Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Isolering maisch- en/of brouwketel  (gelezen 3797 keer)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Isolering maisch- en/of brouwketel
« Gepost op: 06-11-2002 21:35 u »
Hallo brouwers!

Ik was benieuwd wat voor ingenieuze oplossingen jullie hebben bedacht om energie te besparen door je ketel(s) te isoleren.

Ik gebruik tijdens het maischen tijdens rustpauzes een oude winterjas die ik om de maischpan heen doe. Vroeger ook een hooikist van polystereenschuim gebruikt, maar dat vind ik minder praktisch voor 25+ liter. Ook heb ik gemaischt in een koelbox, hierbij heb je ook weinig temperatuurverlies.

Ik vroeg me af of iemand van die aluminium (?) isolatiematten uit de bouwmarkt gebruikt? Wat zijn hier de ervaringen en kun je het ook toepassen bij het koken? (brandgevaar)

O ja, ik werk meestal met een 25l emaillen pan voor maischen en een 50l emaillen pan voor het koken (soms ook voor maischen bij grote stortingen).

Alternatief is dat ik mijn gamel aanpas om mee te gaan koken, deze is al dubbelwandig, geschikt voor au-bain marie?

Herman

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Isolering maisch- en/of brouwketel
« Reactie #1 Gepost op: 07-11-2002 09:07 u »
Hoi Herman,

Wij hebben een steenwol mantel om onze maisch/kookketel. Dit werkt uitstekend en is ook brandveilig. Helaas moet de mantel wel vervangen worden als de ketel overkookt, want dan werkt de isolatie niet meer en krijg je de mantel ook niet meer heel van de ketel.
Die aluminium matten bevatten van binnen volgens mij van dat noppenplastic. Dit kan smelten als het heet wordt, dus deze lijken me minder geschikt.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 07-11-2002 11:02 u »
Ha Herman,

Ik gebruik een oude isothermische slaapzak. Die houdt de temperatuur van mijn 50-liter pan prima vast. Niet echt brandveilig, maar hij ligt een eindje van mijn brander af, dus dat is dan tillen. Verder ben ik daar heel tevreden mee.

Die werkt echter alleen tijdens de rust goed. Voor het opwarmen heb ik geen oplossing. Wel benieuwd naar andere ideeŰn.

Edwin

Offline JvH

• Vol lid
  • Pennie brouwer in actie
« Reactie #3 Gepost op: 07-11-2002 12:50 u »
Hoi Herman,

wij gebruiken een oude boiler als maisch- en kookketel met een soort purschuim mantel. De bovenkant van het schuim hebben we dichtgesmeerd met kit zodat overgekookte wort ook weer schoon te maken is. De temperatuur zakt nog geen graad per uur.

Groeten Hans  :degroeten:

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #4 Gepost op: 08-11-2002 01:15 u »

[Alternatief is dat ik mijn gamel aanpas om mee te gaan koken, deze is al dubbelwandig, geschikt voor au-bain marie?

Herman
[/quote]
Herman,
Sinds het begin van dit brouwseizoen gebruik ik een au-bain marie maischketel van ca 35/40 Ltr, die ik gekocht heb via het prikbord van deze site.
Het is even wennen, maar het werkt gemakkelijker dan het isoleren van een ketel.
De temperaturen blijven redelijk op niveau door het hete water eromheen. Alleen moet je oppassen dat de temperatuur niet hoger oploopt dan je wilt, want afkoelen is wat problematisch  omdat je steeds weer koud water moet toevoegen om met je  maischschema gelijk te blijven.
Voorheen gebruikte ik onze koelbox, maar voor wat zwaardere bieren kwam ik steeds in problemen als ik meer dan 15 ltr wilde brouwen.
De koelbox in een met 5 cm tempex geisoleerde koelbox hield de temp. langer constant, maar de oxidatie door toevoegen van heet water, of decoctie methode, geeft meer kans op oxidatie, dus ga ik ervan uit dat mijn  nieuwe maischketel uiteindelijk betere resultaten zal opleveren.
Dit moet dan blijken uit de 'Rochefort' kloon, die we volgend jaar gaan beoordelen.
Het ombouwen van een rvs gamel met gegalvaniseerde buitenkant is voor mij een technisch probleem, dus gebruik ik ze voor de vergisting van grotere brouwswels.
Theo

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #5 Gepost op: 08-11-2002 01:17 u »
Sorry,
ik zette de koelbox in een met tempex geisoleerde broodkrat ipv een tweede koelbox.
Theo

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #6 Gepost op: 08-11-2002 16:42 u »
Ik heb nog nooit ge´soleerd en hou de t░ goed in de gaten.  Als die een beetje zakt, warm ik eventje bij.  Meestal laat ik mijn brander op het miniemste debiet branden en dat is genoeg om het op t░ te houden.
:degroeten:
fritz

Ad Kusters

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 08-11-2002 17:04 u »
Hoi,

Sinds gisteren heb ik ook zo'n bubbelandige ketel waarover Theo spreekt.
Theo, jij spreekt over water in de dubbele wand, maar zoals ik gisteren snel gezien heb is dit gesloten. Hoe krijg jij hier dan water in??,

Groten ad

Tags: