Welke modificaties hebben jullie gemaakt aan je brouwautomaat?

Gestart door JacoH, 30-07-2024 00:29 u

Vorige topic - Volgende topic

JacoH

Citaat van: Noordzij_1 op 11-08-2024  13:18 uIk denk dat het grote euvel niet zozeer 80 of 100C° vloeistof is, maar bubbels en dus mogelijk luchtaanzuiging.
Dit soort pompen gaan snel kapot als ze af en toe een hap lucht nemen.
Dus ik DENK (maar geef geen garantie) dat bij koelen met de verwarming platen uit gewoon de pomp aan kan.

Verder ben ik niet heel bekend met een tegenstroom koeler, maar kun je deze niet als een normale koelspiraal in the wort zetten met alleen het water erop tot 80C° en daarna pas het wort pomp aan ?
Platenkoeler is inderdaad lastiger.

Zou op zich kunnen, maar ik weet niet op de buitenslang daarop gemaakt is, en het maakt het schoonmaken ook lastiger.

Maar ik denk dat ik het gewoon eens met de pomp ga proberen vanaf een graad of 97. Ik denk dat het wel losloopt en een pomp van 30 - 50 euro vervangen valt te overzien.

Snelbier

Citaat van: JacoH op 11-08-2024  17:16 u..  Maar ik denk dat ik het gewoon eens met de pomp ga proberen vanaf een graad of 97. Ik denk dat het wel losloopt en een pomp van 30 - 50 euro vervangen valt te overzien.
Qua temperatuur komt het niet op een paar graden. Tijdens koken staat de pomp ook in de hete shit  :weetniet: .
Enige probleem is dampbellen in de pomp, zal dan niets aanzuigen of verpompen. Pompje draait dan 'dol' , droog, moet je niet te lang doen met elke pomp.

Tijdens koelen gebruik ik al jaren de pomp, koelt sneller. Pomp gaat gelijk aan met koelwater, en start meestal zonder problemen.
Soms moet je even terugblazen om de pomp gevuld te krijgen met wort.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 11-08-2024  17:42 uEnige probleem is dampbellen in de pomp, zal dan niets aanzuigen of verpompen. Pompje draait dan 'dol' , droog, moet je niet te lang doen met elke pomp.
Die dampbellen zijn stoom en ontstaan omdat de druk aan de ingang van de pomp wat lager is. Water kookt bij 100 °C maar bij bv 90% van de luchtdruk kookt het bij ca 97 °C en bij 80% van de luchtdruk is dat bij 93 °C dus als de pomp goed aanzuigt dan zal de inlaat druk bv 0.95 BAR zijn en kookt het bij ca 98.5 °C en krijg j met 100 °C daar dus stoombellen. echter zodra de pomp dan niet meer pompt door die bellen is ook de onderdruk weg dus gaat dan wel weer een beetje pompen. Dus er stelt zich altijd een evenwicht in met welliswaar bellen, maar ook een beetje stroming, dus de pomp krijgt dan nog steeds watersmering.
Bij bijvoorbeeld de grainfather ga je de koeler steriliseren door eerst een tijdje kokende wort rond te pompen, dus waaruit blijkt al dat het wel werkt.

Theo Mol

Citaat van: Noordzij_1 op 11-08-2024  13:18 uVerder ben ik niet heel bekend met een tegenstroom koeler, maar kun je deze niet als een normale koelspiraal in the wort zetten met alleen het water erop tot 80C° en daarna pas het wort pomp aan ?
Nee.
Een tegenstroomkoeler is geen dompelkoeler maar een warmtewisselaar. Wort en koelwater stromen langs elkaar waardoor het ene afkoelt en het andere opwarmt, net als in een platenkoeler.

JacoH

Citaat van: Theo Mol op 12-08-2024  10:49 uNee.
Een tegenstroomkoeler is geen dompelkoeler maar een warmtewisselaar. Wort en koelwater stromen langs elkaar waardoor het ene afkoelt en het andere opwarmt, net als in een platenkoeler.
Zeker, en werkt heel fijn moet ik zeggen.

Als je creatief wil zijn (en je ketel groot genoeg is, daar heb ik ook mijn twijfels over) zou je echter de tegenstroomkoeler ook als dompelkoeler kunnen gebruiken. Het koelwater gaat door de buitenste slang, en die slang is vrij dik dus het koeleffect valt denk ik niet tegen.

Ik ga het echter toch maar niet proberen, meer gedoe qua schoonmaken dan een normale dompelkoeler, en ik zou ook bang zijn dat het de levensduur van de buitenslang niet ten goede komt.

JacoH

Ik heb het eerder opgevatte plan uitgevoerd, en de randen op 3 plekken uit de moutkorf geslepen. (dat deed wel pijn, want het oog wil natuurlijk ook wat, en het is er niet per se mooier op geworden). Hierdoor kan ik de moutkorf zo'n 4 cm lager hangen (zonder pijpje op de pomp) en zo'n 3cm lager met het pijpje op de pomp.

Nu de mout volledig onder water / wort staat haal ik de laatste twee brouwsels netjes de gewenste cijfers met een moutefficientie van zo'n 76%

Het eerste brouwsel van die twee heb ik niet gespoeld, het 2e wel. Beide zaten qua efficientie echter ongeveer even hoog, dus ik vraag me wel af of spoelen in dit geval veel nut heeft.

Dat is echter moeilijk te vergelijken, want in het 2e brouwsel zat 14% havervlokken, en dat schijnt vaak een wat lagere efficientie te geven.

Nu het moutbed volledig onder staat gebruik ik wel weer de bovenste filterplaat, zodat ik daar de verdeelslang op kan leggen. Roeren heb ik de afgelopen 2 brouwsels volledig overgeslagen.

Broewerke

Citaat van: JacoH op 05-09-2024  15:18 uIk heb het eerder opgevatte plan uitgevoerd, en de randen op 3 plekken uit de moutkorf geslepen. (dat deed wel pijn, want het oog wil natuurlijk ook wat, en het is er niet per se mooier op geworden). Hierdoor kan ik de moutkorf zo'n 4 cm lager hangen (zonder pijpje op de pomp) en zo'n 3cm lager met het pijpje op de pomp.

Nu de mout volledig onder water / wort staat haal ik de laatste twee brouwsels netjes de gewenste cijfers met een moutefficientie van zo'n 76%

Het eerste brouwsel van die twee heb ik niet gespoeld, het 2e wel. Beide zaten qua efficientie echter ongeveer even hoog, dus ik vraag me wel af of spoelen in dit geval veel nut heeft.

Dat is echter moeilijk te vergelijken, want in het 2e brouwsel zat 14% havervlokken, en dat schijnt vaak een wat lagere efficientie te geven.

Nu het moutbed volledig onder staat gebruik ik wel weer de bovenste filterplaat, zodat ik daar de verdeelslang op kan leggen. Roeren heb ik de afgelopen 2 brouwsels volledig overgeslagen.

Vergeef me als ik t fout zie doch als de steunen in de buitenketel het probleem is geweest dan had ik die verwijderd en nieuwe gemaakt die je los aan de rand kunt hangen waar je dan je binnenpan aan ophangt. Nogmaals misschien zie ik het verkeerd.
Wel knap dat je rigoureus de dremel neemt

JacoH

Citaat van: Broewerke op 05-09-2024  18:45 uVergeef me als ik t fout zie doch als de steunen in de buitenketel het probleem is geweest dan had ik die verwijderd en nieuwe gemaakt die je los aan de rand kunt hangen waar je dan je binnenpan aan ophangt. Nogmaals misschien zie ik het verkeerd.
Wel knap dat je rigoureus de dremel neemt
Dat was inderdaad ook een oplossing geweest. Ik heb er niet over nagedacht eerlijk gezegd. Het voordeel van jouw oplossing was geweest dat ik dan wel het deksel nog had kunnen gebruiken (maar dat is toch al lastig door de siliconen slang die ik aan het pijpje heb gekoppeld). Het voordeel van mijn oplossing is dat de moutpijp zo'n 5 tientjes kost, en de ketel zo'n 250 - 300.

Het deed een beetje pijn om te gaan slijpen in de moutpijp, maar 5 tientjes aan potentiele schade vind ik nog wel te overzien.

Overigens ben ik begonnen met de dremel, maar dat ging oertraag (het is behoorlijk stevig materiaal) en na 3 tolletjes volledig te hebben opgebrand heb ik gekozen voor de hardere aanpak en de slijptol gepakt.

JacoH

Niet per se een modificatie, maar een aanpassing aan het brouwproces. Recent heb ik eens een digitale thermometer in de wortslang gestoken om te kijken hoe nauwkeurig de temperatuurmeter van de brouwketel is.

De thermometer lijkt aardig accuraat (in kokend water gehouden, geeft 98 - 99 graden aan), maar het wort dat uit de wortslang komt is zo'n 3 graden warmer volgens de thermometer dan volgens de meter in de brouwketel.

Volgend brouwsel (halverwege oktober) ga ik dus 2 graden lager aanhouden in de maischstappen (en nog eens meten met een 2e digitale thermometer die ik van een familielid heb geleend).

MH

Citaat van: Kapau op 09-08-2024  07:24 uNog een kleine "modificatie", aan het kraantje van m'n ketel zit een 90 graden knietje bevestigd, zodat deze het wort van de bodem af "slurpt". Na de whirlpool ligt vrijwel alle trub in het midden van de ketel. Op deze manier krijg ik meer wort in het vat zonder de ketel schuin hoeven te houden.

Wat voor knietje is dit? Heb je toevallig een link?
Dit wil ik ook nog modificeren aan mijn SB30

Koenders

Citaat van: MH op 12-09-2024  12:18 uWat voor knietje is dit? Heb je toevallig een link?
Dit wil ik ook nog modificeren aan mijn SB30

Dat heb ik ook gedaan en dat is een halfduims knietje. (1/2")
Het scheelt me elke keer zo'n twee liter wort wat er extra het vat ingaat, dus die zou ik zeker doen.
En gooi dan ook gelijk dat bazookafilter maar weg.  ;)

hansHalberstadt

Zolang er modificaties nodig zijn aan brouwautomaten is dat naar mij idee een teken dat het systeem nog niet volwassen is.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2024  10:41 uZolang er modificaties nodig zijn aan brouwautomaten is dat naar mij idee een teken dat het systeem nog niet volwassen is.
In mijn ogen is het tunen en je verdiepen in wat er gebeurt, net als ik vinden er meer dat interessant. Dat jij altijd onderzoeken start (lees ik trouwens graag), moeten we toch ook niet interpreteren alsof jij het proces nog niet in de vingers hebt?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2024  10:41 uZolang er modificaties nodig zijn aan brouwautomaten is dat naar mij idee een teken dat het systeem nog niet volwassen is.

Is jouw brouwinstallatie nog steeds hetzelfde als waarmee je begonnen bent?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-09-2024  17:10 uIs jouw brouwinstallatie nog steeds hetzelfde als waarmee je begonnen bent?
Was zelfbouw, dus moet je sowieso aldoor een learning curve. Maar laatste paar jaar inderdaad nauwelijks meer wat gewijzigd.
om een paar voorbeelden te geven:
- ik had eerst voor het spoelwater 2 regelbare pompjes in antiserie met als doel om ook een negatieve druk te kunnen maken wat nodig is omdat in het begin het nivo in de beslagkuip hoger staat dan in de kookketel. maar uiteindelijk blijkt echter dat met 1 pompje  en dat pompje in het begin uit  dat met een lege kookketel het welliswaar iets sneller stroomt, maar dat dat geen probleem is omdat het filterbed toch nog volledig zweeft en vastlopen door te snel filteren dan uitgesloten is. Dus van 2 pompjes naar 1 is een versimpeling.

-in de slang van beslagkuip naar kookketel heb ik een fietsventieltje grmaakt als klepje zodat ik daar met een injectiespuitje wat wort kan aftappen om het SG te meten tijdens het spoelen zonder kans dat het terug kan stromen en lucht aan zuigen. dus niet echt essentieel allemaal, maar maakt het wel makkelijker andes moet ik vanuit de kookketel monsters nemen vanuit het slangetje en dat is allemaal super heet. of erop vertrouwen dat de hoeveelheid spoelwater goed gekozen is. 

kortom allemaal finetuning om het leven simpeler te maken en allemaal net wat gestroomlijnder.

GvB84

Ach. De ene is een techneut en wil het proces van a tot z onder controle hebben. De andere neemt de techniek zoals die is en weet wat de beperkingen van zijn installatie zijn.
Het maakt voor ons, hobbyisten, niet zoveel uit.
Als je maar weet wat je aan het doen bent. En, nog veel belangrijker, geniet van het brouwproces en daarna van het resultaat. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2024  17:44 uWas zelfbouw, dus moet je sowieso aldoor een learning curve. Maar laatste paar jaar inderdaad nauwelijks meer wat gewijzigd.

Het steeds iets wijzigen aan een brouwinstallatie is iets wat heel gebruikelijk is. Je ziet dat ook bij professionele brouwerijen... Technische ontwikkeling is van alle tijden. Ook hierbij is de Deming cirkel van toepassing.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 22-09-2024  15:00 uIn mijn ogen is het tunen en je verdiepen in wat er gebeurt, net als ik vinden er meer dat interessant. Dat jij altijd onderzoeken start (lees ik trouwens graag), moeten we toch ook niet interpreteren alsof jij het proces nog niet in de vingers hebt?
Die proefjes zijn inderdaad vaak met als doel om dingen te weten te komen die nog onbekend zijn, dus in dat opzicht zou je kunnen concluderen dat je het nog niet in de vingers hebt. Een ander doel kan zijn om dingen te checken of het inderdaad is zoals je verwacht. Dan is het doel dus om te bewijzen dat je het in de vingers hebt.

Noordzij_1

Stoombubbels zijn inderdaad een stuk logischer dan luchtbubbels.  ;D
Maar dan nog, zou ik niet graag een dure pomp de vormende bubbels van de bodem van een kokend pannetje water laten opzuigen...

Spyro

Citaat van: Noordzij_1 op 17-10-2024  10:51 u.......zou ik niet graag een dure pomp de vormende bubbels van de bodem van een kokend pannetje water laten opzuigen...
Inderdaad, veel pompen kunnen nl. niet tegen kokende vloeistof, en als ze er al tegen kan, dan kan cavitatie optreden, met mogelijke schade aan de pomp bij langdurige blootstelling eraan....

JacoH

Citaat van: GvB84 op 22-09-2024  18:02 uAch. De ene is een techneut en wil het proces van a tot z onder controle hebben. De andere neemt de techniek zoals die is en weet wat de beperkingen van zijn installatie zijn.
resultaat. 
En ook wat je wel of niet leuk vind verschilt per persoon, en daarmee ook je wensen qua installatie.

Zo lees ik hier van veel mensen dat ze 'hands-on' leuk vinden. Zelf temperaturen instellen en in de gaten houden, tijd bijhouden, roeren, zien wat er gebeurd, etc. Persoonlijk kan dat aspect mij eerlijk gezegd gestolen worden, en als ik er iets van kan wegautomatiseren zal ik dat niet nalaten.

Ik vind zelf het optimaliseren van de installatie en het proces veel interessanter, en ik kan me niet voorstellen dat ik voorlopig klaar ben met tweaken aan de installatie en het proces.

Misschien ben ik daarmee meer een 'procestechnoloog' dan een 'brouwer'.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: JacoH op 17-10-2024  14:12 uIk vind zelf het optimaliseren van de installatie en het proces veel interessanter

is dat dan niet automatiseren?

Citaat van: JacoH op 17-10-2024  14:12 uPersoonlijk kan dat aspect mij eerlijk gezegd gestolen worden, en als ik er iets van kan wegautomatiseren zal ik dat niet nalaten.

JacoH

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 17-10-2024  17:36 uis dat dan niet automatiseren?

Klopt (lijkt mij). Ik automatiseer graag zoveel mogelijk tijdens het brouwproces. Ik vind de installatie en het proces interessanter dan hands-on in de ketel staan roeren.

Spyro

Niet echt een grote verbouwing of echte verbetering aan de bestaande ketel, maar tijd geleden een andere nieuwe controller gekocht voor mijn Speidel 20 L. Soms haperde het controlepaneel waardoor instellen soms ergerlijk was, knop "P" (enter) was inwendig blijkbaar bijna aan zijn einde. >:( Dus op zoek naar een 2de-handse Speidel, weinig te koop aangeboden op de markt te vinden, en een nieuwe vond ik zonde van het geld daar ik de eigenlijke brouwketel had waar echt niets aan was. Dus maar op zoek gegaan naar controllers, apart ook niet te vinden, enkel een nieuwe op Speidel. Dus toch maar de redenering gemaakt dat ik voor dat geld geen nieuwe Speidel kon kopen en er eentje besteld. Wel veel leuker nu met die wifi, kun je het allemaal volgen van op afstand. Hopelijk gaat deze zo lang mee als de vorige...?  :D Wel "pijnlijk" als je de draden van de weerstand moet afknippen, maar alles is goed te (her)installeren, er zit een handleiding bij hoe het te doen.
Besteld op Speidel.com (directe link naar de controller).

thepsych

Citaat van: Spyro op 19-10-2024  15:27 uNiet echt een grote verbouwing of echte verbetering aan de bestaande ketel, maar tijd geleden een andere nieuwe controller gekocht voor mijn Speidel 20 L. Soms haperde het controlepaneel waardoor instellen soms ergerlijk was, knop "P" (enter) was inwendig blijkbaar bijna aan zijn einde. >:( Dus op zoek naar een 2de-handse Speidel, weinig te koop aangeboden op de markt te vinden, en een nieuwe vond ik zonde van het geld daar ik de eigenlijke brouwketel had waar echt niets aan was. Dus maar op zoek gegaan naar controllers, apart ook niet te vinden, enkel een nieuwe op Speidel. Dus toch maar de redenering gemaakt dat ik voor dat geld geen nieuwe Speidel kon kopen en er eentje besteld. Wel veel leuker nu met die wifi, kun je het allemaal volgen van op afstand. Hopelijk gaat deze zo lang mee als de vorige...?  :D Wel "pijnlijk" als je de draden van de weerstand moet afknippen, maar alles is goed te (her)installeren, er zit een handleiding bij hoe het te doen.
Besteld op Speidel.com (directe link naar de controller).
Jezus, wat is zo'n controller duur. Even zitten kijken naar het filmpje over de Braumeister en dat ziet er wel allemaal gelikt uit. Ik denk dat het brouwen daar veel anders verloopt dan met mijn Grainfather. Maar wat een prijzen, moet je wel flink investeren, maar is natuurlijk voor levenslang! Overigens heb je de oude controller nog opengemaakt en gekeken of het knopje P te repareren is?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.