Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Poll

Filter jij de hete trub (de eiwitten die uitvlokken tijdens het koken) en/ de koude trub (de eiwitten die uitvlokken tijdens het koelen) na het koken?

Ik filter alleen de hete trub
Ik filter de hete en de koude trub
Ik filter geen van beide

Auteur Topic: Filteren hete trub/koude trub  (gelezen 17158 keer)

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Filteren hete trub/koude trub
« Gepost op: 18-08-2006 09:45 u »
En als er iemand is die de hete trub niet filtert maar de koude wel, dan ben ik zeer benieuwd hoe  :D

Slimme filtermethoden inclusief foto's zijn ook van harte welkom.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Filteren hete trub/koude trub
« Reactie #1 Gepost op: 18-08-2006 10:04 u »
Ik fliltreer niet, alle filtratie pogingen tot nu toe gaven dichtgeslibte filters. Na koelen laat ik trub en hopresten bezinken, ik whirlpool een beetje (even roeren). Ik schat dat 80% van de vaste deeltjes in de ketel achterblijft en 20% in het gistvat terecht komt. Na koelen doe ik niets meer, dus die eiwitdeeltjes komen in het bier.

Ik heb laatst een artikel gelezen waarin werd gesteld dat de vaste deeltjes goede voeding voor de gist zijn, dus echt grote problemen zie ik niet.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #2 Gepost op: 18-08-2006 10:19 u »
Ik heb laatst een artikel gelezen waarin werd gesteld dat de vaste deeltjes goede voeding voor de gist zijn, dus echt grote problemen zie ik niet.

En anderen zeggen dat het de gistwand 'dichtsmeert' tsja  :weetniet:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 18-08-2006 11:21 u »
Ik filter de hete en koude trub (alles wat overblijft na koeling van het wort) met een grote zeef (gootsteen formaat) hierin gebruik ik wel 6 kaasdoeken (50/50 cm) omdat die na +/- 5 liter dichtslibben.

Ik zal wel een foto maken.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-08-2006 23:04 u »
Ik filter de hete en koude trub (alles wat overblijft na koeling van het wort) met een grote zeef (gootsteen formaat) hierin gebruik ik wel 6 kaasdoeken (50/50 cm) omdat die na +/- 5 liter dichtslibben.
Behandel je die doeken en zeef voor?

Hopbier

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 26-08-2006 10:56 u »
Ja, de zeef desinfecteer ik met Chempro Caustic en de doeken kook ik uitvoerig voordat ik ze gebruik. Ik doe echt altijd enorm mijn best om schoon en steriel te werken.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #6 Gepost op: 09-01-2007 21:52 u »
ik ga 2 keer filtreren.
Ik wil graag een helder bier. Oogt wat vriendelijker. That's all.

Offline Fons

• Vol lid
  • Maal met de hand, dan houd je slowfood in stand.
    • Biergilde Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 09-01-2007 22:14 u »
Elk bier wordt helder naar verloop van tijd. Ik filtreer niet maar ik hevel boven de 'troep' en haal zo het meeste eruit. Na de hoofdgisting vanhetzelfde.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 09-01-2007 22:34 u »

Ik filter alleen de hete trub met een Vina filterdoek.
De hop wordt dan tevens mee gefilterd.

:degroeten:

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #9 Gepost op: 09-01-2007 22:51 u »
Ik heb een hoes van kaasdoek met ingezoomde koord gemaakt dat om het hevelfilter past.
10 minuten voor einde koken laat ik dit in de het wort zakken om te steriliseren.
Ik heb nog nooit een verstopt filter gehad maar op het doek ligt een dikke laag eiwit en hopresten.

Na gebruik doek uitspoelen met heet water. Daarna, het doek lijkt schoon, dompel ik het in warm water met wat chempro oxi. Je weet niet wat je ziet, zo groen wordt het water.

Even na spoelen met schoon water, laten drogen en klaar voor gebruik.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 09-01-2007 23:22 u »
Als je een dergelijke methode hanteert is het raadzaam eerst de doek nat te maken voordat je deze in de kookketel dompelt. Dit voorkomt dat de doek verstopt raakt met eiwitten.

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #11 Gepost op: 09-01-2007 23:36 u »
En als er iemand is die de hete trub niet filtert maar de koude wel, dan ben ik zeer benieuwd hoe  :D

Ja toch wel. Na koken gaat de dompelkoeler aan en koel ik het wort af. Daarna giet ik het koude wort via een trisÚ in het gistvat. In de trisÚ blijft dan al de hop zitten en die houdt dan de trub tegen. Als de hop eruit is ben ik gelukkig. Van de trub trek ik mij dus niet veel aan.

Nu heb ik voor mijn Herms een kleinigheidje gekocht dat ik zag liggen in de gamma. Een zuikorf heet het. Deze zit voor het kraantje en in de binnenkant van de ketel. Volgens mij gaat dat ook goed lukken.
(ik krijg de foto niet upgeload, dan maar zonder)

Groeten Thibolleke

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #12 Gepost op: 10-01-2007 00:07 u »
Ik filtreer ook niet, 10 minuten voor het einde van het koken gaat mijn wortverzamelpijp de ketel in en aan het eind van het koken nadat de boel een beetje bezonken is tap ik ca 3 liter wort af (ook om de tegenstroom koeler te ontsmetten) om daarna het wort in het gistingsvat te laten stromen, mijn bieren zijn kraakhelder.

