Welke modificaties hebben jullie gemaakt aan je brouwautomaat?

Gestart door JacoH, 30-07-2024 00:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JacoH

Ik ben nog maar enkele maanden aan het brouwen, maar het enthousiasme blijft onvermindert hoog.

Een van de dingen die me het meest intrigeert is optimaliseren / tweaken / aanpassen.

Nu vroeg ik me af: welke aanpassingen hebben jullie gedaan aan je brouwautomaat, en waarom?

Om af te trappen:

- (valt mogelijk er niet helemaal binnen): neopreen hoes om de ketel zodat er minder warmte verloren gaat. Zeker handig als ik in de winter (buiten) ga brouwen.

- siliconen slang met kleine gaatjes aan het uitstroompijpje zodat het wort beter verdeeld wordt over het moutbed, het minder klatert (en dus minder kans op hot side oxidatie) en ik zonder bovenste filterplaat kan werken.

- kleinere nippel op de kraan. Mijn slangen hadden een kleinere diameter, en ik wil toch niet al te snel de ketel legen, omdat ik dan het wort wat kan laten klateren in het gistvat zodat er meer zuurstof in komt.

Modificaties die ik op dit moment nog in gedachten heb (maar nog over twijfel):

- roerwerk voor een hogere efficientie

- randjes uit de mouttunnel slijpen zodat ik de tunnel zo'n 2.5 cm kan laten zakken. Verklaring: ik brouw relatief kleine batches, van maximaal zo'n 10 liter in het gistvat. Op dat moment staat niet het hele moutbed vol wort. Ik heb het idee dat dit de efficientie niet ten goede komt. De moutkorf hangt nu op zo'n 8cm boven de bodem van de ketel. Als ik de moutkorf tussen de ophangingen doordruk komt deze 4 cm lager te rusten op de kraan en de opening van de volumemeter. Als ik de korf hier net boven zou kunnen laten hangen (bijv 3 cm lager dan deze nu hangt waardoor deze 1 cm boven de kranen hangt ipv 4 is er 3 liter extra wort direct in contact met de mout, dat kan de efficientie alleen maar ten goede komen lijkt me.


Ik ben erg benieuwd wat jullie aan jullie brouwautomaat verklust hebben!

hb-lot

Ik heb de overloop pijp verwijderd en het gat in de onderste plaat afgedopt.

Broewerke

In mijn vorige elektrische ketel heb ik aan de zijkant van de binnenpan verticale sleufjes gemaakt van 1 cm x 1 mm. Wel ruim onder de hoogte van t filterbed gebleven zodat het wort altijd door t moutbed moet. Geen overloop pijp meer en ruim voldoende doorstroming. Kan ik iedereen aanbevelen die met de dremel durft.
Begin voorzichtig en sleufjes bijmaken gaat altijd. Wort zoekt de gemakkelijkste weg en dus ruim onder je vloeistof hoogte blijven. Verspringend slijpen en zorg dat de stevigheid van je korf blijft. 3 rijen in hoogte verspringend en 3cm tussenliggend geeft al een flinke extra doorstroming.
Oh ja. Takel de binnenpan op elke gewenste hoogte op met een fietstakel. Hartstikke handig met spoelen. Ga bij start spoelen direct door naar koken en zo tegen de kook haal ik de korf weg. Geen gekletter. Dat litertje dat er dan nog uitloopt gaat nog bij de kook.
Spoel in braumeister maar 3 a 4 liter max.

joenedu

Citaat van: hb-lot op 30-07-2024  09:24 uIk heb de overloop pijp verwijderd en het gat in de onderste plaat afgedopt.

Dit heb ik ook gedaan!  8)
En een katrol-mechanisme om de moutkorf langzaam omhoog te takelen, zodat de onderkant altijd in het wort blijft en je geen gekletter krijgt bij het spoelen.

Leon058

In mijn Grainfather G30 het filter voor de pomp voorzien van RVS slangenklemmen om alles beter vast te maken. Een valse bodem uit een Robobrew om het element schoner te houden. Een hopspin om de hop bij elkaar te houden en de boel schoner te houden.

