Geen hoparoma

Gestart door wolvert, 14-08-2024 19:52 u

Vorige topic - Volgende topic

wolvert

Voor de eerste keer meegedaan aan de ONK.
Het rapport was zeer uitgebreid en dank voor alle keurmeesters die dit voor hun rekening genomen hebben.
We hadden een witbier ingezonden en één van de opmerking was dat er geen hoparoma aanwezig was.
Nu willen wij dit punt verbeteren maar weten niet hoe.
De hop doen we in een grote hopspider van rvs.
De hoptoevoeging van ons 25 Liter witbier:
- 8 gram Amarillo  ( alfazuur 11%).    60 minuten bitterhop
- 8 gram Amarillo  ( alfazuur 11%).    10 minuten aromahop
- 8 gram Centennial ( alfazuur 11,5%).  10 minuten aromahop

Volgens BrouwVisie zou dit een EBU opleveren van 12 volgens Tinseth.

Goldin

Je zou eens een test kunnen doen door te dry hoppen met Amarillo en of Centennial.

Beide hops lenen hier zich prima voor. Dit zou hoparoma moeten geven zonder extra bitterheid.

hansHalberstadt

Witbier heeft toch nauwelijks hoparoma? Je brouwt immers een bier met ca 18 IBU met alleen een beetje kookhop. De geur en smaak komt vooral van de citrus en koriander en wat gisteigenschappen en de tarwe?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-08-2024  21:34 uWitbier heeft toch nauwelijks hoparoma? Je brouwt immers een bier met ca 18 IBU met alleen een beetje kookhop. De geur en smaak komt vooral van de citrus en koriander en wat gisteigenschappen en de tarwe?

Mee eens. Een witbier is geen bierstijl dat zich kenmerkt door een hoparoma, hoewel tegenwoordig er wel verschillende commerciële witbieren zijn die een hoppig aroma hebben. Hoparoma is trendy...

Schanulleke

Vroeger had Brugs Tarwebier ook wat hoparoma. Er is niks mis mee.

tdp

Citaat van: Schanulleke op 15-08-2024  12:31 uVroeger had Brugs Tarwebier ook wat hoparoma. Er is niks mis mee.

Daar is inderdaad niets mis mee, fijn biertje dat!

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 15-08-2024  12:31 uVroeger had Brugs Tarwebier ook wat hoparoma. Er is niks mis mee.

Er is daar inderdaad niet veel mis mee. Voor mij zijn witbieren en ook weizen niet interessant omdat ik het hoppige mis.

Meer hoparoma krijg je door:
- meer hop  smile
- meerdere hopgiften tijdens de laatste 10 minuten
- een hopgift direct na het koken
- een hopgift tijdens het koelen bij 80°C
- meerder keren koudhoppen

Allemaal zaken die je doet als je een IPA brouwt...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-08-2024  12:26 uMee eens. Een witbier is geen bierstijl dat zich kenmerkt door een hoparoma, hoewel tegenwoordig er wel verschillende commerciële witbieren zijn die een hoppig aroma hebben. Hoparoma is trendy...
Maar dat betekent dan dat wolvert door de feedback van een keurmeester op het verkeerde spoor gezet wordt en nu aan het proberen is een witbier hoppiger te maken, terwijl het dan geen witbier meer is.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2024  15:20 uMaar dat betekent dan dat wolvert door de feedback van een keurmeester op het verkeerde spoor gezet wordt en nu aan het proberen is een witbier hoppiger te maken, terwijl het dan geen witbier meer is.

Zie mijn onderschrift: Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!

Ook binnen een bierstijl is er een continue ontwikkeling. Als bierkeurmeester zou ik niet snel oordelen dat een witbier te weinig hoparoma heeft, maar ik ga ook al een aantal jaren mee... (net als jij  :D )

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Biertypen zal wel iets zijn wat je op je flesje wil zetten, maar ik vind wel dat wat erop staat er ook in moet zitten. Als je meer hoparoma in een wit wil ja wit IPA, American wit, en je kunt misschien nog zowat namen bedenken, maar een witbier is een witbier als je dat toch wil gebruiken.

