Fles (beugel van Grolsch) ''ontploft"'.

Gestart door Marcel R, 17-08-2006 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel R

Van de week ontdekte ik dat een fles ''ontploft' is van mij tweede brouwsel.
Het bier heb ik 3 weken geleden gebotteld. Suiker bijgevoegd volgens het boekwerkje van De Roerstok.
8 gram per liter. Ik heb gebotteld plm 13,5 liter. Bij het aanmaken van het suikerwater ben ik uitgegaan van 15 liter.

Hoe nu verder?
Alle flessen laten ontploffen, ontkurken en leeg laten lopen of proberen op te vangen en opnieuw te bottelen?

Vast bedankt voor jullie advies.

MO

Schokkend! Het is mij ook diverse malen overkomen. Ik neem aan dat bij jullie ook de bodem eronder uit is geknald?

Je batch is kennelijk niet goed uitvergist, heb je enig idee hoe dat komt? Heb je misschien een moeilijker te hanteren vloeibare gist gebruikt?

Je kunt het bier misschien nog redden. Eerst moet je de hele partij goed koelen, dan neemt de druk wat af. Koelkast laag en een nachtje koelen. Dan zou je het in een gistfles op kunnen vangen. Wellicht 1 of 2 dagen laten staan bij 20-25 grC om volledig uit te laten vergisten. Misschien dan nog een paar dagen laten klaren. Dan opnieuw bottelen met nieuwe bottelsuiker. De hoeveelheid die je de 1e keer hebt gebruikt lijkt me prima.

Als je dit teveel werk vindt kun je bier natuurlijk gewoon weggooien. Maar ook dan zou ik eerst koelen om het ontploffingsgevaar te verkleinen.

hansm

Hoi,

Ik zie dat je beugelflessen hebt gebruikt. Je kan natuurlijk gewoon de overdruk laten ontsnappen. Dop een klein beetje opzij drukken en de koolzuur weg laten lopen. Als je de flessen eerst goed koelt houd je nog genoeg koolzuur over om het bier drinkbaar te houden. En daarna de drukopbouw goed in de gaten houden (af en toe kijken of de druk niet teveel oploopt).

 :degroeten:

Edgar

Het kan zijn gebeurd door ofwel niet-volledig uitgegist bier, ofwel niet-goed-gemengde suikerstroop. Let wel dat een warme vloeibare suikerstroop door afkoeling in het bier, in één klap dik stroperig kan worden en naar de bodem zakken om daar niet of nauwelijks nog te mengen.  Je laatste flesjes krijgen dan veel meer suiker dan je eerste, afhankelijk van de manier waarop je bottelt.

'Officieel' zou eerst het rubbertje eruit moeten floepen. Blijkt dat dat dus niet altijd werkt.

Een oplossing is lastig te geven. Wil je het safe spelen: Alles uitgieten (heel voorzichtig), opnieuw laten uitgisten in een lagerfles en  opnieuw bottelen.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 17-08-2006  11:05 uHet kan zijn gebeurd door ofwel niet-volledig uitgegist bier, ofwel niet-goed-gemengde suikerstroop.
Het kan ook nog komen doordat een beschadigd flesje gebruikt werd. Een nieuw flesje zou aardig wat druk kunnen weerstaan. En eigenlijk zou het rubber moeten gaan uitpuilen en zo ruimte geven om druk af te laten. Maar ik heb het idee dat de nieuwe Grolsch "rubbertjes" van ander materiaal zijn en misschien daarom minder goed uitpuilen.
Van een beschadigde fles (zelfs door slijtage) weet je nooit zeker wat de druk mag worden.

Hopbier

Marcel R

Bedankt voor jullie reacties en adviezen tot nu toe.

Ik heb maar een paar beugelflessen gebruikt, de rest gewonne 30cc liter flessen.

De beugelflessen heb ik als laatste gevuld.
Ik heb een beugelfles geopend en al het bier liep/spoot eruit. Dit gebeurde niet bij de ander flesjes.
Waarschijnlijk in de lsstate flessen dus een te hoge suikerconcentratie meegekomen.

Ik heb dan ook maar besloten alles te laten zo als het is. Uiteraard wel regelmatig controleren.
 ::)

MO

Ik zou in ieder geval de beugelflessen in een emmer zetten. Dat scheelt opruimen. En extra koelen voor uitschenken.

Jacques

En punt om bij stil te staan is ook de vulhoogte van de fles. Indien je een te grote lege ruimte hebt in je fles kan er meer koolzuurdruk worden opgebouwd voordat het koolzuurgas oplost in het bier. Koolzuurgas heeft namelijk tijd nodig om in het bier op te lossen.
Daardoor komt het dat wanneer de hergisting net beëindigd is er meer koolzuur in de fles zit dan zo'n dag of 10 later.

Een ander aspect is dat dat wanneer een fles vrij laag gevuld is en deze van een koude in een warme omgeving komt er minder koolzuur in het bier opgelost kan zijn waardoor de druk in de fles toeneemt. Bij flessen waarbij de vulhoogte minder hoog is neemt de druk meer toe.

Waren de beugelflessen net zo hoog gevuld als de 30 cl flessen?

Marcel R

De flessen waren ongeveer allemaal tot de zelfde hoogte afgevuld. Daar kan het dus niet aangelegen hebben.

De flessen staan in een keldertje, waar dus een constante temperatuur is. Lekker koel, hoeveel graden weet ik niet.

mochten er zich toch nog vreemde zaken voordoen, dan meld ik het.

:pan:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.