Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Amerikaanse hoppen  (gelezen 5642 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Amerikaanse hoppen
« Gepost op: 18-08-2006 11:46 u »
Speciaal voor de liefhebbers van Amerikaanse hoppen (en dus ook voor mezelf) heb ik direct bij een Amerikaanse hopboer hoppen ingekocht. Op de Cascade na zijn deze hoppen niet in Nederland en België verkrijgbaar (voor zover ik weet).

Ik heb de volgende soorten op voorraad (hop pellets type 90)

Cascade    4,0% α-zuur
Aromahop. Prettig, bloemig, kruidig en citrus/grapefruit-achtig.
Link
Link 2

Chinook   11,6% α-zuur
Bitterhop. Mild tot medium zwaar, kruidig, grapefruit-achtig. Sterke, breed toepasbare bitterhop
Link
Link 2

Columbus   11,1% α-zuur
Bitterhop. Prettig met pittig, pikant aroma
Link

Crystal      3,5% α-zuur
Aromahop. Prettig, mild, kruidig en bloemig
Link
Link 2

Ik besef me dat je je misschien niet meteen iets voor kunt stellen bij deze vrij algemene smaakomschrijvingen. Als je de hobbybrouwen dag 2006 (zaterdag 21 oktober in Oss) bezoekt, dan kun je de bieren proeven die ik hier mee ga brouwen. Ik ga vier bieren brouwen waarin telkens maar 1 hop wordt gebruikt.

Omdat ik 5 kg per hopsoort aan heb moeten kopen, heb ik er de voorkeur voor om 250 g pakketjes te verkopen. De kosten zijn €5/250 g. Het is mogelijk om tot 1 september 100 g pakjes te bestellen, deze kosten €2,50/100 g. Bestellingen graag mailen naar muifelbrouwerij@gmail.com

Personen die al hebben besteld, hoeven niet nogmaals te reageren (we hebben hier reeds over Amerikaanse hoppen gediscussieerd).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Amerikaanse hoppen
« Reactie #1 Gepost op: 28-08-2006 14:29 u »
Afgelopen zaterdag hebben mijn vrouw en ik de paketjes van 250 g gemaakt. We werden zelf gehopt, want het stuifde flink. Wat kan hop dan prikken in je neus. Het grootste gedeelte ligt nu ingevoren in vacuum getrokken zakken, te wachten op klanten. Er is tot op heden ongeveer de helft van de 20 kg besteld door hobbybrouwend Nederland. Ik neem aan dat ik nog wat meer kan verkopen op de Hobbybrouwen dag.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 24-10-2006 13:45 u »
Ik moet het nog narekenen maar ik ben volgens mij wel uit de kosten. Zal ik over een half jaar weer hop inkopen, of nu al, of over een jaar? "Mijn" leverancier heeft momenteel op voorraad:

Bullion Pellet Hops
a/a 7.4-7.6%

Chinook Pellet Hops
a/a 9.6-11.6%

Cluster Pellet Hops
a/a 5.4-6.8%

Columbus Pellet Hops
a/a 11-13.8%

Crystal Pelleted Hops
a/a 4.0%

Galena Pellet Hops
a/a 10.5-13.1%

Liberty Pellet Hops
a/a 3.4-3.8%

Magnum Pellet Hops
a/a 13%

Mt. Hood Hop Pellets
a/a 4.2%

Nugget Pellet Hops
a/a 13.6%

Admiral (UK) Pellet Hops
a/a 14.7%

Willamette Pellet Hops
a/a 3.8%

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 24-10-2006 14:06 u »
...Mogen we er misschien eerst mee brouwen...niet iedereen brouwt 3 x per week.... ;D ;D ;D.

Maar kosten technisch dus een goede actie !! :duimop: :duimop: Een herhaling zal tzt wel kunnen denk ik....

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline MaartenM

• Super lid
  • øl, øl og mer øl!
« Reactie #4 Gepost op: 24-10-2006 14:16 u »
Ha MO,
als je de bullion gaat bestellen wil ik ook een portie bij je kopen!
mvg
Maarten

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 24-10-2006 15:16 u »
Hey MO,

Verkoopt ie geen hopbellen?

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #6 Gepost op: 24-10-2006 15:23 u »
MO heb je nog veel hop overgehouden? Ga je die nog verkopen?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 24-10-2006 15:41 u »
Dat is een goeie vraag! Ik heb nog een paar zakjes liggen, ik zal vanavond even kijken. Echt veel is er niet over, dat is toch erg fijn voor mij.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 24-10-2006 19:46 u »
Ik heb misschien interesse in een zakje Crystal.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 24-10-2006 21:46 u »
Sorry Ed. Ik heb zojuist de voorraad bekeken. Er is alleen nog maar columbus en Cascade verkrijgbaar. Dus: bestellen maar mensen op muifelbrouwerij@gmail.com. Als je besteld voor donderdag 15:30 dan geef ik het aan Oscar mee en kun je het ophalen op het bockbierfestival (dus dan geen verzendkosten!)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #10 Gepost op: 11-02-2007 20:17 u »
MO, zit je er nog aan te denken om een nieuwe bestelling te doen...

Persoonlijk ben ik erg te spreken over de Chinook en Columbus, ondanks het hoge co-humolonen gehalte, erg goede bitterhoppen (spicy en citrus). De Crystal heeft een behoorlijk eigenzinnig aroma, ik moet er wel even aan wennen in mijn IPA, maar vind het wel OK. Cascade vind ik echter lekkerder (minder bloemig en meer citrus).

Ik gebruik nog een ouderwetse filter-methode (doeken) en dat is echt een hel met hop-pellets  >:(. Omdat de pellets uiteen vallen raakt mijn filter super snel verstopt. Hop-bloemen vind ik een stuk prettiger om mee te brouwen.

Wat zijn de ervaringen van andere forummers? Ik hoop dat iemand een batch plugs of bloemen kan bestellen, ik ben sowieso geinteresseerd!

Groet Caspar

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 11-02-2007 22:45 u »
Ik vind die amerikaanse hoppen wel lekker, vandag voor de 2e keer mee gebrouwen. Maar heb er wel een Hoppie hopzak  :D voor aan moeten schaffen (regelen). en dan gaat het filteren wel weer goed. Dus kan nu kiezen hoe ik mijn hop ga filteren.

Maar als er bloemen besteld gaan worden in de toekomst dan ben ik voor, maar eerst de korreltjes maar op brouwen. :brouwen:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #12 Gepost op: 11-02-2007 22:56 u »
Ik vind die amerikaanse hoppen wel lekker, vandag voor de 2e keer mee gebrouwen. Maar heb er wel een Hoppie hop-zak  :D voor aan moeten schaffen (regelen). en dan gaat het filteren wel weer goed. Dus kan nu kiezen hoe ik mijn hop ga filteren.

Dat is die maischzak toch? Waar heeft onze hop dat ding vandaan?

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #13 Gepost op: 11-02-2007 23:10 u »
dat is die maischzak toch? Waar heeft onze hop dat ding vandaan?

Die maischzak kun je hier kopen.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #14 Gepost op: 25-07-2007 21:00 u »
Heropening over laag cohumulone...

Ik heb tijdens mij USA reizen diverse laag cohumulone hoppen meegenomen en natuurlijk ook mee gebrouwen. In theorie zouden die een zachter bier met minder harde nabitter moeten opleveren, of zo dacht ik dat begrepen te hebben.

Ik weet niet of jullie deze hoppen al gebruikt hebben en wat jullie ervaringen zijn. De mijne zijn niet echt positief. Dat wil zeggen, ik heb een aantal bieren gebrouwen met alleen deze hopsoorten. Deze bieren hebben na een paar maanden nauwelijks bitterheid over, ze worden erg flauw. Toch waren ze allemaal gehopt tot 30 IBU. Alleen de IPA, die ruim 50 IBU heeft, is wel bitter, maar niet echt 50 IBU.

Ik vind ze niet geschikt als 100% hop, ik zal voortaan altijd ook 'gewone' hoppen toevoegen.

Wat zijn jullie ervaringen?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #15 Gepost op: 25-07-2007 21:12 u »
Welke hoppen heb je gebruikt EBC?

Voor ons bekende "laag-cohummulone" hoppen zijn (van laag naar hoog, bron: Designing Great Beers):

Crystal
Hallertau Hersbrucker
Spalt Select
Saaz
Tettnanger
E.K. Goldings
Challenger

De "laagst-cohummulone" biertjes dat ik ooit heb gebrouwen waren 100% Tettnang en 100% E.K. Goldings, deze behielden wel bitterheid. Verder gebruik ik altijd een "hardere bitterhop" in combinatie met een bovenstaande hop.

Groet Caspar

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #16 Gepost op: 25-07-2007 21:33 u »
Hi EBC,

Ik heb gebrouwen met Santiam, Simcoe en Glacier pellets en bij elk brouwsel een deel Perle of Goldings bloemen (10 / 20 %) Ik heb niet de evaring dat deze bieren een flauw bier opleverde, maar ook niet het idee deze hoppen zachter zijn dan de normale hopsoorten. Zelf vind ik glacier de lekkerste hop.

Volgens mij had jij hele hoge alfa zuren hop gebruikt met een hele lage Co-hummulone gehalte. Hierdoor hoef je heel weinig hop te gebruiken, misschien mis je de hopsmaak wel ?

Gr BuBs

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #17 Gepost op: 26-07-2007 07:13 u »
Ik heb gebruikt:

Warrior 15,9%
Glacier 7,0%
Crystal 4,0%
Amarillo 9,8%

Deze hoppen geven wel bitterheid, maar geen bitterheid die 'blijft hangen'. Kort na het bottelen waren de bieren ok, mooi bitter zelfs, zonder nahang. Zeker met de Amarillo in een IPA was dat te proeven. Maar zoals ik zei, volgnes mij verdwijnt het bitter...het lijkt niet stabiel. Ik heb echt het idee dat die cohumulone meer doet dan alleen vervelend bitter zijn. Zou die de bitterheid op langere termijn garanderen?

Tja, Bubs misschien is wel de hopsmaak die ik mis...maar de Glacier en Crystal moeten die toch geven?

Caspar, volgens mij noem jij laag alfazuur hoppen?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #18 Gepost op: 26-07-2007 09:19 u »
Nee, ik heb het over cohumulone. Had Edgar niet zo'n mooie Excel sheet?

Edgar ;D??

Overigens vind ik hoppen als Target, Cascade en Brewers Gold (ook hoge cohumulone) niet vervelend bitter als ik er zelf mee brouw (ik heb wel zeer zacht brouwwater).

Groet Caspar

Tags: