Siliconen ring aflaat Brew Monk vergistingsvat

Gestart door hb-lot, 17-09-2024 12:35 u

Vorige topic - Volgende topic

hb-lot

Een tweetal brouwsels geleden heb ik al mijn kranen uit elkaar gehaald en alles uitgekookt. Nu heb ik sinds die tijd dat de onderste kraan (gistaflaat) van mijn brewmonk 30L vergistingsvat wat lekt. Met wat teflon tape etc. kom ik wel een end, maar ik twijfel nu of ik deze wel weer goed in elkaar heb gezet.

Weet iemand (of is iemand bereid even een blik in z'n eigen kraan te werpen) hoe/waar deze ring precies zit? Ik had deze bovenop de borgmoer, maar dan eindigt hij in de uitlaat zelf bij vastdraaien, en dicht dus eigenlijk niks af.

PXL_20240917_103326997.jpg

Theo Mol

Met de vlakke kant in de kraan. Wat je beschrijft, schijnt vaker voor te komen. Ik heb er geen last van bij mijn vat+kraan.
Ik kook de ring niet en gebruik geen teflon.

hb-lot

Citaat van: Theo Mol op 17-09-2024  13:19 uMet de vlakke kant in de kraan. Wat je beschrijft, schijnt vaker voor te komen. Ik heb er geen last van bij mijn vat+kraan.
Dan had ik hem er toch goed in.

Citaat van: Theo Mol op 17-09-2024  13:19 uIk kook de ring niet en gebruik geen teflon.
Uitkoken was ivm een infectie, en de teflon tape was de snelste oplossing op de brouwdag zelf. Gelukkig kwam ik er bij het ontsmetten al achter, en niet pas bij het vullen, maar dat gezegd hebbende, als de ring er goed om in zit, en hij lekt alsnog, dan zie ik niet veel andere oplossingen.

Bierschuit

Hier precies hetzelfde probleem, al vanaf de aankoop.
Krijg het gelukkig wel dicht met genoeg teflon.
Maar inderdaad verdwijnt de ring in de buis en dicht dus zelf niets af.

Naar mijn mening hoort de wanddikte van de 90 graden buis iets dikker te zijn naar binnen toe. Dan zou de siliconen ring er niet ingedrukt kunnen worden.

Punt is natuurlijk dat het erg vervelend is nu, eigenlijk niet echt tevreden nog met de aankoop.

Mogelijk dat we als er meer mensen last van hebben, gebundeld iets naar Brouwland kunnen sturen?
Als je wilt kunnen we nummers uitwisselen via een privé bericht.

Bierschuit

Aanvulling, hebben vandaag toevallig 2 reserve ringen besteld voor die onderste kraan. Even kijken of die mogelijk net iets breder zijn en dus mogelijk wel afdichten.

hb-lot

Citaat van: Bierschuit op 17-09-2024  21:14 uNaar mijn mening hoort de wanddikte van de 90 graden buis iets dikker te zijn naar binnen toe. Dan zou de siliconen ring er niet ingedrukt kunnen worden.
Eens.

Klagen heeft in mijn geval niet zoveel zin, ik heb hem al 3 jaar, en tot ik hem laatst zelf besloot uit elkaar te halen, had ik geen enkel probleem.

Kan je het laten weten of die nieuwe ringen geholpen hebben?

Bierschuit

Citaat van: hb-lot op 17-09-2024  21:52 uEens.

Klagen heeft in mijn geval niet zoveel zin, ik heb hem al 3 jaar, en tot ik hem laatst zelf besloot uit elkaar te halen, had ik geen enkel probleem.

Kan je het laten weten of die nieuwe ringen geholpen hebben?

Yes, zal ik doen.

Klachten vanuit 1 persoon hebben weinig zin inderdaad. Maar als het er veel meer zijn op dit forum die hetzelfde probleem hebben. Heb je in ieder geval een opening tot een serieus gesprek.

hb-lot

Misschien lijkt het maar zo, maar op deze foto is de rand in ieder geval dikker dan bij mij het geval is.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=626794

Bierschuit

Citaat van: hb-lot op 17-09-2024  23:43 uMisschien lijkt het maar zo, maar op deze foto is de rand in ieder geval dikker dan bij mij het geval is.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=626794

Lijkt inderdaad wel iets dikker als bij mij ook het geval is.
Heb mijn bestelling overigens binnen, maar de verkeerde ringen zijn geleverd.
Heb mailtje hiervoor gestuurd, maar gaat dus iets langer duren voor ik nieuwe ringen kan testen.

Pimpelmeesje

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Geldt voor beide vergistingstanks helaas. Ik heb echter wel gemerkt dat wanneer ik de kraan niet volledig aanschroef, hij niet lekt. En ook de ring blijft dan op z'n plek zitten. Wel merk ik dat de ringen zelf snel achteruit gaan (verkleuring, scheurtjes...).

hb-lot

Citaat van: Pimpelmeesje op 08-10-2024  21:35 uwanneer ik de kraan niet volledig aanschroef
Hoe weet je dan hoe ver je hem aan moet draaien?

Brouwer Luk

Ik heb hetzelfde probleem. De ring heb ik vervangen door een papierachtig model dat ik had liggen dat precies paste in de binnendiameter van de kraan. Voor de zekerheid ook teflon aangebracht.
Ik ga de kraan er binnenkort afhalen en vervangen door een triclamp verloop van 3/4" naar 50.5 triclamp zoals aan het deksel van het vat. Daarna kan ik er een kraan opzetten met een grotere diameter zodat er gemakkelijk bezinksel kan doorlopen. Triclamp is zeer modulair.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.