Hoe maak ik flessen schoon?

Gestart door Jacques, 23-07-2024 15:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Een artikel over de vraag hoe je flessen schoonmaakt voorafgaand aan het bottelen.
Schoonmaken bierflessen

Geprobeerd is er een leesbaar artikel van te maken zonder al te veel details. Naast dit artikel komen er ook nog artikelen over bottelgist en bottelsuiker.

Opmerkingen, correcties en aanvullingen op het artikel kun je in dit topic kwijt.

Tomek

Enzybrew is geweldig om erg vuile flessen schoon te maken (lost alle smurrie op). Uiteindelijk ben ik overgestapt op natriumpercarbonaat, dat even goed werkt en een fractie van de prijs kost. In Spanje kostte het rond de 2€/kg, in Nederland vind ik het niet voor die prijs.

Ik denk dat natriumhydroxide de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft, maar ik gebruik het liever niet.

Ik denk dat elke weg op een gegeven moment naar een vat leidt, maar soms heb je gewoon een fles nodig. Als je ze niet regelmatig nodig hebt, is een flessenborstel met afwasmiddel voldoende, je hoeft hem alleen maar op een boormachine te monteren  ;)

hansHalberstadt

In het artikel wordt de FastWasher aangegeven om veel flessen tegelijk te reinigen. Maar veel flessen parallel heeft ook zijn nadelen (complex, duur) soms is het handiger om een flesje of een paar flesjes na gebruik te reinigen en dan op zijn kop in de krat te laten drogen. Je hebt dan heel weinig reinigingsmiddel nodig en kunt het een flink stuk goedkoper maken dan iets voor 24 flesjes tegelijk. Reinigen vlak na gebruik heeft ook als voordeel dat het vuil dan niet aangekoekt is of flesjes beschimmeld. Vaak is wat heet water met evt wat zeep al voldoende. 
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=691640 is daar een voorbeeld van als zelfbouw projectje.

Jacques

Citaat van: Tomek op 23-07-2024  17:56 uEnzybrew is geweldig om erg vuile flessen schoon te maken (lost alle smurrie op). Uiteindelijk ben ik overgestapt op natriumpercarbonaat, dat even goed werkt en een fractie van de prijs kost. In Spanje kostte het rond de 2€/kg, in Nederland vind ik het niet voor die prijs.

Ik denk dat natriumhydroxide de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft, maar ik gebruik het liever niet.

Ik denk dat elke weg op een gegeven moment naar een vat leidt, maar soms heb je gewoon een fles nodig. Als je ze niet regelmatig nodig hebt, is een flessenborstel met afwasmiddel voldoende, je hoeft hem alleen maar op een boormachine te monteren  ;)

Dit artikel gaat niet over reinigingsmiddelen. Daarvoor is een ander artikel geschreven.
Daarover kan gediscussieerd worden. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,46639.html

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-07-2024  22:29 uIn het artikel wordt de FastWasher aangegeven om veel flessen tegelijk te reinigen. Maar veel flessen parallel heeft ook zijn nadelen (complex, duur) soms is het handiger om een flesje of een paar flesjes na gebruik te reinigen en dan op zijn kop in de krat te laten drogen. Je hebt dan heel weinig reinigingsmiddel nodig en kunt het een flink stuk goedkoper maken dan iets voor 24 flesjes tegelijk. Reinigen vlak na gebruik heeft ook als voordeel dat het vuil dan niet aangekoekt is of flesjes beschimmeld. Vaak is wat heet water met evt wat zeep al voldoende. 
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=691640 is daar een voorbeeld van als zelfbouw projectje.

Er zijn ontelbaar veel manieren om flessen schoon te maken. Bijna net zo veel als dat er hobbybrouwers zijn...
De FastWasher is er eentje van, maar het is wel een manier waarvoor veel wordt gekozen door degenen die wat vaker brouwen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-07-2024  22:49 uEr zijn ontelbaar veel manieren om flessen schoon te maken. Bijna net zo veel als dat er hobbybrouwers zijn...
De FastWasher is er eentje van, maar het is wel een manier waarvoor veel wordt gekozen door degenen die wat vaker brouwen.
Het ging mij meer om het idee dat je veel flessen parallel kunt doen, maar ook voor een iets andere aanpak kunt kiezen, namelijk minder flesjes tegelijk, maar wel met de daarbij horende voordelen. Dus ja veel manieren, maar je kunt het opsplitsen in 2 hoofdgroepen waarbij men een van die 2 zal kiezen afhankelijk van persoonlijke omstandigheden. Die boodschap zou goed passen in jouw artikel, even afgezien van het feit dat ik het op een bepaalde manier heb geïmplementeerd.     

