ik dan in een andere ketel zakken en kan nog iets uitlekken.
Of je maakt een arm boven de ketel die je rond kunt draaien.
Plaat op de vloer. Buis erop en dwars armpje, verstelbaar aan dikker buisje zodat je m rond kunt draaien, waar je een takel aan hangt. Alles uitneembaar en je bergt t ook nog eens gemakkelijk op. Werkt vele malen handiger dan de gehele ketel tillen, hoe sterk je ook bent

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 09-11-2024  13:53 udaarom dacht ik meer aan zoiets:

Zo'n standaard kan een fiets houden, maar blijft hij stevig staan met een volle moutkorf eraan?

En dan de ratel van een spanband gebruiken om de korf op te tillen, zou dat lukken?
Er staat 'Een stabiele standaard voor fietsen tot 25 kg,'
En in dit bericht: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=670159
kwam ik op ca 12 kg max benodgd.

de ratel van een spanband gebruiken doet Jacques volgens mij dus zal werken. spanbanden komt heel veel kracht op normaal gesproken.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 09-11-2024  00:17 uIk zelf heb de takelband al een jaar liggen, maar ben er gewoon nooit aan toe gekomen om hem in het plafond te schroeven.  Mijn bieren smaken nog steeds prima, vindt iedereen.
Succes, Snelbier.

Even schroeven is zo gedaan. Het grote voordeel is dat het liften van de moutkorf een stuk makkelijker verloopt.
En verder kun je iets effectiever spoelen omdat je er meer tijd voor kunt nemen.
Qua smaak zal het meevallen. Door de hoge temperatuur is de oxidatie beperkt.

John

Mijn ervaring is dat met een brouwautomaat spoelen op geen enkele manier langzaam (genoeg) gaat. Ook niet met een spanband aan het plafond.

De enige manier is m.i. als je de uitgang van de beslagkuip met een kraan kunt knijpen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2024  03:02 uToch kan ik vaak wel aangeven of een bier met een brouwautomaat is gebrouwen op de standaard manier. Er zit dan een kenmerkend smaakje aan wat ik niet goed kan omschrijven. Doet een beetje denken aan bostel met papiersmaak met ook nog iets van gistig smaakje. Ik vermoed dat het toch het resultaat is van oxidatie van stoffen in het beslag.   

Het mij nooit gelukt om aan de hand van de smaak van een bier te zeggen of deze gebrouwen is met een brouwautomaat of een traditionele pan.
Oxidatieproblemen ontstaan meestal na de vergisting.

Jacques

Citaat van: John op 09-11-2024  21:03 uMijn ervaring is dat met een brouwautomaat spoelen op geen enkele manier langzaam (genoeg) gaat. Ook niet met een spanband aan het plafond.
Ook bij een brouwautomaat kun je de afvoer van je wort regelen...

hansHalberstadt

Citaat van: John op 09-11-2024  21:03 uMijn ervaring is dat met een brouwautomaat spoelen op geen enkele manier langzaam (genoeg) gaat. Ook niet met een spanband aan het plafond.
De spoelsnelheid is evenredig met de druk over het filterbed en dat is weer het hoogteverschil tussen vloeistof hoogte van het filterbed en vloeistof hoogte van de opgevangen wort buiten de moutkorf [1]. Dat verschil moet je dus goed instellen. Probleem is alleen dat je dat niet goed kunt zien.
Bij de methode die ik heb voorgesteld hier: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=582939
lost dat automatisch op door met een van tevoren bepaalde kracht de moutkorf op te tillen. 

[1] als dat hoogteverschil 0 is dan is de spoelsnelheid ook 0 

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 09-11-2024  13:53 uEn dan de ratel van een spanband gebruiken om de korf op te tillen, zou dat lukken?

Een moutkorf met 40 liter wort optillen met een ratelspanband is geen enkel probleem en kost heel weinig kracht. Wel een spanband kopen die geschikt is voor minimaal 750 kg, veiligheid voor alles immers!

Brouwer Stino

Dank voor de reacties! Mogen uiteindelijk toch een paar schroeven in het plafond hier, komen dan merendeel van de tijd planten in (die ik moet onderhouden...) maar maakt de oplossing dan voor mij toch eenvoudig. :)

Brouwer Stino

Citaat van: Jacques op 09-11-2024  21:00 uEven schroeven is zo gedaan. Het grote voordeel is dat het liften van de moutkorf een stuk makkelijker verloopt.
En verder kun je iets effectiever spoelen omdat je er meer tijd voor kunt nemen.
Qua smaak zal het meevallen. Door de hoge temperatuur is de oxidatie beperkt.

Ik dacht juist dat bij hoge temperaturen oxidatie eerder plaatsvindt? Als dit bij lage temperaturen eerder gebeurt, is dat überhaupt weer een zorg minder.

John

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2024  21:25 uDe spoelsnelheid is evenredig met de druk over het filterbed en dat is weer het hoogteverschil tussen vloeistof hoogte van het filterbed en vloeistof hoogte van de opgevangen wort buiten de moutkorf [1]. Dat verschil moet je dus goed instellen. Probleem is alleen dat je dat niet goed kunt zien.
Bij de methode die ik heb voorgesteld hier: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=582939
lost dat automatisch op door met een van tevoren bepaalde kracht de moutkorf op te tillen. 

[1] als dat hoogteverschil 0 is dan is de spoelsnelheid ook 0

Als ik mijn moutkortf met de spanbad omhoog trek is dat al gauw 1,5-2 cm. het water dat ik erbovenop giet zakt daar direct doorheen. Als ik eerst water toevoeg en daarna de moutkorf omhoog trek duurt dat m.i. ook tekort om goed te spoelen.

hansHalberstadt

Citaat van: John op 09-11-2024  22:24 uAls ik mijn moutkortf met de spanbad omhoog trek is dat al gauw 1,5-2 cm. het water dat ik erbovenop giet zakt daar direct doorheen. Als ik eerst water toevoeg en daarna de moutkorf omhoog trek duurt dat m.i. ook tekort om goed te spoelen.
Dat klopt als je de hoogte inderdaad vastzet met een spanband. De methode die ik voorgesteld hebt doet dat echter niet want die geeft een ingestelde kracht ipv een vaste hoogte. als je dan spoelwater opgiet dan wordt in eerste instantie het hoogteverschil groter, maar daardoor wordt de moutkorf ook ineens zwaarder met een ingestelde kracht betekent het dat de moutkorf gelijk dieper gaat zakken en dus het hoogteverschil precies gelijk blijft. Dus maakt niet uit hoeveel spoelwater je erop giet, de spoelsnelheid blijft bepaald door de kracht die je hebt ingesteld.

Jacques

Citaat van: Brouwer Stino op 09-11-2024  22:00 uIk dacht juist dat bij hoge temperaturen oxidatie eerder plaatsvindt? Als dit bij lage temperaturen eerder gebeurt, is dat überhaupt weer een zorg minder.

Het is redelijk complex. Eerst moet er zuurstof oplossen in de vloeistof. In hete vloeistof kan minder zuurstof oplossen dan in een koude vloeistof. Maar de oxidatiereactie gaat bij de hoge temperatuur wel veel sneller...

Jacques

Citaat van: John op 09-11-2024  22:24 uAls ik mijn moutkortf met de spanbad omhoog trek is dat al gauw 1,5-2 cm. het water dat ik erbovenop giet zakt daar direct doorheen. Als ik eerst water toevoeg en daarna de moutkorf omhoog trek duurt dat m.i. ook tekort om goed te spoelen.

De truc is je moutkorf niet meteen omhoog te halen na het toevoegen van een klein beetje spoelwater.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.