SG BrewMonk einde en na maischen

Gestart door Andy geuns, 10-06-2024 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Andy geuns

Hoi iedereen,

Ik heb een BrewMonk van 70 liter.
Ik had de laatste minuten van het maischen een sg van 1070 met de refractometer. De pomp om het wort rond te pompen stond nog aan.
Toen het maischen gedaan was heb ik de pomp stilgezet en de granen omhoog gedaan om ze te laten uitlekken en spoelen. Nog voor ik ben beginnen te spoelen meet ik een sg van 1060 (10 punten minder). Dit was een paar minuten na de vorige meting.
Weet er iemand of dit normaal is, omdat tijdens het maischen de granen nog in het wort zaten?

Kapau

Het klinkt alsof het wort niet goed gemengd was, al is 10 punten wel een flink verschil. Heb je toevallig uit het kraantje gemeten?

Andy geuns

Citaat van: Kapau op 11-06-2024  06:35 uHet klinkt alsof het wort niet goed gemengd was, al is 10 punten wel een flink verschil. Heb je toevallig uit het kraantje gemeten?
Ik tap altijd onder aan het kraantjes af. Zowel tijdens het maischen en het spoelen.
Moest ik dit nog eens hebben, dan ga ik de granen eens terug in het wort laten zaken en dan nog eens meten.

Broewerke

Citaat van: Andy geuns op 11-06-2024  08:54 uIk tap altijd onder aan het kraantjes af. Zowel tijdens het maischen en het spoelen.
Moest ik dit nog eens hebben, dan ga ik de granen eens terug in het wort laten zaken en dan nog eens meten.
Kan verschillende oorzaken hebben, temperatuur en hoeveel tap je af, dwz beetje wat voor de kraan zit. Kortom. Korf lichten, met lepel even roeren en monster afnemen.
Ik meet momenteel alleen zodra ie het gistvat in gaat. Dat sg is voor mij bepalend. Moet er wel bij vermelden dat dit nagenoeg bijna altijd het beoogde sg weergeeft volgens brewfather.

Fractus

Ik heb precies dezelfde ervaring met mijn vergelijkbare systeem, een easybrew 30. De voorspelde SG-waarden na maischen kloppen bij mij nooit. Vroeger had ik ook wat ruzie met de SG-metingen direct na spoelen, maar sinds ik even roer voordat ik een sample neem klopt het veel beter. Ik heb het idee dat het wort niet homogeen is, ondanks het pompje.

Andy geuns

Citaat van: Broewerke op 11-06-2024  09:27 uKan verschillende oorzaken hebben, temperatuur en hoeveel tap je af, dwz beetje wat voor de kraan zit. Kortom. Korf lichten, met lepel even roeren en monster afnemen.
Ik meet momenteel alleen zodra ie het gistvat in gaat. Dat sg is voor mij bepalend. Moet er wel bij vermelden dat dit nagenoeg bijna altijd het beoogde sg weergeeft volgens brewfather.
Ik tap echt maar weinig af. Dat zal het probleem wel geweest zijn.
Bedankt voor de info

rkroon

Hier zelfde ervaring. Ik roer goed en tap ongeveer 100 ml af zodat het wort met hoge sg in de kraan weg is. Giet dat terug (er moet toch nog gekookt worden) en tap dan een beetje af om te meten. Werkt bij mij  :beersmiley:

Kapau

Corrigeer je ook de temperatuur van het wort? Dat kan ook nog problemen geven.

hansHalberstadt

Citaat van: Andy geuns op 11-06-2024  12:54 uIk tap echt maar weinig af. Dat zal het probleem wel geweest zijn.
Bedankt voor de info
Ik neem even aan dat je begin maischen water hebt wat ook in het kraantje staat. Dat circuleert waarschijnlijk nauwelijks, dus als je dan daardoor gaat aftappen komt er ook water mee wat helemaal geen deel genomen heeft aan het maischen. Dus een mengprobleem.

Broewerke

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2024  20:06 uIk neem even aan dat je begin maischen water hebt wat ook in het kraantje staat. Dat circuleert waarschijnlijk nauwelijks, dus als je dan daardoor gaat aftappen komt er ook water mee wat helemaal geen deel genomen heeft aan het maischen. Dus een mengprobleem.

Dan is het helemaal vreemd want hij tapt de eerste keer een hoger sg af dan de 2e keer.
Gewoon uit de gehele vloeistof een sample nemen lijkt mij het verstandigst. Ik ben afgestapt van heel veel metingen.
Ik meet pH en corrigeer desgewenst. SG meet ik zodra t het gistvat in gaat. Maar ja dat is mijn methode en ieder volgt natuurlijk zijn of haar werkwijze.

Andy geuns

Citaat van: Broewerke op 12-06-2024  23:14 uDan is het helemaal vreemd want hij tapt de eerste keer een hoger sg af dan de 2e keer.
Gewoon uit de gehele vloeistof een sample nemen lijkt mij het verstandigst. Ik ben afgestapt van heel veel metingen.
Ik meet pH en corrigeer desgewenst. SG meet ik zodra t het gistvat in gaat. Maar ja dat is mijn methode en ieder volgt natuurlijk zijn of haar werkwijze.
Volgende keer ga misschien toch maar gewoon rechtstreeks uit de keten meten.
Bedankt voor jullie reacties

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 12-06-2024  23:14 uDan is het helemaal vreemd want hij tapt de eerste keer een hoger sg af dan de 2e keer.

Een andere grote valkuil is dat je je refractometer niet goed afdroogt. Dan ga je bij de meting een grote fout maken, omdat je dan je druppeltje wort gaat mengen met bijvoorbeeld 0.1 druppeltje restwater wat nog op je refractometer zit. Dan meet je de 2e keer dus te laag. Meten is een vak apart en kan op vele manieren fout gaan.
Zo heb je bijvoorbeeld ook nog mensen die een hete druppel wort op de refractometer doen. Die druppel verdampt dan al snel tot 80-90% van het volume voordat het glaasje dicht gaat en dan meet je dus 10-20% te hoog.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.