Colaschuim?

Gestart door jooprules, 02-04-2024 11:31 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Hoi,

Ik heb recent een imperial stout gebrouwen van ongeveer 10% met ongeveer 10% geroosterde mouten en nog ongeveer 8% caramouten (light crystal en amber). Vergist met MJ m36. Als ik het bier open, begint het een beetje te bruisen, vervolgens schenk ik het in en ontstaat snel een schuimkraag, die ook snel weer weggaat en vervolgens blijft het bier een beetje bruisen, zoals bij cola. Tot zover doet het probleem zich voor bij alle flessen. Wat zou ik verkeerd gedaan hebben en is er nog iets aan te doen?

Groeten,

Joop

brouwerwaldonk

Al dan geen (goed) schuim op je bier wordt gevormd tijdens het maischen, nu kan er niets meer aan veranderen.
Volgende keer maischen bij pH 5,2 tot 5,5
Spoelwtaer aanzuren naar 5 pH
Stabiele temperaturen nastreven, en niet langer koken dan 60 min

hansHalberstadt

Te warme vergisting op dag 1. (Geeft veel schuimremmende componenten.)

Hai

En teveel CO₂.

Jacques

Citaat van: jooprules op 02-04-2024  11:31 uHoi,

Ik heb recent een imperial stout gebrouwen van ongeveer 10% met ongeveer 10% geroosterde mouten en nog ongeveer 8% caramouten (light crystal en amber). Vergist met MJ m36. Als ik het bier open, begint het een beetje te bruisen, vervolgens schenk ik het in en ontstaat snel een schuimkraag, die ook snel weer weggaat en vervolgens blijft het bier een beetje bruisen, zoals bij cola. Tot zover doet het probleem zich voor bij alle flessen. Wat zou ik verkeerd gedaan hebben en is er nog iets aan te doen?

Groeten,

Joop

Klinkt als te veel hogere alcoholen. Daar kun je nu niet zo heel veel meer aan doen.

De volgende keer kun je een andere gist gebruiken, veel gist enten, niet beluchten en kouder vergisten. Het gebruik van tetrahop zorgt ook voor een goede schuimstabiliteit. Je hebt daar maar heel weinig van nodig.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/schuimhoudbaarheid/

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-04-2024  20:33 uHet gebruik van tetrahop zorgt ook voor een goede schuimstabiliteit. Je hebt daar maar heel weinig van nodig.

Maar tetrahop zou naar mijn idee niet ingezet moeten worden met het idee om brouw- en gistingsfouten te verdoezelen. Als je goed kunt brouwen kun je natuurlijk tetrahop gebruiken, maar dan met als doel om een nog betere kwaliteit te krijgen. Als je goed kunt brouwen dan kun je ook prima schuim krijgen zonder tetrahop.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 02-04-2024  21:18 uMaar tetrahop zou naar mijn idee niet ingezet moeten worden met het idee om brouw- en gistingsfouten te verdoezelen. Als je goed kunt brouwen kun je natuurlijk tetrahop gebruiken, maar dan met als doel om een nog betere kwaliteit te krijgen. Als je goed kunt brouwen dan kun je ook prima schuim krijgen zonder tetrahop.

Tetrahop is hop...  smile
Bekend is dat als je meer hop gebruikt je ook een betere schuimhoudbaarheid krijgt.
Niks mis mee.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-04-2024  21:35 uTetrahop is hop...  smile
Bekend is dat als je meer hop gebruikt je ook een betere schuimhoudbaarheid krijgt.
Niks mis mee.

Ik denk dat je mijn punt niet snapt. Hop en tetrahop is prima. Mijn punt is slechte manieren van brouwen willen compenseren door wondermiddelen toe te voegen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 02-04-2024  21:49 uIk denk dat je mijn punt niet snapt. Hop en tetrahop is prima. Mijn punt is slechte manieren van brouwen willen compenseren door wondermiddelen toe te voegen.

Ja wel, ik snap je wel. Bij het brouwen van bier zijn er meerdere wegen. Daar hoort ook een minder traditionele weg bij...  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-04-2024  23:50 uJa wel, ik snap je wel. Bij het brouwen van bier zijn er meerdere wegen. Daar hoort ook een minder traditionele weg bij...  ;)
Dan snap je mijn punt dus inderdaad niet.

