pH meter kan niet meer gekalibreerd worden

Gestart door leo.baltus, 11-06-2024 17:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: William op 12-06-2024  20:54 uNetjes kalibreren van een pH-meter doe je met een buffer: deze is minder gevoelig voor kleine vervuiling en deze heeft ook de juiste ionsterkte. Met azijnzuur/water gaat je dat niet lukken.

Dat is ook mijn gedachte... pH-buffers hoeven niet veel te kosten als je naar de Chinees gaat  smile

Citaat van: William op 12-06-2024  20:54 uVoor een goede meting (en dus ook een goede ijking) moet de pH schoon zijn. Bij het meten van wort / jongbier / ... komt elektrode in contact met eiwitten, polyfenolen, zout etc. Allemaal componenten die adsorberen op de elektrode. Ondanks schoonmaken met zuur / loog blijft de laag deels bestaan en groeit daarop steeds meer narigheid aan. Eiwit is de grootste boosdoener. Omdat kwijt te raken zul je toch af en toe iets met proteases (eiwitsplitsende enzymen) moeten gebruiken. Deze zitten in wasmiddelen zoals biotex.

Dit precies wat ik bedoel. Door gebruik komt er verontreiniging op je elektrode. De organische verontreiniging kun je inderdaad verwijderen met Biotex of met Enzybrew 10.

hansHalberstadt

Citaat van: William op 12-06-2024  20:54 uNetjes kalibreren van een pH-meter doe je met een buffer: deze is minder gevoelig voor kleine vervuiling en deze heeft ook de juiste ionsterkte. Met azijnzuur/water gaat je dat niet lukken.
Dat geeft denk ik aan dat wat ik aan het doen ben niet helemaal (of helemaal niet  ;) ) is overgekomen. Ik kalibreer met die azijnbuffer namelijk helemaal niets. lees de betreffende berichten eens goed.

thepsych

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2024  16:01 uUitgangspunt is schoonmaakazijn van de supermarkt (bij mij Coop. Die was precies 7%) van 7% die sterkte kun je evt testen met een brix refractometer. Geeft een brekingsindex van 1.3381. daar hoort een Brix waarde bij, maar moet ik even opzoeken. edit: 3.6 Brix
Als loog neem ik gootsteenontstopper korrels natronloog. Daarvan maak je eerst een verdunning 40 gram korrels verdunnen tot 1000 ml.
Voor een buffer van pH=5.2  heb je dan 50 ml loogoplossing nodig en 58 ml azijn van 7%
voor pH=4.0 heb je bv nodig 50 ml loog en 280 ml azijn.

Uiteindelijk gaat het om de verhouding gram loog/ gram azijn, dus kun je evt ook via andere verdunningen maken, bv als je een andere sterkte azijn hebt dan 7%.
Helder. Ga ik mee aan de slag. Thx

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2024  09:22 ueen kwestie van aanzuren van het beslag totdat de pH-meter hetzelfde aangeeft als de pH van de 5.2 buffer. Maakt niet uit of die gekalibreerd is want het is een vergelijkende meting geworden. 
Dit was de boodschap die blijkbaar niet door iedereen goed begrepen is. Enige wat je dus doet is een pH = 5.2 buffer maken van azijn + natronloog en dan je beslag aan zuren tot je beslag dezelfde pH is als de buffer.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: Snelbier op 12-06-2024  17:13 uMijn Bol.com-CE (China-Export ;) zwembad-pH-meter van een tientje (€ 10) heeft 2 jaar perfect gewerkt.
Totdat ik van zelfgemaakte karamelstroop de pH had gemeten, dikke shit..
Nagespoeld met water.  Controle op buffer pH-4,1 geeft 3,5 aan..
Meermaals gespoeld met water, maar meter geeft nu ~0,5 te laag aan.
Ik kan er mee leven, vele brouwers corrigeren NIET op pH en maken goed bier.
NOTE: Ik (en mijn medewerkers) meten meermaals pH in een professionele omgeving, op 'professionele meters'.
SCHIJTZIEK word ik van de bijna dagelijkse afwijkingen, te zien na kruis-controles.
Proost, Snelbier
Had hetzelfde in mijn vorig leven met pH-meters nalopen was bijna dagelijkse kost. schijtdingen zijn dat (en ik praat hier over sondes van 1500 euro)
En dan willen we hier juist meten tot op 0.01 pH met een metertje van 10 euro. Vergeet het maar.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2024  19:12 uIk denk dat je dan toch iets anders doet dan ik, immers je wilt je pH niet aanzuren naar 4.1, maar naar 5.2-5.5 als je mijn werkwijze zou volgen dan zuur je je wort dus aan naar pH = 4.1
Ik gebruik de pH 4 ijking alleen om afwijking te bepalen.
Aanzuren doe ik natuurlijk naar pH~5,3, nu 4,8 op mijn kromme meter  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 13-06-2024  07:20 uIk gebruik de pH 4 ijking alleen om afwijking te bepalen.
Dat werkt zolang de afwijking constant is, dus alleen een verschuiving betreft (situatie A). Als het ook een richtingsfout is (situatie B) dan gaat je meting alsnog fout.
Jouw methode: bepaal offset bij pH=4.1 en gebruik die offset over de rest van het bereik.
In geval A zuur je dan aan tot pH=5.2 = ok
In geval B zuur je dan aan tot pH=4.7=niet ok
Image1.gif
Mijn methode: gebruik een buffer met de pH waar je naartoe wilt aanzuren. Meet daarvan de pH en zuur het beslag aan naar diezelfde pH
Image2.gif

hansHalberstadt

Het bovenste plaatje is vergelijkbaar met een weegschaal. Die weegt op aarde iets heel ander dan op de maan.
Het onderste plaatje is vergelijkbaar met een balans. Die weegt op de aarde precies hetzelfde als op de maan. Dat komt doordat de informatie in het bovenste geval zit in de eigenschappen van de weegschaal en in het onderste geval zit de informatie in het referentiegewicht dat je op de balans legt. Dan hoef je dus niet te vertrouwen op de nauwkeurigheid van de balans omdat de nauwkeurigheid in het referentiegewicht zit (= pH buffer van 5.2 of andere pH die je wilt maken)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2024  22:36 uDit was de boodschap die blijkbaar niet door iedereen goed begrepen is. Enige wat je dus doet is een pH = 5.2 buffer maken van azijn + natronloog en dan je beslag aan zuren tot je beslag dezelfde pH is als de buffer.

En hoe kalibreer je je meter?
Heb je deze methode ook echt in de praktijk gebruikt? Hij is zeer omslachtig. Je wilt snel met een meter die gebruiksklaar is, daarvoor hoort je meter vooraf gekalibreerd te worden met een buffer waarmee je meter overweg kan.
Bij de Extech meter zijn dat buffers van 4,01, 7,01 en 10,01. Deze buffers zijn voor niet veel geld kant-en-klaar te koop in poedervorm. Het enige wat je hoeft te doen is het poeder op te lossen in een afgewogen hoeveelheid demiwater. De meeste verpakkingen zijn voor 250 ml buffer oplossing en daar kun je een tijdje mee vooruit bij een Extech meter omdat die een platte elektrode heeft.
Met een buffer van 5,2 kun je de meter niet kalibreren. Daar is de meter niet op ingesteld.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 13-06-2024  10:11 uMet een buffer van 5,2 kun je de meter niet kalibreren. Daar is de meter niet op ingesteld.

Mijne in elk geval niet. Met pH = 7 kalibreer je de off-set (het nulpunt) en met pH = 4 of pH = 10 de helling van de ijklijn. Voor bier heb je de pH = 10 niet nodig, dus alleen de pH = 4. Je voert dus een tweepunts kalibratie. uit.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-06-2024  10:11 uEn hoe kalibreer je je meter?

Nogmaals: je calibreert je meter helemaal niet. De informatie over de pH zit immers niet in je pH-meter maar in je referentiebuffer. Het enige wat de pH meter nog hoeft te doen is een waarde geven die meeloopt met de pH. maar hoe dat verband loopt, is niet meer van belang. Enige wat van belang is dat het verband hetzelfde blijft tussen meten van de referentiebuffer en aanzuren en meten van je beslag. 

hansHalberstadt

Vergelijk het even met een latje wat je op maat moet zaken en even lang moet zijn als een ander latje. Je legt het latje op het andere latje en tekent het af. Dan is je andere latje na afzagen even lang. Daarvoor heb je geen centimeter nodig.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 13-06-2024  07:20 uIk gebruik de pH 4 ijking alleen om afwijking te bepalen.
En wat nu als de afwijking bij pH=4 gelijk is aan -0.5 pH en de afwijking bij pH=5.3 gelijk is aan 0 pH?
Zie mijn uitleg in de plaatjes paar berichten terug.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-06-2024  10:11 uHeb je deze methode ook echt in de praktijk gebruikt? Hij is zeer omslachtig.
Ja bij vorige 2 brouwsels zo gebruikt. Ik heb een keer die buffer gemaakt van pH=5.3 en die kan ik heel lang bewaren.
Dus als je gaat maischen is het enige wat je hoeft te doen:
- Buffer 5.3 meten. Stel dat je pH-meter dan 5.0 aangeeft
- Beslag met die pH-meter aanzuren tot gemeten pH=5.0 levert beslag met pH=5.3
klaar.
Waarom denk je dat dat omslachtig is. Het is volgens mij minder omslachtig en nog goedkoper ook:
-Eenmalig 1 buffer maken met producten die nauwelijks wat kosten
-Bij het brouwen beslag aanzuren op zelfde manier als altijd
-Tijd die nodig is om de pH-meter te kalibreren vervalt
-Kopen van dure bufferoplossingen vervalt
- Goedkope pH-meter volstaat.

Schanulleke

Ja, maar als je op een ander punt wil meten, bv de eind-pH van je bier, dan krijg je mogelijk een niet geheel juiste waarde.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2024  10:40 uen wat nu als de afwijking bij pH=4 gelijk is aan -0.5 pH en de afwijking bij pH=5.3 gelijk is aan 0 pH ?
zie mijn uitleg in de plaatjes paar berichten terug.
Meten is weten.. Meter grote schoonmaak gegeven, nu op de grove manier. Best wat aanslag aan de binnenkant rond de electrode, de beruchte dode hoekjes.. Resten van mijn stroop-experiment?
Spoelen in lauw water, kwastje erbij, spuitfles met StarsanHB, en naspoelen met schoon water.
Test on-gecalibreerd: pH-4 geeft op meter 3,6.  pH-7 geeft 6,3.
Dus niet alleen absolute afwijking, maar ook meethoek verschoven.
Mijn manier van referentie-meting op pH-4 was dus fout, want meer afwijking bij hogere pH.
Gecalibreerd, werkt zowaar.  Alle waardes weer oké.
Nu afwachten of het stabiel blijft. Ik heb het ding de afgelopen 2 jaar slechts 1x hoeven te calibreren  :groots:  Dat klusje wil ik echt niet elk brouwsel herhalen.

Om het simpel te houden neig ik naar de referentie-vloeistof pH-5,2 van HansHalberstadt.
Voldoende om de maisch-pH bij te stellen.
Als je een breder bereik wil meten zal je helaas een calibratie moeten doen.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 13-06-2024  11:00 uJa, maar als je op een ander punt wil meten, bv de eind-pH van je bier, dan krijg je mogelijk een niet geheel juiste waarde.
Als je echt wilt meten dan heb je gewoon een goede gekalibreerde pH-meter nodig. Maar omdat aanzuren het belangrijkst is en dat eigenlijk, maar om 1 of 2 waardes gaat, bv 5.3 voor je wort en 5.0 voor pH tijdens koken. is die methode dan wel handig naar mijn idee. eind pH van mijn bier meet ik eigenlijk nooit omdat ik er toch niets mee kan beïnvloeden. 

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 13-06-2024  11:45 uDat klusje wil ik echt niet elk brouwsel herhalen.
Om het simpel te houden neig ik naar de referentie-vloeistof pH-5,2 van HansHalberstadt.
Voldoende om de maisch-pH bij te stellen.
precies dat dus was ook mijn overweging. en voor mij ook het enige wat ik met de pH meter doe.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2024  10:47 uWaarom denk je dat dat omslachtig is. Het is volgens mij minder omslachtig en nog goedkoper ook:
-Eenmalig 1 buffer maken met producten die nauwelijks wat kosten
-Bij het brouwen beslag aanzuren op zelfde manier als altijd
-Tijd die nodig is om de pH-meter te kalibreren vervalt
-Kopen van dure bufferoplossingen vervalt
- Goedkope pH-meter volstaat.

Het is super omslachtig. Ik meet de pH tijdens het maischen, begin koken, einde koken, en meerdere keren tijdens de vergising. Ook na de hergisting meet ik de pH. Dat gaat echt niet met deze methode want je weet niet op welke pH je uitkomt...

Het kalibreren bij en Extech pH-meter stelt niet veel voor. Je zet de meter in een kleine hoeveelheid bufferoplissing en druk op een knopje. Een  aantal tellen later is de meter gekalibreerd. Echt heel eenvoudig en snel!

Een buffer hoeft niet veel te kosten. Zeker als je alleen kalibreert bij pH 4.01
10 zakjes voor zo'n € 10 voor in totaal 2,5 liter buffer, daar doe je een eeuwigheid mee...
https://www.ebay.nl/itm/391898803267?itmmeta=01J08GD3PZA1CCSGD03FVJ9XB7&hash=item5b3efd2c43:g:HbgAAOSwg0BZ0bQx&itmprp=enc%3AAQAJAAAAwMGdNtS1WIIHGlsdtuoYzdWRxSPGxX9AY8cZMkvpvsUjIAU8zrGe5J2esrRgyncLGlWOaGRicxChSRj0z%2BSiH4a2cCVUbK4xhxeX6vgwiVaABTya9ZUj1luz9qxJacuYpy3E0KMLlmL5Kisz4YPI8dsBd4bQro0Oa%2FL1KtgTqsJWQ%2FKCES1av%2FQRo1R%2BFRAKgqWXnqxbb%2Bx2mqG3QBR37xOuATm7eFCltBuw2ILeopPZusw9DqCOTQDkkxhkCl0zQA%3D%3D%7Ctkp%3ABk9SR8i7tJCCZA

Bij Ali zelfs nog goedkoper...

