Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Poll

Filter jij de hete trub (de eiwitten die uitvlokken tijdens het koken) en/ de koude trub (de eiwitten die uitvlokken tijdens het koelen) na het koken?

Ik filter alleen de hete trub
Ik filter de hete en de koude trub
Ik filter geen van beide

Auteur Topic: Filteren hete trub/koude trub  (gelezen 17148 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Re: Filteren hete trub/koude trub
« Reactie #25 Gepost op: 13-01-2007 12:15 u »
Caspar, ik heb dezelfde constructie als wat jij hebt, alleen iets fraaier.
Ik heb een Vina filterdoek, die je strak om de emmer spant.
Fijnmazig, maar laat met gemak het wort door en houd voor de rest alles tegen.

Kost 15 euro, maar gaat jaren mee.
Is afwasbaar op 60 graden.

:degroeten:

Hoi Hop,

Die kaasdoeken hebben ook redelijk grove mazen. Ik was ze altijd in de wasmachine en kook ze voor gebruik. Na 4x gebruiken zijn ze nog in uitstekende staat.  :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #26 Gepost op: 13-01-2007 17:25 u »
Pieter, hoezo proberen..?  Heb je dit al gelezen ? Het bewijs is al dubbel en dwars aangetoond  :duimop:. Maar in ieder geval wel leuk dat je morgen een lambiek gaat brouwen. Ik neem aan dat je dan ook in 2008 mee gaat doe aan het gezamenlijk geuze steken ? In Twente wordt morgen ook een lambiek (ik denk dat ik er een Vlaamse bruine van maak) gebrouwen en een geuze gestoken...

Uiteraard heb ik die topic (en andere over spontane vergisting) gelezen  ;)

Was een beetje cynisch bedoeld tegenover de lambiekbrouwers uit Brussel die denken dat alleen in hun streek de juiste gistjes voorkomen  ;D

Over dat geuze steken, ik vind geuze een van de smerigste biertjes die er bestaan  :duimonder:
Dus ik zie het niet zitten om te gaan steken dan, misschien verander ik nog van gedachte.

Vrg,
Pieter

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #27 Gepost op: 13-01-2007 20:02 u »
Over dat geuze steken, ik vind Geuze een van de smerigste biertjes die er bestaan  :duimonder:
Dus ik zie het niet zitten om te gaan steken dan, misschien verander ik nog van gedachte.

en jij gaat een lambiek brouwen...?? daar begrijp ik niets van. Dan wil is wel eens weten welke geuze's je geproefd hebt. En als je die van ons (Hoppie en mij) had geproefd dan zou je na 1 slokje al van gedachte veranderd zijn.

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 13-01-2007 20:22 u »
en jij gaat een lambiek brouwen...?? daar begrijp ik niets van. Dan wil is wel eens weten welke geuzes je geproefd hebt. En als je die van ons (Hoppie en mij) had geproefd dan zou je na 1 slokje al van gedachte veranderd zijn.

Frambozen lambiek om precies te zijn, dat vind ik heerlijk.

De laatste keer dat ik geuze gedronken heb is al wat jaren geleden, dus geen idee welk merk dat was. Ik zag gisteren bij mijn plaatselijke slijterij geen enkele geuze staan, maar ik ga binnenkort nog eens kijken bij andere slijterijen. Toch nog een keer proberen dan  :duimop:

Vrg,
Pieter

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 13-01-2007 20:36 u »
Frambozen Lambiek om precies te zijn, dat vind ik heerlijk.

Aha , de commerciŽle variant. Ik kan je bij deze verzekeren dat je eigen frambozen lambiek totaal anders gaat smaken, te meer omdat je een lokale spontane gisting gaat doen (of daar ben je al mee bezig). Vandaag is het ons (Hoppie en ik) duidelijk geworden dat en gist uit streek 1 radicaal anders is dan een gist uit streek 2.

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 13-01-2007 22:00 u »
Aha , de commerciŽle variant. Ik kan je bij deze verzekeren dat je eigen frambozen lambiek totaal anders gaat smaken, te meer omdat je een lokale spontane gisting gaat doen (of daar ben je al mee bezig). Vandaag is het ons (Hoppie en ik) duidelijk geworden dat en gist uit streek 1 radicaal anders is dan een gist uit streek 2.

Dat is juist het leuke, het hoeft ook absoluut geen kloon te worden. Het uiteindelijke resultaat gaat dus ook een verassing worden, een Weesper frambozen Lambiek, en of ie lekker word zien we over 1 1/2 jaar wel  :)

Vrg,
Pieter

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #31 Gepost op: 13-01-2007 23:55 u »
Vandaag is het ons (Hoppie en ik) duidelijk geworden dat en gist uit streek 1 radicaal anders is dan een gist uit streek 2.

Hoppie, bij jouw was er meer 'heavy metal' zeker?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 14-01-2007 11:48 u »

Citaat
Hoppie, bij jouw was er meer 'heavy metal' zeker?
Nee, nee, mijn gist is uit het zuiden over komen waaien.
Rechtstreeks uit het Nationaal natuurreservaat "De Kennermerduinen".  :weetbeter:
Hoe goed wil je je gist hebben.  :brouwen:

:degroeten:

Tags: