SG BrewMonk einde en na maischen

Gestart door Andy geuns, 10-06-2024 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Andy geuns

Hoi iedereen,

Ik heb een BrewMonk van 70 liter.
Ik had de laatste minuten van het maischen een sg van 1070 met de refractometer. De pomp om het wort rond te pompen stond nog aan.
Toen het maischen gedaan was heb ik de pomp stilgezet en de granen omhoog gedaan om ze te laten uitlekken en spoelen. Nog voor ik ben beginnen te spoelen meet ik een sg van 1060 (10 punten minder). Dit was een paar minuten na de vorige meting.
Weet er iemand of dit normaal is, omdat tijdens het maischen de granen nog in het wort zaten?

Kapau

Het klinkt alsof het wort niet goed gemengd was, al is 10 punten wel een flink verschil. Heb je toevallig uit het kraantje gemeten?

Andy geuns

Citaat van: Kapau op 11-06-2024  06:35 uHet klinkt alsof het wort niet goed gemengd was, al is 10 punten wel een flink verschil. Heb je toevallig uit het kraantje gemeten?
Ik tap altijd onder aan het kraantjes af. Zowel tijdens het maischen en het spoelen.
Moest ik dit nog eens hebben, dan ga ik de granen eens terug in het wort laten zaken en dan nog eens meten.

Broewerke

Citaat van: Andy geuns op 11-06-2024  08:54 uIk tap altijd onder aan het kraantjes af. Zowel tijdens het maischen en het spoelen.
Moest ik dit nog eens hebben, dan ga ik de granen eens terug in het wort laten zaken en dan nog eens meten.
Kan verschillende oorzaken hebben, temperatuur en hoeveel tap je af, dwz beetje wat voor de kraan zit. Kortom. Korf lichten, met lepel even roeren en monster afnemen.
Ik meet momenteel alleen zodra ie het gistvat in gaat. Dat sg is voor mij bepalend. Moet er wel bij vermelden dat dit nagenoeg bijna altijd het beoogde sg weergeeft volgens brewfather.

Fractus

Ik heb precies dezelfde ervaring met mijn vergelijkbare systeem, een easybrew 30. De voorspelde SG-waarden na maischen kloppen bij mij nooit. Vroeger had ik ook wat ruzie met de SG-metingen direct na spoelen, maar sinds ik even roer voordat ik een sample neem klopt het veel beter. Ik heb het idee dat het wort niet homogeen is, ondanks het pompje.

Andy geuns

Citaat van: Broewerke op 11-06-2024  09:27 uKan verschillende oorzaken hebben, temperatuur en hoeveel tap je af, dwz beetje wat voor de kraan zit. Kortom. Korf lichten, met lepel even roeren en monster afnemen.
Ik meet momenteel alleen zodra ie het gistvat in gaat. Dat sg is voor mij bepalend. Moet er wel bij vermelden dat dit nagenoeg bijna altijd het beoogde sg weergeeft volgens brewfather.
Ik tap echt maar weinig af. Dat zal het probleem wel geweest zijn.
Bedankt voor de info

rkroon

Hier zelfde ervaring. Ik roer goed en tap ongeveer 100 ml af zodat het wort met hoge sg in de kraan weg is. Giet dat terug (er moet toch nog gekookt worden) en tap dan een beetje af om te meten. Werkt bij mij  :beersmiley:

Kapau

Corrigeer je ook de temperatuur van het wort? Dat kan ook nog problemen geven.

hansHalberstadt

Citaat van: Andy geuns op 11-06-2024  12:54 uIk tap echt maar weinig af. Dat zal het probleem wel geweest zijn.
Bedankt voor de info
Ik neem even aan dat je begin maischen water hebt wat ook in het kraantje staat. Dat circuleert waarschijnlijk nauwelijks, dus als je dan daardoor gaat aftappen komt er ook water mee wat helemaal geen deel genomen heeft aan het maischen. Dus een mengprobleem.
   

Broewerke

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2024  20:06 uIk neem even aan dat je begin maischen water hebt wat ook in het kraantje staat. Dat circuleert waarschijnlijk nauwelijks, dus als je dan daardoor gaat aftappen komt er ook water mee wat helemaal geen deel genomen heeft aan het maischen. Dus een mengprobleem.
   
Dan is het helemaal vreemd want hij tapt de eerste keer een hoger sg af dan de 2e keer.
Gewoon uit de gehele vloeistof een sample nemen lijkt mij het verstandigst. Ik ben afgestapt van heel veel metingen.
Ik meet pH en corrigeer desgewenst. SG meet ik zodra t het gistvat in gaat. Maar ja dat is mijn methode en ieder volgt natuurlijk zijn of haar werkwijze.

Andy geuns

Citaat van: Broewerke op 12-06-2024  23:14 uDan is het helemaal vreemd want hij tapt de eerste keer een hoger sg af dan de 2e keer.
Gewoon uit de gehele vloeistof een sample nemen lijkt mij het verstandigst. Ik ben afgestapt van heel veel metingen.
Ik meet pH en corrigeer desgewenst. SG meet ik zodra t het gistvat in gaat. Maar ja dat is mijn methode en ieder volgt natuurlijk zijn of haar werkwijze.
Volgende keer ga misschien toch maar gewoon rechtstreeks uit de keten meten.
Bedankt voor jullie reacties

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 12-06-2024  23:14 uDan is het helemaal vreemd want hij tapt de eerste keer een hoger sg af dan de 2e keer.

Een andere grote valkuil is dat je je refractometer niet goed afdroogt. Dan ga je bij de meting een grote fout maken, omdat je dan je druppeltje wort gaat mengen met bijvoorbeeld 0.1 druppeltje restwater wat nog op je refractometer zit. Dan meet je de 2e keer dus te laag. Meten is een vak apart en kan op vele manieren fout gaan.
Zo heb je bijvoorbeeld ook nog mensen die een hete druppel wort op de refractometer doen. Die druppel verdampt dan al snel tot 80-90% van het volume voordat het glaasje dicht gaat en dan meet je dus 10-20% te hoog.

De Hopman

De voorspelde waarden van BrouwHulp kloppen bij mij ook nooit. Ik brouw met een brewmonk 30L, en na het maischen meet ik structureel 5 tot 10 punten onder het beoogde SG, bij lichte bieren is het verschil minder dan bij zwaardere bieren.
Na het spoelen is dat verschil grofweg gehalveerd tot slechts een paar puntjes, of soms helemaal verdwenen. Na het koken en koelen zit ik over het algemeen keurig op het voorspelde SG.
Ik tap nooit af uit het kraantje, maar neem met een pipet een monster uit de ketel, vlak naast de uitloop van de pomp, dus vers gecirculeerde wort. Dat laat ik altijd een seconde of 10 afkoelen in de pipet, en druppel ik dan op de refractometer.

hansHalberstadt

Citaat van: De Hopman op 21-06-2024  16:02 uDe voorspelde waarden van BrouwHulp kloppen bij mij ook nooit. Ik brouw met een brewmonk 30L, en na het maischen meet ik structureel 5 tot 10 punten onder het beoogde SG, bij lichte bieren is het verschil minder dan bij zwaardere bieren.
Na het spoelen is dat verschil grofweg gehalveerd tot slechts een paar puntjes, of soms helemaal verdwenen. Na het koken en koelen zit ik over het algemeen keurig op het voorspelde SG.
Lijkt dan toch dat er bij ju iets geks gebeurt mbt berekeningen tov werkelijkheid. Ik denk dan toch dat je te maken hebt met een beperking van BrouwHulp of een fout ingestelde parameterset.

Je zegt:'na het maischen meet ik structureel 5 tot 10 punten onder het beoogde SG'
Bedoel je dan dat je een sample neemt van de vloeistof in je beslag en daar het SG van meet? Bij mij klopt dat bijna altijd  en kom dan op 75% geextraheerde suiker tov moutgewicht. Dat is iets lager dan wat de mouterijen vaak opgeven (ca 82%) maar dat komt door onze manier van schroten met een simpele 2 rollen wals.   

Snelbier

Citaat van: De Hopman op 21-06-2024  16:02 uDe voorspelde waarden van BrouwHulp kloppen bij mij ook nooit. Ik brouw met een brewmonk 30L, en na het maischen meet ik structureel 5 tot 10 punten onder het beoogde SG, bij lichte bieren is het verschil minder dan bij zwaardere bieren.
Na het spoelen is dat verschil grofweg gehalveerd tot slechts een paar puntjes, of soms helemaal verdwenen. Na het koken en koelen zit ik over het algemeen keurig op het voorspelde SG.
Ik tap nooit af uit het kraantje, maar neem met een pipet een monster uit de ketel, vlak naast de uitloop van de pomp, dus vers gecirculeerde wort. Dat laat ik altijd een seconde of 10 afkoelen in de pipet, en druppel ik dan op de refractometer.

Citaat van: hansHalberstadt op 22-06-2024  10:22 uLijkt dan toch dat er bij ju iets geks gebeurt mbt berekeningen tov werkelijkheid. Ik denk dan toch dat je te maken hebt met een beperking van BrouwHulp of een fout ingestelde parameterset.

Je zegt:'na het maischen meet ik structureel 5 tot 10 punten onder het beoogde SG'
Bedoel je dan dat je een sample neemt van de vloeistof in je beslag en daar het SG van meet? Bij mij klopt dat bijna altijd  en kom dan op 75% geextraheerde suiker tov moutgewicht. Dat is iets lager dan wat de mouterijen vaak opgeven (ca 82%) maar dat komt door onze manier van schroten met een simpele 2 rollen wals.   
Hier in de Brewmonk zelfde probleem met SG meten. Homogeen monsteren is het sleutelwoord.
En dat lukt gewoon niet in zo'n brouwtomaat als de moutkorf er nog in zit met al die dode hoekjes..
Meermaals geprobeerd om te meten uit alle hoeken en gaten van de ketel..
Pas na spoelen en homogeen roeren krijg ik een betrouwbare meting, maar daar heb ik dan niet veel meer aan, weinig te corrigeren :weetniet:
Ik zie het maar als een zoveelste beperking van brouwautomaten. Alleen nog meten na koken, scheelt me een paar monsternames en schele hoofdpijn omdat SG gewoon niet kan kloppen..
Het probleem zit hem volgens mij niét in software of settings, maar in homogeen monsteren.
Proost, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 22-06-2024  16:12 uHier in de Brewmonk zelfde probleem met SG meten. Homogeen monsteren is het sleutelwoord.
En dat lukt gewoon niet in zo'n brouwtomaat als de moutkorf er nog in zit met al die dode hoekjes..

Maar als het niet homogeen is dan zou ik bij monster nemen vanuit het beslag een hoger SG verwachten. Immers het SG moet dan het hoogste zijn op het punt waar de suiker ontstaat. Als je het monster neemt in de uitstroom van de pomp dan moet het lager zijn. 

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 22-06-2024  18:52 uMaar als het niet homogeen is dan zou ik bij monster nemen vanuit het beslag een hoger SG verwachten. Immers het SG moet dan het hoogste zijn op het punt waar de suiker ontstaat. Als je het monster neemt in de uitstroom van de pomp dan moet het lager zijn.
Meten uit beslag (met pipet of lepel boven uit het beslag) is net een flipperkast, metingen gaan alle kanten op.  En meestal veel te hoog, daar heb je gelijk.
Circulerend wort uit pompuitstroom geeft steevast te laag SG.
Tapkraan (na litertje spoelen) zou zelfde SG moeten geven als pompuitstroom, want pomp zuigt uit zelfde 'dode ruimte'.. Helaas wijkt dat weer meerdere punten af van pompmeting.
Ik kan het wel proberen te verklaren, maar heb niks aan deze metingen, want kloppen gewoon niet.
SG na spoelen en roeren bewijst dat, klopt wél redelijk met voorspellingen.
Ik kan er mee leven, zal trouwens wel móeten met die Brewmonk.
Proost, Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 23-06-2024  11:43 uMeten uit beslag (met pipet of lepel boven uit het beslag) is net een flipperkast, metingen gaan alle kanten op.  En meestal veel te hoog
Monster nemen met een lepel boven uit het beslag geeft veel verdamping, dus een te hoog SG. Dat is dus een meetfout. Met een pipet kan wel mits je die af laat koelen voor je een druppel op je refractometer doet anders verdampt zomaar 10-20% van die druppel en meet je dus ook veel te hoog. (Ja, ik heb het getest met iemand die erbij stond en het eerst niet wilde geloven)

Met mijn beslagkuip met roerwerk is zo'n monster wel betrouwbaar, mits je zorgt dat er niets verdampt. Ik doe dat met een injectiespuitje opzuigen en af laten koelen. Of je neemt de eerste afloop van het wort.
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.