Mout nog bruikbaar na lange tijd opslag

Gestart door Michel71, 29-03-2024 17:33 u

Vorige topic - Volgende topic

brouwmus

Zelf gebruik ik oude mout alleen in kleine hoeveelheden in een recept.

Bijvoorbeeld in de porter die ik laatst heb gebrouwen, het gaat dan om minder dan 100 gram ontbitterde gerst (1400 EBC), om de kleur wat donkerder te krijgen. Vind het een prima bier (24 liter) geworden.

Deze mout is >10 jaar oud maar wel in een goed afgesloten zak in een luchtdichte ton op een kurkdroge zolder bewaard.

alstro

Citaat van: hansHalberstadt op 16-04-2024  23:56 uDe praktijk leert dat je geen slecht bier krijgt met mout die een jaartje over de datum is mits het koel en droog bewaard is. Je kun dus het verhaal over koffie doortrekken naar bier, maar dan ben je het waarschijnlijk aan het 'stukrekenen' en de vraag is of je dat zomaar mag doortrekken. Het verhaal over koffie lijkt me ook nog steeds gebaseerd op wat je denkt, maar niet op wat je proefondervindelijk hebt vastgesteld. dat zijn dus 2 verschillende dingen. of heb je werkelijk vergelijkende proeven gedaan met verse koffie en koffie die een tijd heeft gelegen? Voorspellen wat er uit proefjes komt op basis van wat je denkt is heel gevaarlijk immers.
Een opmerking van iemand die geen koffie liefhebber is. Deze winter naar Colombia geweest, koffie boeren bezocht, veel geproefd. Je praat echt dikke onzin Hans.

hansHalberstadt

Citaat van: alstro op 18-04-2024  21:15 uEen opmerking van iemand die geen koffie liefhebber is. Deze winter naar Colombia geweest, koffie boeren bezocht, veel geproefd. Je praat echt dikke onzin Hans.
Maar we hebben het hier over bier en niet over koffie. Het gaat me dus erom dat iets wat voor koffie blijkbaar geldt automatisch dan ook maar aangenomen wordt te gelden voor bier. Maar heb je bij die koffieboeren dan ook oude koffiebonen vergeleken met verse koffiebonen?

pivo

Ik mis een klein detail ,Zelf heb ik een professionele grote coffee roaster  10jr+ dus heb een klein beetje ervaring.
zijn de bonen nog niet geroosterd ,dan zijn ze na heel veel jaren opslag nog steeds goed.
Zijn de bonen geroosterd ,dan de eerste 2 dagen moeten ze (uitgassen)  en optimaal.
Maaar al na 2-3 weken later smaakt de koffie zoals elke supermarkt koffie.
Conclusie geroosterde koffiebonen  gaan heel snel in smaak achteruit.
(Bij mij)

CeesM

Citaat van: Schanulleke op 30-03-2024  18:43 uDe vraag is echter of je het risico wil lopen een dag voor Jan Drieletter gebrouwen te hebben door oude mout te gebruiken.
Bierbrouwen is een hobby. Met hobby's heb je nooit verloren tijd. ;)

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Woon in Peru dicht bij koffieplantages van quillabamba. heb verschillende vrienden die werken in de koffie en ja  geroosterde koffie oxideert zeer snel. er is een groot verschil in smaak.

Noordzij_1

Ik heb wel eens anderhalf jaar over de datum zwarte mout gebruikt zonder gekke smaakjes of wat dan ook.
Maar waar ik een beetje bang voor ben als ALLE mout zo oud is dat de alpha en beta enzymen hartstikke dood zijn, en je kunt maischen tot je een ons weegt ?
Ik zou de mouten gewoon gebruiken (mits geen beestjes, schimmel of muffe geur) maar wel nieuwe pils of pale mout (afhankelijk hoofdmoot van beoogd recept) nieuw mout gebruiken om zeker te zijn dat je zetmeel omgezet wordt naar vergistbare suikers...

hansHalberstadt

Citaat van: Noordzij_1 op 19-04-2024  18:45 udat de alpha en beta enzymen hartstikke dood zijn
ik denk dat dat juist wel meevalt. het zijn eiwitten die op een bepaalde manier opgevouwen zitten en daar gebeurt weinig mee als ze droog blijven.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

bij geroosterde mout is da geen probleem

hansHalberstadt

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 20-04-2024  00:48 ubij geroosterde mout is da geen probleem
Daar zitten sowieso geen enzymen meer in. Maar het gaat natuurlijk om de vraag wat er met enzymen gebeurt van enzymrijke mout van 5-10 jaar oud.

Snelbier

Testje mini-maisch in thermosfles of kleine pan in lauwe oven (soort biab).
Kost letterlijk een handje mout en een uurtje werk, en je weet alles.  :weetniet:
Rare smaakjes of geurtjes, of geen omzetting: niƩt gebruiken.
Proost, Snelbier

seed7

Citaat van: Snelbier op 20-04-2024  09:59 uTestje

:groots: ik heb me 33 theoretiserende postings lang moeten inhouden  8)

@Michel71 ik ben benieuwd naar het resultaat.

ingo

Lampje

Citaat van: brouwmus op 17-04-2024  08:59 uZelf gebruik ik oude mout alleen in kleine hoeveelheden in een recept.

Bijvoorbeeld in de porter die ik laatst heb gebrouwen, het gaat dan om minder dan 100 gram ontbitterde gerst (1400 EBC), om de kleur wat donkerder te krijgen. Vind het een prima bier (24 liter) geworden.

Deze mout is >10 jaar oud maar wel in een goed afgesloten zak in een luchtdichte ton op een kurkdroge zolder bewaard.

Ik brouw zelf nu een jaar of drie dus ervaring met oude mout heb ik nog niet echt. Om het voor te zijn verpak ik de basis mouten luchtdicht. De omloopsnelheid is bij deze mouten (brouw gemiddeld 1x/ 3 weken, heb batch #56 gisteren gebrouwen) dusdanig hoog dat deze niet oud worden. De speciaalmouten bewaar ik gevacumeerd. Tot op heden nog geen vreemde smaken geproefd.

Arthur B

Citaat van: Arthur B op 15-04-2024  20:23 uIkzelf gebruik rustig oudere geschrote mout als het maar luchtdicht verpakt is. Wellicht laat mijn smaak te wensen over. 

Moest aan deze draad denken...

https://brulosophy.com/2018/10/29/the-impact-of-age-on-crushed-malt-exbeeriment-results/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.