Welke modificaties hebben jullie gemaakt aan je brouwautomaat?

Gestart door JacoH, 30-07-2024 00:29 u

Vorige topic - Volgende topic

JacoH

Citaat van: Noordzij_1 op 11-08-2024  13:18 uIk denk dat het grote euvel niet zozeer 80 of 100C° vloeistof is, maar bubbels en dus mogelijk luchtaanzuiging.
Dit soort pompen gaan snel kapot als ze af en toe een hap lucht nemen.
Dus ik DENK (maar geef geen garantie) dat bij koelen met de verwarming platen uit gewoon de pomp aan kan.

Verder ben ik niet heel bekend met een tegenstroom koeler, maar kun je deze niet als een normale koelspiraal in the wort zetten met alleen het water erop tot 80C° en daarna pas het wort pomp aan ?
Platenkoeler is inderdaad lastiger.

Zou op zich kunnen, maar ik weet niet op de buitenslang daarop gemaakt is, en het maakt het schoonmaken ook lastiger.

Maar ik denk dat ik het gewoon eens met de pomp ga proberen vanaf een graad of 97. Ik denk dat het wel losloopt en een pomp van 30 - 50 euro vervangen valt te overzien.

Snelbier

Citaat van: JacoH op 11-08-2024  17:16 u..  Maar ik denk dat ik het gewoon eens met de pomp ga proberen vanaf een graad of 97. Ik denk dat het wel losloopt en een pomp van 30 - 50 euro vervangen valt te overzien.
Qua temperatuur komt het niet op een paar graden. Tijdens koken staat de pomp ook in de hete shit  :weetniet: .
Enige probleem is dampbellen in de pomp, zal dan niets aanzuigen of verpompen. Pompje draait dan 'dol' , droog, moet je niet te lang doen met elke pomp.

Tijdens koelen gebruik ik al jaren de pomp, koelt sneller. Pomp gaat gelijk aan met koelwater, en start meestal zonder problemen.
Soms moet je even terugblazen om de pomp gevuld te krijgen met wort.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 11-08-2024  17:42 uEnige probleem is dampbellen in de pomp, zal dan niets aanzuigen of verpompen. Pompje draait dan 'dol' , droog, moet je niet te lang doen met elke pomp.
Die dampbellen zijn stoom en ontstaan omdat de druk aan de ingang van de pomp wat lager is. Water kookt bij 100 °C maar bij bv 90% van de luchtdruk kookt het bij ca 97 °C en bij 80% van de luchtdruk is dat bij 93 °C dus als de pomp goed aanzuigt dan zal de inlaat druk bv 0.95 BAR zijn en kookt het bij ca 98.5 °C en krijg j met 100 °C daar dus stoombellen. echter zodra de pomp dan niet meer pompt door die bellen is ook de onderdruk weg dus gaat dan wel weer een beetje pompen. Dus er stelt zich altijd een evenwicht in met welliswaar bellen, maar ook een beetje stroming, dus de pomp krijgt dan nog steeds watersmering.
Bij bijvoorbeeld de grainfather ga je de koeler steriliseren door eerst een tijdje kokende wort rond te pompen, dus waaruit blijkt al dat het wel werkt.

Theo Mol

Citaat van: Noordzij_1 op 11-08-2024  13:18 uVerder ben ik niet heel bekend met een tegenstroom koeler, maar kun je deze niet als een normale koelspiraal in the wort zetten met alleen het water erop tot 80C° en daarna pas het wort pomp aan ?
Nee.
Een tegenstroomkoeler is geen dompelkoeler maar een warmtewisselaar. Wort en koelwater stromen langs elkaar waardoor het ene afkoelt en het andere opwarmt, net als in een platenkoeler.

JacoH

Citaat van: Theo Mol op 12-08-2024  10:49 uNee.
Een tegenstroomkoeler is geen dompelkoeler maar een warmtewisselaar. Wort en koelwater stromen langs elkaar waardoor het ene afkoelt en het andere opwarmt, net als in een platenkoeler.
Zeker, en werkt heel fijn moet ik zeggen.

Als je creatief wil zijn (en je ketel groot genoeg is, daar heb ik ook mijn twijfels over) zou je echter de tegenstroomkoeler ook als dompelkoeler kunnen gebruiken. Het koelwater gaat door de buitenste slang, en die slang is vrij dik dus het koeleffect valt denk ik niet tegen.

