SG BrewMonk einde en na maischen

Gestart door Andy geuns, 10-06-2024 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Andy geuns

Hoi iedereen,

Ik heb een BrewMonk van 70 liter.
Ik had de laatste minuten van het maischen een sg van 1070 met de refractometer. De pomp om het wort rond te pompen stond nog aan.
Toen het maischen gedaan was heb ik de pomp stilgezet en de granen omhoog gedaan om ze te laten uitlekken en spoelen. Nog voor ik ben beginnen te spoelen meet ik een sg van 1060 (10 punten minder). Dit was een paar minuten na de vorige meting.
Weet er iemand of dit normaal is, omdat tijdens het maischen de granen nog in het wort zaten?

Kapau

Het klinkt alsof het wort niet goed gemengd was, al is 10 punten wel een flink verschil. Heb je toevallig uit het kraantje gemeten?

Andy geuns

Citaat van: Kapau op 11-06-2024  06:35 uHet klinkt alsof het wort niet goed gemengd was, al is 10 punten wel een flink verschil. Heb je toevallig uit het kraantje gemeten?
Ik tap altijd onder aan het kraantjes af. Zowel tijdens het maischen en het spoelen.
Moest ik dit nog eens hebben, dan ga ik de granen eens terug in het wort laten zaken en dan nog eens meten.

Broewerke

Citaat van: Andy geuns op 11-06-2024  08:54 uIk tap altijd onder aan het kraantjes af. Zowel tijdens het maischen en het spoelen.
Moest ik dit nog eens hebben, dan ga ik de granen eens terug in het wort laten zaken en dan nog eens meten.
Kan verschillende oorzaken hebben, temperatuur en hoeveel tap je af, dwz beetje wat voor de kraan zit. Kortom. Korf lichten, met lepel even roeren en monster afnemen.
Ik meet momenteel alleen zodra ie het gistvat in gaat. Dat sg is voor mij bepalend. Moet er wel bij vermelden dat dit nagenoeg bijna altijd het beoogde sg weergeeft volgens brewfather.

Fractus

Ik heb precies dezelfde ervaring met mijn vergelijkbare systeem, een easybrew 30. De voorspelde SG-waarden na maischen kloppen bij mij nooit. Vroeger had ik ook wat ruzie met de SG-metingen direct na spoelen, maar sinds ik even roer voordat ik een sample neem klopt het veel beter. Ik heb het idee dat het wort niet homogeen is, ondanks het pompje.

Andy geuns

Citaat van: Broewerke op 11-06-2024  09:27 uKan verschillende oorzaken hebben, temperatuur en hoeveel tap je af, dwz beetje wat voor de kraan zit. Kortom. Korf lichten, met lepel even roeren en monster afnemen.
Ik meet momenteel alleen zodra ie het gistvat in gaat. Dat sg is voor mij bepalend. Moet er wel bij vermelden dat dit nagenoeg bijna altijd het beoogde sg weergeeft volgens brewfather.
Ik tap echt maar weinig af. Dat zal het probleem wel geweest zijn.
Bedankt voor de info

rkroon

Hier zelfde ervaring. Ik roer goed en tap ongeveer 100 ml af zodat het wort met hoge sg in de kraan weg is. Giet dat terug (er moet toch nog gekookt worden) en tap dan een beetje af om te meten. Werkt bij mij  :beersmiley:

Kapau

Corrigeer je ook de temperatuur van het wort? Dat kan ook nog problemen geven.

hansHalberstadt

Citaat van: Andy geuns op 11-06-2024  12:54 uIk tap echt maar weinig af. Dat zal het probleem wel geweest zijn.
Bedankt voor de info
Ik neem even aan dat je begin maischen water hebt wat ook in het kraantje staat. Dat circuleert waarschijnlijk nauwelijks, dus als je dan daardoor gaat aftappen komt er ook water mee wat helemaal geen deel genomen heeft aan het maischen. Dus een mengprobleem.

