Pale malt (2 row) alternatief

Gestart door Dagobert1966, 01-08-2024 21:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Dagobert1966

Ik wil een American Pale Ale maken.
Het recept zegt Pale Malt (2 Row) UK te gebruiken.
Volgens een google zoektocht is een vervanger hiervoor een pilsnermout . En daar heb ik nog 20 kg van ...
Volgens dit artikel is het eigenlijk niet te onderscheiden wat er is gebruikt Pale Malt of Pilsner : https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/grain-comparison-pale-malt-2-row-vs-pilsner-malt/

Wat is jullie mening?

Jacques

Citaat van: Dagobert1966 op 01-08-2024  21:23 uIk wil een American Pale Ale maken.
Volgens een google zoektocht is een vervanger hiervoor een pilsnermout . En daar heb ik nog 20 kg van ...
Volgens dit artikel is het eigenlijk niet te onderscheiden wat er is gebruikt Pale Malt of Pilsner : https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/grain-comparison-pale-malt-2-row-vs-pilsner-malt/

Wat is jullie mening?

Er is wel degelijk een verschil tussen pilsmout en palemout. Voor een pale ale zou ik zeker geen pilsmout gebruiken, dat geeft een veel te bleke kleur en te weinig moutigheid.

Dagobert1966

Citaat van: Jacques op 01-08-2024  23:11 uEr is wel degelijk een verschil tussen pilsmout en palemout. Voor een pale ale zou ik zeker geen pilsmout gebruiken, dat geeft een veel te bleke kleur en te weinig moutigheid.

Voor de kleur gebruikt het recept ook nog 4% caramel mout (120 EBC) en uiteraard hop tijdens de kook (in totaal 85 gram) en 23 gram als de dry hop.
Volgens de Grainfather app komt de bitterheid uit op 44,4 IBU en de kleur op 17,7 EBC.
Dat lijkt goed voor een American Pale Ale?

Jacques

Citaat van: Dagobert1966 op 01-08-2024  23:39 uVoor de kleur gebruikt het recept ook nog 4% caramel mout (120 EBC) en uiteraard hop tijdens de kook (in totaal 85 gram) en 23 gram als de dry hop.
Volgens de Grainfather app komt de bitterheid uit op 44,4 IBU en de kleur op 17,7 EBC.
Dat lijkt goed voor een American Pale Ale?

Kleur kun je inderdaad ook op een andere manier krijgen. Maar de moutige smaak wordt er wel anders van.
De basismout dat je gebruikt voor een pale ale gebruikt maakt veel uit...

Dagobert1966

Citaat van: Jacques op 01-08-2024  23:48 uKleur kun je inderdaad ook op een andere manier krijgen. Maar de moutige smaak wordt er wel anders van.
De basismout dat je gebruikt voor een pale ale gebruikt maakt veel uit...

Enorm bedankt voor je advies! Daar heb ik wat aan.

jooprules

Je kunt best een pale ale of IPA brouwen met pilsmout als je dat toevallig op voorraad hebt. De smaak zal niet 100% hetzelfde zijn als met pale mout, maar door al die hop moeilijk te proeven.
Laatst zelfs een porter gemaakt met pilsmout, dat is pas vloeken in de kerk smile

Oscar

Citaat van: Dagobert1966 op 01-08-2024  21:23 uIk wil een American Pale Ale maken.

Laat je niet zo "dwingen" door een recept.... de basismout van een Pale ale is Pale mout !!
En dat kan iedere Palemout zijn wat jij wilt.... smile

Succes!!!

Dagobert1966

Iedereen bedankt voor het antwoord.

Jacques

Citaat van: jooprules op 02-08-2024  11:40 uJe kunt best een pale ale of IPA brouwen met pilsmout als je dat toevallig op voorraad hebt. De smaak zal niet 100% hetzelfde zijn als met pale mout, maar door al die hop moeilijk te proeven.