Hij heeft ook een jasje aan (graincoat). Verder nog de RVS kogel en veer eruit gehaald, verbetert de flow van de pomp.

Nog te doen:

- Camlocks installeren (heb het meeste al binnen)
- Spoelen "professionaliseren" weet nog niet hoe, wel ideëen over
- Roerwerk (heb er al eentje) installeren met een geschikte roerder (ik wil een hekroerwerk oid)

hansHalberstadt

Citaat van: joenedu op 30-07-2024  10:21 uEn een katrol-mechanisme om de moutkorf langzaam omhoog te takelen, zodat de onderkant altijd in het wort blijft en je geen gekletter krijgt bij het spoelen.
Weliswaar niet zelf een brouwautomaat, maar wel met collega-brouwer het katrolmechanisme toegepast, alleen dan nog 1 stap verder nl met constante kracht, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=582939
naast geen gekletter heb je nog een veel groter voordeel, namelijk dat je de spoelsnelheid kunt instellen via de kracht en dus met spoelen het idee van een professionele filterkuip benadert. Met een hoger rendement als voordeel.

JacoH

Citaat van: Leon058 op 30-07-2024  10:39 uVerder nog de RVS kogel en veer eruit gehaald, verbetert de flow van de pomp.
Bedankt voor je reactie!

Dit punt begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je met de RVS kogel en veer? Of is dat typisch iets voor Grainfather wat niet van toepassing is op Klarstein / Arsegan / Brewmonk / Brouwmeester / Etc?

Leon058

Citaat van: JacoH op 30-07-2024  12:50 uBedankt voor je reactie!

Dit punt begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je met de RVS kogel en veer? Of is dat typisch iets voor Grainfather wat niet van toepassing is op Klarstein / Arsegan / Brewmonk / Brouwmeester / Etc?

Ik weet niet of andere brouwautomaten zoiets hebben, maar het is een veiligheidssysteempje (zie foto's). Voorkomt dat er (hete) vloeistof uit de pijp komt als je per ongeluk de pomp aan zet en de recirculatie-arm er niet op zit. Bij mij is dat nog niet fout gegaan maar het is natuurlijk wel uitkijken.

Kapau

Ik kan bevestigen dat die er bij de Brew Monk niet op zit, daar spuit het wort zonder pardon door de pijp van de pomp heen, ook als er geen arm bevestigd is

Edwin brouwt

En die is er bij mijn Grainfather juist uitgegaan en ik heb een Quick Lock gemonteerd, zoals op de Chinese ketels zit :)

Kapau

Het is niet echt een modificatie maar meer een toevoeging, maar ik heb een hittebestendige pomp met quooker slangen aan de kraan van m'n ketel aangesloten, aan de andere kant zit een platenkoeler.

Hoef niet meer te klieren met eerst een dompelkoeler en daarna pas de platenkoeler, kan gewoon direct na de pomp aan.

hansHalberstadt

Citaat van: Kapau op 02-08-2024  06:27 uik heb een hittebestendige pomp met quooker slangen aan de kraan van m'n ketel aangesloten
Is dit niet de originele pomp?
https://brouwmeester.shop/Pump

Theo Mol

Een gekalibreerde peilschaal op de stijgbuis van de brewmonk. Zit (of zat, ik heb nu een andere ketel) aan de stijgbuis geklemd met elektrabuisklemmetjes en kan makkelijk los.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=dlattach;attach=16178;image

Kapau

Citaat van: hansHalberstadt op 02-08-2024  09:53 uIs dit niet de originele pomp?
https://brouwmeester.shop/Pump

Ja, de pomp is wel kookproef maar de aansluitingen meestal niet. Ik heb een MP15-RM met een metalen kop, metalen aansluitingen, etc.

hansHalberstadt

Citaat van: Kapau op 02-08-2024  10:20 uJa, de pomp is wel kookproef maar de aansluitingen meestal niet. Ik heb een MP15-RM met een metalen kop, metalen aansluitingen, etc.
Oké. Ik heb zelf die pomp los gekocht en pomp daarmee voor het koelen 10 minuten rond om alles steriel te krijgen. daar kan de pomp prima tegen. Vandaar dat ik het me afvroeg. De aansluitingen zijn 2 siliconen 90 graden bochtjes en de rest zal toch origineel ook wel siliconen zijn neem ik aan?

Kapau

Citaat van: hansHalberstadt op 02-08-2024  10:24 uOké. Ik heb zelf die pomp los gekocht en pomp daarmee voor het koelen 10 minuten rond om alles steriel te krijgen. daar kan de pomp prima tegen. Vandaar dat ik het me afvroeg. De aansluitingen zijn 2 siliconen 90 graden bochtjes en de rest zal toch origineel ook wel siliconen zijn neem ik aan?

Ik heb begrepen dat de siliconen aansluitingen, of die tie wraps waarmee deze standaard vast zitten, na verloop van tijd kunnen loslaten of slecht worden door kokende wort. Of dit ook zo is weet ik niet, maar dit schijnt de reden te zijn waarom de fabrikanten aangeven geen kokende wort te circuleren met de standaard pomp.

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 02-08-2024  10:24 uIk heb zelf die pomp los gekocht en pomp daarmee voor het koelen 10 minuten rond om alles steriel te krijgen.
In de handleiding staat dat de pomp niet moet lopen tijdens het koken. Wat ik altijd doe, is aanzetten tot/vanaf 80 graden, maar weet niet meer waar ik die temperatuur vandaan had. Dit forum?

Ik zie nu echter staan: https://help.brouwland.com/hc/nl/articles/360020615458-Tot-welke-temperatuur-kan-ik-de-pomp-gebruiken

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 02-08-2024  10:34 uIn de handleiding staat dat de pomp niet moet lopen tijdens het koken. Wat ik altijd doe, is aanzetten tot/vanaf 80 graden, maar weet niet meer waar ik die temperatuur vandaan had. Dit forum?

Ik zie nu echter staan: https://help.brouwland.com/hc/nl/articles/360020615458-Tot-welke-temperatuur-kan-ik-de-pomp-gebruiken
Daar staat 98 °C vanwege luchtbellen (zijn dan stoombellen neem ik aan) maar dat gaat dus niet over de temperatuurbestendigheid van de pomp zelf. Bij aan zuigen met kokende wort ontstaan bij mij ook eerst even stoombellen, maar dat is niet erg.

JacoH

Citaat van: hb-lot op 02-08-2024  10:34 uIn de handleiding staat dat de pomp niet moet lopen tijdens het koken. Wat ik altijd doe, is aanzetten tot/vanaf 80 graden, maar weet niet meer waar ik die temperatuur vandaan had. Dit forum?

Ik zie nu echter staan: https://help.brouwland.com/hc/nl/articles/360020615458-Tot-welke-temperatuur-kan-ik-de-pomp-gebruiken
Apart. Ik dacht dat Brewmonk / Arsegan / Brouwmeester / Klarstein allemaal hetzelfde apparaat was met een andere aansturingsmodule.

Bij de Brouwmeester wordt echter inderdaad die 80 graden als max voor de pomp genoemd.

Vind ik ook best een gebrek van dit systeem, want dat maakt het gebruik met een platen of tegenstroomkoeler wel lastiger.

hansHalberstadt

Citaat van: Kapau op 02-08-2024  10:29 uIk heb begrepen dat de siliconen aansluitingen, of die tie wraps waarmee deze standaard vast zitten, na verloop van tijd kunnen loslaten of slecht worden door kokende wort.
Siliconen kan tegen 250°C. Tie wraps afhankelijk van materiaal waar ze van zijn gemaakt. Maar ik denk ook zeker 100°C en de tie wraps zitten op een temperatuur die tussen wort en omgevingstemperatuur inzit.

Kapau

Nog een kleine "modificatie", aan het kraantje van m'n ketel zit een 90 graden knietje bevestigd, zodat deze het wort van de bodem af "slurpt". Na de whirlpool ligt vrijwel alle trub in het midden van de ketel. Op deze manier krijg ik meer wort in het vat zonder de ketel schuin hoeven te houden.