Broewerke

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2024  20:06 uIk neem even aan dat je begin maischen water hebt wat ook in het kraantje staat. Dat circuleert waarschijnlijk nauwelijks, dus als je dan daardoor gaat aftappen komt er ook water mee wat helemaal geen deel genomen heeft aan het maischen. Dus een mengprobleem.

Dan is het helemaal vreemd want hij tapt de eerste keer een hoger sg af dan de 2e keer.
Gewoon uit de gehele vloeistof een sample nemen lijkt mij het verstandigst. Ik ben afgestapt van heel veel metingen.
Ik meet pH en corrigeer desgewenst. SG meet ik zodra t het gistvat in gaat. Maar ja dat is mijn methode en ieder volgt natuurlijk zijn of haar werkwijze.

Andy geuns

Citaat van: Broewerke op 12-06-2024  23:14 uDan is het helemaal vreemd want hij tapt de eerste keer een hoger sg af dan de 2e keer.
Gewoon uit de gehele vloeistof een sample nemen lijkt mij het verstandigst. Ik ben afgestapt van heel veel metingen.
Ik meet pH en corrigeer desgewenst. SG meet ik zodra t het gistvat in gaat. Maar ja dat is mijn methode en ieder volgt natuurlijk zijn of haar werkwijze.
Volgende keer ga misschien toch maar gewoon rechtstreeks uit de keten meten.
Bedankt voor jullie reacties

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 12-06-2024  23:14 uDan is het helemaal vreemd want hij tapt de eerste keer een hoger sg af dan de 2e keer.

Een andere grote valkuil is dat je je refractometer niet goed afdroogt. Dan ga je bij de meting een grote fout maken, omdat je dan je druppeltje wort gaat mengen met bijvoorbeeld 0.1 druppeltje restwater wat nog op je refractometer zit. Dan meet je de 2e keer dus te laag. Meten is een vak apart en kan op vele manieren fout gaan.
Zo heb je bijvoorbeeld ook nog mensen die een hete druppel wort op de refractometer doen. Die druppel verdampt dan al snel tot 80-90% van het volume voordat het glaasje dicht gaat en dan meet je dus 10-20% te hoog.

De Hopman

De voorspelde waarden van BrouwHulp kloppen bij mij ook nooit. Ik brouw met een brewmonk 30L, en na het maischen meet ik structureel 5 tot 10 punten onder het beoogde SG, bij lichte bieren is het verschil minder dan bij zwaardere bieren.
Na het spoelen is dat verschil grofweg gehalveerd tot slechts een paar puntjes, of soms helemaal verdwenen. Na het koken en koelen zit ik over het algemeen keurig op het voorspelde SG.
Ik tap nooit af uit het kraantje, maar neem met een pipet een monster uit de ketel, vlak naast de uitloop van de pomp, dus vers gecirculeerde wort. Dat laat ik altijd een seconde of 10 afkoelen in de pipet, en druppel ik dan op de refractometer.

hansHalberstadt

Citaat van: De Hopman op 21-06-2024  16:02 uDe voorspelde waarden van BrouwHulp kloppen bij mij ook nooit. Ik brouw met een brewmonk 30L, en na het maischen meet ik structureel 5 tot 10 punten onder het beoogde SG, bij lichte bieren is het verschil minder dan bij zwaardere bieren.
Na het spoelen is dat verschil grofweg gehalveerd tot slechts een paar puntjes, of soms helemaal verdwenen. Na het koken en koelen zit ik over het algemeen keurig op het voorspelde SG.
Lijkt dan toch dat er bij ju iets geks gebeurt mbt berekeningen tov werkelijkheid. Ik denk dan toch dat je te maken hebt met een beperking van BrouwHulp of een fout ingestelde parameterset.

Je zegt:'na het maischen meet ik structureel 5 tot 10 punten onder het beoogde SG'
Bedoel je dan dat je een sample neemt van de vloeistof in je beslag en daar het SG van meet? Bij mij klopt dat bijna altijd  en kom dan op 75% geextraheerde suiker tov moutgewicht. Dat is iets lager dan wat de mouterijen vaak opgeven (ca 82%) maar dat komt door onze manier van schroten met een simpele 2 rollen wals.   

