CCT en duur vergisting plus lagering

Gestart door robvromen, 11-09-2024 23:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: robvromen op 30-10-2024  15:00 uBedankt voor je toch wel originele tip! Welk apparaat gebruik je dan precies? En waar zit het voordeel ten opzichte van het gebruik van Enzybrew 10 en Ecolabs Oxydes Rapid?

Het voordeel zit hem in de kosten. Stoom kost minder dan goede desinfecteermiddelen die het milieu niet zo veel schade bezorgen. Stoom is zeer schoon en desinfecteer effectief als de contacttijd lang genoeg is.

Het nadeel van stoom is dat erg moet oppassen voor verbranden van je huid en ook de drukopbouw bij het maken van stoom. Er zijn ernstige ongevallen geweest met stoomwerktuigen en in Beverwijk zijn ze ook bekend met slachtoffers van het gebruik van behangafstomers.

robvromen

Interessant Hans, heb je een foto van de aansluiting van de slang op de snelkookpan?

robvromen

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  15:27 uHet voordeel zit hem in de kosten. Stoom kost minder dan goede desinfecteermiddelen die het milieu niet zo veel schade bezorgen. Stoom is zeer schoon en desinfecteer effectief als de contacttijd lang genoeg is.

Het nadeel van stoom is dat erg moet oppassen voor verbranden van je huid en ook de drukopbouw bij het maken van stoom. Er zijn ernstige ongevallen geweest met stoomwerktuigen en in Beverwijk zijn ze ook bekend met slachtoffers van het gebruik van behangafstomers.

Helemaal eens Jacques, we rijden altijd langs het Brandwondencentrum in Beverwijk als we onze dochter en kleinkinderen bezoeken. Helaas is het daar erg druk.

robvromen

Citaat van: robvromen op 30-10-2024  12:13 uBedankt voor de tip Jacques, zal een literfles bestellen en gaan gebruiken bij de volgende sterilisering van o.a. de CCT.
Bij de bestudering van het huiswerk zag ik bij het onderdeel "Hoeveelheid gedroogde gist" dat ik bij de 20-liter batch bokbier niet 2 maar 3 zakjes Brewferm Top had moeten gebruiken. Ik gebruikte de laatste keer:
https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator.
Denk dat ik voortaan de vuistregel ga toepassen. Of mis ik iets hier?
Jacques, heb je hier nog een suggestie voor mij?

Jacques

Citaat van: robvromen op 30-10-2024  16:08 uJacques, heb je hier nog een suggestie voor mij?

Er zijn veel calculators waar je gebruik van kunt maken...
https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/gedroogde-gist/#elementor-toc__heading-anchor-4

Hoeveel liter wort had je en wat was het begin SG?

seed7

Citaat van: robvromen op 30-10-2024  15:00 uWelk apparaat gebruik je dan precies?

Een Wagner W15 of W16. Een elektrische stoomgenerator 2000W.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: robvromen op 30-10-2024  16:02 uInteressant Hans, heb je een foto van de aansluiting van de slang op de snelkookpan?
ja dat staat bv hier:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=691702

robvromen

Citaat van: Jacques op 30-10-2024  16:32 uEr zijn veel calculators waar je gebruik van kunt maken...
https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/gedroogde-gist/#elementor-toc__heading-anchor-4

Hoeveel liter wort had je en wat was het begin SG?

Bedankt! Het begin SG was 1076 en 21 liter wort.

Jacques

Citaat van: robvromen op 30-10-2024  19:27 uBedankt! Het begin SG was 1076 en 21 liter wort.

Dan zijn 2 zakjes gist van 6 g inderdaad te weinig...
Maar dat zorgt niet voor een resultaat zoals te zien is op de foto. Dat is waarschijnlijk het gevolg van niet afgebroken eiwitten of zetmeel zoals eerder door anderen gesuggereerd is.

robvromen

Bedankt Jacques, voortaan houd ik de algemene regel aan als het gaat om de bepaling van de hoeveelheid (grammen) gist. Nu blijven er voor mij (los van de betere hygiëne maatregelen) nog twee zaken onduidelijk:

De jodiumtest was goed, waarom zou er dan onvoldoende zetmeel zijn afgebroken?

M.b.t. de onvoldoende afgebroken eiwitten schreef jij zelf al als oplossing:
"Toevoegen van brouwzouten, voldoende lang koken, de pH tijdens het koken op 5,1 brengen en het gebruik van Iers mos kan helpen om een betere eiwitbreuk te krijgen."
De volgende keer zal ik de pH waarde met melkzuur omlaag proberen te brengen naar 5,1.
Ondanks zoeken op dit forum blijft die eiwitkwestie voor mij troebel als ik eens een woordgrap mag maken bij de zoveelste mislukte batch. Hoe kan ik bereiken dat de eiwitten maximaal worden afgebroken?
Ik hoop dat je met deze amateuristische vraagstelling uit de voeten kunt.

P.S. Na een week op fles gisteravond geproefd. Mijn echtgenote deed mee en zei dat ik dat zure bocht direct moet wegspoelen. Er was geen onderhandelingsruimte ....

seed7

Citaat van: robvromen op 31-10-2024  16:49 uonvoldoende afgebroken eiwitten
Als je het bier toch weg moet gooien, kook eens een flesje op en kijk of je samenklontering van eiwitten ziet (neem wel een ruime pan, het gaat lekker schuimen in het begin). Dit moet in een minuut of 15  gepiept zijn. Het worden normaal best forse vlokken. Probeer niet te hard te koken want anders heb je zo veel beweging dat je de eiwitvlokken weer stuk maakt. Als je dat nu ziet is het mogelijk een probleem met koken. De middeltjes die @Jacques aandraagt helpen maar moeten/mogen niet noodzakelijk zijn voor een goed resultaat.

ingo

robvromen

Bedankt voor de tip Ingo. Ik ga het zeker proberen en laat je de uitkomst weten.

robvromen

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,47298.msg696661.html#msg696661:~:text=Als%20je%20het,een%20goed%20resultaat.

Hier het resultaat, ik hoop dat je er wat aan hebt. Er is ook een video van het koken maar die kan ik niet uploaden.

seed7

Citaat van: robvromen op 01-11-2024  11:00 uHier het resultaat, ik hoop dat je er wat aan hebt. Er is ook een video van het koken maar die kan ik niet uploaden.

lastig te zien. Is het bier nu, na het koken, helderder?

ingo

robvromen

Foto nummer 6 is vóór het koken en foto nummer 7 direct na het koken. Ik zie dat de kleur is veranderd. Nu is het totaal ondrinkbaar geworden.

seed7

Citaat van: robvromen op 01-11-2024  11:47 uFoto nummer 6 is vóór het koken en foto nummer 7 direct na het koken. Ik zie dat de kleur is veranderd.

Dat lijkt niet echt beter. Het donkere komt door het koken (mogelijk in combinatie met het zuur), niet enzymatische bruining.

Helpt ons niet echt verder. Jammer.

ingo

robvromen

Helaas, het blijft zoeken. Toch bedankt voor het meedenken!

Jacques

Citaat van: robvromen op 01-11-2024  11:00 uEr is ook een video van het koken maar die kan ik niet uploaden.

Probeer eens de url van de video te plakken.
Als het gaat om een eigen filmje dan is eerst uploaden naar bijvoorbeeld YouTube de manier om een filmpje te delen.

robvromen

robvromen

Zo Jacques, meteen mijn allereerste video op YouTube gezet. Hopelijk heb je er wat aan!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.