Hazy IPA met LalBrew Pomona

Gestart door tdp, 16-10-2024 21:07 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Heb gisteren de dryhop toegevoegd, 10 g/l. Bier was (uitgaande dat de refractometer weer opgewarmd was naar 20 graden) nagenoeg uitgegist, op 1.008, komend vanaf 1.060.

tdp

Vrouw met dochter naar het zwembad, zoontje in bed; bottelen!!...

Net nog eens gemeten; Brix waarde 6.2 /SG 1.003 => Denk een meetfout ergens, maar er staat nog steeds druk op het waterslot. Woensdag maar weer eens meten. Botteldag uitgesteld!

Jacques

Citaat van: tdp op 10-11-2024  09:40 uNet nog eens gemeten; Brix waarde 6.2 /SG 1.003 => Denk een meetfout ergens, maar er staat nog steeds druk op het waterslot. Woensdag maar weer eens meten. Botteldag uitgesteld!

Heb je enig idee of deze gist goed uitvlokt?

tdp

Citaat van: Jacques op 10-11-2024  15:54 uHeb je enig idee of deze gist goed uitvlokt?

1e keer dat ik hem gebruik; geen idee dus. Maar bij het toevoegen van de koudhop zat er geen gistdek meer op, wat ik zo snel kon zien.

tdp

Zonet gebotteld, SG was niet verder gedaald. Met de hydrometer een SG gemeten van 1.014, wat ik ook verwacht had op basis van recept.

Was wel ff klooien; de hevel sloeg meermaals dicht door de hopprut onderin. Poging gedaan met een hopzakje om de hevel maar dat hielp ook niet. Uiteindelijk de hevel maar hoger in het vat gestoken, en het verlies maar op de koop toenemen. Uiteindelijk ruim 20 liter gebotteld. Nu maar hopen dat deze knullige bottelavond niet teveel oxidatie heeft veroorzaakt :).

Arthur B

Citaat van: tdp op 13-11-2024  22:34 uNu maar hopen dat deze knullige bottelavond niet teveel oxidatie heeft veroorzaakt :).

Voor de zekerheid maar snel door je voorraad heen werken...

tdp

Citaat van: Arthur B op 14-11-2024  07:57 uVoor de zekerheid maar snel door je voorraad heen werken...

Het leven van een brouwer gaat niet over rozen... ;)

Chinook

Ik vind het sowieso dapper dat je een bier als dit uit het vat bottelt (met hevel). Doe je nog extra dingen als antioxidanten, flesjes met CO2 spoelen, doppen, etc?

Op fust afvullen is soms al een beetje kielekiele. Op de hoop dat het goed gaat en op tijd op is! Naar Pomona ben ik sowieso erg benieuwd.

tdp

Citaat van: Chinook op 14-11-2024  15:06 uIk vind het sowieso dapper dat je een bier als dit uit het vat bottelt (met hevel). Doe je nog extra dingen als antioxidanten, flesjes met CO2 spoelen, doppen, etc?

Op fust afvullen is soms al een beetje kielekiele. Op de hoop dat het goed gaat en op tijd op is! Naar Pomona ben ik sowieso erg benieuwd.

Haha, ik had er niet helemaal meer bij stil gestaan, aangezien ik normaliter in een CCT mijn bieren vergist. Verder geen behandeling met flushen oid, dit keer zelfs in beugels gebotteld.

Ach ja, we gaan het zien!

Arthur B

Mijn ervaring is dat je het eerder ziet dan proeft. Dus zodra je oog erop valt maar even doorbijten... 🍻

Chinook

Citaat van: Arthur B op 15-11-2024  13:14 uMijn ervaring is dat je het eerder ziet dan proeft. Dus zodra je oog erop valt maar even doorbijten... 🍻

Oh dat heb ik zelf niet. Ik vind dat oxidatie wel echt heel duidelijk te proeven is nog voor je het ziet

Arthur B

Citaat van: Chinook op 15-11-2024  23:19 uOh dat heb ik zelf niet. Ik vind dat oxidatie wel echt heel duidelijk te proeven is nog voor je het ziet

Echt? Ik zie de kleur eerst donker worden...

tdp

Afgelopen vrijdag de eerste open getrokken:
Geur is fantastisch, kleur 'gevoelsmatig' wat donkerder dan ik had verwacht. Smaakt echt goed, geen oxidatie (tot nu toe) te proeven. Snel drinken dan maar!

Jacques

Citaat van: tdp op 24-11-2024  20:45 uAfgelopen vrijdag de eerste open getrokken:
Geur is fantastisch, kleur 'gevoelsmatig' wat donkerder dan ik had verwacht. Smaakt echt goed, geen oxidatie (tot nu toe) te proeven. Snel drinken dan maar!

Gefeliciteerd!
Kun je iets meer zeggen over de geur?

tdp

Tropisch fruit, Punica, dat zijn de associaties die ik er mee heb!

Markie Mark

@tdp: Heb je nog een foto van het bier uitgeschonken in een glas? Het leest als een lekker bier.

tdp

Markie Mark

Citaat van: tdp op 25-11-2024  19:42 uZie foto;
IMG_7556.jpg
Kijk dat maakt dorstig! Ziet er goed uit Teun.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.