Vrg,
Pieter

Offline Jasperboe

• Vol lid
  • Vrije KonijnenVogels
    • Villa 65
« Reactie #13 Gepost op: 12-01-2007 17:03 u »
Onze ervaring heeft geleerd dat bij 2x filteren het bier natuurlijk meer helder wordt en het daardoor ook minder kwalijke gevolgen kan hebben als het bier uit fles niet (helemaal) correct wordt ingeschonken. Het bezinksel kan soms erg smerig smaken.

Wij filteren met een kussensloop in een groot vergiet. Het vergiet wordt ontsmet met Chemipro en het kussensloop op 95 graden gewassen en daarna altijd pas weer droog gebruikt.

Offline j.steen

• Vol lid
  • eh...was dit mijn glas...?
« Reactie #14 Gepost op: 12-01-2007 17:51 u »
De laatste keer heb ik de hete trub gefilterd dooor een keukenzeef met daarin een filter voor een afzuigkap. Dat liep vrij goed door maar halverwege moest ik even opschuiven om een schoon stuk in het midden te krijgen.
Het enige is: het is natuurlijk geen levensmiddelenplastic, maar ja, veel textiel schijnt ook met ongezond spul behandeld te worden en wat er allemaal in Chinese fabrieken gebeurt (waar tegenwoordig zo ongeveer alles vandaan komt) wil ik ook niet weten. Daarbij is de contacttijd erg kort.
Mocht ik na het drinken van mijn biertje plotseling doodgaan dan zal ik dat op dit forum direct melden.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 12-01-2007 21:02 u »
Kussenslopen, keukenzeven, afzuigkapfilters (gebruikte haha), het wordt wel erg dol hier. Kom op heren, doe even normaal en houd je aan de brouwwetten. Mijn adviezen:

1. maak een hevelfilter, gebruik de juiste doeken en filter hiermee na hopkoken

of

2. wacht na koken een paar minuten, roer een paar slagen (whirloop of centrifuge effect), wacht wederom een kwartier en hevel van bovenop.

Maar houd op met dat gepruts.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 12-01-2007 21:28 u »

Citaat
Maar houd op met dat gepruts.
Zo ken ik mijn assertieve Mootje weer.  :proost2:
En gelijk heeft 'ie.

Cut the crap stelletje prutsers.  ;D

:brouwen:

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Land: be
  • Ipso Facto
« Reactie #17 Gepost op: 12-01-2007 21:32 u »
Ik zou zeggen volg de raadgevingen van MO en maak een hevelfilter of een filter zoals ik gebruik in mijn kookfilter.

Ik pomp na het koken gedurende vijf Ó tien minuten het hete wort door de tegenstroomkoeler terug in de kookketel, dan is de tegenstroomkoeler ontsmet en koelt het wort terug naar zo'n 70░ maar belangrijker er wordt een filterbed gevormd van hopbloemen.
Vanaf dan gaat het koudwater vol open en gaat het wort naar de vergistingstank.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #18 Gepost op: 12-01-2007 21:36 u »
Check mijn constructie, ik filter zo al flink wat brouwsels na het koelen... over prutsen gesproken  ;D  ;D  ;D. Voor mij werkt het prima, volgend jaar maar eens de bovenstaande alternatieven onder de loep nemen  ;).

Groet Cas

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 12-01-2007 21:43 u »
Caspar, ik heb dezelfde constructie als wat jij hebt, alleen iets fraaier.
Ik heb een Vina filterdoek, die je strak om de emmer spant.
Fijnmazig, maar laat met gemak het wort door, en houd voor de rest alles tegen.

Kost 15 euro, maar gaat jaren mee.
Is afwasbaar op 60 graden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 12-01-2007 21:52 u »
Voor de prutsers onder ons: kijk eens hier voor serieuze brouwapparatuur  :brouwen:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 12-01-2007 21:58 u »
Hey Oscar,

Vriend  :proost2:

Morgen laten we de lambiekwereld sidderen op zijn grondvesten met goede apparatuur. Yeehaaaa.  :biersmile:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #22 Gepost op: 12-01-2007 23:31 u »
Een dergelijke constructie had ik ook toen ik nog een weckketel had die ik ondersteboven kon kieperen. Ik ben het eens met wat Martin zegt. Alleen zou ik niet 1 of 2 doen maar 1 en 2. Centrifuge werkt gewoon, zelfs met gamellen met bolle bodem! Roeren, kwartier wachten, afhevelen, kaasdoeken in de kliko gooien, bier vergisten, opdrinken en glimlachen....

.... en later met weemoed terug denken aan de tijd dat je nog met kaasdoeken stond te hannessen, shit! wat is brouwen saai geworden zeg.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #23 Gepost op: 12-01-2007 23:59 u »
Hey Oscar,

Vriend  :proost2:

Morgen laten we de lambiekwereld sidderen op zijn grondvesten met goede apparatuur. Yeehaaaa.  :biersmile:

Morgen ga ik proberen te bewijzen dat lambiek niet alleen in de buurt van Brussel kan worden gebrouwen. :)

Vrg,
Pieter

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 13-01-2007 00:16 u »
Morgen ga ik proberen te bewijzen dat Lambiek niet alleen in de buurt van Brussel kan worden gebrouwen

Pieter, hoe zo proberen?  Heb je dit al gelezen ? Het bewijs is al dubbel en dwars aangetoond  :duimop:. Maar in ieder geval wel leuk dat je morgen een lambiek gaat brouwen. Ik neem aan dat je dan ook in 2008 mee gaat doe aan het gezamenlijk geuze steken ? In Twente wordt morgen ook een lambiek (ik denk dat ik er een Vlaamse bruine van maak) gebrouwen en een geuze gestoken...

Tags: