Weizenbier 1e brouw

Gestart door Rotarren, 06-11-2024 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Rotarren

Als trotse bezitter van een mooie brouwketel en fermenter, ben ik begonnen met een recept voor een Weizenbier.

Al een hoop gelezen maar als je net begint met brouwen, weet je eigenlijk nog niets.

Alles is volgens mij goed gegaan. Ik zag in het recept niet terug dat er suiker toegevoegd moest worden. Ik ga er dan ook vanuit dat je dat pas doet als je gaat bottelen. Ik heb ooit met een thuisbrouwpakketje een keer een tripel gemaakt en daar moest voor het gisten veel suiker in en na het vergisten ook voordat er gebotteld moest worden.

Ik hoop dat het bij dit Weizen recept enkel suiker toevoegen is voor het botttelen? Mag ik dat zo aannemen. Zo'n 8 gram per liter bier in 15 ml water oplossen?

Schanulleke

En dan 5 ml per flesje van 30cl; dat gaat goed komen.

Rotarren

Citaat van: Schanulleke op 06-11-2024  11:58 uEn dan 5 ml per flesje van 30cl; dat gaat goed komen.

Hoe bedoel je 5ml per flesje?

Ik heb nu 23 liter weizen die staat te vergisten. Nog een dag of 10, dan kan het gebotteld worden. Dan dien ik 8 gram suiker per liter op te lossen in 15 ml water. Dus 23 * 8 gram suiker = 184 gram suiker en dan 23 * 15 ML = 345 ML water.

Dus 184 gram suiker oplossen in 345 ML water. Die voeg ik toe aan het bier. Even roeren en bottelen toch?

Schanulleke

Citaat van: Rotarren op 06-11-2024  15:08 uHoe bedoel je 5ml per flesje?

Nou, je zegt 8 gram per liter in 15 ml en een liter is 3 flesje van 30-33cl, dus 5 ml per flesje. Maar zo te zien voeg je het in een keer toe aan 23 liter, maar dat komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Rotarren

Citaat van: Schanulleke op 06-11-2024  15:23 uNou, je zegt 8 gram per liter in 15 ml en een liter is 3 flesje van 30-33cl, dus 5 ml per flesje. Maar zo te zien voeg je het in een keer toe aan 23 liter, maar dat komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Ah zo bedoel je. Ja ik voeg het in 1 keer toe. Ik heb ook gelezen dat sommige het per flesje toevoegen met injectie naalden of spuitjes. Dat is mij iets teveel van het goede als je ruim 60 flesjes moet bottelen ;D

Stekel

Hoi, ik brouw ook meestal ongeveer 20-22 liter. Bottelsuiker met een 5 ml injectie spuitje gaat toppie. Opstelling in mun garage op de rvs werkbank met links mun vrouw die de flesjes injecteert met suiker oplossing,in het midden het gistvat met slang en ik rechts met het kroonkurkapparaat. Kwartier tot 20 minuten werk.

Theo Mol

Citaat van: Rotarren op 06-11-2024  16:15 uJa ik voeg het in 1 keer toe. Ik heb ook gelezen dat sommige het per flesje toevoegen met injectie naalden of spuitjes. Dat is mij iets teveel van het goede als je ruim 60 flesjes moet bottelen ;D
Beide methodes werken goed. Bij de alles-in-het-bier-methode wil je de gist niet meenemen, dus dat gaat meestal via een apart bottelvat. De spuitjesmethode lijkt omslachtig maar je kunt daarmee direct uit het gistvat bottelen (wel boven de gist aftappen  :police: ) en je hoeft minder slangen en geen bottelvat te desinfecteren.
Ieder z'n meug.

Rotarren

Citaat van: Theo Mol op 06-11-2024  22:03 uBeide methodes werken goed. Bij de alles-in-het-bier-methode wil je de gist niet meenemen, dus dat gaat meestal via een apart bottelvat. De spuitjesmethode lijkt omslachtig maar je kunt daarmee direct uit het gistvat bottelen (wel boven de gist aftappen  :police: ) en je hoeft minder slangen en geen bottelvat te desinfecteren.
Ieder z'n meug.