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 15-08-2024  16:39 uBiertypen zal wel iets zijn wat je op je flesje wil zetten, maar ik vind wel dat wat erop staat er ook in moet zitten.

Zoals ik schreef is er continu beweging in smaak...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-08-2024  15:36 uZie mijn onderschrift: Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!

Ook binnen een bierstijl is er een continue ontwikkeling.

Maar in de BKG referentie zal toch wel een duidelijke omschrijving zitten vanwaar je een witbier op moet beoordelen?
Lijkt mij toch gewoon verkeerd beoordeeld. Zelf denk ik trouwens bijna nooit in hokjes. Ik brouw bieren die ik lekker vindt en vaak geen idee welk biertype het dan precies is. Maar ik doe dan ook vrijwel nooit mee met wedstrijden, want dan moet ik weer in hokjes gaan denken bij de recepten.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2024  17:05 uMaar in de BKG referentie zal toch wel een duidelijke omschrijving zitten vanwaar je een witbier op moet beoordelen?
Lijkt mij toch gewoon verkeerd beoordeeld. Zelf denk ik trouwens bijna nooit in hokjes. Ik brouw bieren die ik lekker vindt en vaak geen idee welk biertype het dan precies is. Maar ik doe dan ook vrijwel nooit mee met wedstrijden, want dan moet ik weer in hokjes gaan denken bij de recepten.
Ik ben een slechte proever, vind iets lekker of niet. Kan niet omschrijven waarom niet of wel.
BJCP etc maakt dan onderscheid uit smaken uit mout, hop, of gist  :weetniet:
Als ik sinaasappel proef zit het erin, kan me niet voorstellen dat iemand weet te vertellen waarom en waar vandaan.
Slappe tv-shows waar een 'bier-desklunzige' weet te vertellen dat er een 'zuurtje in het bier zit'.. ik haak meteen af.  KOOLZUUR, muts.  Vertel meer, hoe en waarom, in elk bier zit een zuurtje. Zelfs in Engeland.
Smaken is een lastig gebied. Mijn respect voor alle BJCP-juristen, mij krijg je er niet voor.
Proost, Snelbier

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2024  17:05 uMaar in de BKG referentie zal toch wel een duidelijke omschrijving zitten vanwaar je een witbier op moet beoordelen?

Ik vermoed dat ik wel weet wat hier aan de hand is. Als je een bier instuurt op het ONK kan je tegenwoordig een "variant" of mutatie opgeven. Zo heb ik mijn Extra Stout ingestuurd als een Irish Dry Stout (Extra Stout bestaat volgens het BKG niet) met als variant "Hop" omdat 'ie gedryhopped was met Northdown. Zo kan je Witbier volgens mij ook insturen met variant "Hop", en als de dames en heren vervolgens geen of onvoldoende hop menen waar te nemen krijg je commentaar zoals "geen hoparoma" oid.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 15-08-2024  20:51 uIk vermoed dat ik wel weet wat hier aan de hand is. Als je een bier instuurt op het ONK kan je tegenwoordig een "variant" of mutatie opgeven. Zo heb ik mijn Extra Stout ingestuurd als een Irish Dry Stout (Extra Stout bestaat volgens het BKG niet) met als variant "Hop" omdat 'ie gedryhopped was met Northdown. Zo kan je Witbier volgens mij ook insturen met variant "Hop", en als de dames en heren vervolgens geen of onvoldoende hop menen waar te nemen krijg je commentaar zoals "geen hoparoma" oid.

Dat zou veel verklaren...

Scooby228

Citaat van: wolvert op 14-08-2024  19:52 uWe hadden een witbier ingezonden en één van de opmerking was dat er geen hoparoma aanwezig was.
Het kan zijn dat er, omdat er geen hoparoma aanwezig is, wat gewenst is in een witbier, er op het keuringsformulier bij geur /hoppig de G van goed is omcirkeld, dus dat de keurmeestert bedoelt dat het goed is dat er geen hoparoma aanwezig is (zo werkt het formulier).

