Jacques was bij Braumarkt in Almere

Gestart door Jacques, 04-04-2024 12:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983, bravebunny en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: tdp op 01-10-2024  08:41 uWanneer je ieder startsetje van de HEMA meeneemt, zou dat aantal wellicht kloppen maar het lijkt mij erg veel eerlijk gezegd. En ik denk dat ik met mijn 10*20 liter ook aan de hoge kant zit.

75000 is 1 op de 250 +/-, 
15000 is 1 op de 1200 +/-, uitgaande van 18.000.000.

Daarvan is 75% ongeveer 'geschikt' om te brouwen qua leeftijd. (*schatting obv CBS getallen)

75000 is dan 1 op de 180 +/-
15000 is dan 1 op de 900 +/-.

Kan me voorstellen dat de marges inderdaad daardoor erg laag zin, en het erg lastig is om na een dergelijke operatie weer goed op stoom te komen. Geld wat je niet hebt, kun je niet uitgeven.

In Amerika hebben ze ook gewaagd aan schattingen en daar kwam men uit op 1 hobbybrouwer op 100 inwoners.

Hobbybrouwers heb je in alle soorten en maten. Er zijn die met vrij grote regelmaat een grote hoeveelheid brouwen. En verder zijn er diverse craftbrouwers die (een gedeelte van) hun spullen bij leveranciers halen waar wij ook halen.
Al met al is het een redelijke markt, maar niet een markt waar op dit moment groei in zit...

Pieter1954

Vergeet ook niet de stokers, likeurmakers, kaasmakers, jammakers die ook in deze winkels shoppen.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 02-10-2024  12:51 uVergeet ook niet de stokers, likeurmakers, kaasmakers, jammakers die ook in deze winkels shoppen.

En wat dacht je van de wijnmakers...  smile

Edwin brouwt

ChatGPT heeft antwoord: 

In Nederland zijn er naar schatting ongeveer 30.000 hobbybrouwers. Dit aantal is de afgelopen jaren gestegen, mede door de toenemende populariteit van ambachtelijk bier en de beschikbaarheid van materialen en opleidingen.

Je zei:
Een waar is dat getal op gebaseerd?
ChatGPT zei:
ChatGPT
Het schatting van ongeveer 30.000 hobbybrouwers in Nederland is gebaseerd op verschillende bronnen, waaronder onderzoek van de Nederlandse Brouwers en de groei van thuisbrouwerijverenigingen. Daarnaast zijn er gegevens over de verkoop van brouwbenodigdheden en de deelname aan workshops en cursussen, die allemaal wijzen op een toename in het aantal hobbybrouwers. Exacte cijfers zijn moeilijk vast te stellen, omdat veel hobbybrouwers niet geregistreerd zijn.

tdp

Maar is het antwoord van ChatGTP correct, that's the question ;)

hb-lot

Maar, dat is dus 1 op de 600. Een stuk minder dan de eerdergenoemde aantallen.

Jacques

Citaat van: tdp op Gisteren om 19:54Maar is het antwoord van ChatGTP correct, that's the question ;)

We hebben het er vaker over gehad. De grootste vraag is wanneer is iemand een hobbybrouwer? Is dat als hij minimaal 12 jaar per jaar brouwt? Als hij minimaal 100 liter per jaar brouwt? Of als een keertje gebrouwen heeft met een blik die hij cadeau gekregen heeft? Zoals ik al schreef heb je hobbybrouwers in alle soorten en maten.

tdp

Eens hoor! Ik maak een paar keer per jaar zelf mosterd bijvoorbeeld, maar ik noem me nog geen hobby mostermaker ;). Die paar tomaten die ik kweek maakt me ook nog geen tomatenkweker/houder van een moestuin. Maar zoals vaker gezegd, alles is perceptie :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.