Snelbier

Citaat van: De Hopman op 21-06-2024  16:02 uDe voorspelde waarden van BrouwHulp kloppen bij mij ook nooit. Ik brouw met een brewmonk 30L, en na het maischen meet ik structureel 5 tot 10 punten onder het beoogde SG, bij lichte bieren is het verschil minder dan bij zwaardere bieren.
Ik tap nooit af uit het kraantje, maar neem met een pipet een monster uit de ketel, vlak naast de uitloop van de pomp, dus vers gecirculeerde wort. Dat laat ik altijd een seconde of 10 afkoelen in de pipet, en druppel ik dan op de refractometer.

Citaat van: hansHalberstadt op 22-06-2024  10:22 uLijkt dan toch dat er bij ju iets geks gebeurt mbt berekeningen tov werkelijkheid. Ik denk dan toch dat je te maken hebt met een beperking van BrouwHulp of een fout ingestelde parameterset.

Je zegt:'na het maischen meet ik structureel 5 tot 10 punten onder het beoogde SG'
Bedoel je dan dat je een sample neemt van de vloeistof in je beslag en daar het SG van meet? Bij mij klopt dat bijna altijd  en kom dan op 75% geextraheerde suiker tov moutgewicht. Dat is iets lager dan wat de mouterijen vaak opgeven (ca 82%) maar dat komt door onze manier van schroten met een simpele 2 rollen wals.   
Hier in de Brewmonk zelfde probleem met SG meten. Homogeen monsteren is het sleutelwoord.
En dat lukt gewoon niet in zo'n brouwtomaat als de moutkorf er nog in zit met al die dode hoekjes..
Meermaals geprobeerd om te meten uit alle hoeken en gaten van de ketel..
Pas na spoelen en homogeen roeren krijg ik een betrouwbare meting, maar daar heb ik dan niet veel meer aan, weinig te corrigeren :weetniet:
Ik zie het maar als een zoveelste beperking van brouwautomaten. Alleen nog meten na koken, scheelt me een paar monsternames en schele hoofdpijn omdat SG gewoon niet kan kloppen..
Het probleem zit hem volgens mij niét in software of settings, maar in homogeen monsteren.
Proost, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 22-06-2024  16:12 uHier in de Brewmonk zelfde probleem met SG meten. Homogeen monsteren is het sleutelwoord.
En dat lukt gewoon niet in zo'n brouwtomaat als de moutkorf er nog in zit met al die dode hoekjes..

Maar als het niet homogeen is dan zou ik bij monster nemen vanuit het beslag een hoger SG verwachten. Immers het SG moet dan het hoogste zijn op het punt waar de suiker ontstaat. Als je het monster neemt in de uitstroom van de pomp dan moet het lager zijn. 

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 22-06-2024  18:52 uMaar als het niet homogeen is dan zou ik bij monster nemen vanuit het beslag een hoger SG verwachten. Immers het SG moet dan het hoogste zijn op het punt waar de suiker ontstaat. Als je het monster neemt in de uitstroom van de pomp dan moet het lager zijn.
Meten uit beslag (met pipet of lepel boven uit het beslag) is net een flipperkast, metingen gaan alle kanten op.  En meestal veel te hoog, daar heb je gelijk.
Circulerend wort uit pompuitstroom geeft steevast te laag SG.
Tapkraan (na litertje spoelen) zou zelfde SG moeten geven als pompuitstroom, want pomp zuigt uit zelfde 'dode ruimte'.. Helaas wijkt dat weer meerdere punten af van pompmeting.
Ik kan het wel proberen te verklaren, maar heb niks aan deze metingen, want kloppen gewoon niet.
SG na spoelen en roeren bewijst dat, klopt wél redelijk met voorspellingen.
Ik kan er mee leven, zal trouwens wel móeten met die Brewmonk.
Proost, Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 23-06-2024  11:43 uMeten uit beslag (met pipet of lepel boven uit het beslag) is net een flipperkast, metingen gaan alle kanten op.  En meestal veel te hoog
Monster nemen met een lepel boven uit het beslag geeft veel verdamping, dus een te hoog SG. Dat is dus een meetfout. Met een pipet kan wel mits je die af laat koelen voor je een druppel op je refractometer doet anders verdampt zomaar 10-20% van die druppel en meet je dus ook veel te hoog. (Ja, ik heb het getest met iemand die erbij stond en het eerst niet wilde geloven)

