Gist komt uit mijn waterslot!

Gestart door Pieter., 24-07-2006 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Ja de temperaturen zijn hoog maar toch heb ik dit niet eerder meegemaakt. Mijn gistemmer staat buiten in de schaduw onder mijn carport en  de vergisting heeft wel eens ondere hogere temperaturen plaatsgevonden. Enigste verschil tussen dit brouwsel en vorige is dat ik nu (eindelijk) het RIMS systeem toepas. Zal dat het kunnen zijn dat het rendement hoger is dan handmatig maischen (roeren)   :denken:

Ik heb in ieder geval een ander schoon waterslot geplaatst, en nu maar in de gaten houden.

Vrg,
Pieter

EBC

Nou Pieter, je gistcellen voelen zich klaarblijkelijk lekker. Nee, dit heeft niets, of bijzonder weinig met RIMS te maken. Hoe groot is je gistvat en hoeveel bier zit erin? 30% lege ruimte is het minimum voor goede vergisting (en vaak is 50% niet genoeg).

Pieter.

Citaat van: EBC op 24-07-2006  21:10 uNou Pieter, je gistcellen voelen zich klaarblijkelijk lekker. Nee, dit heeft niets, of bijzonder weinig met RIMS te maken. Hoe groot is je gistvat en hoeveel bier zit erin? 30% lege ruimte is het minimum voor goede vergisting (en vaak is 50% niet genoeg).


Dacht 30 liter zo uit mijn hoofd, en er zit ca 18 liter bier in.

Vrg,
Pieter

Johannes

Citaat van: Pieter64 op 24-07-2006  20:46 uen  de vergisting heeft wel eens ondere hogere temperaturen plaatsgevonden.

Dat kun je niet menen, inclusief warmte ontwikkeling van de gist zelf zit je bijna op de temperatuur waarop de gist het loodje legt. (ok scheelt nog wel een paar graden)

Het is raadzaam om vooraf na te gaan of een gist sterk plakkende gist is. In dat geval raakt het koolzuurgas 'gevangen' in gistcellen en wordt alles naar buiten gedrukt. Zoals EBC al zei: in sommige gevallen is 50 procent hoofdruimte niet voldoende. Mocht dit probleem zich de komende dagen nog voordoen. Zoek dan eens op 'blow off tube' op dit forum.

:degroeten:

Johannes


MO

Verklap eens welke gist zoveel ruimte behoeft. Meet eens de temperatuur van het jongbier. En plaats eens een foto. Zo zag mijn gistvat er vorige week uit, het wort was 28 °C, de gebruikte gist was de Rochefort gist. Tot een week later smaakte het bier nog uitstekend, we zullen wel zien of het een zuurtje heeft opgelopen.

Het was overigens helemaal mijn eigen schuld, er zat 32-34 liter wort/jongbier in de 40 liter gamel.


Hans (Lagos)

Citaat van: Johannes op 24-07-2006  23:11 uZoek dan eens op 'blow off tube' op dit forum.

:degroeten:

Johannes

Bedoel je deze opstelling? Gaan tot het maximum, komt mij nogal Amerikaans over maar wel praktische.



Eduard

Da's inderdaad een blow-off, Lagos. Deze opstelling wordt ook benut om de hopharsen die zich op de schuimlaag verzamelen naar buiten te drukken zonder steeds met een schuimspaan de fles in te duiken (contaminatiegevaar).

Jacques

De blow-off methode wordt ook bij Orval gebruikt. Zie onderstaande foto die ik in de brouwerij gemaakt heb.


EBC

En als je nu gist een paar weken wilt bewaren voor een volgend brouwsel, dan kan je de gist afscheppen en bewaren in een fles waaraan je een beetje water toevoegt. Laten uitgisten en dan in de koelkast. Dan heb je de mooiste gist. Veel beter dan de oude koek die overblijft.

Caspar

Citaat van: EBC op 25-07-2006  10:56 uEn als je nu gist een paar weken wilt bewaren voor een volgend brouwsel, dan kan je de gist afscheppen en bewaren in een fles waaraan je een beetje water toevoegt. Laten uitgisten en dan in de koelkast. Dan heb je de mooiste gist. Veel beter dan de oude koek die overblijft.


Heb je enig idee hoe lang dit precies houdbaar is in de koelkast? meer dan 4 weken?

Edgar

Citaat van: jacbier op 25-07-2006  09:22 uDe blow-off methode wordt ook bij Orval gebruikt. Zie onderstaande foto die ik in de brouwerij gemaakt heb.

Is dat niet voor de lagering (bij een volle tank)?

Hopmans


CiteerEn als je nu gist een paar weken wilt bewaren voor een volgend brouwsel, dan kan je de gist afscheppen en bewaren in een fles waaraan je een beetje water toevoegt. Laten uitgisten en dan in de koelkast.

Moet dat geen suikerwater zijn?
Er valt toch niets meer te vergisten in water?
Gist gaat toch dood zonder voeding?

 :weetniet:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 25-07-2006  16:56 uGist gaat toch dood zonder voeding?
Goed doorvoedde gist gaat zonder voeding slapen. Maar tijdens de slaap overlijden er wel een "paar".
Ik denk dat de suiker eerder dient om de druk in de cel gelijk te houden met buiten de cel.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Edgar op 25-07-2006  13:21 uIs dat niet voor de lagering (bij een volle tank)?

Eerlijk gezegd weet ik niet meer of of in de tanks ook de hoofdgisting werd gedaan. Feit is dat gist door de slang naar buiten werd geblazen. Volgens mij is dat het principe van de blow-off methode.

EBC

Ik schep altijd wat gist af voor de hergisting. Soms heb ik niet veel tijd en dan staat het wel een week of 5 te lageren. Dan start ik de afgeschepte gist op. Meestal is dat in een paar uur zeer aktief. Als ik eerder bottel dan gebruik ik de afgeschepte gist vaak niet.

Hans (Lagos)

Citaat van: Hoppie op 25-07-2006  16:56 uMoet dat geen suikerwater zijn?
Er valt toch niets meer te vergisten in water?
Gist gaat toch dood zonder voeding?

 :weetniet:


Ik ben hier nog maar redelijk nieuw zonder enige academische graad maar het lijkt mij wat geld voor een reageerbuisje met gist ook geld voor welke hoeveelheid dan ook, dus 10% suiker water boven op een gist slurrie of op een afschepsel zou het geheel toch maanden of zeker weken lang in een slaap toestand moeten kunnen houden?

Schiet mij maar lek !  >:D

Hopmans


Met 10% suiker in water lijkt mij dat ook ja (alhoewel wort beter is naar mijn inziens).

CiteerEn als je nu gist een paar weken wilt bewaren voor een volgend brouwsel, dan kan je de gist afscheppen en bewaren in een fles waaraan je een beetje water toevoegt. Laten uitgisten en dan in de koelkast. Dan heb je de mooiste gist. Veel beter dan de oude koek die overblijft.

Maar compleet nix aan suikers vind ik gek (mag je terug schieten  ;) ).

 :degroeten:




Oscar

Citaat van: Hoppie op 26-07-2006  07:13 u(alhoewel wort beter is naar mijn inziens).

Dat lijkt mij weer iets te veel van het goede...je wilt de gist alleen maar bewaren en in slaap toestand hebben...en niet vertroetelen en vetmesten  ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

bazje

Ook ik ben niet academisch geschoold en mijn kennis van gist en bierbrouwen ligt echt nog op basisschool niveau, maar het probleem heb ik ook wel eens gehad. Het dopje van het waterslot ben ik nog steeds kwijt, dus v.w.b. die blow-off ben ik al iets verder !!
Mijn ervaring leert wel dat het bier er niet onder heeft geleden.

Gist afscheppen heb ik nog nooit gedurfd, bang voor infectiegevaar denk ik.
Helemaal nieuw is dat ik de gistkoek kan hergebruiken.
Kan iemand hier meer over vertellen of naar verwijzen ?

Bazje

Johannes

Citaat van: bazje op 29-07-2006  00:33 uKan iemand hier meer over vertellen of naar verwijzen ?

Ja dat kan  ;) zie deze links

groet

Johannes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.