Hopoogst 2024

Gestart door Yorick, 25-08-2024 23:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Yorick

Oogstseizoen is begonnen!

Het is voor het eerst dat ik hop in de tuin heb staan, extra spannend dus.

Ik heb Rakau als hopsoort. Meeste bellen voelen bij mij al rijp aan. Ik kan deze week alles al oogsten. Volgens Hopslist zou die pas laat rijp moeten zijn. Ik vind het dan ook bijzonder vroeg nu, maar ik heb helemaal geen verdere referentie. Nieuw Zeeland ligt ook helemaal aan de andere kant van de wereld.

Hoe staat bij jullie de hop ervoor?

jake99

De hop die bij mij als eerste kan geoogst worden kan nog enkele weken wachten.
Ik wacht tot er bij de eerste hopbellen de blaadjes verkleuren (geel).
Als je dan een bel open breekt, zal je geel "poeder" zien, als de bellen klaar zijn, wordt dit iets donkerder en gaat ook veel feller ruiken dan een bel die nog niet "klaar" is.
Ook hoor en voel je wanneer ze klaar zijn, ze gaan wat kraken als sigaretten, blaadjes of papier. 

Uiteraard is dit alles subjectief als je nog nooit hopbellen hebt gezien die "klaar" zijn.
Als ik u was, laat er een deel hangen en bekijk af en toe eentje, u zal snel het verschil zien.

hansHalberstadt

Citaat van: Yorick op 25-08-2024  23:01 uOogstseizoen is begonnen!

Het is voor het eerst dat ik hop in de tuin heb staan, extra spannend dus.

Ik heb Rakau als hopsoort. Meeste bellen voelen bij mij al rijp aan. Ik kan deze week alles al oogsten. .
Zo te zien nog erg groen. Beginnersfout is vaak dat mensen te vroeg plukken, waardoor de hop nog bezig is om lupuline/geur en smaak op te bouwen. Ik pluk pas als er kleine bruine randjes aan komen en dat is niet voor 2e week van september.

tdp

Die hop is nog niet rijp, wat Hans ook aangeeft. Wel lastig om het goede moment te timen vind ik altijd.

Eric v B

Het gele poeder (lupuline) moet ook donkergeel zijn. Tegen amberkleurig aan. Niet te vroeg oogsten want dan krijg je een "grassmaak" in je bier.

goom

Juist in de laatste week voor het oogsten ontwikkelt de hop zich tot wat het moet zijn... Te vroeg oogsten helpt daar niet aan.

Marco Aal

Mijn saazer komt eraan staat in de volle grond.

Marco Aal

De rest heeft nog wat tijd nodig, staan in bakken

Yorick

Ik begrijp dat ik dus gerust nog even kan wachten en dat bij jullie nog geen hop klaar staat (*correctie: Marco's bovenstaande bericht nog niet gelezen). Ik ben met mijn bericht vooral benieuwd naar een referentie en miste daarin een hopplanttopic van dit jaar.

Mijn eerste bellen (die zitten meer op de achtergrond op de foto) die aan mijn hopplant verschenen waren op 14 augustus volwaardige grote (natuurlijk wel onrijpe) bellen inclusief lupine. Vanaf dat moment voel en ruik ik regelmatig. Nu voelen ze erg papierachtig aan en hebben ze okerkleurige lupine. Ze beginnen ook nu te ruiken naar limoen en meloen. Een enkele paar beginnen langzaam al wat groen te verliezen (nog wel minimaal). Het is natuurlijk mijn eerste observatie en zoals jake99 aangeeft 'subjectief' om te bepalen of het rijp is.

Leuk experiment om in ieder geval wat bellen te laten hangen.

De bellen op de voorgrond zijn een aardig stukje jonger. Die begonnen pas met groeien, nadat ik al volle bellen aan mijn plant had zitten. Die mogen van mij ook zeker nog meer rijpen.

Overigens was het niet mijn planning om vandaag al te oogsten. Mijn eigen gevoel zegt wel deze week (Misschien moet ik dat bijstellen, zoals ik van jullie lees). We krijgen in ieder geval lekker veel zon.

Broewerke

Mijn hop is altijd vroeg en hangt tegen een zuidmuur. Doch hij is nog lang niet zo ver. Verwacht tussen 10 en 15 september. Vorig jaar heb ik een gedeelte tot eind september laten hangen. Knisperende geel witte bellen lekker geurende plakkerige boel bij plukken.

Jacques

Mijn overbuurman heeft hop in zijn voortuin. Het viel mij van de week op dat de hopbellen bij hem veel groter zijn dan andere jaren. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de vele regenval.
Op een andere plek een paar straten verder is de hop nog niet zo ver. De belvorming is daar zelfs nog niet begonnen...
Natuurlijk zijn het verschillende hoprassen. Mijn buurman heeft Cascade en Perle. Welk ras de andere hop is weet ik niet.

hansHalberstadt

Bij mij is de hop (Northern Brewer, Cascade en Perle) dit jaar minder dan vorig jaar. Dat komt denk ik door het koude voorjaar waardoor het pas heel laat begon te groeien. Northern Brewer staat in de volle grond, Perle en Cascade staat in een plastic bak en heb ik dit jaar wel verwaarloosd als ik eerlijk ben, dus kijk ik alleen naar de Northern Brewer als referentie. 

jake99

Citaat van: Jacques op 26-08-2024  22:52 uMijn overbuurman heeft hop in zijn voortuin. Het viel mij van de week op dat de hopbellen bij hem veel groter zijn dan andere jaren. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de vele regenval.
Op een andere plek een paar straten verder is de hop nog niet zo ver. De belvorming is daar zelfs nog niet begonnen...
Natuurlijk zijn het verschillende hoprassen. Mijn buurman heeft Cascade en Perle. Welk ras de andere hop is weet ik niet.

Hier ook enkele die grotere bellen hebben, alsook 2 planten die in het voorjaar aangevallen geweest zijn door slakken.
Nergens geen scheuten meer die boven kwamen, het leek alsof de 2 planten dood waren. Tot ze vorige maand plots terug begonnen te schieten.

vered

Hier Goldings hoog tijd om te oogsten

Jacques

Citaat van: vered op 28-08-2024  20:42 uHier Goldings hoog tijd om te oogsten

Weet je het zeker?
Vandaag heel veel hop van dichtbij bekeken doordat ik een Brabantse hoptour heb gedaan samen met een brouwkameraad. Geen enkele hop was rijp genoeg voor de oogst.

Hop wordt vaak te vroeg geoogst. Dat is jammer want dan heeft het hoparoma zich nog niet volledig ontwikkeld. De hopbellen mogen bruine punten hebben en moet knisperen tussen je vingers. De bellen moeten papierachtig aanvoelen en de lupuline in de bellen moet wat donker geel zijn en makkelijk los laten.

Schanulleke

Je kan bij Hoppecruyt verse hop bestellen en dat begint ook al vanaf week 36.

Jacques

Citaat van: Jacques op 26-08-2024  22:52 uMijn overbuurman heeft hop in zijn voortuin. Het viel mij van de week op dat de hopbellen bij hem veel groter zijn dan andere jaren.

Gisteren foto's gemaakt van de hop van mijn buurman. De bellen zijn echt veel groter dan andere jaren.

PXL_20240828_083838647.jpg

Jacques

Gisteren heb ik op meerder plekken hopvelden bezocht. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,47276.html

brouwerwaldonk

Ik zal dit jaar weinig hop kunnen plukken, de slakken hebben hier flink wat weggevreten in het begin bij de uitkomst. De rank staat nu amper 1 meter hoog. 

jake99

Citaat van: brouwerwaldonk op 31-08-2024  08:36 uIk zal dit jaar weinig hop kunnen plukken, de slakken hebben hier flink wat weggevreten in het begin bij de uitkomst. De rank staat nu amper 1 meter hoog. 

Hier ook, twee van de acht planten wordt niets dit jaar.
Geen getreur, er zit nog voldoende in de diepvriezer, een 4 tal brengen wel veel op.

Broewerke

Ik heb inmiddels geleerd dat je gewoon een kleine hoeveelheid moet laten hangen. Zo weet je ook of je te vroeg geoogst hebt. Te laat zie je aan de bellen als ze echt bruin worden. Bij goed weer heb je wel een dag of 10 om te oogsten. Dwz in deze periode van 10 dagen lijkt mij de kwaliteit hetzelfde, weersafhankelijk natuurlijk, bij veel regen is het natuurlijk weer anders

Yorick

Mijn hop staat visueel er redelijk het zelfde bij als vorige week. Ik kan inderdaad dus vast nog wel even wachten.

Leuk bericht trouwens jacques van het bezoek van de hopvelden!

Freggel

Omdat ik later deze week voor 3 weken op vakantie ga heb ik gisteren toch maar een deel van de Cascade vast geoogst, inmiddels 3 porties van 30 gram vacuüm en droog in de diepvries liggen en de laatste +/- 30 gram (uitgaande van drooggewicht) ligt nu op de voedseldroger te drogen.

De bellen voelden en hoorden knisperend als crêpepapier, er zat behoorlijk wat diepgeel lupine in, maar toch rook het gisterenmiddag na het oogsten behoorlijk groen. Ik denk dat dit komt doordat er gisteren nog een paar regenbuien overheen zijn gegaan voor de oogst. Zodra het droog is en in de vacuüm zakken gaat, is de groene lucht volledig weg en ruikt het naar hop.
Mogelijk ben ik net even te vroeg in mijn eerste jaar, maar vanaf nu 3 weken laten hangen gaat hem ook niet worden. Ik heb een klein deel laten hangen (vooral de kleinere bellen) om te kijken hoe het zich verder nog ontwikkeld.

hansHalberstadt

Citaat van: Freggel op 10-09-2024  08:55 uOmdat ik later deze week voor 3 weken op vakantie ga heb ik gisteren toch maar een deel van de Cascade vast geoogst
Volgend jaar maar de vakantie plannen op basis van wat de hop toelaat. :beersmiley: alles draait toch tenslotte daarom.  ;) Met bierbrouwen mag je immers geen compromissen sluiten, want die werken later altijd tegen je.

Freggel

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2024  09:40 uVolgend jaar maar de vakantie plannen op basis van wat de hop toelaat. :beersmiley: alles draait toch tenslotte daarom.  ;) Met bierbrouwen mag je immers geen compromissen sluiten, want die werken later altijd tegen je.

Dat ben ik helemaal met je eens, maar gezien de hoeveelheid die ik brouw, is het kopen van hop (pellets) ook prima te doen :) het is meer dat ik op mijn volkstuin wat ruimte over had voor een paar hopplanten ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.