Er blijft een lichte drukopbouw na het drooghoppen van mijn IPA. "Creep"?

Gestart door thepsych, 14-08-2024 18:38 u

Vorige topic - Volgende topic

thepsych

Ik heb denk ik een mooie ipa, 22 liter, gebrouwen en met drooghoppen, niet zoveel, 65 gram aan einde van de gisting. Meestal haal ik aan het einde van de gisting de sifon uit het gat van de vergistingstank en doe er dan het systeem op van Grainfather om te bottelen(pressure transfer set) waar een digitale drukmeter op zit. Meestal zit er aan het einde weinig drukopbouw maar altijd wel wat. Als ik niet op tijd de druk er af haal gaat mijn Ispindel lekken. Helaas regelmatig gebeurd, maar ben nu wat reserve Ispindels aan het bouwen. Nu zie ik dat er elke dag wel een drukopbouw is van 0.3-0.4 PSI. Eerst wat meer nu wat minder. Maar nu al ruim een week. Ik kan me niet heugen dat dit eerder zo lang en zo veel was. Zit ik dan tegen hopcreep aan te kijken? En moet ik dan toch maar even wachten met bottelen totdat dit nagenoeg over is. Ik zie wel dat de Brix nauwelijks veranderd en rond de 7.3 blijft. Ik denk dat dat het niet zoveel is wat er gebeurd, maar misschien toch wel een reden tot NIET bottelen?

hansHalberstadt

Zolang er gisting is, zou ik wachten met bottelen. Kan zeker hopcreep zijn.

Jacques

Citaat van: thepsych op 14-08-2024  18:38 uZit ik dan tegen hopcreep aan te kijken? En moet ik dan toch maar even wachten met bottelen totdat dit nagenoeg over is. Ik zie wel dat de Brix nauwelijks veranderd en rond de 7.3 blijft. Ik denk dat dat het niet zoveel is wat er gebeurd, maar misschien toch wel een reden tot NIET bottelen?

Waarschijnlijk kijk je inderdaad tegen hopcreep aan. Ook omdat je schrijft dat het eerst wat meer was en nu wat minder.
Hopcreep neemt met de tijd af. Na een tijdje is het er nog, maar is het gering.
Je kunt twee dingen doen: wachten met bottelen of bottelen met veel minder bottelsuiker dan je gewend bent, bijvoorbeeld 3 gram per liter in plaats van 5 gram. Op zich een risico maar als de drukopbouw gering is, valt dat wel mee.
Wachten met bottelen is ook een risico. Je bier krijgt daardoor eerder autolyse verschijnselen. Als je mogelijkheid hebt om gist af te laten is dat een goed alternatief. Zeker als de koudhop als pellets los gegeven zijn. Je raakt dan gist en hop kwijt. Aflaten doe je in een paar keer. Het lukt namelijk nooit om alle gist en hop in 1 keer kwijt te raken.

thepsych

Lastig die hopcreep. Ik snap nu ik wat beter oplet waarom veel mensen er mee bezig zijn, want het vertraagd het bottelen wel. De hop is er uit, want dat doe ik met pellets en cones in een metalen filter. Niet optimaal, maar dat werkt wel. Ik laat de gist ook wel weglopen maar de hoeveelheid valt wel mee. Dus toch maar even wachten lijkt me en dan misschien met iets minder suiker bottelen. Bedankt voor het meedenken

Jacques

Citaat van: thepsych op 15-08-2024  22:50 uIk laat de gist ook wel weglopen maar de hoeveelheid valt wel mee.

Tijd is een belangrijke factor bij het aflaten van gist. Het flocculeren van gist is afhankelijk van de hoeveelheid nog aanwezige suikers en de leeftijd van de gist.
Vaak zie je dat in eerste instantie maar een kleine hoeveelheid gist uit de onderste kraan, terwijl een paar dagen later er wel veel gist afgetapt kan worden. Meerdere keren aftappen is daarom om verstandig. En door steeds maar kleine hoeveelheden af te tappen heb je ook minder last van het negatieve effect van het aanzuigen van lucht. Als er nog wat vergisting is, is er altijd wat overdruk. Daarmee kun je het drukverlies door het aftappen compenseren. Wanneer je veel gist aflaat gaat dat niet.

thepsych

Citaat van: Jacques op 16-08-2024  11:53 uTijd is een belangrijke factor bij het aflaten van gist. Het flocculeren van gist is afhankelijk van de hoeveelheid nog aanwezige suikers en de leeftijd van de gist.
Vaak zie je dat in eerste instantie maar een kleine hoeveelheid gist uit de onderste kraan, terwijl een paar dagen later er wel veel gist afgetapt kan worden. Meerdere keren aftappen is daarom om verstandig. En door steeds maar kleine hoeveelheden af te tappen heb je ook minder last van het negatieve effect van het aanzuigen van lucht. Als er nog wat vergisting is, is er altijd wat overdruk. Daarmee kun je het drukverlies door het aftappen compenseren. Wanneer je veel gist aflaat gaat dat niet.

Om geen lucht erbij te krijgen staat de CO₂ fles met een drukmeter aangesloten op het gistingsvat. Bij aftappen geen lucht erbij en door de manometer kan ik zien dat er nog steeds drukoppbouw is. Nog steeds ongeveer 0.40 psi per dag.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.