Moutmolen walsen vastzetten

Gestart door Sytze1, 11-08-2024 13:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Sytze1

Hallo allemaal,
Ergens vorig jaar heb ik een nieuwe moutmolen gekocht met 3 walsen. Inmiddels heb ik hem een aantal keer gebruikt, maar ik loop elke keer tegen hetzelfde probleem aan. Het maakt niet uit hoe stevig ik de walsen vastzet met behulp van de vleugelmoeren en moertjes, na verloop van tijd gaat de wals aan een kant toch los. Als gevolg dat het mout eigenlijk bijna gewoon door de molen heen rolt en compleet niet gemalen wordt.

De molen die ik heb is de RVS moutmolen met 3 walsen van Braumarkt. Heeft iemand ervaring met deze molen die misschien weet wat ik fout doe?
Alvast bedankt!

hansHalberstadt

Ik heb een 2 walsenmolen met zelfde probleem. Mijn conclusie was dat het een zwakke constructie is die het probleem veroorzaakt. Ik zou ermee teruggaan en de leverancier om een oplossing vragen of evt geld terug en een betere constructie kopen.

Broewerke

Citaat van: Sytze1 op 11-08-2024  13:57 uHallo allemaal,
Ergens vorig jaar heb ik een nieuwe moutmolen gekocht met 3 walsen. Inmiddels heb ik hem een aantal keer gebruikt, maar ik loop elke keer tegen hetzelfde probleem aan. Het maakt niet uit hoe stevig ik de walsen vastzet met behulp van de vleugelmoeren en moertjes, na verloop van tijd gaat de wals aan een kant toch los. Als gevolg dat het mout eigenlijk bijna gewoon door de molen heen rolt en compleet niet gemalen wordt.

De molen die ik heb is de RVS moutmolen met 3 walsen van Braumarkt. Heeft iemand ervaring met deze molen die misschien weet wat ik fout doe?
Alvast bedankt!
Dat euvel heb ik opgelost dmv een extra borgmoer er bij te plaatsen. Ik heb de walsen correct afgesteld en verstel ik nooit. Zitten al jaren vast en geen enkel probleem meer.

hb-lot

hansHalberstadt

Ik heb het toen zo opgelost. Met een houtje wat stroef om de instelschoefjes gaat.

walsen.jpg

brouwerwaldonk

Ik heb het gat in de lagerbus uit het midden gemaakt zo kan ik de afstand tussen de rollen regelen.
De lagerbus vastzetten doe ik met 2 boutjes.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 11-08-2024  23:59 uLoctite

Deze oplossing is vaker genoemd voor dit probleem. Ik neem aan dat na het aanbrengen de schroef niet meer los kan behalve met grof geweld.
Welke versie van Lotite moet je hebben?

(Ik wil de pagina https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/schroten/ op dit punt aanvullen.)

Sytze1

Dank voor alle reacties. Ergens is het een beetje teleurstellend om te horen dat het probleem niet bij mij ligt, maar echt een probleem is met de molen zelf.
Ik zal volgende keer eens met mijn vader samen kijken wat we als oplossing kunnen gebruiken.

Jacques

Citaat van: Sytze1 op 12-08-2024  18:12 uErgens is het een beetje teleurstellend om te horen dat het probleem niet bij mij ligt, maar echt een probleem is met de molen zelf.
Ik zal volgende keer eens met mijn vader samen kijken wat we als oplossing kunnen gebruiken.

Tja, walsenmolens zijn nu heel veel goedkoper dan zo'n 30 jaar geleden toen ik mijn molen kocht. Die werd verkocht met levenlange garantie, iets wat tegenwoordig onbetaalbaar is...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-08-2024  22:31 uTja, walsenmolens zijn nu heel veel goedkoper dan zo'n 30 jaar geleden toen ik mijn molen kocht. Die werd verkocht met levenlange garantie, iets wat tegenwoordig onbetaalbaar is...
Een goed ontwerp hoeft niet duurder te zijn. Maar ontwerpers kunnen veel fout doen waardoor de prijs kwaliteitsverhouding omhoog gaat. En dat moeten wij als slimme brouwers dan weer op zien te lossen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2024  00:56 uEen goed ontwerp hoeft niet duurder te zijn. Maar ontwerpers kunnen veel fout doen waardoor de prijs kwaliteitsverhouding omhoog gaat. En dat moeten wij als slimme brouwers dan weer op zien te lossen.

Het is verschil tussen een degelijk apparaat en Chinese prul...

pivo

Misschien leuk om een vergelijking te maken.
Ik heb dus de chinese prullen ,lijkt hierop https://eur.vevor.com/electric-grain-grinder-mill-c_10642/vevor-1500w-110v-electric-grain-grinder-corn-wheat-flour-cereal-mill-wet-dry-p_010190489240?adp=gmc&country=CZ&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=20314761277&ad_group=149891249679&ad_id=663730728410&utm_term=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwiOy1BhDCARIsADGvQnCIHgJ3VQBFcDYFxMz5jpn2c484z_1E7dloEHh77kzaXdVac34onN4aAoL8EALw_wcB
De brouwerij in Praag heeft een dure wals molen italiaans.
Zij zien geen verschil met mijn goedkope schroot en die van hun.
Misschien kunnen verschillende brouwers iets opsturen van hun geschrote mout naar iemand die dat kan vergelijken?
Ik ben reuze benieuwd.

Jacques

Citaat van: pivo op 14-08-2024  08:09 uMisschien leuk om een vergelijking te maken.
Ik heb dus de chinese prullen ,lijkt hierop https://eur.vevor.com/electric-grain-grinder-mill-c_10642/vevor-1500w-110v-electric-grain-grinder-corn-wheat-flour-cereal-mill-wet-dry-p_010190489240?adp=gmc&country=CZ&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=20314761277&ad_group=149891249679&ad_id=663730728410&utm_term=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwiOy1BhDCARIsADGvQnCIHgJ3VQBFcDYFxMz5jpn2c484z_1E7dloEHh77kzaXdVac34onN4aAoL8EALw_wcB
De brouwerij in Praag heeft een dure wals molen italiaans.
Zij zien geen verschil met mijn goedkope schroot en die van hun.
Misschien kunnen verschillende brouwers iets opsturen van hun geschrote mout naar iemand die dat kan vergelijken?
Ik ben reuze benieuwd.

Vergelijk de molens eens over 5 jaar...
En vooral hoe vaak wat vervangen moet worden.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Als je de brouwerijen met Chinese prul moet slyiten ook de commerciële zal er veel minder bier geproduceerd worden...

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 14-08-2024  15:46 uAls je de brouwerijen met Chinese prul moet slyiten ook de commerciële zal er veel minder bier geproduceerd worden...

Ik bezoek veel moderne brouwerijen waar Chinese brouwinstallaties zijn geïnstalleerd. Ze zijn veel goedkoper dan de installaties van Europese leveranciers, maar bijna allemaal hebben ze al vrij snel het een en andere moeten vervangen omdat de kwaliteit van het materiaal te wensen overliet... Alle waar naar zijn geld.

Dit geldt ook voor de goedkope schrootmolentjes...

thepsych

grainfather G30 wordt ook in China gemaakt dacht . Wat niet zou ik denken....

pivo

Citaat van: Jacques op 14-08-2024  15:58 uIk bezoek veel moderne brouwerijen waar Chinese brouwinstallaties zijn geïnstalleerd. Ze zijn veel goedkoper dan de installaties van Europese leveranciers, maar bijna allemaal hebben ze al vrij snel het een en andere moeten vervangen omdat de kwaliteit van het materiaal te wensen overliet... Alle waar naar zijn geld.

Dit geldt ook voor de goedkope schrootmolentjes...
Als ondernemer zie ik het zo, veel machines uit China zijn bijna gelijkwaardig. De dure machines hier geproduceerd, zitten vol met Chinese onderdelen. Het prijsverschil is 1/3 tot meer.
Koop een brouwerij voor 110k plus uit de EU of 30k uit China, zelfs al moet ik voor 5k iets repareren,dan bespaar ik nog enorm veel.
Ik heb elke 3 maanden een container uit China en de laatste jaren zie je de kwaliteit omhoog gaan.
Natuurlijk zijn er ook machines in mijn productie die je gewoon niet kunt kopen in China met dezelfde kwaliteit.
Iedere dag repareren we wel iets hier, nog een leuke, kocht een gloednieuwe graafmachine uit China kapot na 1 week.
Wat bleek de hydraulische pomp defect, wat nog leuker was opsturen naar de manufacturer.
De pomp wordt gemaakt in Italië :)
Idem met de warmtepompen die we kopen.
En zeg nou zelf die walsmolens verkoop 200 euro zit je op inkoop 100 euro. Productiekosten 10 euro.
Alle waar voor je geld dat is duidelijk.
Maar de particulier ziet de eindpreis, en een hoge prijs met goede marketing geeft vertrouwen.

Jacques

Citaat van: pivo op 15-08-2024  11:09 uAls ondernemer zie ik het zo, veel machines uit China zijn bijna gelijkwaardig. De dure machines hier geproduceerd, zitten vol met Chinese onderdelen. Het prijsverschil is 1/3 tot meer.
Koop een brouwerij voor 110k plus uit de EU of 30k uit China, zelfs al moet ik voor 5k iets repareren,dan bespaar ik nog enorm veel.
Ik heb elke 3 maanden een container uit China en de laatste jaren zie je de kwaliteit omhoog gaan.
Natuurlijk zijn er ook machines in mijn productie die je gewoon niet kunt kopen in China met dezelfde kwaliteit.
Iedere dag repareren we wel iets hier, nog een leuke, kocht een gloednieuwe graafmachine uit China kapot na 1 week.
Wat bleek de hydraulische pomp defect, wat nog leuker was opsturen naar de manufacturer.
De pomp wordt gemaakt in Italië :)
Idem met de warmtepompen die we kopen.
En zeg nou zelf die walsmolens verkoop 200 euro zit je op inkoop 100 euro. Productiekosten 10 euro.
Alle waar voor je geld dat is duidelijk.
Maar de particulier ziet de eindpreis, en een hoge prijs met goede marketing geeft vertrouwen.

Het probleem is dat consusmenten niet altijd door hebben dat ze een goedkoop product kopen van Chinese makeladij. Jij wel en accepteert dat je zo nu en dan wat moet doen om het product aan zijn verwachtingen te laten voldoen. Anders gezegd: goedkoop in aanschaf en duurder in onderhoud. Bij heel wat brouwerijen heb ik dat verhaal gehoord.

Dit geldt ook voor schrootmolens. Een goedkope molen kan betekenen dat je wat moet doen aan de borging van de instelschroeven en misschien ook dat over een aantal jaar een nieuwe moet kopen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.