Nog haalbaar met nieuwe gist

Gestart door Jazzper, 11-04-2024 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Jazzper

Na mijn (biab) brouwspullen weer van zolder te hebbe gepakt, heb ik afgelopen zaterdag een RIS gebrouwen. Er ging 11,8 liter het gistvat (emmer) in. En zondag ochtend was deze heftig aan t borrelen. Ik heb 1 zakje Mangrove Jack's m42 (Aanbevolen temperatuurbereik: 16-22 °C) gebruikt. ik kwam uit op een start SG van 1091. Maandag realiseerde ik me dat de thermostaat in mijn gistkast niet tegen het gistvat aan zat, maar los hing. De gistkast was 20 graden, maar het wort had een temperatuur van bijna 25 graden. Ik heb toen de thermostaat tegen het gistvat bevestigd, waardoor de koelkast dus aansloeg.

Een dag later zag ik al geen activiteit meer in het waterslot, maar heb de kast ook niet lang open gehouden om te observeren. SG was toen 1042. Ik heb het van nog wel wat geschud en een dag later hetzelfde gedaan. Vandaag heb ik weer gemeten en is het SG 1042/1040. Er is geen schuim meer zichtbaar.

Gewenst eind SG is 1026.

Heeft het nog zin om nieuwe gist te bestellen om er nog nieuw leven in te blazen?

Jacques

Jazzper

Jacques

Citaat van: Jazzper op 11-04-2024  18:02 uNee, met een hydrometer...

Oké, de door jou genoemde waarden zijn gebruikelijk bij metingen met een refractometer zonder omrekenen. Dat is dus niet het geval.

Het feit dat de vergistingstemperatuur hoger is geweest van de aanbevolen temperatuur voor de gist is niet de oorzaak is van jouw gestokte vergisting. Die aanbeveling is voor de smaak van je bier. Bovengist kan veel hogere temperaturen aan voordat die het loodje legt.

Hier op het forum hebben we vaker gezien dat een RIS een zeer lage vergistingsgraad haalde.
De oorzaak moet je volgens mij zoeken in het feit dat je een RIS gebrouwen hebt met veel donkere mouten. Daardoor gaat de pH tijdens het maischen flink omlaag en komt deze onder een waarde waarbij de zetmeelsplitsende enzymen goed werken. Hierdoor kun je veel onvergistbare suikers krijgen.
Extra gist toevoegen heeft weinig zin tenzij je gistvoeding toevoegt en een diastaticus gist toevoegt. Je moet dan wel rekening houden met een zeer langzame vergisting en een biersmaak die niet echt past bij een RIS past.

Chinook

Je zat misschien een beetje krap met gist. Je kan een grote actieve starter toevoegen in de hoop dat er nog meer af gaat. Ik weet ook dat MJ vaker even stopt omdat het bijna allemaal blends zijn. Geef het nog even en misschien slaat het nog aan.

Schanulleke

Citaat van: Chinook op 11-04-2024  23:48 u..... omdat het allemaal blends zijn.

Dat is dus niet waar.

Chinook

Citaat van: Schanulleke op 12-04-2024  10:08 uDat is dus niet waar.

Niet allemaal, maar veel wel. Ze hebben het zelf toegegeven.

GvB84

Citaat van: Chinook op 12-04-2024  12:59 uNiet allemaal, maar veel wel. Ze hebben het zelf toegegeven.
Vaak zie ik kleurverschil als ik een pakje MJ open maak. Ik denk ook dat ze blenden.
Dat doen ze overigens heel goed. Veel van hun gisten behoren tot mijn favorieten.

Jazzper

Het "hoofdstuk gist" heb ik nog te weinig in verdiept en stond al op mijn to-do lijstje.

Ik heb gisteren het wort met schone spatel doorgeroerd. Vandaag het vat nog een flinke zwieper gegeven en het water slot ging weer (voor t eerst sinds een dag of 3/4) borrelen.

Er is dus weer activiteit! Morgen of overmorgen het SG weer s meten.

