Dubbel bier

Gestart door YannickM, 02-04-2024 16:08 u

Vorige topic - Volgende topic

YannickM

Hallo,

Ik wil graag een recept maken voor een dubbel bier met een paarse gloed. Dit doe ik aan de hand van gedroogde paarse maiskorrels. Voordat ik deze mais ga schroten wil ik hem nog gaan koken. Maar hoelang moet je dit doen en zijn er nog andere tips die ik hiervoor kan gebruiken?!

El Pastor Belga (MaJa)

De mais zelf geeft heel weinig kleur met alleen korrels, je moet de ganse mais gebruiken. Hier in Peru gebruikt men in chichamorada (dat is een drank van mais morada, oftewel paarse mais).

Chicha

en deze

Kapau

Je kan evt. ook kijken naar vlindererwtbloesem wat, afhankelijk van pH waarde, een blauwe of paarse kleur afgeeft.

Jacques

Als je met kleurstoffen gaat werken moet je bedacht zijn op het feit dat de kleur ook beïnvloed wordt door de kleur van het bier.
Hier op het forum is jaren geleden iemand geweest die een blauw bier wilde brouwen. Hij voegde daarom een blauwe voedselveilige kleurstof toe. Zijn bier werd niet blauw, maar... groen.

YannickM

Ik heb inderdaad die paarse mais die je ook gebruikt voor dat maken van dat peruaanse drankje. Zelf wou ik een referentie ervan maken om met die paarse mais te gaan werken en hopen om daar die kleur uit te krijgen.

Bedankt voor de berichten in ieder geval!

El Pastor Belga (MaJa)

Kleur komt vooral van het binnenste gedeelte, niet van de zaden.

YannickM

Hoe bedoel je de binnenkant als ik vragen mag?

El Pastor Belga (MaJa)

De spil van de mais waar de korrels aan vastzitten

YannickM

Ah oke bedankt!  ^-^

seed7

De paarse kleur komt van anthocyaan (E163), de kleur daarvan verandert met de pH. Gelukkig de goede kant op.

ingo

hansHalberstadt

Rodekoolsap.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 06-04-2024  21:03 uRodekoolsap.
Bieten-sap, poeder etc vaak tegen gekomen als kleurstof, maar kleurt in bier niet echt rood..
RodeKoolSap lijkt bij lagere pH (als in bier) de oplossing  :weetniet:
Volgende IrishRed knikker ik wat rode-kool-bladen in de maisch of kook.
Proost, Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 07-04-2024  15:50 uVolgende IrishRed knikker ik wat rode-kool-bladen in de maisch of kook.

kan wel zijn dat het qua kleur wat tegenvalt:
rodekool.gif
omdat groen en blauw sterk gefilterd worden in donker bier.
paars is vooral rood en blauw en in bier wordt blauw er voor vrijwel 100% uitgefilterd dus houd je alleen rood over ,maar dat had je al in een Irish RED

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-04-2024  10:01 uAls je met kleurstoffen gaat werken moet je bedacht zijn op het feit dat de kleur ook beïnvloed wordt door de kleur van het bier.
Hier op het forum is jaren geleden iemand geweest die een blauw bier wilde brouwen. Hij voegde daarom een blauwe voedselveilige kleurstof toe. Zijn bier werd niet blauw, maar... groen.
Dat gaat inderdaad niet werken. Blauw wordt door bier vrijwel volledig eruit gefilterd (en dan hou je dus geel over=rood en groen) blauwe kleurstof laat blauw door en nog een beetje groen. Dus het bier filtert dan blauw eruit en de kleurstof filtert rood eruit, dus hou je groen over.

YannickM

Ik zit nu te kijken naar vlindererwtbloemen, maar kom er niet uit hoeveel gram ik nodig zal hebben voor 15 liter wort.

seed7

Citaat van: YannickM op 09-04-2024  13:13 uIk zit nu te kijken naar vlindererwtbloemen, maar kom er niet uit hoeveel gram ik nodig zal hebben voor 15 liter wort.

Schenk je zelf een pils in en doe er bloemen(thee) bij tot je het goed vindt. De kleurstof is ook Anthocyaan.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 09-04-2024  13:26 uSchenk je zelf een pils in en doe er bloemen(thee) bij tot je het goed vindt.
Maar voor een dubbel gaat het je dus nooit lukken om die paars te krijgen vanwege de donkerbruine kleur die alle blauw eruit heeft gefilterd. Dus hou je van elke paarse kleurstof alleen rood over.

LAM

Heb alleen even het abstract gelezen, maar dit wetenschappelijke artikel vertelt hoe je helder, kleurloos bier kunt maken, dat wel smaak behoudt. Hier wordt actieve kool gebruikt tijdens de kook om de kleurstoffen er uit te halen. Als je hier dan weer een kleurstof aan toevoegt, krijg je gekleurd bier.
https://patents.google.com/patent/WO2006046879A2/en
Edit: Excuus, dit gaat over een patent en is geen wetenschappelijk artikel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.