Gebruiken jullie ChatGPT bij het brouwen?

Gestart door JacoH, 10-07-2024 20:50 u

Vorige topic - Volgende topic

JacoH

Hoewel deze vraag in meerdere secties zou kunnen staan vond ik dit het dichtst bij 'brouwproces' zitten.

Ik vroeg me af of jullie ChatGPT gebruiken bij het brouwen. Voor recepten lijkt mij de meest logische toepassing, maar misschien gebruiken anderen dit wel voor iets heel anders?

Ik heb net eens wat lopen stoeien met ChatGPT‑4o en ik ben toch wel aardig onder de indruk. Als ik aanpassingen wil pakt GPT netjes terug naar wat er eerder besproken is, en als ik fouten maak kan ChatGPT die corrigeren. De recepten die ik krijg zitten verdraait dicht bij vergelijkbare recepten in brewfather.

Het enige waar ChatGPT aardig afwijkt is in de berekening van het waterprofiel. Hier maakt brewfather grotere aanpassingen (maar waar dat verschil precies vandaan komt heb ik nog niet echt weten te achterhalen).

Onderstaand mijn transcript voor wie een leuk voorbeeldje van BrouwGPT wil zien.

Jack126

Ik gebruik het om recepten te checken en vervolgens het waterprofiel. Hierbij geeft ie aan of de mouten in een verwachte verhouding zijn en of de hoppen ook bij de stijl passen.
Voor het waterprofiel geeft ik eerst het mijn kraanwaterprofiel op en vervolgens geef ik aan dat ik osmosewater beschikbaar heb en dat ik de zouten tot 0,1 gram kan afwegen. Dit zorgt ervoor dat ik de juiste hoeveelheden krijg.
In mijn ogen is dit een mooie Tool om de puntjes op de i te zetten maar zeker niet om hele recepten mee te maken.

Wat ik nog wel proberen is om wanneer een batch klaar is de data te analyseren. Hoe meer data je geeft hoe meer je er uit kan halen. Zo kan je je rendement en je verliezen ook beter berekenen en uiteindelijk dus steeds minder verschillen tussen recept en praktijk krijgen.

hansHalberstadt

Citaat van: JacoH op 10-07-2024  20:50 uHoewel deze vraag in meerdere secties zou kunnen staan vond ik dit het dichtst bij 'brouwproces' zitten.

Ik vroeg me af of jullie ChatGPT gebruiken bij het brouwen. Voor recepten lijkt mij de meest logische toepassing, maar misschien gebruiken anderen dit wel voor iets heel anders?

Ik heb net eens wat lopen stoeien met ChatGPT‑4o en ik ben toch wel aardig onder de indruk. Als ik aanpassingen wil pakt GPT netjes terug naar wat er eerder besproken is, en als ik fouten maak kan ChatGPT die corrigeren. De recepten die ik krijg zitten verdraait dicht bij vergelijkbare recepten in brewfather.

Het enige waar ChatGPT aardig afwijkt is in de berekening van het waterprofiel. Hier maakt brewfather grotere aanpassingen (maar waar dat verschil precies vandaan komt heb ik nog niet echt weten te achterhalen).

Onderstaand mijn transcript voor wie een leuk voorbeeldje van BrouwGPT wil zien.
Vraag eens waarom chargpt sinasappelschil adviseert en geen citroenschil (zoals in het echt gebruikt)

tdp

Nee, ik maak daar geen gebruik van.

Heb er wel eens mee gestoeid maar krijg er zo'n lappendeken gevoel bij. Ze adviseren de WB-06 bijvoorbeeld bij het IJwit, die mijn inziens totaal niet het profiel oplevert van de bieren van het IJ. Ik zou eerder voor een Lallemand Köln of de K-97 gaan. Maar in het algoritme zal vast iets staan van IJwit = witbier/tarwebier, dus WB-06.

Juindorper

Chat GPT doe ik compleet negeren want het belemmert je denkvermogen en het is de doodsteek voor elke vorm van creativiteit.

brouwerwaldonk

Neen, geen behoefte aan.

hansHalberstadt

Chat GPT kan zelf niet creatief denken zoals een mens. Alleen kan het wel heel snel heel veel data scannen en daar een beeld uit genereren. Maar dat is dan niet veel meer dan kijken wat veel brouwers al gedaan hebben en daar een soort rode draad doorheen weven. Daarom was ik wel geïnteresseerd hoe chat GPT aan sinaasappelschil komt voor een IJwit bier. Zou kunnen zijn op basis van de ervaring met witbier in het algemeen omdat daar natuurlijk heel veel data van is. En dat is precies ook de zwakte. IJwit met citroen is net wat anders dus zit waarschijnlijk onvoldoende data van in de database van ChatGPT. 