Citaat van: Jacques op 15-08-2024  16:59 uZoals ik schreef is er continu beweging in smaak...

Dus als ik witbier op het etiket zet en bv. 5% specialB gebruik is ook een beweging in smaak?

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 16-08-2024  20:36 uDus als ik witbier op het etiket zet en bv. 5% specialB gebruik is ook een beweging in smaak?

Als meerdere commerciële brouwerijen dat doen, dan is dat inderdaad een beweging in smaak.
Bier is continu in beweging...

Gooi dan die bkg gids in de vuilbak en praat niet meer over stijlen.

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 16-08-2024  22:59 uGooi dan die bkg gids in de vuilbak en praat niet meer over stijlen.

De beschrijving van de stijl wordt dan aangepast... Dat is in de loop der jaren met meerdere stijlen gebeurd. Bier is een dynamische drank en bierstijlen ook.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-08-2024  23:22 uDe beschrijving van de stijl wordt dan aangepast... Dat is in de loop der jaren met meerdere stijlen gebeurd. Bier is een dynamische drank en bierstijlen ook.
Maar een wedstrijd en keuring is een moment. Dus dan moet je een op dat moment geldende lijst hebben waarmee je de bieren kunt beoordelen, en die lijst moet van tevoren ook bekend zijn bij de brouwers zodat die weten hoe ze kun bier moeten plaatsen daarin.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-08-2024  23:27 uMaar een wedstrijd en keuring is een moment. Dus dan moet je een op dat moment geldende lijst hebben waarmee je de bieren kunt beoordelen, en die lijst moet van tevoren ook bekend zijn bij de brouwers zodat die weten hoe ze kun bier moeten plaatsen daarin.

Er gaat redelijk veel tijd overheen (jaren) voordat de eerste "afwijkende" bieren op de markt komen en de aanpassing van de biertypengids. Een speciale commissie van het BKG gaat erover. Er moeten meerdere commerciële bieren zijn voordat er een aanpassing komt. Als consument ben je meestal al gewend aan de aanpassing voordat de beschrijving wordt aangepast.

hansHalberstadt

Dus blijft de vraag hoe een witbier dan als opmerking kan krijgen dat at er geen hoparoma aanwezig was, terwijl de kans dat het door een aanpassing van de biertypegids komt dus vrijwel 0 is.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-08-2024  23:45 uDus blijft de vraag hoe een witbier dan als opmerking kan krijgen dat at er geen hoparoma aanwezig was, terwijl de kans dat het door een aanpassing van de biertypegids komt dus vrijwel 0 is.

CiteerAls consument ben je meestal al gewend aan de aanpassing voordat de beschrijving wordt aangepast.
Ook een bierkeurmeester is natuurlijk ook een bierconsument...
Waar ik op wijs is dat bierstijlen niet in beton zijn gegoten en continu in beweging zijn.

En verder zijn er in dit topic mogelijke oorzaken genoemd, zoals het aangeven op het formulier dat het bier als hoppig is bedoeld en een mogelijke onjuiste interpretatie van het formulier.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-08-2024  10:39 uOok een bierkeurmeester is natuurlijk ook een bierconsument...
Waar ik op wijs is dat bierstijlen niet in beton zijn gegoten en continu in beweging zijn.

En verder zijn er in dit topic mogelijke oorzaken genoemd, zoals het aangeven op het formulier dat het bier als hoppig is bedoeld en een mogelijke onjuiste interpretatie van het formulier.

Prima allemaal, maar voor een keuring moeten de regels eenduidig zijn, dus op dat moment wel in beton gegoten, anders heeft de beoordeling nauwelijks waarde. Gissen naar mogelijke oorzaken schiet ook niemand wat me op. Enige is dan om een screenshot te posten van het betreffende keuringsformulier gedeelte. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.