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2024  11:48 uPrecies dat dus was ook mijn overweging. en voor mij ook het enige wat ik met de pH-meter doe.

De pH is op meerdere momenten van het brouwproces relevant.
Zo heeft de pH tijdens het koken een grote invloed op de isomerisatie van de alfazuren.\
En ook kun je met je pH-meter de autolyse van je bier volgen.
Verder kun je aan de hand van de pH-waarde controleren of je een infectie hebt.

Zie onder andere de volgende links waarin uitgelegd wordt dat je niet alleen tijdens het maischen de pH hoort te meten.

http://themodernbrewhouse.com/wp-content/uploads/2016/11/BAMFORTH-pH-in-brewing.pdf
https://grainfather.com/why-does-pH-matter-during-the-boil/
https://byo.com/article/the-principles-of-pH/
https://atlas-scientific.com/blog/pH-of-beer/
https://www.precisionfermentation.com/blog/the-importance-of-pH-monitoring-during-brewing/

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-06-2024  12:03 uIk meet de pH tijdens het maischen, begin koken, einde koken, en meerdere keren tijdens de vergising. Ook na de hergisting meet ik de pH. Dat gaat echt niet met deze methode want je weet niet op welke pH je uitkomt...

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2024  11:45 uAls je echt wilt meten dan heb je gewoon een goede gekalibreerde pH-meter nodig.
Dat punt was al helder.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-06-2024  12:04 uDe pH is op meerdere momenten van het brouwproces relevant.
Zo heeft de pH tijdens het koken een grote invloed op de isomerisatie van de alfazuren.\
En ook kun je met je pH-meter de autolyse van je bier volgen.
Verder kun je aan de hand van de pH-waarde controleren of je een infectie hebt.

Zoals gezegd kun je mijn methode gebruiken voor instellen juiste pH tijdens maischen en koken.
-autolyse was sowieso al een discussiepunt en kun je ook niets mee oplossen verder.
-controleren of ik een infectie heb is nog nooit van belang geweest want ik heb nooit een infectie.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-06-2024  12:03 uHet is super omslachtig. Ik meet de pH tijdens het maischen, begin koken, einde koken, en meerdere keren tijdens de vergising. Ook na de hergisting meet ik de pH. Dat gaat echt niet met deze methode want je weet niet op welke pH je uitkomt...

Het kalibreren bij en Extech pH-meter stelt niet veel voor.
Het ging om het tegemoet komen aan mensen die slechte ervaringen hebben met pH meters en toch pH correctie willen doen. Daar is mijn oplossing voor bedoeld. het heeft dan niet zoveel zin denk ik om een discussie te gaan starten waarom je dan toch verder moet gaan op de manier die een aantal mensen niet bevalt. 

leo.baltus

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2024  12:37 uHet ging om het tegemoet komen aan mensen die slechte ervaringen hebben met pH meters en toch pH correctie willen doen. Daar is mijn oplossing voor bedoeld. het heeft dan niet zoveel zin denk ik om een discussie te gaan starten waarom je dan toch verder moet gaan op de manier die een aantal mensen niet bevalt. 
Zeker een nuttig alternatief. Punt is wel dat je dan je vertrouwen stelt in een berekende pH die je niet kunt valideren. Een pH-meter kun je kalibreren met 2 of 3 waarden en hem daarna opnieuw in die referentievloeistoffen kunt steken of hij nog steeds dezelfde waarde geeft. Die kruiscontrole heb je niet met jouw methode. Dat zou ik bezwaarlijk vinden.

hansHalberstadt

Citaat van: leo.baltus op 13-06-2024  13:05 uZeker een nuttig alternatief. Punt is wel dat je dan je vertrouwen stelt in een berekende pH die je niet kunt valideren. Een pH-meter kun je kalibreren met 2 of 3 waarden en hem daarna opnieuw in die referentievloeistoffen kunt steken of hij nog steeds dezelfde waarde geeft. Die kruiscontrole heb je niet met jouw methode. Dat zou ik bezwaarlijk vinden.
Je kunt wel je pH-meter een keer goed kalibreren op het moment dat je de buffer gaat maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.