Jacques

Het artikel heb ik net aangevuld met een paragraaf dat gaat over het simpel onderdompelen van flessen.
En ik een extra verwijzing gemaakt naar het artikel over reinigings- en desinfectiemiddelen. Daar gaat het artikel namelijk niet over...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-07-2024  23:32 uHet artikel heb ik net aangevuld met een paragraaf dat gaat over het simpel onderdompelen van flessen.

Simpel onderdompelen kan ook, maar is niet wat ik hier bedoel want is een heel ander concept. Het voordeel van 1 flesje spoelen met pomp wat ik zie, is dat je met een simpel goedkoop pompje een hele sterke straal kunt maken waarvoor je met 24 flessenspoeler een veel duurdere grotere pomp nodig zou hebben.

pexia

Goed Artikel.

Ik zat het te lezen en dacht: misschien is het toevoegen van een alinea over het schoonmaken van de buitenkant van de fles (etiket) een goede toevoeging.

brouwerwaldonk

Ik maak voor nieuwe flessen een handwarm badje met 10 ml bijtende soda, trisoda, en javel. Die weekt zelfs de sterk beschimmelde opgedroogde resten los. Etiketten vallen er zo af. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-07-2024  23:40 uSimpel onderdompelen kan ook, maar is niet wat ik hier bedoel want is een heel ander concept. Het voordeel van 1 flesje spoelen met pomp wat ik zie, is dat je met een simpel goedkoop pompje een hele sterke straal kunt maken waarvoor je met 24 flessenspoeler een veel duurdere grotere pomp nodig zou hebben.

Dat klopt natuurlijk. Keerzijde is dat je maar één flesje per keer doet. Want ondanks de hardere straal heb je steeds een zekere contacttijd nodig voordat een schoonmaakmiddel zijn werk goed kan doen... Het oplossen van de complexe organische stoffen die de bruine aanslag in flessen veroorzaken gaat niet in een paar seconden.

Het grote voordeel van een FastWasher is dat hij zijn naam eer aan doet...
Het is niet voor niets dat steeds meer hobbybrouwers een dergelijk apparaat aanschaffen, of een verbeterde versie zelf maken.

Jacques

Citaat van: pexia op 24-07-2024  11:05 uGoed Artikel.

Ik zat het te lezen en dacht: misschien is het toevoegen van een alinea over het schoonmaken van de buitenkant van de fles (etiket) een goede toevoeging.

Een goede suggestie. Ik heb een paragraaf toegevoegd.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-07-2024  14:39 uDat klopt natuurlijk. Keerzijde is dat je maar één flesje per keer doet. Want ondanks de hardere straal heb je steeds een zekere contacttijd nodig voordat een schoonmaakmiddel zijn werk goed kan doen... Het oplossen van de complexe organische stoffen die de bruine aanslag in flessen veroorzaken gaat niet in een paar seconden.

Dat klopt. Als je alle flesjes gaat schoonmaken de dag voor je gaat brouwen dan is een fastwasher zeker nodig.
Maar als je gewoon het ding even aanzet op een verloren moment dan kun je prima iedere paar minuutjes even een flesje verwisselen als je bijvoorbeeld 2 of 3 flesjes hebt. Ik heb gemerkt dat het dan veel minder tegen gaat staan omdat het nauwelijks werk is, maar alles opsparen tot het laatst en dan 2 kratten moeten spoelen gaat mij wel tegen staan.

Mijn aapak zou zijn om voor de lezer de mogelijkheden op een rijtje te zetten en dan de lezer zelf de keuze te laten maken ipv delen weglaten die voor jezelf niet de voorkeur hebben. Want dan geeft je een gekleurd beeld.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2024  15:26 uDat klopt. Als je alle flesjes gaat schoonmaken de dag voor je gaat brouwen dan is een fastwasher zeker nodig.
Maar als je gewoon het ding even aanzet op een verloren moment dan kun je prima iedere paar minuutjes even een flesje verwisselen als je bijvoorbeeld 2 of 3 flesjes hebt. Ik heb gemerkt dat het dan veel minder tegen gaat staan omdat het nauwelijks werk is, maar alles opsparen tot het laatst en dan 2 kratten moeten spoelen gaat mij wel tegen staan.

