Het opkeken van WHC Mango Madness

Gestart door hansHalberstadt, 01-11-2024 08:44 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 03-11-2024  15:58 uik zie hier het nut niet van in.
Die potjes hebben een veel kleinere opening dan een petrischaaltje, dus minder kans dat er wat invalt. Daarom denk ik beter geschikt voor de thuisomgeving waar toch meer stof rondzweeft dan op een lab. Voor mij werkt het simpel dicht draaien van een dekseltje veel handiger/simpeler dan allerlei tape-jes eromheen draaien. Maar je kunt er wel mee reinstrijken dus wel de voordelen maar niet de nadelen.

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 03-11-2024  16:06 u... dan allerlei tape-jes eromheen draaien. 

Wat een gezeik weer zeg. Ik denk dat ik het hier maar bij laat.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 03-11-2024  21:05 uWat een gezeik weer zeg. Ik denk dat ik het hier maar bij laat.
De een vindt nu eenmaal het een handig en de ander iets anders. Ik heb gewoon aangegeven wat bij mij handig werkt zolang we elkaars werkwijze respecteren en de redenen waarom iemand iets op een bepaalde manier doet is er niets aan de hand volgens mij. omdat ik het handig vind werken met die potjes laat ik het zien en ook waarom ik het handig vindt, zodat anderen zelf kunnen afwegen of dat voor hen ook wat is. Maar werk gerust met petri schaaltjes en tape, heb ik vroeger ook jaren zo gedaan.     

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 03-11-2024  21:16 uDe een vindt nu eenmaal het een handig en de ander iets anders. Ik heb gewoon aangegeven wat bij mij handig werkt zolang we elkaars werkwijze respecteren en de redenen waarom iemand iets op een bepaalde manier doet is er niets aan de hand volgens mij. omdat ik het handig vind werken met die potjes laat ik het zien en ook waarom ik het handig vindt, zodat anderen zelf kunnen afwegen of dat voor hen ook wat is. Maar werk gerust met petri schaaltjes en tape, heb ik vroeger ook jaren zo gedaan.     

Jij bent natuurlijk met alles al een stapje verder. 8)

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 03-11-2024  21:19 uJij bent natuurlijk met alles al een stapje verder. 8)
Ik doe dit wel al vanaf 1990 elk jaar 1 of 2 x en heb alle gisten nog en nog geen enkel kwijtgeraakt omdat er iets mis ging. Soms wel beschimmelde buisjes omdat ik te lang wachtte met overenten. Maar lukte me wel om daar de schimmel weer uit te krijgen via rein strijken. En soms isoleer ik nog nieuwe gisten of neem gisten van mensen over die ik dan wel rein strijk. En met die potjes doe ik dat sinds een paar jaar en bevalt me beter dan met petri schaaltjes rein strijken. Dus ja, ik kan het ook niet helpen dat ik er wat ervaring mee heb opgedaan en al doende verder heb geleerd door ervaring en een beetje inventief en out of de box nadenken. Maar er zijn genoeg mensen waar ik ook zelf nog veel van leer. De truck die ik geleerd heb, is om kritisch te kijken hoe anderen iets doen en dan ervan meenemen wat werkt en aanvullen indien ik een verbetering eraan kan toevoegen die me zinvol lijkt. En vaak blijkt het achteraf toch niet zo zinvol en dan leg ik het aan de kant. Maar die potjes bevallen me prima.   

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 03-11-2024  21:35 uIk doe dit wel al vanaf 1990 elk jaar 1 of 2 x en heb alle gisten nog en nog geen enkel kwijtgeraakt omdat er iets mis ging. Soms wel beschimmelde buisjes omdat ik te lang wachtte met overenten. Maar lukte me wel om daar de schimmel weer uit te krijgen via rein strijken. En soms isoleer ik nog nieuwe gisten of neem gisten van mensen over die ik dan wel rein strijk. En met die potjes doe ik dat sinds een paar jaar en bevalt me beter dan met petri schaaltjes rein strijken. Dus ja, ik kan het ook niet helpen dat ik er wat ervaring mee heb opgedaan en al doende verder heb geleerd door ervaring en een beetje inventief en out of de box nadenken. Maar er zijn genoeg mensen waar ik ook zelf nog veel van leer. De truck die ik geleerd heb, is om kritisch te kijken hoe anderen iets doen en dan ervan meenemen wat werkt en aanvullen indien ik een verbetering eraan kan toevoegen die me zinvol lijkt. En vaak blijkt het achteraf toch niet zo zinvol en dan leg ik het aan de kant. Maar die potjes bevallen me prima.   

Toch wel fijn dat we als forumleden mogen figureren in de Hans Halberstadt en Jacques Bertens show. ;)

Johan_vL

Thx voor het delen van je methode Hans! ik vind het leerzaam  :groots:
Dat reinstrijken wil ik ook nog graag beter begrijpen  :weetniet:

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: hansHalberstadt op 03-11-2024  21:16 uIk heb gewoon aangegeven
Aangegeven of opgedrongen?

hansHalberstadt

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 04-11-2024  13:13 uAangegeven of opgedrongen?
Volgens mij aangegeven hoe ik eea ervaren heb mbt potjes en schaaltjes en dat om bepaalde redenen toepas zoals ik het nu doe. Als jij vindt dat ik iets opdring, geef even aan waar dat dan is.

