Supersnelle vergisting met WHC Mango Madness

Gestart door Jacques, 08-10-2024 22:51 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  15:15 uVoor de meesten van ons is korrelgist gebruiken veel handiger dan gist opkweken.
Klopt. Het varieert per persoonlijke voorkeur wat iemand handig vindt. Ik vind het bijvoorbeeld niet handig dat ik op woensdag zin krijg om zondag te brouwen en dat ik dan niet de gist in huis heb op tijd of de kans loop zoals bij Brauwmarkt dat ik geen enkel idee heb wanneer de gist binnenkomt. Daar wil ik niet van afhankelijk zijn.
Dus dat iets handiger is kun je niet concluderen. Je kunt hooguit concluderen dat je het persoonlijk handiger vindt

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2024  19:43 uKlopt. Het varieert per persoonlijke voorkeur wat iemand handig vindt. Ik vind het bijvoorbeeld niet handig dat ik op woensdag zin krijg om zondag te brouwen en dat ik dan niet de gist in huis heb op tijd of de kans loop zoals bij Brauwmarkt dat ik geen enkel idee heb wanneer de gist binnenkomt. Daar wil ik niet van afhankelijk zijn.
Dus dat iets handiger is kun je niet concluderen. Je kunt hooguit concluderen dat je het persoonlijk handiger vindt

Of je zorgt dat je meerdere gedroogde gisten in huis hebt. Gedroogde gist neemt weinig ruimte in en kan heel lang bewaard worden in een koelkast.
Je kunt dan zelfs 's ochtens opstaan en bedenken dat het een mooie dag is om te brouwen...

Het is inderdaad wat je leuk vindt...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  21:14 uOf je zorgt dat je meerdere gedroogde gisten in huis hebt. Gedroogde gist neemt weinig ruimte in en kan heel lang bewaard worden in een koelkast.
Je kunt dan zelfs 's ochtens opstaan en bedenken dat het een mooie dag is om te brouwen...

Het is inderdaad wat je leuk vindt...
Gist opkweken is voor mij geen hobby op zich en ook niet echt leuk. In essentie gaat het om de gisten die niet commercieel verkrijgbaar zijn of heel duur zoals die smack packs en niet als korrelgist verkrijgbaar of onbetrouwbaar qua levering zoals bv verboden vrucht die tijden lang niet leverbaar was. En soms pak je gewoon dingen die op je pad komen en slecht verkrijgbaar zijn zoals bv de Mango Maddness. Maar het voelt nu alsof ik me moet gaan verdedigen. :weetniet:

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2024  21:31 uMaar het voelt nu alsof ik me moet gaan verdedigen.

Dat hoeft niet. Doe vooral je ding. En accepteer dat anderen een ander pad volgen...
Dat is het mooie van bierbrouwen, er zijn altijd andere wegen naar een goed bier.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  22:16 uaccepteer dat anderen een ander pad volgen...

Dat is inderdaad een belangrijk punt. niet alleen accepteren, maar ook serieus nemen in andere keuzes. mits die keuzes natuurlijk wel kunnen. bv SG meten tijdens gisting met een refractometer zonder correctie kan iemand voor kiezen maar dat levert onzin. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  15:15 uMaar goed om te weten dat we in tijd van nood bij je kunnen aankloppen.
Als mensen gist willen hebben die ik op schuin buis bewaar dan kan ik die leveren mits er voldooende mensen zijn die het willen hebben, zodat het de moeite loont om het op te kweken en in verstuurbare vorm te brengen. Dat is wel redelijk veel werk, maar kun je wel mensen mee helpen. We zullen dus zien hoe het loopt met deze mango gist in de winkels. Zoals velen weten heb ik dat ook gedaan met bijvoorbeeld de gist van brouwerij het IJ en de Delta X gist van Triple-W.

Jacques

De berichten over het opkweken van de gist door Hans Halberstadt zijn afgesplitst.
Dit topic gaat namelijk over het gebruik van de korrelgist WHC Mango Madness...  smile

Voor de afgesplitste berichten zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,47422.html

Bert2024

Vanochtend gebotteld (vorige week zondag gebrouwen). Ik had geen geduld meer, het waterslot bleef rustig en de sg al dagen constant. De drie batches ruiken heerlijk fris en fruitig, de ene is wat bitterder dan de ander, maar ik laat ze nu eerst maar eens rustig hergisten op de fles.

Week zeker dat ik volgende week ga proeven, want ik ben (in ieder geval waar het bier betreft) nogal ongeduldig. Vanavond een flesje van m'n decemberbier (had ik al gezegd dat ik ongeduldig ben?) opengetrokken en die combineerde door z'n kruiden en zoetige afdronk prima met een stuk amandelstaaf. Ik ben weer een gelukkig man, zeker nu ik zojuist mijn MangoMadness geoogst en veiliggesteld heb voor een volgende sessie...

hansHalberstadt

Citaat van: Bert2024 op 03-11-2024  21:34 uWeek zeker dat ik volgende week ga proeven, want ik ben (in ieder geval waar het bier betreft) nogal ongeduldig.
Dat herken ik bij mezelf ook wel. Onder het motto van het bedenken van een goede reden 'kijken hoe de druk op de fles zich ontwikkelt' maak ik dan vaak zelfs al op dag 2 na bottelen er al eentje open  ;)

Bert2024

Citaat van: hansHalberstadt op 03-11-2024  21:45 uDat herken ik bij mezelf ook wel. Onder het motto van het bedenken van een goede reden 'kijken hoe de druk op de fles zich ontwikkelt' maak ik dan vaak zelfs al op dag 2 na bottelen er al eentje open ;)

Ja, ik moet nog zien dat ik het tot volgend weekend volhoud.  :-\

Ik heb de discussie en de voortgang van jouw MM-gistproject een beetje gevolgd de afgelopen dagen, maar het klinkt allemaal vrij wetenschappelijk. Zoals hierboven gezegd heb de MM geoogst uit de slurry want ik wil hem toch wel in de koelkast bewaren...

hansHalberstadt

Citaat van: Bert2024 op 03-11-2024  22:06 uJa, ik moet nog zien dat ik het tot volgend weekend volhoudt  :-\

ik ben wel heel benieuwd naar die gist. Dus laat vooral weten hoe het afloopt.

Jacques

Citaat van: Bert2024 op 03-11-2024  21:34 uVanochtend gebotteld (vorige week zondag gebrouwen). Ik had geen geduld meer, het waterslot bleef rustig en de sg al dagen constant. De drie batches ruiken heerlijk fris en fruitig, de ene is wat bitterder dan de ander, maar ik laat ze nu eerst maar eens rustig hergisten op de fles.

De WHC Mango Madness is een supersnelle gist als het gaat om de vergisting. Het uitvlokken van de gist ging echter veel langzamer dan bij de WHC High Voltage. Dat maakt dat je wat langer moet wachten met bottelen als e niet te veel gist in je fles wilt hebben.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-11-2024  17:00 uDe WHC Mango Madness is een supersnelle gist als het gaat om de vergisting. Het uitvlokken van de gist ging echter veel langzamer dan bij de WHC High Voltage. Dat maakt dat je wat langer moet wachten met bottelen als e niet te veel gist in je fles wilt hebben.

Heb je nog aanbevelingen mbt de optimale vergistingstemperatuur van die Mango Madness evt opgesplitst in bijvoorbeeld dag 1,2 en volgende dagen?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-11-2024  17:11 uHeb je nog aanbevelingen mbt de optimale vergistingstemperatuur van die Mango Madness evt opgesplitst in bijvoorbeeld dag 1,2 en volgende dagen?

Zie https://whclab.com/product/mango-madness-yeast/?v=1a13105b7e4e ...  smile

Bert2024

Citaat van: Jacques op 04-11-2024  17:00 uDe WHC Mango Madness is een supersnelle gist als het gaat om de vergisting. Het uitvlokken van de gist ging echter veel langzamer dan bij de WHC High Voltage. Dat maakt dat je wat langer moet wachten met bottelen als e niet te veel gist in je fles wilt hebben.

Ik had het inderdaad wel gelezen in jouw reactie hierboven, maar het is me helaas niet gelukt om het bottelen uit te stellen. Nadat ik heb bepaald welke batch het best gelukt is ga ik sowieso binnenkort opnieuw aan de brouw en dan pak ik wat meer tijd (hoop ik ::) )

Bert2024

Gisteravond een mooi blondje gemaakt (voor het eerst ook rijst daarbij gebruikt). Vorige week had de Mango Madness gist geoogst van een IPA-batch. De opbrengst was een jampotje en een appelmoespot vol mooie schone gistslurry. Het jampotje heb ik gisteren gebruikt in een 10 litervat (sg 1,047) en na ongeveer een half uur kwam de vergisting al op gang die binnen de kortste keren tamelijk uitgelaten werd.

Het staat nu zo'n 16 uur te borrelen en de heftigheid neemt nu al iets af. Het vat staat geïsoleerd in de kamer en de temperatuur is aanzienlijk hoger dan de omgeving.

Deze batch zal ik wat langer laten staan om de gist rustig te laten uitvlokken. En misschien gooi ik nog wat suikeroplossing erbij, want de 1047 is natuurlijk wel een beetje aan de lage kant voor een blond...

Jacques

Citaat van: Bert2024 op 08-11-2024  14:57 uDeze batch zal ik wat langer laten staan om de gist rustig te laten uitvlokken. En misschien gooi ik nog wat suikeroplossing erbij, want de 1047 is natuurlijk wel een beetje aan de lage kant voor een blond...

Ligt ook een beetje aan je eind SG. Bij mij haalde de gist een veel hogere vergistingsgraad dan de specificaties aangeven. (86,8% tegen 76 tot 80% volgens WHC).

Wat was de vergistingsgraad van jouw eerdere brouwsel met deze gist?

Bert2024

Citaat van: Jacques op 08-11-2024  15:46 uWat was de vergistingsgraad van jouw eerdere brouwsel met deze gist?
batch 1: SSG 1,042 ESG 1,013
batch 2: SSG 1,045 ESG 1,006
batch 3: SSG 1,047 ESG 1,010
Maar wat de vergistingsgraad dan is...?

hansHalberstadt

Citaat van: Bert2024 op 08-11-2024  17:33 ubatch 1: SSG 1,042 ESG 1,013

Bijvoorbeeld
SVG=(42-13)/42*100%=69%

Jacques

Citaat van: Bert2024 op 08-11-2024  17:33 ubatch 1: SSG 1,042 ESG 1,013

1 69,0%
2 86,7%
3 78,7%

Zowel binnen, onder als hoger dan de specificaties van WHC...

Bert2024

Citaat van: Jacques op 09-11-2024  17:00 u1 69,0%
2 86,7%
3 78,7%

Zowel binnen, onder als hoger dan de specificaties van WHC...
De eind SG's heb ik op basis van de omrekentabel (Brix -> SG) van BrewersFriend. Ik weet dus niet hoe betrouwbaar dat allemaal is. Feit is wel dat ik batch 1 inmiddels gedronken heb en dat is echt een licht biertje (nu al heerlijk overigens). En vanmiddag in het zonnetje batch 2 geprobeerd die inderdaad al wat sterker proeft. Dus relatief klopt het wel, maar of de absolute metingen ook kloppen dat weet ik dus echt niet!

Jacques

Citaat van: Bert2024 op 10-11-2024  16:00 uDe eind SG's heb ik op basis van de omrekentabel (Brix -> SG) van BrewersFriend. Ik weet dus niet hoe betrouwbaar dat allemaal is.

Er zijn kleine verschillen per omrekentool die je gebruikt, maar ze zijn bijna allemaal te vertrouwen.

Net een vergelijkende bereken uitgevoerd met BrewersFriend en de rekentool van forumlid Hans Halberstadt. De uitkomsten waren gelijk. Dat zit wel goed.

Johan_vL

Die Mango madnes heeft ook mijn interesse, produceert hij ook echt een duidelijke mango (madness) smaak, geur? :degroeten:

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 10-11-2024  20:43 uDie Mango madnes heeft ook mijn interesse, produceert hij ook echt een duidelijke mango (madness) smaak, geur? :degroeten:

Hij produceert een tropisch fruit aroma. Echt mango? Kan ik niet zeggen. Het bier dat ik gebrouwen heb, heeft niet die typisch zoetige mango smaak. Mijn bier is door de hoge vergistingsgraad niet zoet.

Johan_vL

Kveik is nooit zoet, maar kan wel echt mango, ananas hebben. Ik dacht misschien is het een stam uit de Hornindal, maar @dudesbrew zegt dat het een stam is uit de Ebbegaarden. Die laatste valt inderdaad tegen qua mango. Tenminste, toen ik met Ebbegaarden brouwde beloofde ze ook manga en guave, maar ik was niet overtuigd. Ook niet op 35 graden. Hornindal blijft favoriet voor tropisch fruit (zonder zoet en met hoge vergistingsgraad). Zonder smaakjes is Lutra mijn favoriet, die kan ook zware wort aan, scheurt er doorheen en vergelijkbaar met US-05.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.