Mijn aapak zou zijn om voor de lezer de mogelijkheden op een rijtje te zetten en dan de lezer zelf de keuze te laten maken ipv delen weglaten die voor jezelf niet de voorkeur hebben. Want dan geeft je een gekleurd beeld.

Dat is jouw manier van werken...
Veel hobbybouwers brouwen vaker dan 4 keer per jaar. Voor hen is een paar flesjes schoonmaken niet iets wat ze zo nu en dan doen. Schoonmaken is iets wat in de regel kort voor het bottelen wordt gedaan. En dan wil je in een korte tijd zoveel mogelijk flessen schoon hebben.

Stekel

Hoi,
Voor wat het waard is, ik doe het zo.
Zodra ik een flesje leeg heb, zet ik er water in. Voordat ik naar bed gaat spoel ik dan de flesjes 4x om met gewoon leidingwater en zet ze op zun kop op een theedoek op aanrecht om uit te lekken. De volgende ochtend kijk ik welke er schoon zijn en welke nog een aanslag vertonen. De flesjes met een aanslag gaan naar de supermarkt en die zonder naar d droge opslag, afgedekt. Een dag voordat ik ga bottelen maak ik 10 liter warm water aan met oxipro en vul de flesjes daarmee. Laat ze 4 minuten zo staan en dan uitlekken op zo'n flessenstandaard waar 91 flesjes op kunnen. En dan in de middag bottelen. Werkt voor mij prima zo.

Broewerke

Citaat van: Stekel op 24-07-2024  16:19 uHoi,
Zodra ik een flesje leeg heb, zet ik er water in. Voordat ik naar bed gaat spoel ik dan de flesjes 4x om met gewoon leidingwater en zet ze op zun kop op een theedoek op aanrecht om uit te lekken. De volgende ochtend kijk ik welke er schoon zijn en welke nog een aanslag vertonen. De flesjes met een aanslag gaan naar de supermarkt en die zonder naar d droge opslag, afgedekt. Een dag voordat ik ga bottelen maak ik 10 liter warm water aan met oxipro en vul de flesjes daarmee. Laat ze 4 minuten zo staan en dan uitlekken op zo'n flessenstandaard waar 91 flesjes op kunnen. En dan in de middag bottelen. Werkt voor mij prima zo.
Ik denk dat dit een mooie manier is. Ieder vult t natuurlijk zelf in doch na gebruik omspoelen en dan op kop in krat. Voor bottelen een oxibeurtje en bottelen maar.
Flessen met aanslag gaan weg. Heb t geluk dat ik via een vriend een leuke partij steinies gekregen heb. Staan schoongemaakt in dozen te wachten om gevuld te worden

Jacques

Citaat van: Stekel op 24-07-2024  16:19 uHoi,

Vuile flessen inleveren kan altijd.

De aanslag in je flessen is iets wat geleidelijk gaat. Na een aantal keer gebruik ontkom je er niet aan tenzij je ze steeds goed reinigt. Ligt ook aan het bier dat in de flessen gezeten heeft.

Jacques

Citaat van: Broewerke op 24-07-2024  16:42 uFlessen met aanslag gaan weg.

Ik pas het artikel hierop aan. Het betekent wel dat je de flessen steeds moet vervangen en steeds etiketten moet verwijderen.

Broewerke

Citaat van: Jacques op 24-07-2024  16:47 uIk pas het artikel hierop aan. Het betekent wel dat je de flessen steeds moet vervangen en steeds etiketten moet verwijderen.
Klopt helemaal, omdat ik geregeld wat steinies krijg is vervangen gemakkelijk. Flesjes leg ik in grote bak met water en de dag erna drijven de etiketten en met sponsje en flesjes zijn schoon.
Oxibeurtje en laat ze dan uitrusten voor de vulbeurt.
Een en dezelfde flesjes is handig met bottelen, niks te verstellen.

Stekel

Hoi,
Als ik in de supermarkt nieuwe koop, zet ik er altijd de aankoop maand op. Zo weet ik voor mezelf wat de meest recente zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-07-2024  15:54 uDat is jouw manier van werken...

Er is voldoende over gezegd. Ik ga mijn energie weer in nuttiger dingen stoppen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.