Stroperig bier

Gestart door de-Pulle, 31-07-2024 17:13 u

Vorige topic - Volgende topic

de-Pulle

Hallo,

Ik had een witbier gebrouwen, afgelopen zondag heb ik deze gebotteld, nu na enkele dagen een flesje geopend, het bier komt stroperig uit de fles, bij mijn weten heb ik alles goed schoongemaakt en ontsmet, nu zou je in eerste instantie denken aan een besmetting......maar kan het ook zijn dat de hergisting op de fles volop bezig is en dat door deze hergisting de suiker nog niet volledig is vergist en daardoor het bier wat stroperig is ?
Of is er maar 1 mogelijkheid...besmetting.

Oscar

Stroperig bier duidt op een vreemde infectie... :'(  is dat bij ieder flesje?

Oscar

de-Pulle

Ik had afgelopen zondag 50 flessen gebotteld, die heb ik nog niet allemaal geprobeerd.

de-Pulle

Ik heb de link geopend en gelezen, ben dan toch bang dat er waarschijnlijk een besmetting is opgetreden tijdens het bottelen.
Hoe nu verder....is dit bier rijp voor de gootsteen ?

Schanulleke

Zolang het goed smaakt en het toiletbezoek binnen de perken blijft, zou ik zeggen: niets aan de hand😉

Jacques

Citaat van: de-Pulle op 31-07-2024  20:57 uIk heb de link geopend en gelezen, ben dan toch bang dat er waarschijnlijk een besmetting is opgetreden tijdens het bottelen.
Hoe nu verder... is dit bier rijp voor de gootsteen?

Ik heb wel eens begrepen dat dit verschijnsel minder wordt met de tijd. Ik zou het een tijdje laten staan. Door de gootsteen gieten kan altijd nog.

Snelbier

Citaat van: de-Pulle op 31-07-2024  20:38 uIk had afgelopen zondag 50 flessen gebotteld, die heb ik nog niet allemaal geprobeerd.
Citaat van: de-Pulle op 31-07-2024  20:57 uIk heb de link geopend en gelezen, ben dan toch bang dat er waarschijnlijk een besmetting is opgetreden tijdens het bottelen.
Hoe nu verder....is dit bier rijp voor de gootsteen ?
Nooit zomaar weggooien. Minstens een paar bewaren om van te leren, smaakontwikkeling volgen, etc.
Test komende dagen een paar flessen van begin, mid en einde bottelen. Als je mazzel hebt zat de besmetting in 1 vuil flesje, en is de rest goed.
En anders heb je een probleem met je gistvat, bottelvat, bottelpijpje, slangen, wat dan ook.
In laatste geval heb je een dagje 'corvee', alles wat in aanraking is geweest met het foute bier moet brandschoon en vooral ontsmet worden.
Succes,  Snelbier

Andy geuns

Citaat van: de-Pulle op 31-07-2024  17:13 uHallo,

Ik had een witbier gebrouwen, afgelopen zondag heb ik deze gebotteld, nu na enkele dagen een flesje geopend, het bier komt stroperig uit de fles, bij mijn weten heb ik alles goed schoongemaakt en ontsmet, nu zou je in eerste instantie denken aan een besmetting......maar kan het ook zijn dat de hergisting op de fles volop bezig is en dat door deze hergisting de suiker nog niet volledig is vergist en daardoor het bier wat stroperig is ?
Of is er maar 1 mogelijkheid...besmetting.
Ik heb vorige maand juist hetzelfde probleem gehad. Tot het bottelen leek alles o.k.. Na 5 dagen was het bier stroperig geworden. Ik heb denk dat bij mij het vulpijpje om te bottelen was geïnfecteerd. Ik denk dit omdat het brouwsel wat ik daarna had gebotteld met hetzelfde pijpje ook slecht geworden was.
Ik heb wel al mijn brouwmateriaal gereinigd met chemipro caustic. Ook alle kranen van de gistvaten gedemonteerd en nieuwe vulpijpjes gekocht

de-Pulle

Citaat van: Andy geuns op 01-08-2024  12:59 uIk heb vorige maand juist hetzelfde probleem gehad. Tot het bottelen leek alles o.k.. Na 5 dagen was het bier stroperig geworden. Ik heb denk dat bij mij het vulpijpje om te bottelen was geïnfecteerd. Ik denk dit omdat het brouwsel wat ik daarna had gebotteld met hetzelfde pijpje ook slecht geworden was.
Ik heb wel al mijn brouwmateriaal gereinigd met chemipro caustic. Ook alle kranen van de gistvaten gedemonteerd en nieuwe vulpijpjes gekocht

En wat heb je met het bier gedaan? En is het nog steeds stroperig?

Snelbier

Citaat van: Andy geuns op 01-08-2024  12:59 uEn wat heb je met het bier gedaan ? en is het nog steeds stroperig ?
Belangrijkere vraag:
Hoe heb je de brouwspullen daarna ontsmet (of vervangen)? En is het probleem daarna opgelost?
Proost, Snelbier

Andy geuns

Citaat van: de-Pulle op 01-08-2024  15:45 uEn wat heb je met het bier gedaan? En is het nog steeds stroperig?
Het bier staat nu nog maar een aantal weken in de kelder. Binnenkort nog eens een flesje openen

Andy geuns

Citaat van: Andy geuns op 01-08-2024  19:37 uHet bier staat nu nog maar een aantal weken in de kelder. Binnenkort nog eens een flesje openen

Je nog eens een flesje open gedaan.
Het stroperige was veel minder. Teveel schuim bij het openen. De smaak was juist of ik een heel zure geuze aan het drinken was

Spyro

Is waarschijnlijk een infectie zijn met Pediococcus. Dit heb ik gevonden op het i-Net:

"Pediococcus kan ook een dikke viscositeit veroorzaken door de productie van exopolysacchariden wanneer het in contact komt met een verse suikerbron. "Visceus" bier is dikker en kan in extreme gevallen draden vormen. De "ziekte" beïnvloedt voornamelijk de mondgevoel en het uiterlijk van het bier, en heeft mogelijk geen invloed op de smaak. Het wordt beschouwd als een tijdelijke tekortkoming in zuur bier. Sommige brouwers, waaronder Vinnie Cilurzo van Russian River Brewing en enkele Belgische lambiekproducenten, beweren dat nadat de stroperigheid verdwijnt (over het algemeen in 3-6 maanden) het zorgt voor een diepere zuurheid en mondgevoel, en het wordt gezien als een positief proces in de productie van zuur bier. Voor andere brouwers wordt visceus bier gezien als een hinder, omdat het bier langer moet rijpen, vooral wanneer het kort na het bottelen optreedt."

Ik heb het ooit ook eens gehad met een roggebier, maar dat werd alleen stroperig voor een tijdje en daarna terug vloeibaarden, maar niet zuur, denk eerder door de gomstoffen uit de rogge dan door infectie toen, had toen de 42°-stap niet gedaan voor ongeveer 20'....

Andy geuns

Citaat van: Spyro op 22-09-2024  13:04 uIs waarschijnlijk een infectie zijn met Pediococcus. Dit heb ik gevonden op het i-Net:

"Pediococcus kan ook een dikke viscositeit veroorzaken door de productie van exopolysacchariden wanneer het in contact komt met een verse suikerbron. "Visceus" bier is dikker en kan in extreme gevallen draden vormen. De "ziekte" beïnvloedt voornamelijk de mondgevoel en het uiterlijk van het bier, en heeft mogelijk geen invloed op de smaak. Het wordt beschouwd als een tijdelijke tekortkoming in zuur bier. Sommige brouwers, waaronder Vinnie Cilurzo van Russian River Brewing en enkele Belgische lambiekproducenten, beweren dat nadat de stroperigheid verdwijnt (over het algemeen in 3-6 maanden) het zorgt voor een diepere zuurheid en mondgevoel, en het wordt gezien als een positief proces in de productie van zuur bier. Voor andere brouwers wordt visceus bier gezien als een hinder, omdat het bier langer moet rijpen, vooral wanneer het kort na het bottelen optreedt."

Ik heb het ooit ook ,eens gehad met een roggebier, maar dat werd alleen stroperig voor een tijdje en daarna terug vloeibaarden, maar niet zuur, denk eerder door de gomstoffen uit de rogge dan door infectie toen...
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Dan ga ik het een tijdje laten staan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.