Eind SG

Gestart door MO, 14-11-2002 14:08 u

Vorige topic - Volgende topic

LBakker, Ron H en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Wijze heren,

ik zat net de ipso facto threat te lezen en kwam daar een mij bekend probleem tegen: een hoog eind SG. Ik heb nu drie keer gebrouwen, en mijn resp eind SGs waren 1030, 1026 en 1024. Het wordt dus langzamer wat beter. Een van de problemen is dat ik ook helemaal niet van zoete bieren hou! Gelukkig gebruik ik vrij veel hop (80 g op 15 L).
Mijn maischschema is tot nu toe 52 (15 min), 65 (30 min), 72 (45 min) en 78 (1 min).
Ik belucht niet tijdens het gisten en weet niet welk gist ik gebruik. Dit is namelijk een gist van een bevriende (commerciele brouwer). Die komt overigens wel altijd op 1012 of lager uit, met hetzelfde gist!

Hebben jullie misschien ideeen hoe ik lager uit kan komen.

Overigens, mijn volgend bier (zaterdag over een week) ga ik brouwen volgens 60 graden (30 min), 70 graden (30 min) en 75 graden (1 min)

Alvast bedankt voor de tips,

Martin

Herman

Hoi Martin,

Je zegt dat je niet belucht tijdens het gisten. Belucht je wel na het koelen en voor het gisten? Beluchten is een goede manier om een betere vergisting te krijgen.

Andere mogelijkheden: gist kan minder goed tegen veel alcohol
Verkeerde pH tijdens het maischen,  heel hoge Begin-SG (wat is die, zonder deze info kan ik niet zeggen of je eind-SG echt hoog is). Zo op het oog is met je maischschema weinig mis, al is de eiwitrust wat overbodig.

Herman

Edwin

Hoi Martin  :proost:

Mijn eerste reactie op jouw vraag is: ga beluchten. Dat heeft mij mij wel tot betere resultaten geleid. Verder is de temperatuur waarbij de gisting plaatsvindt van belang. Waarschijnlijk is de temperatuur bij jou anders dan bij je leverancier.
Ten slotte: de pH, zoals Herman net aangaf...

Edwin

Ep

Hoi Martin,

Ik belucht ook nooit (d.w.z. ik belucht niet met een beluchtingssysteem maar ik laat het flink kletteren of ik sproei er water bij via een douchekop) en toch heb ik nooit problemen met een te hoge eind SG.
Volgens mij is de oplossing veel eenvoudiger, als je eerst 30 min. maischt op 65 graden en dan 45 min. op 72 graden krijg je veel onvergistbare suikers en dus een hoog eind SG. Je kan dus beter langer maischen bij 60 tot 65 graden en korter boven de 70 graden.
Met je nieuwe maischschema zou het dus al een stuk beter moeten gaan.

Ep

Herman

Oeps, in plaats van 65 had ik 60 graden gelezen. Ik ben het derhalve eens met Ep. Verandering van maischschema zal verbetering moeten brengen.

Herman

Edwin

euhhh  ::) ja, daar heb ik dus ook 'even' overheen gelezen. Toch wel belangrijk goed te lezen voordat ik reageer.
Inderdaad het maischschema aanpassen zal zeker soelaas bieden. Bijvoorbeeld het maischschema wat je zelf hebt voorgesteld (het jacques-schema)

Edwin

Pimpeltje

Heren Brouwers,

Ook ik heb een probleem met de vergisting. :weetniet:
Even de voorgeschiedenis van het brouwen.
Vorige week zaterdag (9 Nov) gebrouwen. Een tripel van 45 liter en 2 trappisten van 20 en 25 liter. (deze 20 en 25 liter zijn apart gebrouwen en vergist ivm capaciteit brouwketels).
Maischschema: 55°C 10 min;  60°C 20 min; 70°C 30 min;
78°C 2 min.
Het verkregen wort goed belucht.
Gist voor tripel, Wyeast XL 3522 Belgian Ardennes (geen giststarter), voor trappist, Wyeast 3787 Belgian Trappist. (giststarter).
Begin SG tripel 1080, Trappist 1070.
De gisting kwam langzaam op gang en gisteren, een week later dus was het SG van de tripel 1042 van de Trappist 1030.
Gisteren overgeheveld in lagervat.
Met korrelgist heb ik deze bieren al meerdere malen gebrouwen tot een eind SG van 1020 - 1024, welke na 4 dagen gisten bereikt was.
Eenmaal eerder met Wyeast Abbey 2 vergist en dit ging prima tot een eind SG van 1014.
Maar nu komt het vreemde van dit hele gebeuren. We hadden
na het spoelen wat liters over (paste niet in de kookketels). We hebben toen alles wat over was bij elkaar gegooid. Dus Tripel en de 2 Trappisten. We hebben dit gekookt, hop toegevoegd etc. en kwamen met dit "brouwsel" uit op een SG van 1045. Gist toegevoegd (Wyeast 3787), ook dit wort goed belucht. Dit is gedaald tot een SG van 1010. :hoera:
Grote vraag: Wat kan hier fout gegaan zijn en kan ik dit nog oplossen, bv nog een keer beluchten, korrelgist erbij??
Overigens is het nog steeds aan het gisten, echter op een zeer laag pitje. (ongeveel 3 tot 4 bubbels per min)

Adrie

Ha Pimpeltje,

Gelukkig heb ik nooit zulke problemen met de gisten van Wyeast, alhoewel de gisting soms wat traag verloopt. In mijn ervaring gaat het veel beter als je een giststarter maakt en deze ook belucht d.m.v. een aquariumpompje, dus niet alleen het koude wort.
Soms wilde de gisting echter nog wel eens vertragen. Overhevelen naar het lageringsvat hielp dan enorm. Waarschijnlijk door de extra zuurstofgift ging de gisting weer snel verder tot een lage einddichtheid. Maar je moet wel oppassen met zuurstoftoediening als de gisting al een eind op weg is, want je kunt allerlei bijsmaakjes krijgen.

Wat ook helpt is de 60-graden stap langer aan te houden, bijvoorbeeld 45 minuten. Maar dit hangt ook af van de tijd die nodig is om op te warmen naar 70 graden. Duurt dit een half uur, dan kun je de 60-graden stap verkorten naar 30 minuten. De bieren gisten dan veel verder uit dan wanneer je slechts 20 minuten op 60 graden aanhoudt.

Bij het mengbier heb je ook nog water toegevoegd, neem ik aan, anders kun je van twee bieren van 1070 en 1 van 1080 nooit op 1045 uitkomen. Dat dit bier verder doorgist is niet verwonderlijk: hoe lager je begindichtheid, hoe lager je einddichtheid.

Groeten,

A3

Pimpeltje

A3,

Je hebt gelijk. Deze morgen was de gisting alweer heftiger.
Blijkbaar is het overhevelen en de extra zuurstof voldoende geweest om de gisting weer op gang te trekken. Het waterslot bubbelt nu weer zo keer of 8 tot 9 keer per minuut.
Het mengsel van bieren was van de laatste liters spoelwater, vandaar een lagere SG.

Groeten Ad


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.