Temperatuur Braumeister 10L

Gestart door MPee, 26-05-2024 12:33 u

Vorige topic - Volgende topic

MPee

Hallo Allemaal,

Al enige tijd een Braumeister 10 L Plus in het bezit.
Ben heel tevreden over deze brouwketel, maar heb een vraag over de kooktemperatuur.
De kooktemperatuur is eigenlijk iets te hoog (100.8 graden). De rolling is te hevig.
Hoe kan ik de kooktemperatuur aanpassen?
Is dat in het recept op Myspeidel?
Temp.jpeg

bierfan

Hoi, ik kan je foto niet openen/zien. Maar in Myspeidel stel je je kooktemperatuur in. Ik zet m daar op 100 graden. Bij mij blijft ie zo rond de 100,2 hangen.

Als de kook alsnog te hard gaat, dan moet je dat niet in Myspeidel regelen, maar met bv je isolatiemantel eraf halen, of deksel er af. Bij mij kookt hij zonder isolatie en deksel eerder te weinig dan teveel.

Broewerke

Tijdens het koken kun je toch op de temperatuur knop drukken? Je kunt toch verhogen en verlagen? Tenminste bij het ouder type doet ie dat bij mij .
En trouwens deksel is er altijd af tijdens koken

bierfan

Ouder type wel, bij de nieuwe heb ik dat nog niet gevonden. Maar daar heb ik nog maar 2 keer mee gebrouwen.
En natuurlijk deksel eraf, maar hij hoeft er natuurlijk niet helemaal af.

LittleJohn

A) De temperatuur die de Speidel aangeeft hoeft niet per se de exacte temperatuur te zijn. Daarom zien sommigen dat het al kookt bij 99 °C en anderen pas bij 101 °C. Tip: je kunt in het menu de temperatuursensor van de Speidel kalibreren / bijstellen, zodat 100 °C overeen komt met koken.

B) Speidel kan op 2 manieren koken, ergens in het menu in te stellen. Op de ene manier zal de Speidel full power blijven geven, en dat levert de agressiefste kook op natuurlijk.
Je kunt ook een 'geregelde' kook in stellen. Volgens mij betekent dit dat de Speidel dan de temperatuur op 100 °C probeert te houden, en dat kan betekenen dat de warmtespiraal af en toe aan/uit wordt geschakeld, op basis van de temperatuur gemeten door de sensor. Dit zou een minder agressie kook geven, op voorwaarde natuurlijk dat de sensor correct is gekalibreerd.

MPee

Dank voor jullie reacties.

Oscar

Koken kan nooit te heftig bij het brouwen ;) ...en 100,8 °C is een prima kooktemp... smile

HS65

Citaat van: LittleJohn op 26-05-2024  14:18 uA) De temperatuur die de Speidel aangeeft hoeft niet per se de exacte temperatuur te zijn. Daarom zien sommigen dat het al kookt bij 99 °C en anderen pas bij 101 °C. Tip: je kunt in het menu de temperatuursensor van de Speidel kalibreren / bijstellen, zodat 100 °C overeen komt met koken.

Kan dat ook bij de vorige versie van deze ketel (die geen koelmantel heeft)? Want bij mij kookt het al bij 98.5 graden en vervolgens gaat de teller pas na een minuut of 10 lopen. 

LittleJohn

Kan kloppen. Staat ook ergens in de documentatie. Als 100 °C niet wordt bereikt (bv doordat de temp. sensor niet helemaal correct is gekalibreerd) dan concludeert de Speidel dat het kookt als er 3 minuten lang geen temperatuurverhoging meer heeft plaatsgevonden. Documentatie spreekt dus over 3, en niet over 10 minuten. Zelf nog nooit zo op gelet.

HS65

Bij mij gaat die 3 minuten niet op. Het is minstens 10 minuten, tot wel 15-20.

Broewerke

Zodra ie bij mij 99 aantikt begint de ingestelde duur terug te lopen. Zie dan al iets van koken doch paar minuten later zie ik rollende kook

bierfan

Citaat van: HS65 op 31-05-2024  23:07 uBij mij gaat die 3 minuten niet op. Het is minstens 10 minuten, tot wel 15-20.

Jij hebt het oude model toch?

HS65

HS65

Ik ben eruit. Nergens te vinden in de manual, youtube e.d.
Bij settings vind je Cooking. Daar kun je with regulation of without regulation instellen. Nu op with regulation ingesteld. Bij de recept instellingen zet ik de kooktemperatuur nu op 98.5 graden. Nu begint de teller gelijk bij 98.5 graden te lopen. 98.5 graden geeft bij mijn ketel een mooie rollende kook.

MPee

Bij De Braumeister 10L Plus is deze setting ' Cooking' niet aanwezig.
Of kijk ik niet goed?

HS65

Bij mij in eerste instantie ook niet. Maar ik heb een keer een los te verkrijgen wifimodule gekocht (wat niet beviel en weer retour is gegaan) waarmee je eerst een ingewikkelde upgrade (mbv de aangesloten wifimodule) van de ingebakken software moest uitvoeren. Toen had ik daarna wel meer setting mogelijkheden.

Wil P.

Citaat van: LittleJohn op 26-05-2024  14:18 uA) De temperatuur die de Speidel aangeeft hoeft niet per se de exacte temperatuur te zijn. Daarom zien sommigen dat het al kookt bij 99 °C en anderen pas bij 101 °C. Tip: je kunt in het menu de temperatuursensor van de Speidel kalibreren / bijstellen, zodat 100 °C overeen komt met koken.

B) Speidel kan op 2 manieren koken, ergens in het menu in te stellen. Op de ene manier zal de Speidel full power blijven geven, en dat levert de agressiefste kook op natuurlijk.
Je kunt ook een 'geregelde' kook in stellen. Volgens mij betekent dit dat de Speidel dan de temperatuur op 100 °C probeert te houden, en dat kan betekenen dat de warmtespiraal af en toe aan/uit wordt geschakeld, op basis van de temperatuur gemeten door de sensor. Dit zou een minder agressie kook geven, op voorwaarde natuurlijk dat de sensor correct is gekalibreerd.

Wil P.

Hoi
Ik heb een nieuwe Speidel 20 en heb er enkele keren mee gebrouwen en het koken gaat niet rollend.. ook het opwarmen naar 100C gaat traag. Ik heb het totaal opgenomen vermogen gemeten en zie dat dit tijdens koken varieert tussen 1,67 en 1,75KW terwijl het verwarmingselement 2KW is.
Het vermogen wordt dus terug geregeld.
Wie weet hier een oplossing voor? Kan ik de T-sensor kalibreren zoals ik net lees?

HS65

Zet eerst de deksel op de ketel. De Braumeister geeft op tijd een waarschuwing dat de deksel eraf moet. Gebruik ook een mantel. Stel je kooktenp in op 103 graden. Dat lukt niet en hierdoor blijft de verwarming aan met een flink rollende kook als gevolg.

Wil P.

HS65, Dat is wel correct, echter ...
Ik had de verwarming op 102 °C staan. Ik had een vermogen van iets meer dan 2 kW verwacht voor verwarming + overige elektronica.
Ook tijdens opwarmen naar 100 °C is het vermogen maar ong 1,75 kW
Dit is gewoon niet goe.Ik heb net alle menu's door gelopen maat de T sensor is niet te kalibreren.

Wie weet of er een service-mode is en hoe je er dan in kunt komen? Mogelijk is via een service mode meer mogelijk.

Wil P.

Probleem opgelost

Ik heb het probleem gevonden.
De netspanning bij de Speidel was maar 213V (ipv 230V). Oorzaak spanningsverlies over de leidingen en verlengkabel.
Het vermogen daalt kwadratisch met de spanning en dan kom je bij 213V op 1,75KW uit. Precies wat ik ook al gemeten had.
Speidel is dus OK!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.