Vergistingsduur witbier

Gestart door thibolleke, 17-08-2006 17:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thibolleke

Hoi allemaal,

Een klein vraagje waar ik geen antwoord op heb gevonden met de zoekfunctie.
Ik heb voor het eerst een witbier(+sinaasappel) gebrouwen.
Ik vraag mij af hoe lang deze moet rijpen op fles, hoe lichter het bier hoe minder lang ik hem laat rijpen.
Maar voor een witbier weet ik het toch niet helemaal.Ik ga er ook van uit dat die sinaasappels niet veel invloed hebben op de rijpings-/gistingstijd.

Wie heeft er eigenlijk nog ervaring met sinaasappelbier?
Want tijdens het brouwen heb ik mij bedacht om er sinaasappels bij te doen,en ik wist echt niet hoeveel ik erbij moest doen(bij het gistvat).Ik heb er 5 op 10 liter bij gedaan,het ruikt nu uit het waterslot naar sinaasappel maar ook niet overdreven hard.

Dat is het zo een beetje...
Alle reacties welkom


groeten

Johannes

Witbier kan na uitvergisten eigenlijk direct de fles in. Wel even netjes afhevelen. De hoeveelheid sinaasappel hangt er vanaf hoe je het gebruikt. Gebruik je de geraspte schil, of het sap of beide. Zo te zien heb je ze geperst? Wanneer heb je het sap dan toegevoegd? Aan het einde van het koken is gebruikelijk.

Caspar

Heb je 5 hele sinasappels meegekookt op 10 liter  ????


thibolleke

Nee het zit zo:

Dus ik heb een recept voor witbier.
Tijdens het filteren kwam er iemand af met de vraag of het lekker zou zijn als ik er sinaasappels bij zou doen.
Dat vond ik wel iets leuk om te proberen.Het forum was offline dus ik kon niet snel eventjes vragen hoe en wat.
Dus wat heb ik dan gedaan:
Tijdens de kook heb ik naast de hop ook 15-20 minuten de schillen van 5 sinaasappels laten meekoken.
Dat heb ik gedaan met in gedachten er een soort van sinaasappel aroma aan te geven.(weet ik veel)

Eens gekookt,schillen en hop eruit gefilterd,snel afgekoeld,in gistvat gekapt;
De 5 sinaasappels zonder schil heb ik even afgespoeld met wat water.
Dan heb ik ze 'uit elkaar gehaald' en al die stukjes in 2 gesneden(zoals je krieken in stukjes zou snijden)

zo de stukjes in het vat+de gist er ook bij.
en zo staat ie dus nu te gisten.

Drents Hopbier

Citaat van: thibolleke op 17-08-2006  19:32 uHet forum was offline dus ik kon niet snel eventjes vragen hoe en wat.
Met zoekmachines had je aardig wat suggesties gekregen (combinatie van bier en sinaasappelschil of sinasappelschil).

Het is nu te laat, maar ik zou niet steriele toevoegingen pas toevoegen als de gisting al flink op gang is of zelfs als de hoofdgisting klaar is.

Hopbier

thibolleke

Ah ik wist niet dat het zoveel kwaad kon de niet steriele toevoeging er al direct in te smijten.
De geuren die uit mijn waterslot komen ruiken gelukkig toch niet slecht. Dus een infectie zal er waarschijnlijk niet in zitten.
Maar hoe zit het nu met die rijpingstijd?

Thibolleke

Johannes

Als je die sinaasappelstukjes goed hebt afgespoeld zal het infectiegevaar best meevallen. Wat rijping betreft: Als het (bijna) is uitvergist kun je hevelen. Daarna 1 tot 2 week lageren en dan kun je bottelen. Eventuele rijping kan ook best in de fles plaatsvinden. Witbier moet je gewoon snel in de fles stoppen, en er ook snel weer uithalen  :biersmile:

:degroeten:

Johannes

ps Vaak worden gedroogde curacau schillen bij witbier gedaan. Maar dit wordt ook vast lekker.

Koen

Hoi Thibolleke,

Mijn witbier staat meestal 1 week in het gistvat voordat ik het bottel. Daarna duurt het zo'n 6 weken voordat het helemaal op smaak is. Gewoon na 5 weken eens een fles proeven en als het nog een beetje plat en flauw smaakt nog een week langer wachten.

