Fruitvliegjesval met gistslurry

Gestart door JacoH, 09-09-2024 17:12 u

Vorige topic - Volgende topic

JacoH

Tip van Flip: gistslurry kun je gebruiken om een heel effectieve fruitvliegenval mee te maken.

Als hobbybrouwer houd je een hoop gistslurry over, die over het algemeen wordt weggegooid.

Ik kwam er, nadat ik mijn gistvat een keer 10 minuutjes open had laten staan in afwachting van het schoonmaken, achter dat de gistslurry enorm veel fruitvliegen aantrekt.

Ik ben toen begonnen om bij elk zelfgebrouwen biertje wat ik drink de resten uit het flesje te spoelen in een plat schaaltje, met een druppel afwasmiddel er bij.

Nog nooit heb ik zo'n effectieve fruitvliegenval gehad. Ik heb in het verleden al veel geprobeerd, vruchtensap, rode wijn, wijnazijn, maar gistslurry werkt veruit het best van allemaal (en het is normaal nog een afvalproduct ook!).

Schanulleke

Een plat schaaltje klinkt niet als een val. Komen ze daarin te overlijden of vliegen ze na het bezoek weer (extra) vrolijk verder?

Edwin brouwt

Citaat van: Schanulleke op 09-09-2024  20:56 uEen plat schaaltje klinkt niet als een val. Komen ze daarin te overlijden of vliegen ze na het bezoek weer (extra) vrolijk verder?
De magie zit in het druppeltje afwasmiddel: dat doorbreekt de oppervlaktespanning waardoor de vliegjes verdrinken.

JacoH

Citaat van: Edwin brouwt op 09-09-2024  21:27 uDe magie zit in het druppeltje afwasmiddel: dat doorbreekt de oppervlaktespanning waardoor de vliegjes verdrinken.

Correct. Je ziet het eigenlijk in iedere fruitvliegjesval. Maar om te lokken is gistslurry tot nu toe veruit het effectiefste middel wat ik ooit heb meegemaakt.

GvB84

Bedankt voor de tip. Wij worden gek van die beestjes....

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.