Dat is waardevolle informatie, dank je. Ik probeer een beergun met een grainfather fermenter te verbinden maar kom er in de praktijk achter dat dit helemaal niet praktisch is. Ik zal het eerst moeten overbrengen naar een keg van 23 liter. Daar kan ik wel de beergun (blichmann) op aansluiten en gemakkelijk de flesjes vullen. Dit sluit ik aan met de high pressure transfer kit van grainfather zodat ik inderdaad netjes boven het gist blijf :-)

Theo Mol

Van een beergun had ik geen idee, even opgesurft.
Imposant ding. Het is een apparaat om mee onder druk af te vullen.

Nu weet ik even niet wat je van plan bent. Want als je onder druk gaat vullen vanuit je keg of ander drukvat dan is het bier al op druk, begrijp ik dat goed?
In dat geval denk ik dat je geen suiker moet toevoegen bij het bottelen want de suiker is bedoeld om koolzuurdruk op je bier te krijgen. Gecarboniseerd bier met bottelsuiker lijkt een patent recept voor ontploffende flessen.

Maar misschien weet ik niet hoe je gaat bottelen.
Dit is de methode die ik volg. Ik vul mijn flesjes met een (af)vulpijpje - een veel eenvoudiger ding, ook te koop bij een brouwwinkel voor een paar euro. Dat gaat met een slangetje aan het bottelvat en werkt op zwaartekracht. Het bier is niet op druk dus ik voeg suiker toe, die wordt vergist tot (o.a.) koolzuurgas voor de prik in het bier.
De suiker voeg ik in ieder flesje toe met een repeteerspuit maar je kunt ook een maatlepeltje suiker per fles toevoegen of alle suiker in je (overgehevelde) bier oplossen voor het bottelen.

Rotarren

Hi Theo, bedankt voor je reactie.
Ik ben inmiddels een paar weken verder en heb het Weizenbier gebrouwen. Ik heb het bier overgeheveld van de fermenter naar de keg (onder druk). Dat ging perfect. Daarna suiker toegevoegd, keg gesloten en met de beergun de flesjes gevuld. Deze staan nu bijna 2 weken na te gisten op fles bij 20 graden. Gisteren eentje geopend om te proeven. Aangezien dit mijn eerste brouw betreft ooit was het een spannend moment.

De fles had een mooie druk, het bier smaakte echt fantastisch (had mij niet bedacht dat het zo lekker zou zijn) en de kleur en schuimkraag zijn echt perfect!

thepsych

Citaat van: Rotarren op 06-11-2024  16:15 uAh zo bedoel je. Ja ik voeg het in 1 keer toe. Ik heb ook gelezen dat sommige het per flesje toevoegen met injectie naalden of spuitjes. Dat is mij iets teveel van het goede als je ruim 60 flesjes moet bottelen ;D
Met een voederspuit die je in kunt stellen op 5 ml gaat het best snel.....bijvoorbeeld deze:https://nl.aliexpress.com/item/1005001633097216.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.682.24e479d2u7Dpmd&gatewayAdapt=glo2nld

hb-lot

Citaat van: Rotarren op 06-11-2024  16:15 uIk heb ook gelezen dat sommige het per flesje toevoegen met injectie naalden of spuitjes. Dat is mij iets teveel van het goede als je ruim 60 flesjes moet bottelen ;D
Citaat van: thepsych op 01-12-2024  10:00 uMet een voederspuit die je in kunt stellen op 5 ml gaat het best snel.....bijvoorbeeld deze:https://nl.aliexpress.com/item/1005001633097216.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.682.24e479d2u7Dpmd&gatewayAdapt=glo2nld
Met een "gewoon" 5 ml spuitje eigenlijk ook wel. Ik zag er de eerste keer ook een beetje tegenop, maar het is prima te doen, makkelijk en snel.
Een bijkomend voordeel is dat ze praktisch niets kosten en per stuk steriel verpakt zijn, dus je hoeft niets te ontsmetten of schoon te maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.