Witbier is geen bewaarbier dus je zult het daarna snel op moeten drinken  :proost:

Edgar

De schillen van 5 sinaasappels is niet weinig. Ik zou sinaasappels trouwens afraden tenzij met een bio-keurmerk. Reguliere sinaasappels worden zonder uitzondering behandeld met (vaak meerdere) anti-schimmel middelen. Ik heb geen idee hoe stabiel die stoffen zijn in kokend wort, maar aangezien gist een schimmel is zou ik het risico niet nemen, nog afgezien van hoe (on)gezond die rommel is. De schil is normaalgesproken niet voor consumptie bestemd zodat de regelgeving ten aanzien van wat toegelaten is om daarop te spuiten niet al te streng is.


Caspar

Citaat van: Koen op 18-08-2006  07:46 uHoi Thibolleke,

Mijn witbier staat meestal 1 week in het gistvat voordat ik het bottel. Daarna duurt het zo'n 6 weken voordat het helemaal op smaak is. Gewoon na 5 weken eens een fles proeven en als het nog een beetje plat en flauw smaakt nog een week langer wachten.

Witbier is geen bewaarbier dus je zult het daarna snel op moeten drinken  :proost:

Je kan witbier gewoon hetzelfde laten vergisten / lageren als bijna elk ander soort brouwsel (grofweg 3/4 a 1 week hoofd / 1 a 2 weken nagisting c.q. lagering), alleen echt zware jongens hebben wat meer lagering / rijpingstijd nodig. Over het algemeen is een bier een maand na bottelen op dronk. Ik drink een bier het liefst tussen 3 en 6 maanden. Waarschijnlijk is een maand in de fles voldoende voor een witbier.

Wat betreft de sinaasappel, in een traditioneel witbier recept gebruik je +/- 3 gram per 10 liter gedroogde sinaasappelschil (inderdaad zoals edgar al aangeeft, niet bespoten met chemicaliën). Maar misschien is dit "sinasappelbier" wel vernieuwend en erg lekker, ik weet niet hoe de combi sinasappelsap / biergist uitpakt, ben benieuwd :biersmile:

thibolleke

En hoe kan je nu het alcohol percentage meten?
Mijn begin dichtheid is 1040.Maar dat is gemeten net nadat ik de sinaasappels heb toegevoegd.
Dus de suikers die in de sinaasappels zitten(die ook vergisten lijkt mij)zijn dan niet meegemeten met mijn hydrometer.Dus de formule:begin SG-eind SG X 0,136 +0,4% komt dan niet op een juiste waarde uit.
Ik heb ook nog geen eind dichtheid trouwens.Hoofdvergisting is nog niet afgelopen.

Groeten thibolleke

Caspar

Hoi Thibolleke,

Volgens dit onderwerp http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1415.0.html, bevat sinasappelsap 9% "zoete koolhydraten"...

uitgaande van 5 sinasappels die samen misschien 350 ml sap bevatten, zou je theoretisch op een SG van 1053 uit kunnen komen... maar ja, ik denk dat 1045 realistischer is omdat de partjes niet uitgeperst zijn en een deel van het sap al is opgelost in het bier.

Hoe ziet je recept er verder uit eigenlijk?


 

thibolleke

Het was dus eerst een witbier waar ek vlierbloesem ging bij doen.Omdat ik met de Vlierbloesem te laat was dit jaar kon dat dus niet meer.
Het recept heb ik eigenlijk gewoon overgenomen van het forum(of ergens op de site) dit was een vlierbloesem recept(waar ik de mouten heb van overgenomen).

Het recept voor 10 liter;
geplande begin dichtheid:1040(zonder sinaasappels)

1000 gr pils
0600    tarwemout
0150    gerstevlokken 9ebc
0010    fuggles (FWH)
0010    Hallertau Hersbrucker  (20 minuten meekoken)
0368    sinaasappelschillen[dus van 5appelsienen](20 minuten meekoken)

Wyeast 3944 Belgisch witbier+5 sinaasappels in stukjes bij de hoofdvergisting

Temp.          Min.                     maischwater  7L
52               15                       spoelwater    7L
68               60                       kooktijd        75min
78               5

en dat is het zo ongeveer denk ik.

