Alweer gist

Gestart door John, 07-11-2002 08:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Hoi,

Ik heb (weer) een vraagje over gist.

Ik heb nu een brouwsel dat op het einde van de (hoofd)vergisting staat. Kan ik de neergeslagen gist uit het gistingsvat zondermeer gebruiken om toe te voegen aan wort dat ik begin volgende week ga maken? Zo ja kan dat dan door gewoon een flinke scheut van wat overblijft in het vat na het bottelen bij te voegen aan de verse afgekoelde wort?

Groeten John
Nuenen

Adrie

Hoi John,

Ja hoor, dat kan. Ik denk dat bijna elke brouwer dit regelmatig doet om het maken van giststarters te vermijden en kosten van nieuwe gist uit te sparen. Ook het risico op underpitchen (het toevoegen van te weinig gist, waardoor de gisting te langzaam op gang komt) wordt zo vermeden. Als je je nieuwe, afgekoelde wort flink belucht, komt de gist snel weer op gang.

Er kleeft echter wel een nadeel aan. Als je bier geinfecteerd is met ongewenste micro-organismen, neem je deze ook mee naar je nieuwe wort. Eventuele infecties kun je echter proeven bij het bottelen of overhevelen naar het lageringsvat. Als je niets proeft, is dit echter geen garantie dat er geen infecties voorkomen.

Groeten,

A3

Herman

Hoi John,

Als je direct gaat overhevelen en vervolgens wort in het lege gistingsvat doet kan dat zoals A3 zegt, je hebt dan wel een flinke hoeveelheid dode gistcellen, maar voor een keer kan dat geen kwaad, de dode gistcellen dienen ook als voeding voor de nieuwe. Daarna nog eens doen kan ik niet aanraden.

Als er wel een tijdspanne zit tussen hevelen en brouwen kun je de gist wassen, zie hiervoor het volgende artikeltje:
http://www.twortwat.nl/p-content/t-i/1151340821
Het mooie van deze methode is dat je een cleane gist aan je bier toevoegt. Je hebt dan geen last van kleine smaakverschillen door achtergebleven bier van het vorige brouwsel.
 
Dit heb ik ook met succes gebruikt, al heb ik nog geen fosforzuur gebruikt. Voordeel van wassen met fosforzuur is dat je de kans op infecties kleiner maakt.

Herman

John

Hoi,

Zou ik ook de drab die onderin het vat zit kunnen gebruiken? Ik maak tenslotte ook een giststarter van het bezinksel uit een commercieel bierflesje (en dat is in ALLE gevallen veel ouder).

Groeten John

TVERSCH

Hallo John,
De gist uit het vat van de eerste vergisting kan je het beste gebruiken voor het maken van een gespoelde gist voor een volgend brouwsel.
Zelf gebruik ik vaak de methode van uitwassen van gist met gewoon koud leidingwater voor separeren van hopresten ed.,
en heb tot nu toe geen problemen gehad. Sommige gisten zijn gemakkelijker uit te spoelen dan andere, maar je moet wel op de hygiene letten tijdens spoelen en afgieten, en ik ververs iedere dag het water.
Meestal gebruik ik de gist wel weer binnen drie weken, en nooit meer dan drie keer.
Wat ik net heb gelezen in de aangeraden site over het gebruik van fosforzuur heb ik nog nooit gedaan, maar als je vaker dezelfde gist wil gebruiken is het wel een interressant gegeven.
Theo Verschoor

Herman


Citeerzou ik ook de drab die onderin het vat zit kunnen gebruiken? Ik maak tenslotte ook een giststarter van het bezinksel uit een commercieel bierflesje (en dat is in ALLE gevallen veel ouder).
Hoi John,

Je wast inderdaad de drab onderin het gistingsvat. Na einde van de hoofdgisting zakt ook de nog levende gist bij hevelen op de bodem. Door te wassen krijg je een snelle en eenvoudige scheiding van 'troep' en gezonde gist. Zoals Theo al aangaf kan wassen met koud leidingwater ook, al is werken met afgekoeld gekookt water schoner.

Herman

Hans (Lagos)

Citaat van: Herman op 07-11-2002  09:42 uAls er wel een tijdspanne zit tussen hevelen en brouwen kun je de gist wassen, zie hiervoor het volgende artikeltje:
http://www.twortwat.nl/p-content/t-i/1151340821
Het mooie van deze methode is dat je een cleane gist aan je bier toevoegt. Je hebt dan geen last van kleine smaakverschillen door achtergebleven bier van het vorige brouwsel.
 
Dit heb ik ook met succes gebruikt, al heb ik nog geen fosforzuur gebruikt. Voordeel van wassen met fosforzuur is dat je de kans op infecties kleiner maakt.

Herman

Deze link werkt niet meer inmiddels weer, maar de volgende wel

Gistwassen voor de thuisbrouwer:
http://www.wyeastlab.com/hbrew/hbyewash.htm

Gistwassen voor de kleine brouwerij:
http://www.wyeastlab.com/cbrew/cbyewash.htm


Herman

Ik heb genoemde link vervangen door zijn huidige link.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.