Citaat van: hansHalberstadt op 03-11-2024  21:35 uIk doe dit wel al vanaf 1990 elk jaar 1 of 2 x en heb alle gisten nog en nog geen enkel kwijtgeraakt omdat er iets mis ging. Soms wel beschimmelde buisjes omdat ik te lang wachtte met overenten. Maar lukte me wel om daar de schimmel weer uit te krijgen via rein strijken. En soms isoleer ik nog nieuwe gisten of neem gisten van mensen over die ik dan wel rein strijk. En met die potjes doe ik dat sinds een paar jaar en bevalt me beter dan met petri schaaltjes rein strijken. Dus ja, ik kan het ook niet helpen dat ik er wat ervaring mee heb opgedaan en al doende verder heb geleerd door ervaring en een beetje inventief en out of de box nadenken. Maar er zijn genoeg mensen waar ik ook zelf nog veel van leer. De truck die ik geleerd heb, is om kritisch te kijken hoe anderen iets doen en dan ervan meenemen wat werkt en aanvullen indien ik een verbetering eraan kan toevoegen die me zinvol lijkt. En vaak blijkt het achteraf toch niet zo zinvol en dan leg ik het aan de kant. Maar die potjes bevallen me prima.   
Dit begint toch al op opdringen te lijken (en iets ervoor ook al misschien). Mij lijkt het ervoor al meer dan genoeg aangegeven. En niet ik alleen, aan de reactie van Schanulleke te merken en misschien ook alle andere die niet willen reageren.

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 03-11-2024  21:16 u....zolang we elkaars werkwijze respecteren....heb ik vroeger ook jaren zo gedaan.     

Het probleem is dat jouw reacties vaak nogal "aanmatigend" zijn. Je hoeft echt niet te doen alsof ik een of andere sukkel ben die nog petrischaaltjes gebruikt. Er zijn hele volkstammen die om diverse redenen nog petrischaaltjes gebruiken. Bovendien geef je zelf aan dat jouw werkwijze ook niet ideaal is: ik denk niet dat bij 1 of 2x per jaar overenten al 34 jaar lang veel forumleden gaan zeggen: "Top... dat ga ik ook zo doen". Bovendien krijg je het voor elkaar om schimmel mee te enten. Dat is dus een duidelijk gevalletje van je "proces niet op orde hebben" (dat zijn jouw eigen woorden). Dus misschien moet je eens wat minder hoog van de toren blazen.

hansHalberstadt

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 04-11-2024  14:24 uDit begint toch al op opdringen te lijken (en iets ervoor ook al misschien). Mij lijkt het ervoor al meer dan genoeg aangegeven.  Rn niet ik alleen, aan de reactie van Schanulleke te merken en misschien ook alle andere die niet willen reageren.
Ik geef daar alleen aan wat ik ben tegengekomen zodat anderen er misschien iets mee kunnen, meer niet. Dus doe er je voordeel mee of negeer het gewoon.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 04-11-2024  14:40 uHet probleem is dat jouw reacties vaak nogal "aanmatigend" zijn. Je hoeft echt niet te doen alsof ik een of andere sukkel ben die nog petrischaaltjes gebruikt. Er zijn hele volkstammen die om diverse redenen nog petrischaaltjes gebruiken. Bovendien geef je zelf aan dat jouw werkwijze ook niet ideaal is: ik denk niet dat bij 1 of 2x per jaar overenten al 34 jaar lang veel forumleden gaan zeggen: "Top... dat ga ik ook zo doen". Bovendien krijg je het voor elkaar om schimmel mee te enten. Dat is dus een duidelijk gevalletje van je "proces niet op orde hebben" (dat zijn jouw eigen woorden). Dus misschien moet je eens wat minder hoog van de toren blazen.
ik zeg niet dat je een sukkel bent, dat maakje er zelf van dan. Petri schaaltjes zijn immers standaard op labs en laboranten zijn zeker geen sukkels. mijn punt is dat ik niet op een lab leef maar in een woonhuis en brouw in de kelder waar soms wat schimmel zit. dat heb je nu eenmaal in kelders. Dus de moraal van het verhaal is dat ik het idee van petri schaaltjes doortrek naar de thuis omstandigheden met schimmel en al. en dan werken potjes voor mij beter dan schaaltjes heb ik gemerkt. Ik zie het dus niet als 'niet op orde hebben' maar maximaal gebruik maken van de mogelijkheden en aanpassingen daarop gegeven de beperkingen van een niet lab ruimte. Die schaaltjes gingen eerder schimmelen dan de potjes. Daar komt helemaal geen schimmel in.
Die schimmel zat overigens maar in een paar buisjes en kwam via de dopjes binnen omdat ik pas na 14 maanden kon overenten. en dat waren ook nog eens buisjes warvan de dop was losgeschoten dus zuurstof binnen hadden gekregen. (met die potjes kan de dop niet losspringen)   

