Eerste pilsner

Gestart door Kevin_2002, 16-03-2024 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Kevin_2002

Afgelopen tijd heb ik lopen stoeien met het idee om een pilsner te brouwen, gezien dit toch een lastige stijl is om te brouwen. Ondertussen heb ik toegang tot een gistkast met een Inkbird en wat andere brouwsels gemaakt, dus heb ik wel een aardig idee van hoe alles in zijn werk gaat. Ik ben zelf in Brewfather aan de knutsel gegaan voor Tsjechische pils te maken (al valt dit recept blijkbaar meer onder een Duitse pils). Verder moet ik nog kijken of ik dit bier op een kleinere installatie ga brouwen gezien 12L vrij weinig is voor de Brew Monk Magnus. Ik hoor graag jullie mening/gedachte over dit recept  :brouwen:

Czech pilsner
German Pils

4.9% / 11.2 °P
Recipe by
Kevin Eberson

All Grain

Hopcat / Brew Monk 50L
81.8% efficiency

Batch Volume: 12 L
Boil Time: 70 min

Mash Water: 15 L

Sparge Water: 5.49 L @ 78 °C
Total Water: 20.49 L
Boil Volume: 19.07 L

Pre-Boil Gravity: 1.036

Vitals
Original Gravity: 1.045

Final Gravity: 1.008

IBU (Tinseth): 25

BU/GU: 0.56

Color: 6.7 EBC

Mash
Strike Temp — 67.7 °C
Temperature — 65 °C — 60 min

Malts (2.27 kg)
2.1 kg (92.5%) — Weyermann Bohemian Pilsner — Grain — 3.7 EBC — Mash — 60 min
120 g (5.3%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Grain — 3.9 EBC
50 g (2.2%) — Weyermann Melanoidin — Grain — 59 EBC
Hops (50 g)
20 g (18 IBU) — Saaz 4.5% — Boil — 60 min

15 g (6 IBU) — Saaz 4.5% — Boil — 10 min

15 g (2 IBU) — Saaz 4.5% — Aroma — 15 min hopstand @ 80 °C

Hopstand at 80 °C

Miscs
3 ml — Lactic Acid 80% — Mash

0.25 ml — Lactic Acid 80% — Sparge

Yeast
1 pkg — Fermentis W-34/70 Saflager Lager 83%
Fermentation
Primary — 15 °C — 14 days

Primary — 18 °C — 3 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol

GvB84

Haal je echt 81.2% efficiëntie?

Leuk recept!

Kevin_2002

Zeer waarschijnlijk niet, dit is het standaard profiel van Brewfather, maar ik vond het ook al best ambitieus. Anders de efficiëntie wat lager zetten en gewoon wat meer mout gebruiken voor de zekerheid  :brouwen: 

Chinook

Carapils kan omlaag, dit is vrij veel denk ik. IBU en OG mogen omhoog (~40 en 1.050-1.056). Als je vloermout kan vinden is dat wel leuk in dit soort recepten. Het is ook traditioneel om meerdere stappen te doen tijdens het maischen, maar dat hoeft niet. Als je 12L in zo'n grote ketel weet te maken vind ik dat inderdaad heel knap. Ik vind halve batches in de kleinere versie al lastig om te doen door alle dode ruimte.

Jacques

Citaat van: Kevin Eberson op 16-03-2024  09:13 uAfgelopen tijd heb ik lopen stoeien met het idee om een pilsner te brouwen, gezien dit toch een lastige stijl is om te brouwen.

Het brouwen van een pilsener is niet zo heel moeilijk.

