Maischzak?

Gestart door Maffemike, 18-08-2006 17:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maffemike

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het gebruik van een maischzak, is het zo dat doordat je deze gebruikt je het wort
niet meer hoeft te filtreren en te spoelen.

Mijn idee erbij is namelijk dat het werkt net zoals een theezakje!
Dit zou tijd uitsparen, maar schaadt het de kwaliteit niet te veel?


alvast bedank en  :proost:

MO

Ze bestaan! Google vond maar drie links, maar Brouwland verkoopt het apparaat (hier). Het verbaast me een beetje want ik durf wel te stellen dat zo'n zak heel erg weinig wordt gebruikt. Het scheelt je een filtratiestap, dat zeker, maar de opbrengst zal wel vrij laag zijn. Succes ermee, en laat ons weten of het goed werkt.


Edgar

In combinatie met een kraantje onderin je pan kan het vast goed werken, als je de eerste afloop teruggiet. Dan is het eigenlijk niks anders dan een filterbodem en een gemakkelijke manier om de bostel uit je pot te krijgen. Gewoon de zak omhoog trekken zal een troebel wort geven en een minder mooi bier, maar werken zal het vast.

Jacques

Met zo'n zak krijg je het wort nooit helder. De troebele wort die je krijgt bevat veel vetzuren. Hieruit ontstaat vrij makkelijk een bepaalde stof die het bier verschraald/geoxideerd zal laten smaken. Met andere worden je krijgt moeilijk fris smakende bieren als je deze filtermethode hanteert.

Hopmans


En het rendement is nada nakkes nix.

dwbrouw

Ik werk al 2 jaar met een maischzak. Het bevalt mij prima,je moet alleen je manier van brouwen er een beetje op aanpassen. Ik heb een brouwpan van 30 liter, en deze aan de onderzijde voorzien van een pomp,en deze pompt contstant het wort met behoorlijke druk door de zak,moet ik ook nog even vermelden dat ik geen gewone maischzak gebruik, maar een zak voor in de wasmachine, die wat grovere mazen heeft. Ik heb er zelfs concentraten mee gebrouwen, voldoende voor 50 liter. Dus ondanks de reactie"s die je hebt gehad is het toch mogelijk. Maar als je  er goed over nadenkt zal je zien dat met pomp en goed rondpompen je systeem een beetje op de Braumeister lijkt.

met vriendelijke groet Douwe. :proost2:

Maffemike


Hmmm,

Er toch maar eens goed over nadenken dus.
Had de hoop door deze methode ruimte en tijd te besparen, maar ik wil zeker niks inleveren op het gebied van KWALITEIT (ook al begin ik pas net).

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

 :proost2:

korek

Ik gebruik sinds kort (laatste twee brouwsels) deze zak om de hop in te doen tijdens het koken, geen verstoppingen meer, je moet wel een paar gram extra rekenen.

bakkerman

Ik kom op een Australisch forum heel veel tegen over de maischzak.

Hier noemen ze de techniek BIAB (Brew in a bag), en het heeft aardig wat aanhangers. Het wordt hier veel gebruikt als tussenstap tussen het brouwen uit blik en volledig zelf maischen.

Voor de liefhebbers:

http://www.aussiehomebrewer.com/forum/index.php?showtopic=11694

bazje

Citaat van: Edgar op 19-08-2006  09:33 u... maar werken zal het vast.
Die Aussies hebben dus uitgevonden hoe het werkt!

Goeie link "bakkerman"! Site/forum is echt de moeite waard om wat meer leestijd aan te besteden !

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.