Krappe kopruimte en vergistingsproblemen

Gestart door Bierschuit, 23-02-2024 12:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierschuit

Goedemiddag allemaal,

Wij zijn al enige tijd bezig met brouwen, vergisten doen we in een SS Brewbucket 27 liter RVS vat.
Tegenwoordig proberen we eigenlijk zoveel mogelijk hierin te vergisten, waarbij we tegenwoordig 22 liter hanteren als vergistingshoeveelheid. Hiervoor zaten we vaak wat meer richting de 20 liter.

Maar nu komen we de laatste tijd vaker vergistingsproblemen tegen, met name met de Wyeast 3522 en 3787.
Beide maken we wel netjes starters van 1 liter en de vorige was ook daarin direct super snel actief.
Dus naar mijn idee is de hoeveelheid gist niet echt een probleem.

Maar toch lijkt de vergisting de laatste paar brouwsels problemen te hebben om onder de 1,024 te komen. (Vaak in het begin werkend met een blow off, als het ergste voorbij is gaat het waterslot er weer op.)

Kan hierin de minimale kopruimte een invloed zijn?
We zijn aan het kijken naar een groter vat, maar RVS vaten zijn er niet echt van rond de 40 liter.
55+ vaten zijn vaak weer aan de grote kant voor een koelkast.
Nu zie ik dat het RVS vat van Brewmonk wel 30-32 liter betreft.

Maar mijn eerste vraag is dus, kan het vergistingsprobleem met de kopruimte te maken hebben.
Zo ja, is die paar liter extra van de Brewmonk dan een oplossing voor het vergisten van 22-24 liter.

Alvast bedankt!

hansHalberstadt

Het punt is dat sommige gisten vooral bovenop gaan drijven en daardoor heel dik schuim vormen wat er dan overheen gaat. Daardoor kun je veel gist kwijtraken met als gevolg dat je onvoldoende gist hebt om daarmee het einde van de gisting te halen omdat de te kleine hoeveelheid cellen uitgeput raakt voordat alle suiker vergist is. De WY3787 is er zo een die een dicht gistdek geeft bovenop. Ik had zelfs met een halfvol gistingsvat nog dat het eroverheen ging. Wat kan helpen is starten op lagere temperatuur bv 17-18 °C en af en toe een beetje zwenken om de laag schuim te verstoren en een beetje in te laten zakken. maar een andere gistsoort nemen die wat minder bovenop gaat liggen kan ook helpen.     

Bierschuit

Bedankt voor je bericht Hans.
Ja, door de blow-off gaat er natuurlijk een deel gist verloren.
Maar kan het verder ook nog komen door bijvoorbeeld koolzuuropname in het bier, wat de vergisting aantast.

Jacques

Op voorwaarde dat de gist niet voor een groot deel uit het gistvat geblazen wordt bij een blow-off maakt de grootte van de kopruimte niet uit.

Bij sommige commerciële brouwerijen gaan gisttanks bijna volledig vol om zo effectief mogelijk de tankcapaciteit te benutten.

El Pastor Belga (MaJa)

Bierschuit

Citaat van: Jacques op 23-02-2024  17:31 uOp voorwaarde dat de gist niet voor een groot deel uit het gistvat geblazen wordt bij een blow-off maakt de grootte van de kopruimte niet uit.

Bij sommige commerciële brouwerijen gaan gisttanks bijna volledig vol om zo effectief mogelijk de tankcapaciteit te benutten.

Nou dat valt dus vaak wel mee, in de fles waarin de slang hangt komt wel een laagje gist te staan.
Maar volgens mij is dit uit eindelijk maar een klein deel van het totaal. Vooral als je dit vergelijkt met wat er vaak na het bottelen nog in het vat zit.

Rest de vraag dus, kan het eventueel door koolzuur komen. Dat de gist het te vroeg opgeeft?
En zal die 4 liter extra in het brewmonk gistvat veel uitmaken?

hansHalberstadt

Citaat van: Bierschuit op 23-02-2024  15:17 uMaar kan het verder ook nog komen door bijvoorbeeld koolzuuropname in het bier, wat de vergisting aantast.
Koolzuur remt de gisting wel een beetje, maar omdat de hoeveelheid koolzuur die oplost alleen maar bepaald is door temperatuur en druk staat dat los van de kopruimte. Alleen als het eroverheen gist dan verlies je meer gist naarmate je kopruimte kleiner is.