Er zijn een paar dingen waarop je moet letten:
- Kook minstens 60 minuten het wort om de hoeveelheid DMS beperkt te houden. Doordat je veel lichte mouten gebruikt heb je eerder last van DMS.
- Ent veel meer gist dan bij een bovengist. Doordat je kouder vergist heb je aanzienlijk meer gist nodig, maar ook doordat er in een zakje ondergist per gram gist minder gistcellen zitten. (6 miljard t.o.v. 10 miljard cellen per gram bij bovengist). Elke 3 °C dat je kouder vergist dan 18°C heb je 2 keer zo veel gist nodig voor een vlotte vergisting.
- Let goed op voor oxidatie. Doordat je relatief weinig antioxidanten in de mout hebt die je gebruikt (vooral licht gekleurde mout) krijgt je eerder last van oxidatiesmaakjes.
- Breng de temperatuur op het einde van de vergisting een paar graden omhoog om zo, zo min mogelijk last te krijgen van diacetyl.

Gaat goed komen.

Kevin_2002

Citaat van: Chinook op 16-03-2024  13:56 uCarapils kan omlaag, dit is vrij veel denk ik. IBU en OG mogen omhoog (~40 en 1.050-1.056). Als je vloermout kan vinden is dat wel leuk in dit soort recepten. Het is ook traditioneel om meerdere stappen te doen tijdens het maischen, maar dat hoeft niet. Als je 12L in zo'n grote ketel weet te maken vind ik dat inderdaad heel knap. Ik vind halve batches in de kleinere versie al lastig om te doen door alle dode ruimte.

Dankje voor je feedback Chinook, als het aandeel Carapils evenveel is als de melanoidin mout zal het wat beter in balans zijn lijkt mij. Zowel bij de hop als abv ben ik nog aan het lage eind van het spectrum, het moet vooral een lekkere doordrinker zijn, dus mogelijk dat ik dit nog verder opschroef. Het simpele maischschema heb ik gepakt omdat het deze simpel is en binnen de stijl valt, al zou ik in de toekomst graag een "echte" pils willen maken volgens de oudere methode. De dode ruimte was ik inderdaad ook bang voor, vandaar dat ik aan het kijken ben om een maischton uit een Igloo koelbox te maken. Hierover heb ik gisteren een topic geopend onder Apparatuur, maar nog geen antwoord mogen ontvangen. We wachten gewoon geduldig af  :brouwen:

Citaat van: Jacques op 16-03-2024  15:21 uHet brouwen van een pilsener is niet zo heel moeilijk.

Fijn om te horen Jacques, Ik had op verschillende bronnen al gelezen dat genoeg gist enten inderdaad belangrijk is. Mijn keuze is om die reden ook op W34/70 gevallen. In een eerdere post stond dat deze gist prima op 15 graden zijn werk kan doen. Op ongeveer 10 L zou 1 zakje gist moeten volstaan denk ik. Koken doen we nog "ouderwets" 1 uur lang. Oxidatie wil je standaard ook al zo veel mogelijk vermijden, maar daar zal ik dan extra op letten. Voor diacetyl heb ik een rust op 18 graden voor minimaal 3 dagen. Mocht er nog diacetyl aanwezig zijn, dan word deze rust gewoon wat verlengd en daarna pas in flessen gedaan. En vooral; geduld. Ook iets wat ik van jouw heb opgestoken  ;)

Jacques

Citaat van: Kevin Eberson op 16-03-2024  20:29 uVoor diacetyl heb ik een rust op 18 graden voor minimaal 3 dagen.
1 dag kan al voldoende zijn. Neem een klein monstertje en proef. Het kan zelfs zijn dat je helemaal geen diacetylrust hoeft te houden.

Snelbier

Citaat van: Kevin Eberson op 16-03-2024  09:13 u... Ik ben zelf in Brewfather aan de knutsel gegaan voor Tsjechische pils te maken (al valt dit recept blijkbaar meer onder een Duitse pils). Verder moet ik nog kijken of ik dit bier op een kleinere installatie ga brouwen gezien 12 L vrij weinig is voor de Brew Monk Magnus. Ik hoor graag jullie mening/gedachte over dit recept  :brouwen:

Citaat van: Chinook op 16-03-2024  13:56 u... Als je 12 L in zo'n grote ketel weet te maken vind ik dat inderdaad heel knap. Ik vind halve batches in de kleinere versie al lastig om te doen door alle dode ruimte.
De Magnus is hoger dan de 30 L versie, verder identiek. Qua volume moet het makkelijk kunnen.
Ruimte onder moutkorf 7 L. Dus 8 L water in de korf, past zeker 2,5 kg mout in.
Stukje slang aan de circulatiepijp zodat het wort niet klettert (oxidatie?)

Efficiency is al gemeld. Zou hem op 70-75% zetten  ;) .

Water 20,5 L lijkt wat veel? Ik kom voor dit brouwsel op krap 19 L..
Gewenst volume 12 L. Moutabsorptie <2,5 L. Kookverlies 2,5 L. Ketelverlies/trub <2 L. Totaal <19 L.
Kookverlies te hoog ingesteld?  Voor kleine brouwsels hoef je minder te verkoken, kookvermogen verlagen naar 2000 W.
Eventueel minder spoelen en later extra water in gistvat (indien nodig).
Succes, Snelbier.

Kevin_2002

Citaat van: Snelbier op 17-03-2024 &nbsp;08:08 uDe Magnus is hoger dan de 30 L versie, verder identiek. Qua volume moet het makkelijk kunnen.

Gewenst volume 12 L. Moutabsorptie <2,5 L. Kookverlies 2,5 L. Ketelverlies/trub <2 L. Totaal <19 L.
Kookverlies te hoog ingesteld?  Voor kleine brouwsels hoef je minder te verkoken, kookvermogen verlagen naar 2000 W.
Succes, Snelbier.

Dank je Snelbier, ik heb inderdaad een stuk siliconen slang tegen oxidatie die ik wilde gebruiken. De verliezen leken mijn inderdaad ook wat grof. Ik zal jouw waarden eens invullen in Brewfather en wanneer ik alle ingrediënten in huis heb een laatste versie van het recept maken. Kookvermogen is ook een goed punt, mogelijk als de deksel (gedeeltelijk, want DMS) erop zit dat ik volcontinue het 1800 watt element aan kan houden, mits de elektronica dat een beetje slim afhandeld? Anders krijgen de relais het misschien nog zwaar over een lange periode.  smile

Snelbier

Citaat van: Kevin Eberson op 17-03-2024 &nbsp;11:45 uDank je Snelbier, ik heb inderdaad een stuk siliconen slang tegen oxidatie die ik wilde gebruiken. De verliezen leken mijn inderdaad ook wat grof. Ik zal jouw waarden eens invullen in Brewfather en wanneer ik alle ingrediënten in huis heb een laatste versie van het recept maken. Kookvermogen is ook een goed punt, mogelijk als de deksel (gedeeltelijk, want DMS) erop zit dat ik volcontinue het 1800 watt element aan kan houden, mits de elektronica dat een beetje slim afhandeld? Anders krijgen de relais het misschien nog zwaar over een lange periode.  smile
Elektronica van Brewmonk géén zorgen. 'Relais' is elektronische schakeling, slijt niet en is er op ontworpen.
Bovendien is het kleine element van 700 W de master, staat bijna altijd aan. Het grote element regelt, indien nodig. Zie mijn eigen praktijktest: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=678478
Als je 1800 W vraagt/instelt, zal kleine element continu verwarmen en grote element springt paar x per minuut bij om gemiddeld 1800 W te doen.
Regeling lijkt LOMP, maar het werkt gewoon.
Ik heb net 19L wort gekookt op 2100 W. Geeft een rollende kook met zachte golfbeweging, beetje feller, beetje minder.. Maar blijft koken  :groots:

Deksel tijdens koken levert voor BrewMonk geen energievoordeel.
Bij aanloop naar kook kijkt het apparaat of 100 °Cwordt bereikt, daarna gaat ie op vast vermogen (2500 W óf jouw gekozen vermogen) koken.
Proost, Snelbier.

Toevoeging: Koken met of zonder deksel zijn de nodige proeven meegedaan op dit forum.
Maakt voor verdamping (dus DMS wegblazen) weinig uit, verdamping bijna gelijk.
Snelbier kookt zónder deksel nadat 2x alles was overgekookt met schuimdrek die onder het deksel bleef.

Chinook

Citaat van: Kevin Eberson op 16-03-2024 &nbsp;20:29 uDankje voor je feedback Chinook, als het aandeel Carapils evenveel is als de melanoidin mout zal het wat beter in balans zijn lijkt mij. Zowel bij de hop als abv ben ik nog aan het lage eind van het spectrum, het moet vooral een lekkere doordrinker zijn, dus mogelijk dat ik dit nog verder opschroef. Het simpele maischschema heb ik gepakt omdat het deze simpel is en binnen de stijl valt, al zou ik in de toekomst graag een "echte" pils willen maken volgens de oudere methode. De dode ruimte was ik inderdaad ook bang voor, vandaar dat ik aan het kijken ben om een maischton uit een Igloo koelbox te maken. Hierover heb ik gisteren een topic geopend onder Apparatuur, maar nog geen antwoord mogen ontvangen. We wachten gewoon geduldig af  :brouwen:

Smaken verschillen uiteraard, maar ik zou persoonlijk op hoger inzetten. Ik heb laatst een pils gebrouwen met vloer mout en die is mij veel te zoet uitgevallen. Nu weet ik dat pilsmout sowieso wat zoetig kan smaken, maar het is mij wat te. Meer sulfaat toevoegen helpt een beetje, maar ik denk dat ik toch van 30 naar 40 IBU ga volgende keer.

Chinook

Citaat van: Snelbier op 17-03-2024 &nbsp;08:08 uDe Magnus is hoger dan de 30 L versie, verder identiek. Qua volume moet het makkelijk kunnen.

Succes, Snelbier.

Ik had het probleem dat je dan zo weinig kan spoelen en daarmee lager rendement hebt, door alle dode ruimte. Daar erger ik mij sowieso aan bij deze ketels.

Kevin_2002

Citaat van: Snelbier op 17-03-2024 &nbsp;15:53 uSnelbier kookt zónder deksel nadat 2x alles was overgekookt met schuimdrek die onder het deksel bleef.
Dank je voor je uitleg Snelbier! Het overkoken is helaas een bekend euvel  :nut: Als het toch geen verschil maakt dan laat ik de deksel er ook af en hebben we hopelijk geen bende van overkoken. Ik kom van een Weck ketel met amper genoeg vermogen voor het koken van 15L wort, daar was het deksel wel wenselijk.

Kevin_2002

Citaat van: Chinook op 18-03-2024 &nbsp;23:44 uSmaken verschillen uiteraard, maar ik zou persoonlijk op hoger inzetten. Ik heb laatst een pils gebrouwen met vloer mout en die is mij veel te zoet uitgevallen. Nu weet ik dat pilsmout sowieso wat zoetig kan smaken, maar het is mij wat te. Meer sulfaat toevoegen helpt een beetje, maar ik denk dat ik toch van 30 naar 40 IBU ga volgende keer.

Anders proberen we gewoon een keer wat meer IBU's. Het experimenteren met smaken is juist het leuke aan de hobby. En het mag best wel een beetje hopsmaak hebben.
Citaat van: Chinook op 18-03-2024 &nbsp;23:45 uIk had het probleem dat je dan zo weinig kan spoelen en daarmee lager rendement hebt, door alle dode ruimte. Daar erger ik mij sowieso aan bij deze ketels.

Dit is herkenbaar. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar andere alternatieven die deze dode ruimte niet of minder hebben. Maar ik wil ook graag de BrewMonk een kans geven. Mocht het echt niet werken, dan kan ik altijd later nog verder kijken.

Snelbier

Citaat van: Kevin Eberson op 20-03-2024 &nbsp;09:23 u... Dit is herkenbaar. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar andere alternatieven die deze dode ruimte niet of minder hebben. Maar ik wil ook graag de BrewMonk een kans geven. Mocht het echt niet werken, dan kan ik altijd later nog verder kijken.
Gaat werken, maak vaker kleine batches in de BrewMonk (zelfde doorsnede en 'dode ruimte').
Wél een beetje zielig gezicht, zo'n plasje wort onderin de ketel...
Bij inmaischen zorgen dat de mout onder water staat. Desnoods wat meer start-water en minder spoelen.
Reken op max 70% BZR. Veel hoger zal het niet worden. Dus je hebt een 20% meer mout nodig.
Succes, Snelbier

Kevin_2002

Naar aanleiding van jullie feedback heb ik het recept wat aangepast. Het recept kunnen jullie hier beneden vinden. Mocht er nog wat opvallen, dan hoor ik het graag. Om de Brew Monk te testen heb ik eerst een Kölsch gemaakt. De verliezen heb ik van Snelbier overgenomen, deze leken aardig te kloppen. Het is uiteindelijk een beetje een Duits/Tsjechische pils hybride geworden, maar het zal vast een smakelijk bier opleveren  :brouwen: Edit: voor een of andere reden werkte de share link vanuit brewfather niet, geen idee waarom?

Czech pilsner
German Pils

4.9% / 11.2 °P
Recipe by
Kevin Eberson

All Grain

Hopcat / Brew Monk 50L
68.5% efficiency

Batch Volume: 20 L
Boil Time: 90 min

Mash Water: 19.33 L

Sparge Water: 11.62 L @ 78 °C
Total Water: 30.95 L
Boil Volume: 27.71 L

Pre-Boil Gravity: 1.039

Vitals

IBU (Tinseth): 37

BU/GU: 0.81

Color: 7.7 EBC

Mash
Strike Temp — 69.2 °C

Malts (4.53 kg)
4.35 kg (96%) — Weyermann Bohemian Pilsner — Grain — 3.7 EBC — Mash — 60 min
90 g (2%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Grain — 3.9 EBC
90 g (2%) — Weyermann Melanoidin — Grain — 59 EBC
Hops (163.7 g)
83.7 g (29 IBU) — Saaz 2.9% — Boil — 60 min

40 g (6 IBU) — Saaz 2.9% — Boil — 10 min

40 g (2 IBU) — Saaz 2.9% — Aroma — 15 min hopstand @ 80 °C

Hopstand at 80 °C

Miscs
0.48 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash

1.64 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash

0.48 g — Gypsum (CaSO4) — Mash

5 ml — Lactic Acid 80% — Mash

0.32 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Sparge

1.06 g — Epsom Salt (MgSO4) — Sparge

0.32 g — Gypsum (CaSO4) — Sparge

3.01 ml — Lactic Acid 80% — Sparge

Yeast
2 pkg — Fermentis W-34/70 Saflager Lager 83%
Fermentation

Primary — 18 °C — 3 days

Secondary fermentation in bottles
Diacetyl rest (atleast 3 days) when gravity is within 0.005 points of final gravity

Snelbier

Moet een lekker pilsje worden, weinig mis mee lijkt me.
- Melanoidin en CaraPils misschien verhogen naar 3-4%?  Voller biertje, kwestie van smaak..
- Koken 60 minuten is genoeg. Blijft de kleur ook wat lichter.
Succes, Snelbier.

Theo Mol

Tussen kookvolume en batchvolume zit een verschil van 7,71 liter. Dat lijkt me veel, heb je zoveel verliezen in de berekening zitten?

Snelbier

Citaat van: Theo Mol op 13-04-2024 &nbsp;09:32 uTussen kookvolume en batchvolume zit een verschil van 7,71 liter. Dat lijkt me veel, heb je zoveel verliezen in de berekening zitten?
Heb hem in BrouwHulp herberekend op mijn Brewmonk-30. Lijkt te kloppen..
Kookverlies (bij 90 min) 5,2L.  Hopverlies/ketelrest 1,5L.  Naar gistvat 19,7 L..
Met korter koken zul je 1,7L meer overhouden, dus minder spoelen.
Ketelverlies (filterrest) verschilt per installatie en brouwsel. Bij mij 1,5-2L.

Optie die ik vaak toepas: Litertje 'Extra water naar gistvat' in recept zetten. Dus eigenlijk afdunnen in gistvat.
Als SG na koken/koelen te laag is, gaat dat extra water er NIET in, en klopt recept nog redelijk.
Proost, Snelbier

Kevin_2002

Afgelopen zaterdag heb ik het pilsje gebrouwen. Ik heb 60 minuten aangehouden en 4% carapils en melanoidin mout toegevoegd.
Citaat van: Theo Mol op 13-04-2024 &nbsp;09:32 uTussen kookvolume en batchvolume zit een verschil van 7,71 liter. Dat lijkt me veel, heb je zoveel verliezen in de berekening zitten?
Bij het vergistvat verlies ik ongeveer 1.5 liter, gezien er veel hop gebruikt is, heb ik de ketelverliezen wat hoger gezet. Het uiteindelijke verlies was dus iets minder dan 7.71 liter, maar ongeveer 6 liter meen ik. Uiteindelijk had ik een beetje meer verlies gezien er veel eiwit/hop trub onderin de ketel lag. Dit was ongeveer 4 a 5 liter, maar beter meer verlies, dan overmatig veel trub.

Verder heb ik een modificatie toegepast aan mijn Brew Monk om roeren te vergemakkelijken (zie de link: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,46911.0.html). De eerste brouwdag met de ketel viel qua redement tegen, dus dat had ik ook wat lager op 67 a 70 procent berekend. Uiteindelijk was de berekende efficiëntie bijna 80%  :nut: mij hoor je in ieder geval niet klagen. Verder was het een mooie relaxte brouwdag. Op het einde was enkel de pomp verstopt geraakt, maar dat was snel opgelost. De kleur en smaak van het wort was zeker niet mis  :brouwen:

edit: wederom een kapotte link naar een compleet andere website, is er iets mis met de link tool  :weetniet: ?

Jacques

Citaat van: Kevin Eberson op 15-04-2024 &nbsp;10:23 uedit: wederom een kapotte link naar een compleet andere website, is er iets mis met de link tool  :weetniet: ?

Dit is een harnekkig cache probleem...

Kevin_2002

Citaat van: Jacques op 15-04-2024 &nbsp;10:53 uDit is een harnekkig cache probleem...

Goed om te weten, Is dit een tijdelijk of een permanent probleem?

Jacques

Citaat van: Kevin Eberson op 15-04-2024 &nbsp;10:58 uGoed om te weten. Is dit een tijdelijk of een permanent probleem?

Soms gebeurt het en soms niet. Geen idee wat de oorzaak is.

Lampje

Citaat van: Kevin Eberson op 12-04-2024 &nbsp;11:33 uNaar aanleiding van jullie feedback heb ik het recept wat aangepast. Het recept kunnen jullie hier beneden vinden. Mocht er nog wat opvallen, dan hoor ik het graag. Om de Brew Monk te testen heb ik eerst een Kölsch gemaakt. De verliezen heb ik van Snelbier overgenomen, deze leken aardig te kloppen. Het is uiteindelijk een beetje een Duits/Tsjechische pils hybride geworden, maar het zal vast een smakelijk bier opleveren  :brouwen: Edit: voor een of andere reden werkte de share link vanuit brewfather niet, geen idee waarom?

Czech pilsner
German Pils

4.9% / 11.2 °P
Recipe by
Kevin Eberson

All Grain

Hopcat / Brew Monk 50L
68.5% efficiency

Batch Volume: 20 L
Boil Time: 90 min

Mash Water: 19.33 L

Sparge Water: 11.62 L @ 78 °C
Total Water: 30.95 L
Boil Volume: 27.71 L

Pre-Boil Gravity: 1.039

Vitals

IBU (Tinseth): 37

BU/GU: 0.81

Color: 7.7 EBC

Mash
Strike Temp — 69.2 °C

Malts (4.53 kg)
4.35 kg (96%) — Weyermann Bohemian Pilsner — Grain — 3.7 EBC — Mash — 60 min
90 g (2%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Grain — 3.9 EBC
90 g (2%) — Weyermann Melanoidin — Grain — 59 EBC
Hops (163.7 g)
83.7 g (29 IBU) — Saaz 2.9% — Boil — 60 min

40 g (6 IBU) — Saaz 2.9% — Boil — 10 min

40 g (2 IBU) — Saaz 2.9% — Aroma — 15 min hopstand @ 80 °C

Hopstand at 80 °C

Miscs
0.48 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash

1.64 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash

0.48 g — Gypsum (CaSO4) — Mash

5 ml — Lactic Acid 80% — Mash

0.32 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Sparge

1.06 g — Epsom Salt (MgSO4) — Sparge

0.32 g — Gypsum (CaSO4) — Sparge

3.01 ml — Lactic Acid 80% — Sparge

Yeast
2 pkg — Fermentis W-34/70 Saflager Lager 83%
Fermentation

Primary — 18 °C — 3 days

Secondary fermentation in bottles
Diacetyl rest (atleast 3 days) when gravity is within 0.005 points of final gravity

Kwestie van smaak hoor maar is de bitterheid niet aan de hoge kant? Zelf zou ik naar max 30 Tinseth gaan. In plaats van een ondergister wellicht ook leuk/interessant om de Nova lager van Danstar te proberen. Da's een bovengist met dito voordelen en de smaak van een ondergister. Scheelt ruim een week.
Heb zelf ook goede ervaringen met een US-05 op 16°C, die vergist dan ook mooi neutraal. Bottelen, ongeveer 18 dagen na start vergisting of wanneer de Brewbrain geen daling in SG meer laat zien.

Kevin_2002

Citaat van: Lampje op 05-05-2024 &nbsp;08:43 uKwestie van smaak hoor maar is de bitterheid niet aan de hoge kant? Zelf zou ik naar max 30 Tinseth gaan. In plaats van een ondergister wellicht ook leuk/interessant om de Nova lager van Danstar te proberen. Da's een bovengist met dito voordelen en de smaak van een ondergister. Scheelt ruim een week.
Heb zelf ook goede ervaringen met een US-05 op 16°C, die vergist dan ook mooi neutraal. Bottelen, ongeveer 18 dagen na start vergisting of wanneer de Brewbrain geen daling in SG meer laat zien.

Dat is natuurlijk een kwestie van smaak, Ik had nog anderhalf pakje Saaz liggen die ik graag op wilde gebruiken. Ik kan mijn hop niet vacumeren. Om ervoor te zorgen dat het niet te oud wordt, heb ik gewoon beide pakjes erin gedaan. Hij staat nu een week op fles. Qua bitterheid vind ik hem perfect, 1 week is nog te vroeg om er een oordeel over te geven maar tot nu toe is die goed gelukt. Ik ben sowieso begonnen met een flink hoger begin sg en heb 1 liter water toegevoegd om het te verdunnen (anders was het OG 1059 geweest). Hij is wel iets hoger geëindigd als gehoopt 1013 ipv 1008. De W34/70 had ik toevallig liggen, en heb verder geen haast om snel te vergisten. Ondanks alles was hij binnen 10 dagen eigenlijk al klaar met vergisten. Ik krijg enkel klachten van mijn vader; dat het te lang duurt voordat het klaar is om te drinken wanneer het in de fles zit, hij moet ook even geduld hebben  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.