Geen activiteit in waterslot

Gestart door BierUitBoekelo, 22-02-2024 18:42 u

Vorige topic - Volgende topic

BierUitBoekelo

Goedenavond mede brouwers!

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst sinds hele lange tijd weer iets gebrouwen. Een blond recept uit "Verander water in bier". Het lijkt erop dat de vergisting niet op gang komt. Ik zie namelijk geen activiteit in het waterslot. Het vat staat in een klimaatkast. Ik heb ongeveer 8 liter wort in het gistingsvat van 30 liter. De gist had ik samen met de geschrote mout besteld. Er komt wel een hele lekkere geur uit.

Heeft iemand enig idee wat hier misgaat, en wat ik kan doen om dit bier nog te redden?

Groetjes Ties

Kokkebil

Citaat van: BierUitBoekelo op 22-02-2024  18:42 uGoedenavond mede brouwers!

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst sinds hele lange tijd weer iets gebrouwen. Een blond recept uit "Verander water in bier". Het lijkt erop dat de vergisting niet op gang komt. Ik zie namelijk geen activiteit in het waterslot. Het vat staat in een klimaatkast. Ik heb ongeveer 8 liter wort in het gistingsvat van 30 liter. De gist had ik samen met de geschrote mout besteld. Er komt wel een hele lekkere geur uit.

Heeft iemand enig idee wat hier misgaat, en wat ik kan doen om dit bier nog te redden?

Groetjes Ties

Gistend bier stinkt. Tenminste bij mij wel.
Temp? Oude gist?

Snelbier

Zie 'veel gestelde vragen': https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/vergisting-startniet/
Lekje ergens, 99% kans.. Kan zelfs bij de duurste gistvaten gebeuren.
Vat even openen om te kijken. Bubbels op het wort betekent dat vergisting loopt.
Grote kans dat hoofdgisting al voorbij is en er een randje opgedroogd schuim in het vat zit.
Succes, Snelbier

Jacques

Een prima verwijzing van Snelbier.  :duimop:

Zie ook het artikel https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/17-keer-waterslot/ (met daarin een verwijzing naar het artikel over het niet op gang komen van de vergisting).

BierUitBoekelo

Citaat van: Snelbier op 22-02-2024  19:25 uZie 'veel gestelde vragen': https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/vergisting-startniet/
Lekje ergens, 99% kans.. Kan zelfs bij de duuste gistvaten gebeuren.
Vat even openen om te kijken. Bubbels op het wort betekent dat vergisting loopt.
Grote kans dat hoofdgisting al voorbij is en er een randje opgedroogd schuim in het vat zit.
Succes, Snelbier
Heb even snel in het vat gekeken. Het wort bubbelt en er zit een schuimlaag aan de rand. Bedankt voor het meedenken!

Snelbier

Citaat van: BierUitBoekelo op 23-02-2024  23:27 uHeb even snel in het vat gekeken. Het wort bubbelt en er zit een schuimlaag aan de rand. Bedankt voor het meedenken!
Volgende stap al bedacht?  >:D
Je hebt een lekkend gistvat.  Risico op oxidatie van je bier.
Lekje moet dicht, óf snel hevelen naar beter gistvat.
Succes, Snelbier

Jacques

Citaat van: Snelbier op 24-02-2024  10:35 uLekje moet dicht, óf snel hevelen naar beter gistvat.

Uitstekende tips!

Stekel

Hoi,
Ik had deze week eigenlijk precies hetzelfde. Vorige week brouwsel gemaakt van ongeveer 17 liter, 2 zakjes S33 erbij gedaan. Gistvat afgesloten, conisch en de blow-off aangesloten. De hele week totaal geen activiteit gezien. Begin sg was 1066 en na 4 dagen al 1010. Vanmorgen weer gemeten en nog steeds 1010 dus vanmiddag gebotteld. Voor ik het vat opende alles ingespoten met lekzoekspray en vat op overdruk gezet. Nergens lek. Vat opengemaakt en er zat een keurige rand in van het gisten. Pakking in het deksel zat keurig op zun plek. Ik heb 2 selfmade conische rvs vaten en tot nu altijd activiteit in de blow-off.

Broewerke

Citaat van: Stekel op 25-02-2024  16:32 uHoi,
Ik had deze week eigenlijk precies hetzelfde. Vorige week brouwsel gemaakt van ongeveer 17 liter, 2 zakjes S33 erbij gedaan. Gistvat afgesloten, conisch en de blow-off aangesloten. De hele week totaal geen activiteit gezien. Begin sg was 1066 en na 4 dagen al 1010. Vanmorgen weer gemeten en nog steeds 1010 dus vanmiddag gebotteld. Voor ik het vat opende alles ingespoten met lekzoekspray en vat op overdruk gezet. Nergens lek. Vat opengemaakt en er zat een keurige rand in van het gisten. Pakking in het deksel zat keurig op zun plek. Ik heb 2 selfmade conische rvs vaten en tot nu altijd activiteit in de blow-off.
Vorige week gebrouwen en nu al gebotteld? Zie dat ie wellicht uitgegist is maar toch.

Jacques

Citaat van: Stekel op 25-02-2024  16:32 uHoi,

Als het bier uitgegist was heeft het gebruik van een lekzoekspray weinig zin. De overdruk is dan ontsnapt via je lek(je).

Jacques

Citaat van: Broewerke op 25-02-2024  17:54 uVorige week gebrouwen en nu al gebotteld? Zie dat ie wellicht uitgegist is maar toch.

Zo te merken is er een overmaat aan gist geënt. De hoofdgisting en ook de nagisting gaan dan snel, heel snel.
Met een lekkend gistvat mag je niet te lang wachten met bottelen omdat de oxidatiesmaak steeds meer de overhand krijgt.

Het beste wat Stekel kan doen is investeren in een goed sluitend (rvs) gistvat. Kost wat centen, maar zorgt wel voor een beter bier. Tip: BrewMonk.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 25-02-2024  21:27 u....mag je niet te lang wachten met bottelen omdat de oxidatiesmaak steeds meer de overhand krijgt.

Het beste wat Stekel kan doen is investeren in een goed sluitend (rvs) gistvat. Kost wat centen, maar zorgt wel voor een beter bier. Tip: BrewMonk.

Het beste wat Stekel kan doen is een biertje nemen en zich vooralsnog geen zorgen maken over zijn lekkende gistvat.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 25-02-2024  22:13 uHet beste wat Stekel kan doen is een biertje nemen en zich vooralsnog geen zorgen maken over zijn lekkende gistvat.

Als je een gistvat hebt dat niet goed afsluit dan heb je heel snel last van oxidatiesmaak. Met een een beetje pech zelfs voor het bottelen...

Schanulleke

Welnee, er komt zoveel CO2 vrij. Je moet alleen niet te lang wachten met lageren.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 25-02-2024  22:45 uWelnee, er komt zoveel CO2 vrij. Je moet alleen niet te lang wachten met lageren.

Ik heb andere ervaringen. Oxidatie gaat echt heel snel. Een dekentje koolzuur biedt weinig bescherming.
Zie bijvoorbeeld https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35908.0.html
De oxidatie vond plaats in een paar dagen tijd.

Stekel

Citaat van: Jacques op 25-02-2024  21:23 uAls het bier uitgegist was heeft het gebruik van een lekzoekspray weinig zin. De overdruk is dan ontsnapt via je lek(je).
Hoi,
ik heb de test gedaan na het bottelen met het vat nog dicht, met de compressor 0.7 bar overdruk erop gezet en toen alles met lekzoekspray gedaan. Had dus niks met het uitgegist zijn te maken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-02-2024  22:53 uIk heb andere ervaringen. Oxidatie gaat echt heel snel. Een dekentje koolzuur biedt weinig bescherming.
Dat is zodra het zo langzaam gaat gisten dat luchtdruk en temperatuurverschillen meer effect krijgen dan de gisting zelf en er daardoor zuurstof naar binnen komt. Een klein lekje of een niet goed werkend terugsdlagklepje geven dat effect.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 25-02-2024  22:53 uIk heb andere ervaringen. Oxidatie gaat echt heel snel. Een dekentje koolzuur biedt weinig bescherming.

De plaatjes zien er wel overtuigend uit, maar toch heb ik mijn twijfels of het in de praktijk wel zo'n vaart loopt. Ook een aan de lucht gebruind stukje appel smaakt niet meteen beroerd. Een lek(je) in een gistvat is wel wat anders dan een open vergisting en ook dat laatste wordt in de praktijk nog regelmatig toegepast. Maar daar hoeven we wat mij betreft niet nog een keer over te discussiëren.

hansHalberstadt

Misschien werkt dit filmpje nog verhelderend:

Diffusiesnelheid betekent dat gas in een ander gas zich maar met een beperkte snelheid kan voortbewegen via diffusie. Dus als je bv zuurstof en koolzuur via een buis met elkaar verbindt dan gaat de zuurstof met een bepaalde diffusiesnelheid de koolzuur tegemoet. Maar als je dus zorgt dat de snelheid waarneer de koolzuur zich verplaatst naar buiten toe groter is dan de diffusiesnelheid van zuurstof naar binnen, dan kan de zuurstof nooit de koolzuur bereiken. Dus een lekje in een vat met uitstromende koolzuur door gisting betekent dat er nooit zuurstof in kan als er maar voldoende koolzuur uit komt.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 26-02-2024  15:55 uDe plaatjes zien er wel overtuigend uit, maar toch heb ik mijn twijfels of het in de praktijk wel zo'n vaart loopt

Doe eens een test. Open een flesje bier. Leg de dop op de fles. Laat het 24 uur staan en proef dan het bier...

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-02-2024  18:16 uMisschien werkt dit filmpje nog verhelderend:

Diffusiesnelheid betekent dat gas in een ander gas zich maar met een beperkte snelheid kan voortbewegen via diffusie. Dus als je bv zuurstof en koolzuur via een buis met elkaar verbindt dan gaat de zuurstof met een bepaalde diffusiesnelheid de koolzuur tegemoet. Maar als je dus zorgt dat de snelheid waarneer de koolzuur zich verplaatst naar buiten toe groter is dan de diffusiesnelheid van zuurstof naar binnen, dan kan de zuurstof nooit de koolzuur bereiken. Dus een lekje in een vat met uitstromende koolzuur door gisting betekent dat er nooit zuurstof in kan als er maar voldoende koolzuur uit komt.

Deze discussie hebben we vaker gevoerd. Als de concentratie van een gas heel laag is gaat de diffusie sneller.
Overigens is onze ademhaling ook gebaseerd op diffusie en gelukkig gaat dat niet zo langzaam... :-)

CeesM

Citaat van: Snelbier op 24-02-2024  10:35 uVolgende stap al bedacht?  >:D
Je hebt een lekkend gistvat.  Risico op oxidatie van je bier.
Lekje moet dicht, óf snel hevelen naar beter gistvat.
Succes, Snelbier
40 jaar geleden ging de hoofdvergisting van mijn bier in een plastic emmer met losse deksel. Zo kon ik elke dag wat schuim afscheppen. Na een paar dagen in een mandfles met waterslot voor de nagisting. ;) Toen was al het brouwapperatuur nog niet voorhanden als nu.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 26-02-2024  23:02 uAls de concentratie van een gas heel laag is gaat de diffusie sneller.
Termen als langzamer en sneller heb je weinig aan. Het gaat om de conclusie welke minimale gistingssnelheid je nodig hebt om geen zuurstof in je gistingsvat naar binnen te krijgen.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 27-02-2024  08:57 uZo kon ik elke dag wat schuim afscheppen.
Geen idee at dat voor nut had. Je raakt daardoor alleen maar juist de meest actieve gist kwijt. Gelukkig zijn de tijden verandert.

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 27-02-2024  09:02 uGeen idee at dat voor nut had. Je raakt daardoor alleen maar juist de meest actieve gist kwijt. Gelukkig zijn de tijden verandert.
Ja, met de kennis van nu werk ik ook anders. ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.