Biotransformatie en thiolen

Gestart door Jacques, 27-05-2024 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 04-02-2025  20:56 uDank je voor de link.

"To avoid overpowering thiols with intense
hop aromas, pull back on hopping rates
in the whirlpool and dry hop"

Dit is nieuw voor mij. Door te maischhoppen voor meer thiolen zou je dus minder hop kunnen gebruik in de hopstand en bij het koudhoppen.

We leren steeds bij.
Klopt, ik had ook al ergens eerder gelezen dat je de hoeveelheid koudhop kunt beperken

Jacques

Koenders

Weet niet of iemand dit ook al gezien had, maar Lallemand heeft vannacht (3:00 uur NL tijd) een webinar over biotransformatie.

Hier kun je je inschrijven en anders is de video over een aantal dagen beschikbaar op Youtube.

Jacques

Jacques

We wisten natuurlijk al een hele tijd. Naast de gist heeft ook het hopras een grote invloed de hoeveelheid stoffen in je bier die door biotransformatie krijgt.

In de nieuwsbrief nr 2025-2 van hopleverancier Hopsteiner worden een beperkt aantal hoprassen genoemd. Zie https://brauwelt.com/images/BWI_NL/hopsteiner/2025/2025-02_TS_Thiol_Impact.pdf

Is er iemand op het forum die toegang tot meer informatie over de onderzochte hopsoorten?

Jacques

Citaat van: Jacques op 23-03-2025  16:34 uIs er iemand op het forum die toegang tot meer informatie over de onderzochte hopsoorten?

Ik doelde op deze passage uit de nieuwsbrief van Hopsteiner:
"250 samples of 97 different hop cultivars from 12 countries and 5 crop years (2019-2023) were
investigated with a LC-MS/MS method and enabled to create a general classification serving as
useful information in variety descriptions, e.g. in data sheets."

In de nieuwsbrief worden slechts 6 hopsoorten genoemd terwijl er veel meer hopsoorten (91) zijn onderzocht.
Ook is het interessant het verschil tussen de gebieden waar de hop gesteeld is te weten.

Koenders

Citaat van: Koenders op 27-02-2025  17:42 uWeet niet of iemand dit ook al gezien had, maar Lallemand heeft vannacht (3:00 uur NL tijd) een webinar over biotransformatie.

Hier kun je je inschrijven en anders is de video over een aantal dagen beschikbaar op Youtube.

En hier is dan ook de video.

.

thepsych

Zeer interessant video. Het wordt wel steeds ingewikkelder om alles uit de hop in het bier te krijgen. Nu is het al een uitdaging uit te zoeken welke hoppen ik wil gebruiken in een IPA. Straks ook nog rekening houden met transformatie van thiolen en terpenen... Maar wel een uitdaging om een nog mooiere IPA te maken.
Goed om te zien/horen dat de whirlpool en de dry hop addition gedurende de vergisting de aandacht krijgt.

Jacques

Een filmpje dat ik op spoor kwam via de nieuwsbrief van Lallemand (met dank aan Arthur B)
Het filmpje is inmiddels 4 jaar oud. De grafiek met de enzymen per Lallemand gistsoort is kennelijk achterhaald. Voor het begrip wat biotransformatie is maakt dit niet zo veel uit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.