CCT en duur vergisting plus lagering

Gestart door RobVromen, 11-09-2024 23:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-05-2025  13:54 uMaar ultrasoon is een reinigingsstap en geen desinfectie stap. Dus na het reinigen hoort dan nog een desinfectiestap.

Als je het ultrasoonapparaat vult met een reinigingsmiddel dat ook desinfecterende werking heeft zoals een Oxi-product dan hoef je geen desinfectiestap uit te voeren na de reiniging, maar kwaad kan dat niet.
Het nadeel van stomen is dat je wel desinfecteert, maar niet alle verontreinigen weghaalt. In plaats dat eiwitten verwijderd worden, worden ze min of meer vastgekookt tegen de wand van het materiaal dat je desinfecteert met stoom. Hoewel hitte en stoom zorgen voor een goede desinfectie worden ze weinig toegepast in brouwerijen.

RobVromen

Eens Hans, desinfecteren is en blijft de laatste en belangrijke stap voordat je begint te brouwen.
Dat pas ik ook steeds toe. En ook eens dat ieder voor zich moet afwegen wat hem het beste past.
Eens Jacques, kan inderdaad een Oxiproduct toevoegen aan de vloeistof in het ultrasoon apparaat. Al is dat geen goedkope oplossing. Overigens, toen ik in Bayeux bij toeval met de (Vlaamse) brouwmeester van BAYA sprak, zag ik dat daar wel stoom werd gebruikt. Je ziet, de vele wegen die naar Leo XIV leiden.
En nu op naar de Weizen volgens het Reinheitsgebot een mooi examen omdaqt je met extra hop of andere ingrediƫnten een mindere brouw kunt camoufleren.
Tenslotte, hierbij een foto van mijn laatste Bock, naar een prijswinnend recept op dit mooie forum!

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-05-2025  17:29 uHet nadeel van stomen is dat je wel desinfecteerd, maar niet alle verontreinigen weghaalt.
Stomen is een desinfectiestap en geen reinigingsstap. Dus formeel hoort er een reinigingsstap voor. Wel heb ik gemerkt dat stoom heel mooi hopharsen en aangekoekte gist oplost. Dat is ook de reden dat je de vaat heet afwast en niet koud want dan wordt vet vloeibaar en lost het sneller op in zeep. Dus stoom is ook deels een reinigingsstap.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-05-2025  17:29 uHoewel hitte en stoom zorgen voor een goede desinfectie worden ze weinig toegepast in brouwerijen.
Dat heeft vooral te maken met schaalgrootte denk ik. Je kunt immers niet klakkeloos alles vanaf professionele schaal vertalen naar amateur schaal van zeg 10-50 liter. Dus je mag niet zomaar de conclusie trekken (of suggestie wekken zoals ik hier denk waar te nemen) dat het weinig wordt toegepast in brouwerijen en het daarom dus ook geen zinvolle/logische toepassing kan hebben op amateur schaal. 

hansHalberstadt

Citaat van: robvromen op 10-05-2025  18:07 uKan inderdaad een Oxiproduct toevoegen aan de vloeistof in het ultrasoon apparaat. Al is dat geen goedkope oplossing.
Ik probeer zo min mogelijk chemische middelen te gebruiken. Ze zijn niet alleen duur, maar de productie en sporen die ze nalaten zijn vaak ook nog milieubelastend. Mijn brouwapparatuur heeft ook geen enkel kraantje wat in aanraking komt met de gisting. Ik doe alles via hevelen. Dus hoef ik het kraantje ook niet schoon te maken.

Jacques

Citaat van: robvromen op 10-05-2025  18:07 uAl is dat geen goedkope oplossing.

??? De hoeveelheid oxi-product is minimaal, dat mag je de kop niet kosten. Het voordeel van oxi-producten deze weinig belastend zijn voor het milieu.

Maar goed, dit hoort niet het zoveelste "hoe maak ik schoon?"-topic te worden. Die zijn er in het verleden meer dan genoeg voorbij gekomen. Voor een uitgebreid artikel over reinigen en desinfecteren zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/schoonmaken/

RobVromen

Dankjulliewel heren met een grote passie voor bierbrouwen in al haar facetten. Stel voor dit onderwerp nu af te sluiten ...

hansHalberstadt

Citaat van: robvromen op 11-05-2025  22:02 uDankjulliewel heren met een grote passie voor bierbrouwen in al haar facetten. Stel voor dit onderwerp nu af te sluiten ...
Lijkt me goed plan (niet echt sluiten, maar geen verdere input meer geven of het moet nog echt iets toevoegen). Alles is wel gezegd, dus mensen kunnen op basis daarvan keuzes maken voor hun eigen situatie.

Jacques

Citaat van: robvromen op 11-05-2025  22:02 uDankjulliewel heren met een grote passie voor bierbrouwen in al haar facetten. Stel voor dit onderwerp nu af te sluiten ...

Het sluiten van topics is niet gebruikelijk op dit forum...

RobVromen

CiteerHet sluiten van topics is niet gebruikelijk op dit forum...

Sorry Jacques, dat wist ik niet. Zal er voortaan rekening mee houden!

Jacques

Citaat van: RobVromen op 12-05-2025  09:46 uSorry Jacques, dat wist ik niet. Zal er voortaan rekening mee houden!

Je hoeft je hiervoor niet te verontschuldigen. Op veel andere fora gebeurt dat wel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.