Met mijn beslagkuip met roerwerk is zo'n monster wel betrouwbaar, mits je zorgt dat er niets verdampt. Ik doe dat met een injectiespuitje opzuigen en af laten koelen. Of je neemt de eerste afloop van het wort.

Joery

Wij hebben een beetje een vergelijkbaar probleem, alleen dan nog een grotere afwijking. Ik brouw met een brewmonk B40 wifi. Ik heb de gegevens in Brewfather en in BrouwHulp ingevoerd. Eigenlijk lijkt alles wel te kloppen alleen de SG waardes niet. Maisch en spoelwater ingevoerd, verdamping en dergelijke. Uiteindelijk hebben we het nu in het vergistingsvat zitten en de verwachte aantal liters over. Alles lijkt te kloppen met de programma's, behalve de SG waardes. De SG waarde voor het koken was voorspeld op 1055 en was uiteindelijk 1044 (misschien niet genoeg af laten koelen). De SG waarde na het koken was voorspeld op 1080, maar die was uiteindelijk 1065, een aanzienlijk verschil dus. Misschien dat het brouwzaalrendement verkeerd staat, maar die leek bij 73% (21,2 L na koken, 6 kg castle pilsmout, 1 kg suiker 15 minuten voor eind koken). Heeft er iemand een idee wat er mis kan zijn gegaan? We hebben pH gemeten, die was goed, zetmeelproef gedaan en alles was ook omgezet.

Snelbier

Citaat van: Joery op 22-07-2024  21:49 u... De SG waarde na het koken was voorspeld op 1080 maar die was uiteindelijk 1065, een aanzienlijk verschil dus. Misschien dat het brouwzaalrendement verkeerd staat maar die leek bij 73% (21,2 L na koken, 6kg castle pilsmout, 1kg suiker 15 minuten voor eind koken). Heeft er iemand een idee wat er mis kan zijn gegaan? We hebben pH gemeten, die was goed, zetmeelproef gedaan en alles was ook omgezet.
Als je meting klopt was het rendement ~55%, dramatisch laag. En met bijna ideale moutstort voor jouw ketel..
- Heb je ook gemeten uit gistvat? Daar heb je zeker homogeen SG.
Overigens moet na koken het SG ook betrouwbaar zijn, is dan echt wel homogeen. Enige probleempje is dat je het wort moet koelen voor meting, maar dat heb je gedaan, zo te zien.

Als SG wél klopt zou ik het slechte rendement in schroten zoeken.
En een beetje in spoelen, maar dat kan niet het grote verschil maken.
Proost, Snelbier

Joery

Citaat van: Snelbier op 23-07-2024  09:45 uAls je meting klopt was het rendement ~55%, dramatisch laag. En met bijna ideale moutstort voor jouw ketel..
- Heb je ook gemeten uit gistvat? Daar heb je zeker homogeen SG.

Dat is dus precies wat ik niet snap. Als ik volgens het boek "verander water in bier" reken dan lijkt het dat ik op 73% kom, maar volgens de software inderdaad op 55%. De pilsmout heeft een waarde van 81%, daar haal ik dan 4% vanaf voor het vocht. Uiteindelijk kom ik op zo'n 22 plato. Als ik mijn gemeten SG opzoek dan kom ik op zo'n 16 plato. Deel ik dit dan door elkaar dan kom ik op 73%. Ergens gaat hier dus iets mis.

De 6kg castle pilsmout hebben we in 15 minuten geschroot op 1,2mm. Spoelen hebben we misschien wel iets te snel gedaan, 10 tot 15 minuten.