Chinook

Citaat van: jooprules op 02-04-2024  11:31 uHoi,

Groeten,

Joop

Wat is de rest van je recept? Er zijn al meerdere antwoorden gegeven die (deels) een verklaring kunnen geven. Grote hoeveelheden haver kunnen ook leiden tot slecht schuim door de hoeveelheid vet. Een eiwitrust kan dat ook veroorzaken (is vaak ook niet nodig) en daarbij zijn alle alcoholen slecht voor schuim. Hogere alcoholen zijn weliswaar nog slechter, maar bij oplopende alcoholpercentages heb je vaker last van slecht schuim. Over cara/kristal zijn de meningen nogal verdeeld, dus doe ik daar geen uitspraken over. Vergisting en gist zelf hebben ook enigszins invloed op je schuim. Hoeveel gist heb je geënt? En heb je ook nog andere dingen toegevoegd zoals cacao of koffie? Dat kan ook voor een te grote hoeveelheid vet in je bier zorgen wat schuim teniet doet. Goed schuim op een zwaar bier is mij alleen gelukt met grote hoeveelheden tarwe in het recept.

emiel1

Citaat van: hansHalberstadt op 02-04-2024  21:49 uIk denk dat je mijn punt niet snapt. Hop en tetrahop is prima. Mijn punt is slechte manieren van brouwen willen compenseren door wondermiddelen toe te voegen.

Waarom zou dat niet mogen? Iedereen maakt wel eens fouten, zij het onwetendheid, zij het onoplettendheid, zij het welke reden dan ook. Als er een manier is om de gemaakte fout op z'n minst te maskeren, mag dat dan niet omdat het product daar eigenlijk niet voor bedoeld is? En moet je dan als straf maar een hele batch bier met colaschuim drinken? Als Joop structureel bier met colaschuim zou brouwen en er altijd tetrahop aan toe zou voegen zou je een punt hebben, maar fouten zijn er om van te leren, Joop vraagt wat er mis is gegaan en van de gegeven antwoorden leert hij hoe het voortaan beter kan. De volgende stap lijkt me dan logischerwijs alles doen wat je kunt doen om het bier nog enigszins te redden.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-04-2024  00:05 uDan snap je mijn punt dus inderdaad niet.

Zie het als het toevoegen van gist. Je kunt vertrouwen op een natuurlijke vergisting door je wort buiten te zetten. Je kunt ook een reincultuur gist toevoegen... Ook dat is een tovermiddel om beter smakend bier te brouwen.

tdp

...

Waldorf_Statler.png

jooprules

Zie het recept hieronder. Ik houd de pH nooit bij, maar kan me voorstellen dat dat met zoveel donkere mout wel afwijkt. De vergisting ging wel heel snel, maar ik heb wel gecontroleerd vergist, rond 19 graden. Ik wil nog even benadrukken dat er dus wel koolzuur in zit, misschien te veel zelfs. De smaak is verder ook goed, proef geen hoge alcoholen, maar door het hoge koolzuurgehalte, is het toch minder lekker. Weinig schuim kan ik wel mee leven.

Rocket to Russia Imperial Stout

Imperial Stout

9.8% / 22.2 °P

Volmout

Brewie+

61% efficiëntie

Batchvolume: 16 L

Kooktijd: 60 min

Maischwater: 17.83 L

Spoelwater: 11.55 L

Totaal water: 29.38 L

Kookvolume: 18.67 L

SG voor koken: 1.076

Kenmerken

Begin SG: 1.093

Eind SG: 1.018

IBU (Tinseth): 79

BU/GU: 0.86

Kleur: 131 EBC

Maischen

Temperatuur — 65 °C — 60 min

Mouten (7.38 kg)

6 kg (78.1%) — The Swaen Swaen Ale — Graan — 7.1 EBC

400 g (5.2%) — Thomas Fawcett Chocolate Malt — Graan — 1000 EBC

380 g (5%) — Thomas Fawcett Roasted Barley — Graan — 1200 EBC

300 g (3.9%) — Thomas Fawcett Amber Malt — Graan — 101 EBC

300 g (3.9%) — Pauls Malt Lucky Squid – Light Crystal Malt — Graan — 120 EBC

Overige (300 g)

300 g (3.9%) — Cane (Beet) Sugar — Suiker — 0 EBC

Hop (70 g)

60 g (75 IBU) — Target 10% — Koken — 60 min

10 g (4 IBU) — Target 10% — Koken — 10 min

Gist

3 pakje — Mangrove Jack's M36 Liberty Bell 76.5%

Vergisten

Hoofdvergisting — 20 °C — 14 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

050224 SG Gemeten, 1019.
140224 SG 1019, gebotteld 14,5 liter met 4 gr suiker per liter
270224 flesje open gemaakt. Kleine sis, wel koolzuur. Smaakt donker granig, koffie beetje zuur. Lekker dik!
230324 Na openen komt bier uit de fles. Even in de gaten houden.

LAM

Ik heb ooit een bruin bier gebrouwen en ook die zag er uit alsof je een glas cola inschonk. Een jaartje later een flesje opnieuw open gemaakt en deze had een prachtige schuimkraag die nog mooi bleef liggen ook! Dus misschien helpt het om 'm over een tijdje nog eens te proberen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-04-2024  09:55 uZie het als het toevoegen van gist. Je kunt vertrouwen op een natuurlijke vergisting door je wort buiten te zetten. Je kunt ook een reincultuur gist toevoegen... Ook dat is een tovermiddel om beter smakend bier te brouwen.
Dat zijn beide gangbare methodes, met elk hun waarde, maar hebben niets te maken met brouwfouten maken, zoals het onnodig ongecontroleerd laten oplopen van je temperatuur op dag 1 met slecht schuim als gevolg. 

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 03-04-2024  11:19 uIk heb ooit een bruin bier gebrouwen en ook die zag er uit alsof je een glas cola inschonk. Een jaartje later een flesje opnieuw open gemaakt en deze had een prachtige schuimkraag die nog mooi bleef liggen ook! Dus misschien helpt het om 'm over een tijdje nog eens te proberen.
Misschien hebben de hogere alcoholen dan esters gevormd met de zuren, zodat ze het schuim niet meer negatief kunnen beïnvloeden.

Schanulleke

Ja, die zware jongens zijn in meerdere opzichten een uitdaging. Je moet beginnen met een goede basismout; Thomas Fawcett Golden Promise is mijn schuimkampioen. Als je daarmee geen schuim krijgt, heb je het goed verkloot.

tdp

Citaat van: Schanulleke op 03-04-2024  12:49 uJa, die zware jongens zijn in meerdere opzichten een uitdaging. Je moet beginnen met een goede basismout; Thomas Fawcett Golden Promise is mijn schuimkampioen. Als je daarmee geen schuim krijgt, heb je het goed verkloot.

Geldt ook voor de GP van Simpsons, ook zo'n fijne mout!!

Chinook

Citaat van: jooprules op 03-04-2024  11:02 uZie het recept hieronder. Ik houd de pH nooit bij, maar kan me voorstellen dat dat met zoveel donkere mout wel afwijkt. De vergisting ging wel heel snel, maar ik heb wel gecontroleerd vergist, rond 19 graden. Ik wil nog even benadrukken dat er dus wel koolzuur in zit, misschien te veel zelfs. De smaak is verder ook goed, proef geen hoge alcoholen, maar door het hoge koolzuurgehalte, is het toch minder lekker. Weinig schuim kan ik wel mee leven.

Rocket to Russia Imperial Stout

----
----

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

050224 SG Gemeten, 1019.
140224 SG 1019, gebotteld 14,5 liter met 4 gr suiker per liter
270224 flesje open gemaakt. Kleine sis, wel koolzuur. Smaakt donker granig, koffie beetje zuur. Lekker dik!
230324 Na openen komt bier uit de fles. Even in de gaten houden.

Dan ligt het in ieder geval niet aan vet, tenzij je eitjes hebt lopen bakken naast je ketel oid. Reken je wel uit wat je geschatte pH is? Ik gebruikte vroeger ook alleen Bru'n'Water en pas sinds kort meet ik wat ik daarmee heb uitgerekend. Je stort, samenstelling van water en hoeveelheid water maken heel veel uit.

Voor donkere en zeker zware bieren ga ik zelf altijd uit van 1.5-1.8 volumes CO2. Maar als je zegt dat het eruit loopt lijkt het ook alsof je wel flink over de 2.4 volumes zit.

hansHalberstadt

Citaat van: jooprules op 03-04-2024  11:02 uDe vergisting ging wel heel snel, maar ik heb wel gecontroleerd vergist, rond 19 graden.
Waar heb je die 19 graden gemeten? In het gistingsvat, thermowel, op de wand met een sponsje of in de gistingsruimte?

jooprules

Citaat van: hansHalberstadt op 03-04-2024  21:10 uwaar heb je die 19 graden gemeten? in het gistingsvat,thermowel, op de wand met een sponsje of in de gistingsruimte?
Met een sponsje op het gistvat.

jooprules

Citaat van: Chinook op 03-04-2024  20:36 uDan ligt het in ieder geval niet aan vet, tenzij je eitjes hebt lopen bakken naast je ketel oid. Reken je wel uit wat je geschatte pH is? Ik gebruikte vroeger ook alleen Bru'n'Water en pas sinds kort meet ik wat ik daarmee heb uitgerekend. Je stort, samenstelling van water en hoeveelheid water maken heel veel uit.

Voor donkere en zeker zware bieren ga ik zelf altijd uit van 1.5-1.8 volumes CO2. Maar als je zegt dat het eruit loopt lijkt het ook alsof je wel flink over de 2.4 volumes zit.
Citaat van: Chinook op 03-04-2024  20:36 uDan ligt het in ieder geval niet aan vet, tenzij je eitjes hebt lopen bakken naast je ketel oid. Reken je wel uit wat je geschatte pH is? Ik gebruikte vroeger ook alleen Bru'n'Water en pas sinds kort meet ik wat ik daarmee heb uitgerekend. Je stort, samenstelling van water en hoeveelheid water maken heel veel uit.

Ik ben nog niet helemaal handig met BrouwHulp. Ik heb 4 gram suiker per liter toegevoegd. Ik heb nog nooit naar de pH gekeken😁

hansHalberstadt

Citaat van: jooprules op 03-04-2024  22:05 uMet een sponsje op het gistvat.
Dan zou je dus uit mogen sluiten dat slecht schuim komt door te hoge temperatuur in dit geval.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.