Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Even voorstellen Roode Leeuw Venlo

Gestart door RoodeLeeuwVenlo, 22-08-2006 18:19 u

Vorige topic - Volgende topic

RoodeLeeuwVenlo

Dag brouwende broeders en zusters,

Ik vond het ook wel leuk om mezelf even voor te stellen aan jullie.

Mijn echte naam is Louis Klaassens. Ik ben in 1976 geboren dus nu pas 30 jaar jong. In het dagelijks leven ben ik kastelein van een Speciaalbiercafé in Venlo. De naam van het café is;

Limburgs Biercafé, De Roeëje Lieuw

Inderdaad, ik verkoop dus enkel Limburgse speciaalbieren. :proost2: Zowel uit het Nederlandse als het Belgische deel van de provincie Limburg. Inmiddels zijn dat er een dikke 40 waarvan meestal 8 uit de tap. Hopelijk is er binnenkort meer informatie over mijn zaak op www.limburgsbiercafe.nl

Sinds een jaar of 8 ben ik bezig met het zelf brouwen van Bier. Eerst heb ik eens een blik siroop opgewarmd en vergist. Dat was natuurlijk minder dan half werk  :-\ en dus heb ek een cursus gevolgd  :weetbeter: bij het Dionysos Gilde in Noord Limburg. Sindsdien heb ik ongeveer 15 brouwsels gemaakt. Niet veel in 8 jaar tijd. :duimonder: Dat weet ik. Maar wel serieus. Nu brouw ik nog in weck-ketels  :pan: en vergist in een plastic emmer. Op dit moment ben ik met hulp van wat techneuten (zelf heb ik twee prachtige linker handen  ;D ) bezig met het ontwerpen en bouwen van een installatie uit koperen ketels met cilindroconische gist tanks van rvs. Zodra dit werkt (dat kan nog wel een jaartje duren) dan laat ik dit in het forum weten.

Vriendelijke groet,

Louis

Caspar

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 22-08-2006  18:19 uSinds een jaar of 8 ben ik bezig met het zelf brouwen van Bier. Eerst heb ik eens een blik siroop opgewarmd en vergist. Dat was natuurlijk minder dan half werk  :-\ en dus heb ek een cursus gevolgd  :weetbeter: bij het Dionysos Gilde in Noord Limburg. Sindsdien heb ik ongeveer 15 brouwsels gemaakt. Niet veel in 8 jaar tijd. :duimonder: Dat weet ik. Maar wel serieus. Nu brouw ik nog in weck-ketels  :pan: en vergist in een plastic emmer. Op dit moment ben ik met hulp van wat techneuten (zelf heb ik twee prachtige linker handen  ;D ) bezig met het ontwerpen en bouwen van een installatie uit koperen ketels met cilindroconische gist tanks van rvs. Zodra dit werkt (dat kan nog wel een jaartje duren) dan laat ik dit in het forum weten.

Hoi Louis,

welkom op het forum!

Ben je van plan om t.z.t. de brouwsels uit deze installatie te gaan schenken in je eigen cafe? 

Jacques

Hallo Louis,

Ook van mijn kant van harte welkom (was je niet al eerder lid?)

Ik ben benieuwd of ze straks in Venlo brouwcafé hebben waar misschien ook het Venloosch Alt gebrouwen gaat worden.

RoodeLeeuwVenlo

Jac en Caspar,

Ik was inderdaad al lid van het Forum. Maar ik heb nooit de moeite genomen om me even netjes voor te stellen. Bij deze dus.

Ik weet nog niet of ik de bieren ook in mijn café ga verkopen. Eigenlijk wil ik dat wel. Maar ik ben nog op zoek naar wat meer informatie en regelgeving hieromtrent. Verder ben ik nog uit aan het zoeken in welke vaten in dan het beste af kan vullen. Want ik wil het bier dan wel gaan tappen.

Maar eerst moet de installatie af zijn en werken. Dus testen. Maar, het kan allemaal nog wel een jaartje duren hoor. De zaak heeft (helaas soms) voorang.

Wat betreft Venloosch Alt. Dat wordt sinds een jaar of vijf bij Lindeboom gebrouwen. Ook mijn pils leverancier. En die doen dat prima. De kwaliteit is konstant en lekker! Ook weer bovengistend zoals het hoort. Ik ga dat dus niet brouwen. Wel heb ik laats van een vriend gehoord dat zijn oom bij het opruimen van het kantoor van zijn opa oude recepten heeft gevonden van Brouwerij La Belle Alliance. Die wil ik dus een keer gaan bekijken. Mijn vriend is een kleinzoon van Edgard Wolters. De laatste eigenaar van de brouwerij die in 1944 in de 2e W.O. bij een bombardement vernield is. Die brouwerij brouwde ook het Venloosch Alt.

Als ik het recept heb, dan laat ik dat op het Forum weten.

Louis

MO

Ik heb het venloosch alt nu een paar keer gedronken, maar het is nogal schrikken als je dusseldorfse alten gewend bent. Hij is tamelijk fruitig, absoluut niet bitter (ook geen moutbitter) en er zit een "raar" smaakje aan. Na een paar keer proeven kwamen we tot de conclusie dat er wel eens rogge in gebruikt zou kunnen zijn. Maar wat lees ik nu op http://www.venlooschalt.nl/: er worden kruiden gebruikt. Twee soorten. In een alt! Bizonder origineel. Helaas niet mijn ding, maar smaken verschillen. Loopt de alt goed in jouw cafe?

Johannes

Citaat van: MO op 23-08-2006  14:51 uHelaas niet mijn ding, maar smaken verschillen.

Hier drukt Martin zich wat voorzichtig uit, we hadden allang besloten dat dit bier naar babykots smaakt  ;D

RoodeLeeuwVenlo

Nou heren,

Venloosch ALT wordt gebrouwen met in elk geval koriander. Gelukkig hebben ze de dosis al met een flink deel terug geschroeft. Rogge wordt in de Gouverneur bieren ook gebruikt. Knap als je dat proeft. leer mij  dat ook !

Als je de Duitse Alt bieren bekijkt, is het inderdaad een ander bier. Maar persoonlijk vind ik hem wel lekker. Beter dan Diebels bijvoorbeeld. (oorspronkelijk ook uit Venlo overigens). Maar als je hem tussen tien andere altbieren zet, haal ik hem er zo tussenuit. Ik ga aan de familie Wolters vragen wat er in het oorspronkelijke Alt zat. Wellicht is de interpretatie van Lindeboom zo slecht nog niet.

Het alt loopt goed bij mij in het café. In de winter maanden heb ik het standaard van het vat en verkoop ik er een vaatje (20 lit.) per week van. Dat lijkt weinig, maar ik vind het veel in vergelijk tot de rest van mijn omzet. In de zomer doe ik een half kratje in de week. Dan heb ik Venloosch Wit op het vat. Ook lekker maar ook teveel koriander vind ik.

Wat betreft het vergelijk met babykots;

Wanneer was dat vergelijk? Toen het Alt bij de Arcener, Leeuw of Lindeboom brouwerij gebrouwen werd?

Wat had je vantevoren gegeten? Heel zoet? Heel bitter? Of heel zuur? Of die babykots waarmee je het vergelijkt? Dat laatste zou namelijk wel wat verklaren...   :stom:

MO

We hebben dit bier in januari gedronken, het bier was tegen de tht datum aan. Ik heb hem later nog een keer gedronken, een paar weken later of zo. Het was de Lindeboom versie. Wij zijn nogal into Duitse alten, vandaar dat de smaak nogal tegenviel. Ook hadden we onze stijlpolitie petten op. Niet onterecht vind ik: als je alt op je etiket zet, moet je ook zorgen dat het bier naar een alt smaakt. En dat is zonder kruiden en zonder fruitigheid. Streng he?

Jacques

Als we het hier in Nederland over Alts hebben dan hebben we steeds de alts uit Düsseldorf voor ogen.
Er worden ook in andere delen van Duitsland alts gebrouwen. Deze zijn vaak veel zoeter en minder gehopt dan de alts uit Düsseldorf.

Ken je stijlen!

Adrie

Citaat van: jacbier op 24-08-2006  15:25 uAls we het hier in Nederland over Alts hebben dan hebben we steeds de alts uit Düsseldorf voor ogen.
Er worden ook in andere delen van Duitsland alts gebrouwen. Deze zijn vaak veel zoeter en minder gehopt dan de alts uit Düsseldorf.

Ken je stijlen!

Dat mag dan zo zijn, maar een Alt met kruiden, daar zet ik mijn pet ook voor op  :police: . Ik heb de laatste tijd heel wat verschillende (ook niet Düsseldorfse) Alts geproefd, maar de Venlose een alt noemen, dat vind ik gewaagd. Je ziet, ik ben nog in vakantiestemming, dus ik druk me mild uit.

Eduard

Ach ja, die pet past iedereen :)

Als je nog nadenkt over het fusten in je café, dan is het misschien een goed idee om het zo te doen als bij ons in de mikrobrouwerij: Lagertank(s) op bijna dezelfde grootte als de gisttank. In een koude ruimte (kelder), pompje en koolzuur, gekoelde bierleiding naar de bar en je kunt tappen! Indien je geïnteresseerd bent in details, laat maar weten.

Jacques

Citaat van: Adrie op 24-08-2006  22:00 uDat mag dan zo zijn, maar een Alt met kruiden, daar zet ik mijn pet ook voor op  :police: .

Een Duitse brouwer zal om het voormalige Reinheitsgebot te eren inderdaad geen kruiden gebruiken.

Wat ik bedoelde te zeggen dat er alt een veel breder biertype is dan wel eens wordt aangenomen.

Herman

Yep. Alt is feitelijk Duitse Ale = Duits bovengistend bier, uitgezonderd de Weizen.

kellermeister

Een interessante altbier verhaal!  In de tijden voor fabrik brouwerijen, bestaat altbier al als een bier uit huisbrouwerijen?  Ik kan voorstellen dat verschiedene recepten door het huidige grensgebied Niederrhein/Kleef/Nijmegen/Venlo zijn ontstaan.

Weet iemand de geschiedenis van brouwen in deze gebied voor de grote fabrik brouwerijen?  Waar komen de traditionele recepten vandaan?  Waren er veel huisbrouwerijen of boerderijbrouwerijen?

Jacques

Altbieren worden in heel Duitsland gebrouwen. Niet alleen in de streek van Düsseldorf maar ook in bijvoorbeeld in Münster en het Zwarte Woud.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Eduard op 24-08-2006  22:13 uAch ja, die pet past iedereen :)

Als je nog nadenkt over het fusten in je café, dan is het misschien een goed idee om het zo te doen als bij ons in de mikrobrouwerij: Lagertank(s) op bijna dezelfde grootte als de gisttank. In een koude ruimte (kelder), pompje en koolzuur, gekoelde bierleiding naar de bar en je kunt tappen! Indien je geïnteresseerd bent in details, laat maar weten.

Ja, daar heb ik wel interesse in. Ik neem t.z.t. kontact op.

Louis

RoodeLeeuwVenlo

heren,

wat betreft het Alt. In de Limburgse streektaal betekent Alt ook oud. En refereert dan naar de oude stijl van brouwen. Bovengistend dus. Leeuw zat er destijds met hun Venloosch Alt (zonder kruiden of toevoegingen maar ondergistend) meer langs dan Lindeboom nu. het reinheids gebot gold eerst overigens alleen voor Beieren. Pas toen Duitsland één werd, na de ontdekking van de ondergist en dus ook het woord Alt, werd de protectionistische regel voor heel Duitsland ingevoerd. Wie weet hebben de brouwers van het Rijnland, waar Alt het meeste voorkomt, voor die tijd vrolijk kruiden in hun bier gestrooid.

Ik ga bij de familie Wolters vragen of er nog oude recepten zijn en wat daar voor ingrediënten op vermeld staan. Hun brouwerij brouwde Alt en was in familie handen van voor dat Pasteur zijn ontdekkingen deed.

Overigens vind ik Hannen heel erg lekker, Uerigen te bitter en Diebels te moutig. Deze laatste zou zelfs ondergistend kunnen zijn. Heeft namelijk de zelfde soort zwavel in zijn smaak als Gulpener Dort na verloop van tijd en de Christoffelbock van afgelopen jaar.

En ik geef eerlijk toe dat Venloosch Alt te kruidig is! Maar wel lekker!

Groet Louis

bazje

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 25-08-2006  12:43 uIk ga bij de familie Wolters vragen of er nog oude recepten zijn en wat daar voor ingrediënten op vermeld staan. Hun brouwerij brouwde Alt en was in familie handen van voor dat Pasteur zijn ontdekkingen deed.

Tot +/- 1950 zijn hier in Roermond een 8-tal brouwerijen actief geweest. In het gemeentearchief hoop ik hier meer over te vinden en wanneer ik "Alt" tegenkom, zal ik dit zeker hier op het forum vermelden.
Ook zal ik hier (na een gedegen zoektocht) via een apart topic meer laten weten. Ben nl. van plan een bier te klonen dat niet meer gemaakt wordt.

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 25-08-2006  12:43 uEn ik geef eerlijk toe dat Venloosch Alt te kruidig is! Maar wel lekker!
Kruidig : eens, Lekker : oneens

Bazje.....

Vergelijkbare Topics (7)

38468

Reacties: 21
Gelezen: 4594

28758

Reacties: 3
Gelezen: 1479

42643

Reacties: 6
Gelezen: 1088

30442

Gestart door erwinl

Reacties: 0
Gelezen: 1138

22160

Gestart door Jelles

Reacties: 2
Gelezen: 1253

34127

Reacties: 2
Gelezen: 1205

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.