Theo Mol

Citaat van: Kapau op 09-08-2024  07:24 uNog een kleine "modificatie", aan het kraantje van m'n ketel zit een 45 graden knietje bevestigd, zodat deze het wort van de bodem af "slurpt". Na de whirlpool ligt vrijwel alle trub in het midden van de ketel. Op deze manier krijg ik meer wort in het vat zonder de ketel schuin hoeven te houden.
Ja dat helpt. Ik had een knietje van 90 graden dat een of twee millimeter boven de bodem ophield. Daarmee hevel je de ketel leeg op een heel klein beetje na. De voorwaarde om dit te doen is, dat de ketel hoog genoeg staat om te kunnen hevelen want daarvoor heb je aan de buitenkant een langere leiding nodig dan aan de binnenkant.

Deze truuk werkt ook uitstekend voor bottelemmers. Met het knietje aan de binnenkant hevel je de emmer leeg en er blijft nog geen deciliter achter, zonder dat er iets scheef hoeft te staan.

JacoH

Ik heb vandaag voor het eerst gebrouwen met de aangepaste moutpijp, waarbij ik op 3 punten de randen er uit heb geslepen (dat viel nog niet mee, aardig hard materiaal!)

De moutpijp kan hierdoor zo'n 3cm lager hangen, wat 3 liter extra water is wat in contact is met het moutbed.

Ik heb vandaag voor het eerst netjes mijn efficientiecijfers gehaald, met een blond bier met een mash efficiency van zo'n 75%.

Nu moet ik wel zeggen dat ik ook voor het eerst helemaal niet gespoeld heb (daarvoor spoelde ik nog zeer beperkt, met zo'n 2 liter water), waardoor het moutbed nu netjes volledig onder water stond.

Ik heb nu het idee dat dat niet volledig onder staande moutbed de reden was van mijn efficientie problemen in het verleden.

Ik ga volgende brouwsel eens testen met een moutbed wat 'net' onder water staat, icm de maximale hoeveelheid spoelen die mogelijk is zonder dat het moutbed bij het mouten droogvalt.

Daarnaast ben ik deze keer uitgegaan van 10 liter in het gistvat, ipv de 8 liter waar ik in het begin nog wel eens op mikte.

Ik ben benieuwd met hoe weinig liter ik weg kan komen zonder het moutbed opnieuw droog te laten vallen, hoewel een paar liter extra op zich ook weer niet erg is, als alle cijfers kloppen en er een lekker bier uit komt.

Noordzij_1

Citaat van: JacoH op 02-08-2024  20:31 uApart. Ik dacht dat Brewmonk / Arsegan / Brouwmeester / Klarstein allemaal hetzelfde apparaat was met een andere aansturingsmodule.

Bij de Brouwmeester wordt echter inderdaad die 80 graden als max voor de pomp genoemd.

Vind ik ook best een gebrek van dit systeem, want dat maakt het gebruik met een platen of tegenstroomkoeler wel lastiger.

Ik denk dat het grote euvel niet zozeer 80 of 100C° vloeistof is, maar bubbels en dus mogelijk luchtaanzuiging.
Dit soort pompen gaan snel kapot als ze af en toe een hap lucht nemen.
Dus ik DENK (maar geef geen garantie) dat bij koelen met de verwarming platen uit gewoon de pomp aan kan.

Verder ben ik niet heel bekend met een tegenstroom koeler, maar kun je deze niet als een normale koelspiraal in the wort zetten met alleen het water erop tot 80C° en daarna pas het wort pomp aan ?
Platenkoeler is inderdaad lastiger.

hansHalberstadt

Citaat van: Noordzij_1 op 11-08-2024  13:18 uIk denk dat het grote euvel niet zozeer 80 of 100C° vloeistof is, maar bubbels en dus mogelijk luchtaanzuiging.
Dit soort pompen gaan snel kapot als ze af en toe een hap lucht nemen.
Waarom zou de pomp luchtbubbels aanzuigen bij 100°C? Ik denk dat het hooguit stoombubbels kunnen zijn vanwege kleine onderdruk aan de pomp ingang, maar dat is bij 99.7 graden alweer over.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.