Ik ben misschien te ongeduldig geweest, maar er is gelukkig weer leven in de brouwerij!

Chinook

Citaat van: GvB84 op 12-04-2024  20:38 uVaak zie ik kleurverschil als ik een pakje MJ open maak. Ik denk ook dat ze blenden.
Dat doen ze overigens heel goed. Veel van hun gisten behoren tot mijn favorieten.

De kleur hoeft niet altijd iets te zeggen. Lallemand heeft sinds ze hun proces hebben aangepast ook vaak donkere en lichte korrels in hun gist. Maar van sommige gisten is het wel een bekend fenomeen. Ik meen dat er ook zelfs in hun gids staat dat sommige 'strains' eigenlijk mengsels zijn.

Citaat van: Jazzper op 12-04-2024  23:29 uHet "hoofdstuk gist" heb ik nog te weinig in verdiept en stond al op mijn to-do lijstje.

Ik heb gisteren het wort met schone spatel doorgeroerd. Vandaag het vat nog een flinke zwieper gegeven en het water slot ging weer (voor t eerst sinds een dag of 3/4) borrelen.

Er is dus weer activiteit! Morgen of overmorgen het SG weer s meten.

Ik ben misschien te ongeduldig geweest, maar er is gelukkig weer leven in de brouwerij!

Die activiteit is waarschijnlijk gewoon gas dat uit oplossing komt door het roeren. Ik zou het nog een week geven ongeveer, maar je kan in de tussentijd ook een starter maken en die toevoegen. Maar meten is weten. Het kan trouwens ook zijn dat je meting niet helemaal klopte door de hoeveelheid CO2 in het sample, maar dat is meestal niet extreem veel. Maar afhankelijk van je recept zou het kunnen zijn dat je sowieso hoger eindigt dan voorspeld.

Schanulleke

Citaat van: Chinook op 13-04-2024  22:45 uIk meen dat er ook zelfs in hun gids staat dat sommige 'strains' eigenlijk mengsels zijn.

Kom dan eens met voorbeelden. De enige die ik weet is MJ36 Liberty Bell. Dit soort stellingen gaan op dit forum een eigen leven lijden, zonder dat er sprake is van onderbouwing.

hansHalberstadt

Citaat van: Chinook op 11-04-2024  23:48 uIk weet ook dat MJ vaker even stopt omdat het bijna allemaal blends zijn.
Waarom zouden blends volgens jou soms even stoppen?

Chinook

Citaat van: Schanulleke op 13-04-2024  23:59 uKom dan eens met voorbeelden. De enige die ik weet is MJ36 Liberty Bell. Dit soort stellingen gaan op dit forum een eigen leven lijden, zonder dat er sprake is van onderbouwing.

M76 staat aangegeven in hun eigen beschrijving als een mix. Verder zijn er een aantal posts op HBT van mensen die MJ hebben gemaild en dat als antwoord hebben gekregen, of ex medewerkers die zoiets verklaarden. Ook topics als deze over karaktereigenschappen die wel heel sterk veranderen met culturen opnieuw gebruiken. Je kan niet alles afschuiven op andere pitch rates.

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2024  00:11 uWaarom zouden blends volgens jou soms even stoppen?

Verschil in fermentatiesnelheid, initiële verhoudingen, alcoholtolerantie, mogelijkheid om maltotriose te verbruiken en verschillende optimale omstandigheden. Als je 2:1 MT- gist ent, zal die in eerste instantie een voordeel hebben en sneller aan de slag gaan, meer groeien en kan constructiever zijn dan de andere gist puur op aantallen. Pas als het bier minder vergistbaar wordt gaat de andere gist aan de haal. Ook in het scenario dat ze even snel werken zonder competitie, dan heb je een relatieve drop in snelheid van vergisting omdat het relatief weinig gist is die nog de laatste loodjes verlegt. Je kunt een beetje mixen en matchen met verschillende onderdelen die een verandering kunnen geven in hoe snel vergisting gaat. Sommige gisten werken sneller, andere gisten kunnen beter tegen alcohol, soms werkt dat elkaar in de hand.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.