Snelbier

Citaat van: Joery op 23-07-2024  10:07 uDat is dus precies wat ik niet snap. Als ik volgens het boek "verander water in bier" reken dan lijkt het dat ik op 73% kom, maar volgens de software inderdaad op 55%. De pilsmout heeft een waarde van 81%, daar haal ik dan 4% vanaf voor het vocht. Uiteindelijk kom ik op zo'n 22 plato. Als ik mijn gemeten SG opzoek dan kom ik op zo'n 16 plato. Deel ik dit dan door elkaar dan kom ik op 73%. Ergens gaat hier dus iets mis.

De 6kg castle pilsmout hebben we in 15 minuten geschroot op 1,2mm. Spoelen hebben we misschien wel iets te snel gedaan, 10 tot 15 minuten.
Weet niet hoe "Verander water in bier' rekent, maar lijkt of we mout-potentieel, brouw-rendement, en/of maisch-rendement verwarren.
Meeste software rekent met BZR (brouwzaalrendement) als gewonnen suikers vs mout-potentieel (meestal ~80%).
Dan kan er ook nog verschil zijn in berekening van maisch-rendement (dus vóór koken) en BZR ná koken..
Blijft lastig dit, en bestaat al veel discussie over op ons forum.
Voor zover ik het zie en kan berekenen/beredeneren zit je op 55% BZR, ook in BrouwHulp en Brewfather.

Spoelen gaat in een automaat eigenlijk te snel, maar kost hooguit een paar SG-punten.
Schroten 1,2mm lijkt me wat fijn, maar kan per molen ander resultaat geven.
Als de maisch goed doorstroomt met pomp op 100% was het niét te fijn, simpel.
 Fijner schroten geeft hoger rendement, tot het zo fijn is dat doorstroming wordt geremd, en dat is niet handig in een automaat.
Paar keer roeren tijdens maischen kan rendement verbeteren, maar blijft een gok of dat jouw probleem oplost.
Proost, Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: Joery op 22-07-2024  21:49 u21,2 L na koken
was dat voor of na het hopfilteren en was die 21.2 liter afgekoeld of heet? en als het heet was heb je dan 4% volume vermindering doorgevoerd tgv heet meten?

Joery

Citaat van: hansHalberstadt op 23-07-2024  13:31 uwas dat voor of na het hopfilteren en was die 21.2 liter afgekoeld of heet? en als het heet was heb je dan 4% volume vermindering doorgevoerd tgv heet meten?

We hebben hopzakjes gebruikt. De hopzakjes hebben we er na het koken uit gehaald, toen alles afgekoeld. In het begin gekoeld zonder de pomp te laten lopen, toen het zo rond de 50gr was hebben we de koeling laten verlopen met pomp omdat we boven en onder veel temperatuurverschil hadden. Na het koelen hadden we 21.2L over en toen hebben we ook gemeten.

Joery

Citaat van: Snelbier op 23-07-2024  11:32 uWeet niet hoe "Verander water in bier' rekent, maar lijkt of we mout-potentieel, brouw-rendement, en/of maisch-rendement verwarren.

Met de software kwam ik inderdaad ook op 55%, nu alleen nog kijken waar hem dit in zit. De pomp stroomde mooi door als het kraantje vol open stond dus denk ik aan de hand van jouw opmerking dat het dun geschroot is maar in dit geval nog dik genoeg.

Het boek heeft het bij "Brouwzaalrendement" over de volgende berekening: Bepalen het aantal suiker bij 100%. 6000gr met een potentieel extract van 81% en een vochtgehalte van 4%. Behaalde volume is 21L. 6000*0,81*0,96/(21x10).Dit geeft dan het aantal plato bij 100%. Daarna de SG van 1065 in een tabel opgezocht en deze zegt ongeveer 16 plato. Deze uitkomsten door elkaar gedeeld geeft het brouwzaalrendement volgens het boek.

En toen dacht ik dus met het verwerken van onze gemeten gegevens in de brouwsoftware dat er ergens iets niet juist is. Tijdens het maischen hebben we alleen de pomp zijn werk laten doen en hebben niet geroerd, zou dat nog een probleem  kunnen zijn?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.