Ik ga het echter toch maar niet proberen, meer gedoe qua schoonmaken dan een normale dompelkoeler, en ik zou ook bang zijn dat het de levensduur van de buitenslang niet ten goede komt.

JacoH

Ik heb het eerder opgevatte plan uitgevoerd, en de randen op 3 plekken uit de moutkorf geslepen. (dat deed wel pijn, want het oog wil natuurlijk ook wat, en het is er niet per se mooier op geworden). Hierdoor kan ik de moutkorf zo'n 4 cm lager hangen (zonder pijpje op de pomp) en zo'n 3cm lager met het pijpje op de pomp.

Nu de mout volledig onder water / wort staat haal ik de laatste twee brouwsels netjes de gewenste cijfers met een moutefficientie van zo'n 76%

Het eerste brouwsel van die twee heb ik niet gespoeld, het 2e wel. Beide zaten qua efficientie echter ongeveer even hoog, dus ik vraag me wel af of spoelen in dit geval veel nut heeft.

Dat is echter moeilijk te vergelijken, want in het 2e brouwsel zat 14% havervlokken, en dat schijnt vaak een wat lagere efficientie te geven.

Nu het moutbed volledig onder staat gebruik ik wel weer de bovenste filterplaat, zodat ik daar de verdeelslang op kan leggen. Roeren heb ik de afgelopen 2 brouwsels volledig overgeslagen.

Broewerke

Citaat van: JacoH op 05-09-2024  15:18 uIk heb het eerder opgevatte plan uitgevoerd, en de randen op 3 plekken uit de moutkorf geslepen. (dat deed wel pijn, want het oog wil natuurlijk ook wat, en het is er niet per se mooier op geworden). Hierdoor kan ik de moutkorf zo'n 4 cm lager hangen (zonder pijpje op de pomp) en zo'n 3cm lager met het pijpje op de pomp.

Nu de mout volledig onder water / wort staat haal ik de laatste twee brouwsels netjes de gewenste cijfers met een moutefficientie van zo'n 76%

Het eerste brouwsel van die twee heb ik niet gespoeld, het 2e wel. Beide zaten qua efficientie echter ongeveer even hoog, dus ik vraag me wel af of spoelen in dit geval veel nut heeft.

Dat is echter moeilijk te vergelijken, want in het 2e brouwsel zat 14% havervlokken, en dat schijnt vaak een wat lagere efficientie te geven.

Nu het moutbed volledig onder staat gebruik ik wel weer de bovenste filterplaat, zodat ik daar de verdeelslang op kan leggen. Roeren heb ik de afgelopen 2 brouwsels volledig overgeslagen.

Vergeef me als ik t fout zie doch als de steunen in de buitenketel het probleem is geweest dan had ik die verwijderd en nieuwe gemaakt die je los aan de rand kunt hangen waar je dan je binnenpan aan ophangt. Nogmaals misschien zie ik het verkeerd.
Wel knap dat je rigoureus de dremel neemt

JacoH

Citaat van: Broewerke op 05-09-2024  18:45 uVergeef me als ik t fout zie doch als de steunen in de buitenketel het probleem is geweest dan had ik die verwijderd en nieuwe gemaakt die je los aan de rand kunt hangen waar je dan je binnenpan aan ophangt. Nogmaals misschien zie ik het verkeerd.
Wel knap dat je rigoureus de dremel neemt
Dat was inderdaad ook een oplossing geweest. Ik heb er niet over nagedacht eerlijk gezegd. Het voordeel van jouw oplossing was geweest dat ik dan wel het deksel nog had kunnen gebruiken (maar dat is toch al lastig door de siliconen slang die ik aan het pijpje heb gekoppeld). Het voordeel van mijn oplossing is dat de moutpijp zo'n 5 tientjes kost, en de ketel zo'n 250 - 300.

Het deed een beetje pijn om te gaan slijpen in de moutpijp, maar 5 tientjes aan potentiele schade vind ik nog wel te overzien.

Overigens ben ik begonnen met de dremel, maar dat ging oertraag (het is behoorlijk stevig materiaal) en na 3 tolletjes volledig te hebben opgebrand heb ik gekozen voor de hardere aanpak en de slijptol gepakt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.