JacoH

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2024  10:52 uChat GPT kan zelf niet creatief denken zoals een mens. Alleen kan het wel heel snel heel veel data scannen en daar een beeld uit genereren. Maar dat is dan niet veel meer dan kijken wat veel brouwers al gedaan hebben en daar een soort rode draad doorheen weven. Daarom was ik wel geïnteresseerd hoe chat GPT aan sinaasappelschil komt voor een IJwit bier. Zou kunnen zijn op basis van de ervaring met witbier in het algemeen omdat daar natuurlijk heel veel data van is. En dat is precies ook de zwakte. IJwit met citroen is net wat anders dus zit waarschijnlijk onvoldoende data van in de database van ChatGPT. 

Je legt de vinger op de zere plek. Het was mij inderdaad nog niet opgevallen, maar dit was inderdaad een standaard aanname over witbier.

Mijn excuses voor de verwarring. Het was een aanname gebaseerd op typische ingrediënten van witbieren.

Ik ben even gaan zoeken naar een site die specifiek citroen benoemd en kwam op ratebeer uit. Het gekke is dat als ik ChatGPT die site voer de citroen nog steeds genegeerd lijkt te worden. (zie bijgevoegd transcript).

Ik zou nog steeds als ik een algemene bierstijl wil brouwen ChatGPT zeker een kans geven (kruiden en gisten kan ik altijd nog naar wens aanpassen / laten aanpassen), ware het niet dat op de een of andere manier de aanpassingen aan het brouwwater niet lijken te matchen met brewfather.

JacoH

Citaat van: tdp op 11-07-2024  09:32 uNee, ik maak daar geen gebruik van.

Heb er wel eens mee gestoeid maar krijg er zo'n lappendeken gevoel bij. Ze adviseren de WB-06 bijvoorbeeld bij het IJwit, die mijn inziens totaal niet het profiel oplevert van de bieren van het IJ. Ik zou eerder voor een Lallemand Köln of de K-97 gaan. Maar in het algoritme zal vast iets staan van IJwit = witbier/tarwebier, dus WB-06.
Dat is niet volledig uit de lucht gegrepen, dat ben ik al in meerdere recepten tegengekomen (bijv https://www.gildedionysos.nl/bier/recepten/klasse-a/ijwit-witbier )

Ik zou zelf ook eerder voor K-97 gaan of misschien zelfs wel voor T-58.

Als ik WB-06 uitsluit bij ChatGPT (door de gisten te noemen die ik op voorraad heb, en WB-06 zit daar niet bij) komt deze aan met S-33. Als ik aangeef dat ik de vergistingsgraad daarvan te laag vind voor IJwit wordt T-58 genoemd. Of ChatGPT zelf met K-97 was aangekomen durf ik niet te zeggen, aangezien ik deze ook niet heb liggen en dus niet aan ChatGPT als optie heb gegeven.

JacoH

Citaat van: Juindorper op 11-07-2024  10:05 uChat GPT doe ik compleet negeren want het belemmert je denkvermogen en het is de doodsteek voor elke vorm van creativiteit.
Ik zie je punt, maar dat zou je natuurlijk ook over Brewfather kunnen zeggen, zeker als je hierbij recepten van anderen gebruikt.

Ik zie het als mogelijke vervanging van Brewfather, hoewel het daarvoor nog wel die laatste 10% moet verbeteren (waterverbeteringen lijken (nog?) niet goed te gaan, en er wordt nog teveel uitgegaan van standaarden voor typen bier.) Ik ga eens experimenteren wat er gebeurd als ik een aantal bierreviewsites doorgeef, deze eerst laat samenvatten en op basis daarvan een bier laat ontwerpen door ChatGPT.

JacoH

Wat me ook erg opvalt is dat ChatGPT eigenlijk altijd voor de eiwitrust op 52 graden lijkt te gaan. Mogelijk omdat dit nog in veel (oude) recepten genoemd wordt?

Ik heb net 4 bierreviewsites laten samenvatten en hoewel citroen in de samenvatting wel benoemd wordt, gaat het recept toch weer uit van sinaasappel.

Jack126

ChatGPT is een voorspellende tool. Het 'voorspeld' aan de hand van je vraag wat het meest verwachte antwoord is. Voor bijvoorbeeld programmeren is dit ideaal, maar wanneer je over smaak gaat praten dan wordt al gauw snel iets wat 'standaard' is. De modellen van ChatGPT zijn ook getraind met de standaard informatie die er over het brouwen is. Zou je een model maken die gebaseerd is op de informatie uit dit forum zal je hele andere antwoorden krijgen.

hansHalberstadt

Citaat van: JacoH op 11-07-2024  11:27 uJe legt de vinger op de zere plek. Het was mij inderdaad nog niet opgevallen, maar dit was inderdaad een standaard aanname over witbier.
Wel grappig. Als je ChatGPT aangeeft dat er geen sinaasappel inzit laat het die gewoon weg, maar is niet zo slim om dan citroen te kiezen.
Je zou nog eens gericht kunnen vragen waarom ChatGPT niet voor citroen kiest terwijl dat wel bekend is dat het er in zit. Dan forceer je de tool om er wel iets mee te moeten en te antwoorden op basis van wat het weet.   

JacoH

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2024  13:37 uWel grappig. Als je ChatGPT aangeeft dat er geen sinaasappel inzit laat het die gewoon weg, maar is niet zo slim om dan citroen te kiezen.
Je zou nog eens gericht kunnen vragen waarom ChatGPT niet voor citroen kiest terwijl dat wel bekend is dat het er in zit. Dan forceer je de tool om er wel iets mee te moeten en te antwoorden op basis van wat het weet.   

Daar komt eigenlijk niet veel anders uit dan 'omdat sinaasappel gebruikelijker is bij witbier' (zie onderste stuk van het transcript).

Ook het antwoord op mijn vraag naar het verschil tussen T-58 en K-97 vind ik wel interessant. (ik heb op dit moment de K-97 niet liggen en wil eigenlijk weten in hoeverre de T-58 hierbij in de buurt komt).
Opvallend is dat K-97 niet genoemd wordt voor witbieren, maar puur op Duitse bierstijlen geplakt lijkt te worden, terwijl K-97 niet alleen op dit forum (bijv in het overzicht korrelgisten) als optie wordt gegeven, maar ook Fermentis geeft aan dat K-97 geschikt is voor witbieren.

Al met al vind ik ChatGPT nog net niet overtuigend genoeg voor het maken van recepten, omdat de wateraanpassingen niet erg accuraat lijken te zijn, maar vooral ook omdat ChatGPT een samenvatting van de eigenschappen van een specifiek bier (wat deze prima lijkt te doen), niet goed in een recept lijkt te kunnen toepassen.

Het zou me echter niet verbazen als ik brewfather over een paar jaar niet meer nodig ga hebben, want het komt er allemaal al best aardig in de buurt.

jooprules

Citaat van: Juindorper op 11-07-2024  10:05 uChat GPT doe ik compleet negeren want het belemmert je denkvermogen en het is de doodsteek voor elke vorm van creativiteit.
Wat hij zegt smile

hansHalberstadt

Citaat van: JacoH op 11-07-2024  14:31 uDaar komt eigenlijk niet veel anders uit dan 'omdat sinaasappel gebruikelijker is bij witbier' (zie onderste stuk van het transcript).

Voor IJwit specifiek, is de toevoeging van sinaasappelschil bedoeld om de smaak dicht bij het origineel te houden, aangezien dit een ingrediënt is dat vaak wordt gebruikt in witbier-stijlen en vermoedelijk ook in IJwit. Als je de voorkeur geeft aan een andere citrusvrucht, kun je experimenteren met citroenschil of grapefruitschil, maar houd er rekening mee dat dit de smaak enigszins zal veranderen.'

dat is wel een hele eigenwijze opmerking. blijkbaar concludeert de tool dat je beter sinasappelschil kunt gebruiken in ijwit omdat de tool het richting traditioneel witbier wil schuiven bljkbaar. en de tool vind het een risico om daarvanaf te wijken. dus conservatief en niet innoverend inderdaad. blijkbaar weet de tool ook helemaal niets van ijwit bier.

JacoH

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2024  15:09 uVoor IJwit specifiek, is de toevoeging van sinaasappelschil bedoeld om de smaak dicht bij het origineel te houden, aangezien dit een ingrediënt is dat vaak wordt gebruikt in witbier-stijlen en vermoedelijk ook in IJwit. Als je de voorkeur geeft aan een andere citrusvrucht, kun je experimenteren met citroenschil of grapefruitschil, maar houd er rekening mee dat dit de smaak enigszins zal veranderen.'

dat is wel een hele eigenwijze opmerking. blijkbaar concludeert de tool dat je beter sinasappelschil kunt gebruiken in ijwit omdat de tool het richting traditioneel witbier wil schuiven bljkbaar. en de tool vind het een risico om daarvanaf te wijken. dus conservatief en niet innoverend inderdaad. blijkbaar weet de tool ook helemaal niets van ijwit bier.

Klopt, en dat verbaast mij zelfs wel een beetje. Ik had verwacht dat als ik eerst de smaken zou laten samenvatten van verschillende bierrating websites het recept specifieker zou worden naar het bier in kwestie, maar dat gebeurd dus niet.

Met de volgende ChatGPT versie dus nog maar eens proberen, want 4o lijkt eigenlijk alleen geschikt voor vrij generieke recepten. Niet verkeerd, want daar kan ik alsnog uiteraard mijn eigen draai aan geven, maar als ik voor de waterprofielen toch nog naar brewfather moet kan ik net zo goed het hele recept daar ingeven.

Jacques

Citaat van: JacoH op 11-07-2024  14:31 uHet zou me echter niet verbazen als ik brewfather over een paar jaar niet meer nodig ga hebben, want het komt er allemaal al best aardig in de buurt.

Ik gebruik BrewFather vooral voor het vastleggen van mijn brouwsels. Het is erg handig dat de grafieken van mijn BrewBrain Float ook opgeslagen bij de recept gegevens. Verder gebruik ik Brewfather indirect voor het aansturen van mijn Grainfather G40. Dit zie ik ChatGPT niet allemaal doen.
Ook handig is dat via BrewFather je recepten kunt delen.

En verder brouw ik graag bierstijlen met een twist. Ook dat zie ik ChatGPT voorlopig niet doen. Zo creatief is deze tool nog lang niet...

Oscar

Waarom zou je iets uit handen geven wat je prima zelf kan.. Het is toch een kleine moeite om zelf een recept samen te stellen.. ::)

Als je dat al niet meer kunt...ben je geen brouwer... ^-^

hansHalberstadt

Citaat van: JacoH op 11-07-2024  16:00 uKlopt, en dat verbaast mij zelfs wel een beetje. Ik had verwacht dat als ik eerst de smaken zou laten samenvatten van verschillende bierrating websites het recept specifieker zou worden naar het bier in kwestie, maar dat gebeurd dus niet.
geen idee waar die tool allemaal de data vandaan haalt. zou je eens aan charGPT kunnen vragen ;)

JacoH

Citaat van: Oscar op 15-07-2024  11:50 uWaarom zou je iets uit handen geven wat je prima zelf kan.. Het is toch een kleine moeite om zelf een recept samen te stellen.. ::)

Als je dat al niet meer kunt...ben je geen brouwer... ^-^
Haha, is dit een reactie op Jaques voorgaande bericht en het gebruik van Brewfather (of andere brouwsoftware), of op het gebruik van ChatGPT?  ;)

JacoH

Citaat van: hansHalberstadt op 15-07-2024  13:44 ugeen idee waar die tool allemaal de data vandaan haalt. zou je eens aan charGPT kunnen vragen ;)
In principe natuurlijk een beetje overal en nergens.

Ik probeerde echter ChatGPT accurater te maken / de juiste kant op te forceren door eerst 4 a 5 sites als untapped en ratebeer te laten samenvatten, en met die informatie een recept te laten maken. Dat lukte echter niet, ook als ChatGPT zelf in de samenvatting citroen noemt wordt deze niet in het recept opgenomen.

Daarmee lijkt ChatGPT op dit moment niet echt heel nuttig te zijn om recepten te ontwikkelen.

Ik vond het mooi om te zien hoe duidelijk de recepten worden opgeschreven, hiermee zijn ze waarschijnlijk wat toegankelijker voor beginnende brouwers dan veel recepten die je hier en in brouwsoftware ziet.

De ellende daarbij is wel dat je dan weer genoeg van brouwen moet weten om de juiste vragen aan ChatGPT te kunnen stellen. (of er volledig op te vertrouwen dat het recept klopt).

Als je die twee aspecten combineert: makkelijk voor beginnende brouwer, maar die beginnende brouwer moet dan wel weer ervaren genoeg zijn om de juiste vragen te kunnen stellen (bijv omdat de maischefficientie bij witbier door ChatGPT te hoog wordt ingeschat, zeker voor een beginnerssetup).

