Bottelpijpje modificatie

Gestart door PP, 16-09-2024 17:19 u

Vorige topic - Volgende topic

PP

Ooit een rvs bottelpijp met terugslag veertje voor zelf stoppen van vloeistof gekocht.
Werkt goed, behalve als het veertje blijft hangen. Dit levert geknoei op.

Met eenvoudige onderdelen heb ik een bottelpijpje zo aangepast dat het gefixeerd op de bodem van een bierflesje "stuit" (zie bijgevoegde foto's).
Een kunststof champagne stop uitgeboord.
Een sluitdopje van een 5 L biervaatje past om de bottelpijp, onderzijde afsnijden en rand licht bijsnijden.
Beide onderdelen worden in elkaar geschoven.
Vervolgens de pijp van boven door de doppen steken.
Als ontluchting van het flesje is de onderste ribbel voor een klein deel verwijderd.
Voor mij voldoet het nu prima.

Groet, Paul

Groet, Paul

Jacques

Leuke oplossing. Is een dergelijk bottelpijpje nog steeds te koop?

PP

Even in de archieven gedoken.
Ik heb het in nov 2021 bij Unibrew gekocht voor Euro 9,95.
Ze hebben nu wel een kunststofvariant.

Groet, Paul

Jacques

Citaat van: PP op 16-09-2024  22:20 uEven in de archieven gedoken.
Ik heb het in nov 2021 bij Unibrew gekocht voor Euro 9,95.
Ze hebben nu wel een kunststofvariant.

Groet, Paul

Dank voor je reactie. De kunststofvariant heb ik. RVS is beter schoon te maken vandaar dat ik hiervoor belangstelling had.

pigeonhome

Zelf heb ik daar ook wel interesse in, dus heb ik even gezocht en kwam ik op deze:

Afvulpijpje.nl

Ziet er wel robuust uit.
Heeft iemand hier ervaring mee?

emiel1

Zo te zien is het deze. Op zich aardig wat positieve reacties, maar hij heeft wel hetzelfde probleem als de meeste andere RVS vulpijpjes; hij is te dik.

LBakker

Citaat van: pigeonhome op 17-09-2024  08:15 uZelf heb ik daar ook wel interesse in, dus heb ik even gezocht en kwam ik op deze:

Afvulpijpje.nl

Ziet er wel robuust uit.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Deze website ziet er naar mijn mening wat vreemd uit. Zeer weinig informatie over het product en ook maar 1 enkele foto van een deel van het product (terwijl dit het enige product is dat ze leveren).
Ook staat er dat ze 1 jaar garantie geven op het product, terwijl in Nederland wettelijk geregeld is dat de garantietermijn minimaal 2 jaar moet zijn.

Voor € 22,50 kun je natuurlijk best een risicootje lopen, maar ik zou hier niet snel een bestelling plaatsen.

joenedu

Hier heb je er eentje van onze Chinese vrienden, maar die zit er ook vrij dik uit.

Schanulleke

Citaat van: emiel1 op 17-09-2024  08:44 uZo te zien is het deze. Op zich aardig wat positieve reacties, maar hij heeft wel hetzelfde probleem als de meeste andere RVS vulpijpjes; hij is te dik.

Ze zijn id te dik. Ik heb voor het zure en funky spul een kunststof-variant maar moet BNR flessen handmatig (met een pipet) bijvullen om een goede vulhoogte te krijgen.

Theo Mol

Zo een wilde ik ook. In de winkel kreeg ik het advies: niet doen.
De stalen pijpjes zouden voor wijnflessen zijn. Voor gebruik in bierflessen zijn ze te wijd waardoor er minder bier en meer lucht in het flesje terechtkomt. Bijvullen met een pipetje, zoals Schanulleke doet, zie ik niet zitten.
Lucht = zuurstof = oxidatie = bah, leren we in dit forum.

Schoonmaken blijft lastig. Ik zet mijn plastic pijpje in een maatcilinder zodat er minder gemeen spul nodig is voor het ontsmetten. Toen ik de cilinder nog niet had ging het in een flesje. In beide gevallen: halverwege omkeren.

PP

Diameter rvs pijpje is 9,5 mm (variant gekocht in 2021).

PDGRRR

Een paar jaar terug had ik ook bij Unibrew zo'n RVS-bottelpijp besteld. Daar had ik, net als PP, steeds ruzie mee. Het veertje en/of het pinnetje hadden volgens mij te veel speling waardoor hij regelmatig niet lekker sloot bij optillen bottelpijp. Om deze reden ben ik toch weer de kunststof variant gaan gebruiken en net als Theo het schoonmaken wat serieuzer aangepakt.

Chinook

Ik heb ook die van Unibrew, maar het werkt voor geen meter. Hij lekt ongelooflijk erg als die veer niet meewerkt, wat ongeveer ieder flesje is. Heb je gewoon die veer verwijderd om het beter te laten werken? Want dan vond ik hem nog steeds wat lekken. Of heb je hem nu zo afgesteld dat hij altijd goed op de bodem komt zodat hij niet verschuift?

PP

Zie middelste foto eerste bericht.
Het bottelpijpje is nog in originele staat met veertje.
Via kunststofdop wordt het pijpje precies in het midden van het flesje gefixeerd.
1 maal stel je de diepte in door het kunststof dopje te verschuiven; daarbij wordt het veertje net ingedrukt.
Vervolgens kan ik vrij snel achter elkaar de flesjes vullen.
Na 69 gebottelde flesje was het verlies aan bier 50-75 mL.

Groet, Paul

hb-lot

Citaat van: emiel1 op 17-09-2024  08:44 uZo te zien is het deze. Op zich aardig wat positieve reacties, maar hij heeft wel hetzelfde probleem als de meeste andere RVS vulpijpjes; hij is te dik.
Deze lijkt dunner te zijn, dezelfde maat als die plastic pijpjes (los van de verdikking bij de veer). Echter zie ik deze enkel in de VS te koop, ook niet bij ome Ali. Overigens is hij in de VS dan wel weer schappelijk geprijsd.

https://us.kromedispense.com/product/stainless-bottle-filler-with-spring-tip-3-8/

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 17-09-2024  10:27 uZe zijn id te dik.
Blijkbaar ontworpen door mensen die er niets van begrijpen. Ter referentie nog dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=640597

Goldin

Citaat van: Schanulleke op 17-09-2024  10:27 uZe zijn id te dik. Ik heb voor het zure en funky spul een kunststof-variant maar moet BNR flessen handmatig (met een pipet) bijvullen om een goede vulhoogte te krijgen.

Ik druk het pinnetje tegen de binnenkant van de hals voor het laatste stukje. Minder gedoe dan een pipet. Zo vul ik tot 1 a 2 cm onder de opening en eigenlijk nooit last van zwaar geoxideerd bier.

John

Citaat van: Goldin op 19-09-2024  22:49 uIk druk het pinnetje tegen de binnenkant van de hals voor het laatste stukje. Minder gedoe dan een pipet. Zo vul ik tot 1 a 2 cm onder de opening en eigenlijk nooit last van zwaar geoxideerd bier.

Deed ik met de kunststof (dunnere variant) ook met de dikkere RVS uitvoering lukt me dat niet...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.