Scott Janish presentatie dry hopping

Gestart door Jacques, 25-05-2024 16:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Onder de serieuze hobbybrouwers is Scott Janish een begrip. Zeker voor hen die graag een NEIPA brouwen.
Zijn boek 'The New IPA' is een beetje de standaard als het gaat om het brouwen van zeer hoppige bieren.

Tijdens het Hāpi Symposium dat gehouden is in 2023 in Nieuw-Zeeland was Scott een van de sprekers. Zie https://hapi.co.nz/events/

Zijn presentatie kun je hieronder zien

Een korte transcriptie

Samenstelling van de hopoliën
-   Koolwaterstoffen, terpenen – zeer vluchtig (70 – 80%)
-   Geoxideerde hopbestanddelen, monoterpenen alcoholen (20 – 30%)
-   Zwavelhoudende componenten (thiolen) (<1%)

Scott gelooft in het geven van hop tijdens het koken. Interessant is de sheet met de hopsoorten en de hopcomponenten in die hoppen die het kookproces overleven. Te zien is welke hopsoorten geschikt zijn om te geven aan het begin van het koken.

Scott staat ook stil bij het snelle oxideren van "hazy IPA's". Er schijnt een verband te zijn tussen het ijzer-, koper- en mangaangehalten van een bier en oxidatie. Veel van deze metalen, die als katalysators werken, komen in je bier via mouten en ongemoute granen. In een sheet laat hij zien dat je caramouten beter kunt mijden bij een IPA.
Het toevoegen van hop tijdens het maischen kan de hoeveelheid ijzerionen aanzienlijk naar beneden brengen. Dat geldt ook voor het maischen bij een hogere pH-waarde. Omdat door het koudhoppen de pH flink omhoog kan gaan zou je aan het begin van het koken zuur kunnen toevoegen om de negatieve effecten van een te hoge pH te compenseren.
Ook komt te relatie tussen magnesiumgehalte vanuit mouten en granen aan bod in relatie tot de vorming van Maillardproducten.

Om hopcreep zo veel mogelijk te voorkomen wordt in de brouwerij van Scott het bier koud gekoudhopt en wordt de gist zo veel als het kan verwijderd tijdens de nagisting. Continu wordt de temperatuur verlaagd tot 1 °C.

Tenslotte staat Scott stil bij het feit dat koudhoppen een vrij inefficiënte methode is voor het gebruiken van hop. Voor van de nuttige bestanddelen van hop worden niet geëxtraheerd. Dit maakt het mogelijk om de hop te hergebruiken, bijvoorbeeld voor het maischhoppen.

Ik raad iedere hobbybrouwer die geïnteresseerd is in genoemde onderwerpen om de video zelf te bekijken.

Tomek

Is er iemand die hop na het dry-hopping hergebruikt om de volgende batch te bitteren? Merkt u voordelen? Ik heb er veel over nagedacht, maar het lijkt weinig besparing. Misschien is het in een grootschalige brouwerij logischer  :denken:

Oscar

Citaat van: Tomek op 28-05-2024 &nbsp;22:58 uIs er iemand die hop na het dry-hopping hergebruikt om de volgende batch te bitteren? Merkt u voordelen? Ik heb er veel over nagedacht

Net zoiets als de Second Date van rock city :-)  :brouwen:   gewoon een keer doen  :beersmiley:

Jacques

Citaat van: Tomek op 28-05-2024 &nbsp;22:58 uIs er iemand die hop na het dry-hopping hergebruikt om de volgende batch te bitteren? Merkt u voordelen? Ik heb er veel over nagedacht, maar het lijkt weinig besparing. Misschien is het in een grootschalige brouwerij logischer  :denken:

Het idee is niet zozeer het bitteren van het wort. Het gaat om meer voorlopers van thiolen in je wort krijgen en ook om minder last te krijgen van een snelle oxidatie (een groot probleem bij NEIPA).

Zie ook https://getollie.com/blog/mash-hopping
https://yakimavalleyhops.com/blogs/news/mash-hopping-101
https://beerandbrewing.com/video-tip-sapwood-hops-4/

tdp

Citaat van: Oscar op 29-05-2024 &nbsp;15:58 uNet zoiets als de Second Date van rock city :-)  :brouwen:   gewoon een keer doen  :beersmiley:

Die zit ik nu te drinken; Erg goed gelukte Double IPA. Kan het er niet uithalen dat er hop wordt gebruikt welke reeds gebruikt is voor dryhoppen, smaakt gewoon goed!

Jacques

Citaat van: tdp op 29-05-2024 &nbsp;22:59 uDie zit ik nu te drinken. Erg goed gelukte Double IPA. Kan het er niet uithalen dat er hop wordt gebruikt welke reeds gebruikt is voor dryhoppen, smaakt gewoon goed!

Bij Rock City Brewing ben ik niet zo lang geleden geweest. Men was erg open over hun manier van brouwen. Je kunt ze het vragen.

Tomek

Citaat van: Jacques op 29-05-2024 &nbsp;22:25 uHet idee is niet zozeer het bitteren van het wort. Het gaat om meer voorlopers van thiolen in je wort krijgen en ook om minder last te krijgen van een snelle oxidatie (een groot probleem bij NEIPA).

Ik verwees eigenlijk naar het gedeelte waarin hij het heeft over het hergebruiken van gebruikte droge hop voor het bitteren.

Ik heb erover gelezen en er vaak over nagedacht, maar het leek altijd heel weinig winst voor de prijs en het benodigde werk. Als je op homebrew-niveau brouwt, batches van minder dan 100 liter, denk ik dat het het niet waard is. Nu zegt Janish dat de bitterheid minder grasachtig en aangenamer is, dus ik vraag me af of iemand het doet en of zij daar positieve kanten aan opmerkt. Ik denk dat ik het zelf moet uitproberen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.