Maar in dat aangeven ligt wel een heel opdringerig sfeertje, maarja noem het zoals je wil. Herhalen tot het oneindige is niet aangeven voor mij en misschien ook wel vele anderen.

hansHalberstadt

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 04-11-2024  16:50 uMaar in dat aangeven ligt wel een heel opdringerig sfeertje, maarja noem het zoals je wil. Herhalen tot het oneindige is niet aangeven voor mij en misschien ook wel vele anderen.
Mijn doel is zeker niet opdringerig te zijn, maar vooral mijn gedachten, redenaties en ervaring opschrijven zodat anderen kunnen beslissen of ze er iets mee willen of niet in hun eigen situatie. Punt is dan natuurlijk als iemand het niet mee eens is met hoe ik het zie dat er soms wat discussie kan ontstaan. Doel daarvan is wat mij betreft dan vooral om de zaak helder te krijgen en niet om mijn ideeën op te dringen. Ik doe zelf nooit iets omdat het blijkbaar zo hoort, maar niemand begrijpt waarom, maar omdat er voor mij een logische gedachtegang achter zit.     

Schanulleke

Er zijn prachtige sites over hobbyen met gist en alles wat daar bij komt kijken, oa deze:

https://eurekabrewing.wordpress.com/2012/02/03/about-sabouraud-agar-plates/

Niet volgens de HH methode (misschien lust de auteur geen kappertjes smile ), maar minstens zo interessant en mogelijk interessanter. Leuk om een beetje op te grasduinen.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 04-11-2024  19:19 uLeuk om een beetje op te grasduinen.
Eurekabrewing on February 4, 2012 at 11:16 pm said:
Thank you for your comment. The photo was taken right after pouring. The plates were still hot.
I already tried your technique way back and all the plates were infected with molds...

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 04-11-2024  19:41 uEurekabrewing on February 4, 2012 at 11:16 pm said:
Thank you for your comment. The photo was taken right after pouring. The plates were still hot.
I already tried your technique way back and all the plates were infected with molds...

Hans, zal ik je eens een geheimpje vertellen? ....uhhh... ik heb ook een keer schimmel gehad. Pssst, niet verder vertellen hoor.

Toch is het wel een interessante site.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 04-11-2024  19:46 uToch is het wel een interessante site.
Zeker interessant om de techniek van reinstrijken te leren begrijpen. Het zelf doen is dan nog punt 2 wat je onder de knie moet krijgen.

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 04-11-2024  19:51 uZeker interessant om de techniek van reinstrijken te leren begrijpen. Het zelf doen is dan nog punt 2 wat je onder de knie moet krijgen.

Zeker, het kost veel tijd en ook een beetje geld.

hansHalberstadt

Hier een van mijn potjes die nu een half jaar in de koeling ligt bij 4 graden geregelde koeling. Een deel zit nu in die potjes en een ander deel nog in reageerbuizen met afsluitbare dop.
agar1.gif
agar2.gif

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 04-11-2024  19:53 uZeker, het kost veel tijd en ook een beetje geld.
Het kost mij 2,5 avonden per jaar.
1 avond buisjes (stuk of 40) schoonmaken en agar aanmaken, buizen gieten, steriliseren, afkoelen tot 50-60 °C en schuin verder af laten koelen.
1 avond aanenten
1/2 avond na groeien buizen checken, en opbergen in zakjes en de koeling in. 
potjes met kappertjes zijn 79 cent. Lege potjes als je die koopt ook zoiets. Dus als je geen kappertjes lust gooi of geef je die gewoon weg. Die buisjes met plastic dopjes heb ik ooit gekregen van iemand die bij dat bedrijf werkte waar ze davitamon en totaal 30 maken. Daar gingen ze met 500 tegelijk in de vuilnisbak anders. Gebruik ik nu dus nog, maar zoals gezegd dus wel aan het kijken naar een alternatief.

Johan_vL

Snap niet zo goed waar deze negatieve sfeer vandaan komt? Hans probeert ons iets te vertellen over een methode die voor hem werkt, die hij zelf heeft uitontwikkeld en waar hij ook een paar goede argumenten voor heeft, waarom het werkt.
Waarom daar een negatieve werking vanuit gaat begrijp ik niet zo goed. Hans verdiept zich in een onderwerp en als je je ergens in verdiept is het meestal zo, hoe meer je er van weet, hoe meer je ziet, hoe weinig je er eigenlijk van weet... Dat deelt hij met anderen die denken dat ze veel weten, maar dat zegt dan eigenlijk hoeveel ze eigenlijk weten van het onderwerp en dat is dan minder dan degene die door heeft dat hij een goede methode heeft. Maar ook dat hij nog heel veel vragen heeft en er weinig kaas van heeft gegeten... Tja, zo gaan die dingen. Maar ik luister en denk, beschouw en steek er wat van op, zinnig draadje wat mij betreft  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.