Als ik naar mijzelf kijk als beginnende brouwer met 5 brouwsels onder de knie had ik de eerste twee a drie brouwsels baat kunnen hebben bij ChatGPT recepten, vooral omdat deze wat makkelijker leesbaar stap voor stap staan uitgewerkt dan het gemiddelde recept, maar het wordt voor mij pas weer echt interessant als ChatGPT bepaalde bieren kan gaan analyseren en de recepten hierop aanpassen.

brouwer_paul

Vanuit mijn beroepsmatige interesse in tools als ChatGPT èn als hobbybrouwer - die over het algemeen op basis van bestaande recepten brouwt, en ja, die ik eerst netjes uitprint om er tijdens de brouwdag mijn notities op bij te schrijven - werd ik door deze post toch getriggerd en heb eens gekeken waarmee ChatGPT komt als ik 'haar' voorschotel wat ik nog aan restanten mout, hop en gist in huis heb. Het is natuurlijk verbazingwekkend hoe snel en gestructureerd ChatGPT met haar bevindingen komt. Ik vind het in dit geval (met restanten) best behulpzaam. Ik zal binnenkort eens de proef op de som nemen en het recept van ChatGPT volgen. Mijn laatste restantenbier trouwens gemaakt met de Grainfather app, ging ook prima (en het resultaat ook  :proost: )

JacoH

Citaat van: brouwer_paul op 15-07-2024  18:36 uVanuit mijn beroepsmatige interesse in tools als ChatGPT èn als hobbybrouwer - die over het algemeen op basis van bestaande recepten brouwt, en ja, die ik eerst netjes uitprint om er tijdens de brouwdag mijn notities op bij te schrijven - werd ik door deze post toch getriggerd en heb eens gekeken waarmee ChatGPT komt als ik 'haar' voorschotel wat ik nog aan restanten mout, hop en gist in huis heb. Het is natuurlijk verbazingwekkend hoe snel en gestructureerd ChatGPT met haar bevindingen komt. Ik vind het in dit geval (met restanten) best behulpzaam. Ik zal binnenkort eens de proef op de som nemen en het recept van ChatGPT volgen. Mijn laatste restantenbier trouwens gemaakt met de Grainfather app, ging ook prima (en het resultaat ook  :proost: )

Ik was oorspronkelijk ook erg onder de indruk, maar dat werd wat getemperd toen ik er met dank aan Hans achter kwam dat ChatGPT wel heel erg neigt naar het gemiddelde, en zelfs met behoorlijk gerichte vragen kreeg ik daar ChatGPT niet echt vanaf. (behalve uiteraard als ik rechtstreeks vraag naar bepaalde aanpassingen).

Verder heb ik ook nog wel een beetje mijn twijfels over de aangedragen hoeveelheden.

Als ik bijv vraag om 8 liter tripel met een maischefficientie van 70% krijg ik het volgende recept:

1,6 kg Pilsmout
0,3 kg Munichmout
0,1 kg Cara-120
0,2 kg Kristalsuiker

Hop:

10 g Styrian Goldings (60 minuten koken)
10 g Saaz (30 minuten koken)
5 g Saaz (15 minuten koken)

Gist: Lallemand Abbaye

Wateraanpassingen:
Calciumchloride: 1,6 g
Calciumsulfaat (gips): 0,8 g
Magnesiumsulfaat: 0,4 g

Volgens ChatGPT komt dit qua alcoholpercentage tussen de 8 en de 9% uit. Als ik vraag naar IBU en EBC geeft ChatGPT 2.3 (IBU in Tinseth) en 2.85 (EBC). Uiteraard rare getallen.

Als ik het recept namaak in Brewfather krijg ik andere getallen hier uit. De IBU zit met 30 IBU aardig ok voor een tripel (hoewel ik voor 'lichte bitterheid' wat ChatGPT het noemt 30 IBU vrij hoog vind), maar het alcoholpercentage komt maar op 7% uit, en dus bij lange na niet op de 8 - 9% van ChatGPT.

Verder gaat Brewfather uit van 2 - 4x de dosering waterverbeteraars dan de door ChatGPT aangeraden hoeveelheden.

Ik vind het prachtig om te zien hoe uitgebreid ChatGPT antwoord, en vaak ook de achterliggende berekeningen laat zien (bijv een uitgebreide berekening hoeveel OG er wordt toegevoegd door de afzonderlijke ingredienten), maar in de recepten zie ik nu nog teveel fouten / onzekerheden.

Het zou me echter niet verbazen als ChatGPT binnen enkele jaren een volwaardig alternatief voor Brewfather wordt bij het maken van recepten.

hansHalberstadt

chatGPT moet je denk ik zien als een totaal onervaren brouwer die 500 boekjes doorgelezen heeft en daar een heleboel aantekeningen van heeft gemaakt en uit zijn hoofd geleerd en dan probeert daar iets van te maken zonder te snappen waar het echt over gaat. Wat zou jij met zo'n brouwer doen als die bij jou thuis kwam brouwen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.