Groeten thibolleke

thibolleke

Na een goeie 2 weken is ie dan toch eindelijk gestopt met bubbelen in het waterslot.
Hoogtijd om het biertje te bottelen denk ik dan.Lageren doe ik niet met dit bier.
Met een eind SG van 1005 komt ie dan rond de 6%vol alc.

De fruitige sinaasappelsmaak zit er duidelijk in.Toch heeft hij een eerder hoppige geur.
Nou ja,nog een week nagisten,een maandje'n half rijpen,en dan praten we daar verder over.

Thibolleke

Hans (Lagos)

Op welke temperatuur rijpt wiitbier het best?

thibolleke

Ik dacht rond een 15-18 graden. Het is een bovengister dus niets speciaals of vergis ik mij?
Vandaag was het wat warm buiten en stond hem te gisten in fles ietsje over 20°C.
Laten we hopen dat het snel wat koeler wordt.

Thibolleke

Johannes

Citaat van: Lagos op 12-09-2006  20:08 uOp welke temperatuur rijpt wiitbier het best?

Volgens dit artikel (ja, hij zat nog onder de 'plakken knop') 15 graden.

:degroeten:

Johannes

Hans (Lagos)

Bij mij wordt het voorlopig niet koeler dus dat wordt snel een kapotte wijnkoelkast zien te repareren, zaterdag gebotteld dus een weekje CO2 opbouwen rond de 25 oC moet kunnen zou ik denken.

Bedankt, Hans

thibolleke

Hehe, na flink wat zoeken dit topic toch terug gevonden.

Ik heb nog eens een appelsienen biertje opengetrokken. Even een korte bespreking:

De kraag schiet snel naar boven (oppassen caspar moest hij bij jouw willen gaan gushen).
Toch een mooie witte, volle en vrij stabiele kraag. (45min=>65° doet het elke keer!)
Wat me dan opviel was dat het bier niet meer "wit" was, maar dat het de kleur van een pale ale had aangenomen!
Vind ik wel raar.
Voor de rest smaakt het bier, naar mijn mening, heel goed. Ik ben echt tevreden. De smaak is er eigenlijk alleen maar op verbeterd het afgelopen jaar. :hoera:


Groeten Thibolleke
(sorry voor het verkrachten van het onderwerp)

Johannes

Citaat van: thibolleke op 16-01-2007  21:37 uWat me dan opviel was dat het bier niet meer "wit" was, maar dat het de kleur van een pale ale had aangenomen!


Qua helderheid of kleur? Wat bedoel je met kleur van pale ale? Want daar zit ook nog verschil in.

thibolleke

Het was nog even troebel als voordien. Hmm kleur kan ik niet zo goed inschatten. Net iets donkerder als een palm.
Zo bruin met al een rode schijn in. Duidelijk ???

Johannes

Ik heb dat vaker gezien ook met een pils, die werd ook donkerder. Weet iemand wat er dan precies gebeurt? Het zal ongetwijfeld te maken hebben met oxidatie.

Oscar

Dit komt voor bij oudere bieren en zal een soort verouderingsproces zijn, vaak gaat dit gepaard met een lichte benzine achtige smaak (niet opdrinken dus). Ik heb het dan over commerciële, gefilterde bieren van > 4 a 5 jaar oud.

thibolleke

Dan vind ik dat oxideren toch niet zo'n slecht iets  ;D mits tijdig geleegd uiteraard. Maar bier blijft bij mij echt niet langer dan een jaar in de garage "rijpen" hoor.

Die pils, je bedoeld een hobbybrouwsel of een echt commercieel pilsje? Ik had nog nooit zo'n verkleuring gezien, en ook in commerciële brouwerijen is (was) er heel wat oxidatie.

thibolleke

Citaat van: Oscar op 16-01-2007  22:09 uDit komt voor bij oudere bieren en zal een soort verouderings proces zijn, vaak gaat dit gepaart met een lichte benzine achtige smaak (Niet opdrinken dus). Ik heb het dan over commerciele, gefilterde bieren van > 4 a 5 jaar oud.

En waarom is mijn bier dan verkleurd?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.