Niet iedere pale ale is een IPA met veel hop... Maar zelfs bij een IPA maakt de basis veel uit. Dat geldt voor ieder bier dat je brouwt. Te vaak wordt alleen gekeken naar de kleur van een bier maar mout is meer...

Het is een beetje vervelend dat door Engelsetalige pilsmout en palemout vaak op 1 hoop gegooid wordt. Ik raad iedereen aan om eens een bier te brouwen met 1 pilsmout en 1 pale(ale)mout. Om de mout meer tot zijn recht te laten komen gebruik je niet te veel hop en een neutrale gist die de moutigheid accentueert, bijvoorbeeld een pilsgist die zijn werk laat doen bij 18 °C.

Chinook

Pale mout betekent gewoon bleke mout. Lichte kleur mout dus. Pilsner komt qua kleur het meeste in de buurt, maar het is iets zoeter. Pale mout smaakt eigenlijk maar heel licht en geeft weinig smaak. Pale Ale mout is weer iets totaal anders en donkerder dan Pale mout. Lager mout of extra Pale Ale is volgens mij de Europese versie van Pale/2-row. Swaen heeft Lager mout en dat is nog lichter dan hun pils. Zit ook heel weinig smaak aan dus ik kies zelf liever iets anders.

Tegenwoordig worden veel APAs/IPAs ook met pils gebrouwen, dus doe vooral wat je zelf wil. Het heeft alsnog vrij weinig smaak, maar iets meer dan Pale mout dus. Voor jouw recept is pilsner denk ik prima. Pale Ale is misschien te moutig.

seed7

Er is Pale malt en Pale Ale malt. Het eerste is net zo geproduceerd als pilsmout, het tweede heeft een heel kort broei achter de rug of wordt wat heter geeest. Ik vergelijk dat met een Engelse Pale Ale vloer mout. (overigens zijn Amerikanen hierin vrij slordig en weten ze zelf niet wat ze gebruiken, als er maar "Pale" op staat)

Als je een recept "exact" na brouwt krijg je niet wat de maker van het recept als resultaat had. Te veel variabelen die niet in een receptuur mee genomen worden. Neem dat Pale Malt. Welke, van wie, van wanneer?

Kortom, pak het pilsmout dat je hebt.

ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 03-08-2024  08:51 uEr is Pale malt en Pale Ale malt. Het eerste is net zo geproduceerd als pilsmout, het tweede heeft een heel kort broei achter de rug of wordt wat heter geeest. Ik vergelijk dat met een Engelse Pale Ale vloer mout. (overigens zijn Amerikanen hierin vrij slordig en weten ze zelf niet wat ze gebruiken, als er maar "Pale" op staat)

Precies. Er is veel verwarring over pale(ale)mout. Het beste kun je naar de kleurindicatie kijken van de mout. Als deze boven de 3 EBC of 3 Lovibond is, dan is de mout toch echt wat anders dan pilsmout.

Overigens heb ik het in mijn vorige berichten het steeds gehad over pale ale mout. De Europese mouterijen kenden in het verleden geen palemout onder de 7 EBC...
Het zijn de Amerikanen die pilsmout palemout zijn gaan noemen. Vergeet niet dat de link die Dagobert1966 gegeven heeft een Amerikaanse site is.

@Dagobert1966
Kun jij het volledige recept plaatsen of een link ernaar geven?

Tomek

Gebruik Extra Pale Ale-mout van Simpsons.

dmtaylor

Ik gebruik alle lichtgekleurde mout die ik op voorraad heb. Als ik geen "pale malt" meer heb, gebruik ik pilsmout op dezelfde manier. De kleur en smaak verschillen enigszins tussen de twee, maar geen van beide is op wat voor manier dan ook echt minderwaardig. De meeste Amerikanen geven niet zoveel om de selectie van de basismout. We gebruiken wat we willen. Er zijn weinig foute antwoorden.

tdp

Moet bekennen dat ik ook best makkelijk de verschillende basismouten door elkaar gebruik. Het enige waar ik wel 'strak' op ben, is mijn Timothy Taylor Landlord Kloon, die moet met Simpsons Golden Promise gebrouwen worden. Al is het maar uit principe :)

Dagobert1966

Citaat van: Jacques op 03-08-2024  11:29 u@Dagobert1966
Kun jij het volledige recept plaatsen of een link ernaar geven?

Uit de Grainfather app:

Sierra Nevada Pale Ale
American Pale Ale
Recipe by Steve Moody
Batch Size: 5 US Gal
Losses: 0.53 US Gal
Boil Time: 60 mins
Mash Efficiency: 75%
Mash Volume: 4.452 US Gal
Sparge Volume: 2.653 US Gal
OG (SG): 1.053
FG (SG): 1.014
IBU: 33.4
Colour (EBC): 18.5
ABV: 5.19%
Mash and Sparge volumes calculated using the "Grainfather (110V) - Bluetooth Controller" profile.
Fermentables                   Amount          Usage   PPG   EBC
Pale Malt (2 Row) UK
Supplier: Custom Fermentable
                               10.50 lb (96%)  Mash    36.0  14.3
caramel/Crystal Malt - 60L
Supplier: Generic
                               0.40 lb (4%)   Mash    34.0  118.3

Mash Steps             Temp       Time
Saccharification        150 °F    60 min
Mash Out                168 °F    20 min

Hops                  Amount         Type   Usage Time         AA
Magnum  (IBU: 11.3)   0.30 oz (9%)  Pellet   Boil  60 min       11.3
Cascade (IBU: 13.3)   1.00 oz (29%) Pellet   Boil  15 min        8
Perle   (IBU: 8.8 )   0.70 oz (20%) Pellet   Boil  15 min        7.6
Cascade (IBU: 0.0)    0.75 oz (21%) Pellet   Hop   Stand 0 min   8
Cascade (IBU: 0.0)    0.75 oz (21%) Pellet   Dry Hop 6 days      5.8

Yeast                              Amount            Attenuation
White Labs California Ale WLP001
Product Code: WLP001               1 packets            70 %

Fermentation   Steps   Temp    Time
Fermentation     1     64.4°F  10 days

Notes
very easy to brew

Hierbij de batch herberekend naar metrisch, batch 20L, de Pale Ale vervangen voor Swean Pilsner (EBC 3.7) en gist vervangen voor US-05 (1 pakje)
Berekent:
      Origineel  Nieuw
OG:   1053       1052
FG:   1014       1008
ABV:  5.19       5.83
IBU:  33.4       44.8
EBC:  18.5       16

Dus iets hoger in alcohol (fine by me) en ook iets bitterder (vind ik wel lekker).

Jacques

Dank je.

Voor mijn smaak hoort in dit recept geen pilsmout. Sierra Nevada Pale Ale is een vrij moutig bier.
(Ik vind het nog steeds leuk dat ik dit bier in de brouwerij heb mogen proeven.)

seed7

Citaat van: Jacques op 05-08-2024  12:06 uVoor mijn smaak hoort in dit recept geen pilsmout. Sierra Nevada Pale Ale is een vrij moutig bier.
(Ik vind het nog steeds leuk dat ik dit bier in de brouwerij heb mogen proeven.)

Op zich, ja, maar er is een maar en dat is Swaen. Smaakvoller en net iets donkerder dan de meerderheid der pils mouten.

Snelbier

Citaat van: Jacques op 05-08-2024  12:06 uVoor mijn smaak hoort in dit recept geen pilsmout. Sierra Nevada Pale Ale is een vrij moutig bier.
(Ik vind het nog steeds leuk dat ik dit bier in de brouwerij in LA heb mogen proeven.)
Citaat van: seed7 op 05-08-2024  14:34 uOp zich, ja, maar er is een maar en dat is Swaen. Smaakvoller en net iets donkerder dan de meerderheid der pils mouten.
Rond 2022 stuitte ik toevallig op de Sierra-Nevada-site, inclusief recept voor hun beroemde SN-Pale-Ale. Jaartje later waren de details verdwenen, maar bij deze (2024) de link naar huidig 'recept': https://sierranevada.com/blog/our-beer/pale-ale-homebrew-recipe#recipe-jump
- Afgaande op mijn eigen summiere notities zou de 8% cara-120 eigenlijk Crystal-120 zijn..
Geeft weer de nodige verwarring; wat = wat  :weetniet:
Basismout Pale 1,8L (= ~4EBC) zelfde verhaal.. Wat is het precies?

Toevoeging: Alleen in 'Pilsmouten' van 1 fabrikant al zulke smaakverschillen ?
  Ik proef het niet, is mij niet gegeven.  Lekker is lekker, daar stoppen mijn smaakpapillen.

@seed7: Swaen-mouten net iets voller etc..? Ik ben een Swaen-fan/gebruiker, ondanks hun inconsistente naamgeving.
Maar kijk beide ook eens naar een smaakproefje dat ik onlangs vond van Weiermann PILSMOUTEN. Kan ons eigen forum komen, ik weet het niet meer..

Dagobert1966

Interessant dat recept van Sierra Nevada.
Wat betekent nu precies caramel Malt 60°L?

seed7

Citaat van: Dagobert1966 op 05-08-2024  18:22 uInteressant dat recept van Sierra Nevada.
Wat betekent nu precies caramel Malt 60°L?

60° Lovibond, dit is ongeveer 160 EBC. Een echte exacte conversie is niet mogelijk

Citaat van: Snelbier op 05-08-2024  17:40 uBasismout Pale 1,8L (= ~4EBC) zelfde verhaal.. Wat is het precies?

M.i. pilsmout. Geen Pale Ale Malt. Maar eigenlijk moet je dan op zoek naar een plaatje van de brouwerij waar net toevallig een zak mout staat ... ware het niet dat ze het waarschijnlijk in silo's hebben :(

ingo

seed7

Over historie: https://www.beervanablog.com/beervana/2020/10/12/making-classic-sierra-nevada-pale

CiteerThese early American pub ales were modeled on British beer, where crystal malt is commonly used. In Sierra's Pale, however, the balance of flavors was unusual. English base malts are prepared to produce distinctive bready or nutty flavors and crystal malts float a dollop of treacle on top of them. In the US, lager breweries didn't want characterful base malts, and maltsters produced pale malts with little flavor at all. As a consequence, in the crystal malt pales of the day, it was hard to perceive the base malts underneath—all tasters noticed was the smack of sweet caramel. A caramel profile became a hallmark of American brewing and persisted as the pales evolved into IPAs, falling away only in the past decade.

Het recept is vrijwel ongewijzigd. Pilsmout(-achtig) dus, zeker geen Pale Ale Malt zoals de Engelsen dat gebruiken. En gebruik echte Crystal mout, geen Cara mout.

ingo

Dagobert1966

Geweldig dit. Al deze informatie!

Jacques

Citaat van: Jacques op 05-08-2024  12:06 u(Ik vind het nog steeds leuk dat ik dit bier in de brouwerij heb mogen proeven.)

Citaat van: seed7 op 05-08-2024  18:50 uM.i. pilsmout. Geen Pale Ale Malt. Maar eigenlijk moet je dan op zoek naar een plaatje van de brouwerij waar net toevallig een zak mout staat ... ware het niet dat ze het waarschijnlijk in silo's hebben :(

Geen zakken mout gezien. Sierra Nevada is een belachelijk grote brouwerij. Ze hebben maar liefst 3 brouwhuizen en gigantisch grote vergistingstanks.
L1050643.JPG

Wel de hopopslag gezien.
L1050636.JPG

Jacques

Citaat van: seed7 op 05-08-2024  18:56 uEn gebruik echte Crystal mout, geen Cara mout.

Een link die uitlegt wat het verschil is
https://www.brewingwithbriess.com/blog/is-it-crystal-or-caramel-malt/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.