Jacques

Citaat van: Bierschuit op 23-02-2024  18:02 uRest de vraag dus, kan het eventueel door koolzuur komen. Dat de gist het te vroeg opgeeft?
En zal die 4 liter extra in het brewmonk gistvat veel uitmaken?

Nee en nee.

Koolzuur remt maar beperkt vergisting. Bij een hergisting op fles bevat het bier koolzuur, desondanks krijg je meer koolzuur door de vergisting van bottelsuiker.
Een beetje min of meer kopruimte maakt niet uit. Hooguit dat als je veel kopruimte hebt je meer kans hebt op oxidatie als de temperatuur daalt en er zuurstof door je waterslot gaat.

Bierschuit

Citaat van: Jacques op 23-02-2024  21:33 uNee en nee.

Koolzuur remt maar beperkt vergisting. Bij een hergisting op fles bevat het bier koolzuur, desondanks krijg je meer koolzuur door de vergisting van bottelsuiker.
Een beetje min of meer kopruimte maakt niet uit. Hooguit dat als je veel kopruimte hebt je meer kans hebt op oxidatie als de temperatuur daalt en er zuurstof door je waterslot gaat.

Bedankt voor de antwoorden.
Enige waar de extra ruimte dus in principe nut voor heeft. Is dat de blow-off minder heftig is, waarmee je dus meer gist in het vat laat zitten.

Des al niet te min is 4/5 liter kopruimte natuurlijk wel vrij weinig.
Daarvoor kan een iets groter vat wel wat helpen.

Maar als ik het zo lees lijkt het probleem met het doorgisten dan toch ergens anders te zitten.
We gaan het in de gaten blijven houden, er zal toch ergens iets niet helemaal lekker gaan.

Jacques

Citaat van: Bierschuit op 23-02-2024  21:46 uMaar als ik het zo lees lijkt het probleem met het doorgisten dan toch ergens anders te zitten.

Misschien vind je het antwoord in het artikel https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/gestokte-vergisting/

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-02-2024  21:33 uEen beetje min of meer kopruimte maakt niet uit. Hooguit dat als je veel kopruimte hebt je meer kans hebt op oxidatie als de temperatuur daalt en er zuurstof door je waterslot gaat.
Dat klopt denk ik niet en kunnen mensen daarmee onterecht gaan denken dat ze het gistingsvat bijna helemaal vol kunnen doen. Als je dat doet, loopt je veel meer kans dat het er overheen gaat gisten en raak je onnodig veel gist kwijt. Ik heb dat zelf een tijdje geleden meegemaakt en bij mij liep de gisting daardoor vast, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=687107

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-02-2024  22:00 uDat klopt denk ik niet en kunnen mensen daarmee onterecht gaan denken dat ze het gistingsvat bijna helemaal vol kunnen doen. Als je dat doet, loopt je veel meer kans dat het er overheen gaat gisten en raak je onnodig veel gist kwijt. Ik heb dat zelf een tijdje geleden meegemaakt en bij mij liep de gisting daardoor vast, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=687107

Eerder deze dag schreef ik
Citaat van: Jacques op 23-02-2024  17:31 uOp voorwaarde dat de gist niet voor een groot deel uit het gistvat geblazen wordt bij een blow-off maakt de grootte van de kopruimte niet uit.
dat geldt natuurlijk nog steeds.

Veel kopruimte heb je maar bij een beperkt aantal gisten nodig.

hansHalberstadt

"Op voorwaarde dat de gist niet voor een groot deel uit het gistvat geblazen wordt bij een blow-off maakt de grootte van de kopruimte niet uit."
Dat is net zoiets als dat je zegt dat je best een halve dag in de felle zon mag zitten om niet te verbranden, op voorwaarde dat de zon geen UV straling afgeeft. Het ging hier juist om de vraag of gist verliezen via de blowoff een negatief effect heeft op de gistingssnelheid verderop in de gisting. Dus de aanname was al dat het er overheen gaat gisten.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-02-2024  23:24 u"Op voorwaarde dat de gist niet voor een groot deel uit het gistvat geblazen wordt bij een blow-off maakt de grootte van de kopruimte niet uit."
Dat is net zoiets als dat je zegt dat je best een halve dag in de felle zon mag zitten om niet te verbranden, op voorwaarde dat de zon geen UV straling afgeeft. Het ging hier juist om de vraag of gist verliezen via de blowoff een negatief effect heeft op de gistingssnelheid verderop in de gisting. Dus de aanname was al dat het er overheen gaat gisten.

Nee. De voorwaarde is dat je op tijd uit de zon gaat. Maar dat weet je pas als je een paar keer voor kreeft gestudeerd hebt...
Sommige dingen leer je door ze te ervaren.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-02-2024  23:51 uNee. De voorwaarde is dat je op tijd uit de zon gaat. Maar dat weet je pas als je een paar keer voor kreeft gestudeerd hebt...
Sommige dingen leer je door ze te ervaren.
Precies dat, ja. Ik had immers ervaren wat het betekent als je te weinig kopruimte aanhoudt. Gevolg: kliederboel en vastgelopen halverwege de gisting,zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=687107

Fractus

Voor wat het waard is: Ik vergist vaker in een vat met maar een paar liter kopruimte, dit gaat eigenlijk altijd goed. Het klinkt voor mij alsof je precies een gist hebt gebruikt dit onwijs veel kopruimte nodig heeft, er zijn veel gisten die helemaal niet zo veel kopruimte nodig hebben.

Misschien moet je het zo bekijken: met jouw vat kun je met de meeste gisten uit de voeten, maar sommigen hebben meer ruimte nodig. Mocht je geen andere geschikte gist vinden, kun je altijd voor die ene gist wat minder liters brouwen. Dan gebruik je je vat optimaal en heb je geen tweede, groter vat nodig  :beersmiley:

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 25-02-2024  19:47 uHet klinkt voor mij alsof je precies een gist hebt gebruikt dit onwijs veel kopruimte nodig heeft, er zijn veel gisten die helemaal niet zo veel kopruimte nodig hebben.
Dat klopt. De Westmalle gist die ik gebruikt heb, heeft heel veel kopruimte nodig.

Bierschuit

Nogmaals dank allen voor de antwoorden en suggesties.

Het ging er bij de vraag met name om of er naast de blow off nog andere gist negatieve punten zitten bij een te krappe kopruimte.
Dit is dus niet het geval.

Aangezien ik nu een vat van 27 liter gebruik hou ik 4/5 liter kopruimte over.
Bij de brewmonk 30 (32), betreft de kopruimte dan 9/10 liter.
Dat zou in zekere zin de blow off, dus ook het verlies van gist moeten gaan verminderen.
Het is natuurlijk mogelijk, dat de sterke actieve gist momenteel toch teveel uit het vat komt.

Bijkomend voordeel is eventueel, dat ik met gisten die minder kopruimte nodig hebben.
Eventueel dan ook iets meer volume zou kunnen maken. :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Bierschuit op 26-02-2024  10:00 uHet ging er bij de vraag met name om of er naast de blow off nog andere gist negatieve punten zitten bij een te krappe kopruimte.
Dit is dus niet het geval.
Zoals genoemd dus de kans dat je te weinig actieve gist ovehoudt dus een vastgelopen gisting kunt krijgen. Weet niet of je dat al als negatief effect had meegenomen omder het kopje 'blow off'? dus nog even als check

Bierschuit

Yes, dat is natuurlijk ook het negatieve effect bij een blow off.
Hoeft niet direct een probleem te zijn, maar kan het wel zijn, indien er teveel gistverlies is.
In dat geval is dus die paar liter extra kopruimte alsnog wel een aanvulling.

Indien er alsnog een blow off en gistverlies is, zal dit naar mijn idee toch zeker minder moeten zijn als wanneer ik die 4/5 liter minder had.

hansHalberstadt

Citaat van: Bierschuit op 26-02-2024  10:37 uIndien er alsnog een blow off en gistverlies is, zal dit naar mijn idee toch zeker minder moeten zijn als wanneer ik die 4/5 liter minder had.

De gist vormt een schuimlaag bovenop waarbij je 2 effecten hebt:
1)  nieuw schuim wordt gevormd door de gist
2) schuim heeft een bepaalde levensduur voordat het schuimbelletje knapt

Effect 2 betekent dus dat het aantal belletjes wat per seconde knapt min of meer evenredig is met de hoeveelheid schuim. Dus als de aanvoer van schuim vast ligt ivm punt1 dan neemt de schuimlaag net zolang toe in hoogte totdat er eveneel afbraak is van schuim als dat er nieuw schuim gevormd wordt. Dus hoe meer kopruimte, hoe meer schuim er afgebroken kan worden.
Het kritische punt ligt dus daar waar bij een volledig gevulde kopruimte nog steeds meer schuim gevormd wordt dan er afgebroken.

als je dan kijkt naar een gist zoals Westmalle dan vormt die een heel dik plakkerig schuim wat nauwelijks afbreekt. dus als de aanvoer van schuim dan hetzelfde is (= hoeveelheid koolzuur die per seconde ontstaat) daqn krijg je een veel dikkere schuimlaag als evenwicht.

Zwenken helpt om het schuim sneller af te breken. Wat je dus kunt doen is bijvoorbeeld een soort roermechanisme maken in de kopruimte die langzaam ronddraait waardoor er meer schuim wordt afgebroken en dus je een minder dikke schuimlaag overhoudt.   

De gisting starten bij lagere temperatuur helpt ook omdat dat volgens effect 1 minder schuimproductie per seconde betekent.

Bierschuit

Citaat van: hansHalberstadt op 26-02-2024  10:50 uZwenken helpt om het schuim sneller af te breken. Wat je dus kunt doen is bijvoorbeeld een soort roermechanisme maken in de kopruimte die langzaam ronddraait waardoor er meer schuim wordt afgebroken en dus je een minder dikke schuimlaag overhoudt.   

De gisting starten bij lagere temperatuur helpt ook omdat dat volgens effect 1 minder schuimproductie per seconde betekent.

Een roermechanisme in een gistvat zou ik eens over nadenken.
Maar dit moet je sowieso dan ook weer uit kunnen zetten, anders zie ik mogelijke problemen met het uitzakken van je gist. (tenzij het natuurlijk geheel boven vloeistof niveau zit)

We gaan, denk ik dus ten eerste een paar liter groter vat aanschaffen.
Verder kunnen we dan met dit soort gisten de start van de vergisting wat koeler laten beginnen.
De temperatuur laten we dan rustig oplopen tot de gewenste temperatuur.

Het zwenken is ook nog een optie, maar zal waarschijnlijk wel vrij vaak herhaald moeten worden.

Hebben jullie mogelijk ervaring met het gistvat 30-32 liter van Brew Monk.
Of indien zelfs een idee of er veel verschil is met die van SS brewtech 27 liter?

Bierschuit

Deze tanks zijn sinds kort trouwens ook beschikbaar en hebben wel bijvoorbeeld een 40 liter versie:
https://www.brewtools.com/miniuni/7713199/miniuni-40-plus--tank-with-basic-accessories

Ziet er wel interessant uit, maar heeft dan ook wel een ander prijskaartje.

Fractus

Misschien kun je ook ergens een tweedehands RVS tankje op de kop tikken, 500 eu voor zo'n tank is wel erg prijzig. Dan kun je beter voor deze 20 HL tank gaan  :nut:  https://www.troostwijkauctions.com/l/1998-mueller-bte-dubbelwandige-20hl-fermentatie-druktank-%28c%29-A1-18954-15

Bierschuit

Citaat van: Fractus op 26-02-2024  13:27 uMisschien kun je ook ergens een tweedehands RVS tankje op de kop tikken, 500eu voor zo'n tank is wel erg prijzig. Dan kun je beter voor deze 20HL tank gaan  :nut:  https://www.troostwijkauctions.com/l/1998-mueller-bte-dubbelwandige-20hl-fermentatie-druktank-%28c%29-A1-18954-15

Ja, daarbij komen er sowieso ook nog wel wat extra accessoires. Dus prijzig, maar wel interessant.

Denk alleen dat 20HL een klein beetje te groot voor onze brouwerij is, haha.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.