Cursus blikbrouwen

Gestart door Jacques, 29-09-2024 17:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Het heeft een tijd geduurd, maar de beginnerscursus Blikbrouwen is geactualiseerd en beschikbaar.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/praktisch/cursus-blikbrouwen/

Opmerkingen en aanvullingen zijn weer welkom in dit topic.

CeesM

Daar was ik in de jaren 80 vorige eeuw mee begonnen met die bierkits van een Engelse Drogistketen waarvan ik even niet op de naam kan komen. Was in Nederland moeilijk te krijgen en moest ik voor bierbrouwbenodigheden naar een winkeltje in België of een drogist in Rotterdam.

Dat winkeltje in België is nu denk ik Brouwland. ;)

Jacques

Citaat van: CeesM op 29-09-2024  21:11 ubierkits van een Engelse Drogistketen waarvan ik even niet op de naam kan komen.

Boots is de naam van dit keten.

Het grappige is dat mijn apotheek in mijn woonplaats tot deze keten behoort...

Spyro

Promoot aub geen "blik"-brouwen mensen, een beetje inlezen en direct vol graan brouwen is veel leuker en resulteert in een veel smakelijker bier! Ben ook ooit zo begonnen, echt geen goede (smaak-)ervaring bij, doch het is niet echt veel moeilijker dan een beetje moutsiroop in wat heet water gooien denk ik dan, nooit tevreden geweest met die "kunstmatige" vorm van "brouwen", desnoods een éénstaps doen op bvb 68 à 69° gedurende 90' met een simpele gist, altijd een suc6 in het glas een paar maand later en zeker méér voldoening dan wat ingekookte trub welke opgelost is in wat (warm) water vergisten zonder te weten wat je aan het doen bent!!?  :beersmiley: :brouwen:

Theo Mol

Een paar jaar lang was een van mijn laatste aankopen in Engeland steeds een blikbrouwpakket. Omdat ik voetreiziger was zocht ik een Boots-winkel op vlak voordat ik weer de boot op ging.
Een beetje onwennig fabriceerde ik dat heerlijke Engelse bier dat ik niet in Nederland kon vinden en mijn vakantie werd dubbel zo lang.

Het is nu veel makkelijker om met brouwen te beginnen op allerlei manieren. Meteen in het diepe springen? Goed zo. Maar eerst een teen in het water steken is ook prima. Met zo'n blik kom je wat makkelijker bij het resultaat en als het bevalt steek je er misschien meer moeite en investeringen in. Daarmee kun je zo ver gaan als je maar wilt.

Met mij, bijvoorbeeld, is het slecht afgelopen  8) .
Een brouwketel, gistvat, molen en meer spullen staan rondom mijn vergistingskast en verderop in huis is er een stapel kratten en flessen en een voorraad mout, gist en hop.
Daar ben ik fijn mee bezig en ik brouw lekker bier, maar de opwinding van die eerste paar keer is niet te overtreffen.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 29-09-2024  22:54 uBoots is de naam van dit keten.

Het grappige is dat mijn apotheek in mijn woonplaats tot deze keten behoort...

Maar volgens mij verkopen ze al heel lang geen brouwspulletjes meer.

Jacques

Citaat van: Spyro op 30-09-2024  02:05 uPromoot aub geen "blik"-brouwen mensen, een beetje inlezen en direct vol graan brouwen is veel leuker en resulteert in een veel smakelijker bier! Ben ook ooit zo begonnen, echt geen goede (smaak-)ervaring bij, doch het is niet echt veel moeilijker dan een beetje moutsiroop in wat heet water gooien denk ik dan, nooit tevreden geweest met die "kunstmatige" vorm van "brouwen", desnoods een éénstaps doen op bvb 68 à 69° gedurende 90' met een simpele gist, altijd een suc6 in het glas een paar maand later en zeker méér voldoening dan wat ingekookte trub welke opgelost is in wat (warm) water vergisten zonder te weten wat je aan het doen bent!!?  :beersmiley: :brouwen:

Er worden nog steeds veel blikken verkocht en vooral ook cadeau gegeven. Degene die zo'n blik heeft wil een zo goed mogelijk resultaat hebben. Als het een beetje lukt dan is de kans dat de stap gezet wordt naar het brouwen met mout.

In de Cursus Blikbrouwen wordt verwezen naar het brouwen met mout. En ook wordt duidelijk gemaakt dat dit leuker is om te doen.

Overigens is er met de folieverpakkingen van Mangrove Jack's niet veel mis. Daar heb ik heel smakelijke bieren mee gebrouwen. Leuk voor een brouwseltje tussendoor als je weinig tijd hebt maar toch een zelfgebrouwen bier wilt hebben. Een andere gist en koudhoppen maakt dat je het bier naar je hand kunt zetten. In ieder geval hebben deze verpakkingen niet de typische (geoxideerde) bliksmaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.