Werking mandfles

Gestart door Pasca96l, 18-02-2024 00:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Pasca96l

Hallo brouwers! Daar ben ik weer met een vraag  :groots:

Vandaag reed ik 'toevallig' langs Brouwland, en ik moest er uiteraard even binnen kijken. Ik heb daar een mooie mandfles gekocht. ik heb daar toch regelmatig wat over gelezen, en nu wil ik het toch een keer gaan proberen. Nu heb ik een fles van 15 liter gekocht, en wil ik een deel van mijn brouwsel van 27 liter er mee gaan vullen. een deel van mijn brouwsel wil ik dus gelijk gaan bottelen, zoals ik vaker heb gedaan. en een deel in de fles laten 'rijpen' het idee er achter is om het verschil te gaan zien en proeven.

Wat ik ervan begrijp is dat ik door het laten 'rijpen' een zachter en helder bier krijg.

Nu heb ik nog wel een paar vragen, is er een vullingsgraad die ik aan moet houden in de fles? Of maakt het niet zoveel uit? En vooral, en dit kon ik eigenlijk niet terugvinden... hoe lang moet ik het in de fles laten zitten, voordat ik het ga bottelen? Kan ik zoiets na meten? Of is het meer op gevoel?

Ik lees ook verschillende verhalen over bottelgist. Dit heb ik nog nooit gebruikt, omdat ik het bier na het vergiste altijd direct bottelde, maar in de mandfles staat het natuurlijk een tijdje stil. Is het aan te raden om bij het bottelen van het bier uit de mandfles bottelgist gebruiken? Heeft dit geen invloed op de smaak?

bierfan

Tja, als je die fles wilt gebruiken voor de hoofdvergisting dan zou ik er niet meer dan een liter of 10/12 in doen. Als je de fles wil gebruiken voor na de hoofdvergisting dan zou ik m bijna helemaal vol doen.

Ik denk niet dat je er iets mee op schiet. Waar het bier rijpt maakt niet uit.

oneman

Voor rijpen van bier is een mandfles zeker bruikbaar. De Belgen doen dan nogal eens. Het is daarbij belangrijk wel de zuurstof uit de fles te krijgen, dus doe hem vrijwel helemaal vol en doe er een schepje suiker bij, zodat er wat CO2 wordt gevormd die de zuurstof uit de fles drukt.

Het zal echter voor de meeste bieren niet veel uitmaken. Het wordt, weer door de Belgen, veel gedaan met zure bieren (lambiek, vlaams bruin) en voor het langdurig laten trekken van fruit op bier. Daarbij is het zeker nuttig.

Je zou op het Belgische forum kunnen rondkijken. Daar gaat het vaker over deze flessen dan hier.  Zij noemen een mandfles "Dame Jeanne", handig bij het zoeken.

oneman

CeesM

Het rijpen van bier gaat in de fles en onder druk. Het lang in een mandfles bewaren zou ik niet doen omdat daar geen druk op kan staan. Dat klapt geheid uit elkaar.

Oxhead

Citaat van: CeesM op 21-02-2024  15:42 uHet rijpen van bier gaat in de fles en onder druk. Het lang in een mandfles bewaren zou ik niet doen omdat daar geen druk op kan staan. Dat klapt geheid uit elkaar.

Daar is een waterslot voor. Ook onder lichte druk rijpt het bier.

Jacques

Citaat van: Oxhead op 21-02-2024  18:50 uDaar is een waterslot voor. Ook onder lichte druk rijpt het bier.

Het rijpen gaat ook een een bierflesje...
Lang bewaren voorafgaaand aan het bottelen doet eerder kwaad dan goed.

CeesM

Citaat van: Jacques op 22-02-2024  16:31 uHet rijpen gaat ook een een bierflesje...
Lang bewaren voorafgaaand aan het bottelen doet eerder kwaad dan goed.
Dat bedoel ik. Hij gaat bottelen en de rest afvullen in een mandfles. Deze kan hij niet afsluiten om te rijpen.

Jacques

Citaat van: CeesM op 27-02-2024  08:31 uDeze kan hij niet afsluiten om te rijpen.
Een mandfles kun je goed afsluiten met een volrubberen stop en waterslot. Glas biedt een betere bescherming tegen oxidatie dan plastic.
De meeste hobbybrouwers gebruiken tegenwoordig geen mandflessen meer vanwege de kwetsbaarheid en het doorlaten van uv-licht. RVS-gistvaten zijn de laatste jaren de norm. Die hebben alles mee, behalve de prijs. Ze zijn in feite onverwoestbaar en kunnen heel veel jaren meegaan.

hansHalberstadt

Af en toe gebruik ik nog wel 2 10 liter mandflessen voor proefjes van bv split batch. Voordeel is dat je er mooi in kunt kijken naar bv schuim eigenschappen. 

CeesM

Citaat van: Jacques op 27-02-2024  14:01 uEen mandfles kun je goed afsluiten met een volrubberen stop en waterslot. Glas biedt een betere bescherming tegen oxidatie dan plastic.
De meeste hobbybrouwers gebruiken tegenwoordig geen mandflessen meer vanwege de kwetsbaarheid en het doorlaten van uv-licht. RVS-gistvaten zijn de laatste jaren de norm. Die hebben alles mee, behalve de prijs. Ze zijn in feite onverwoestbaar en kunnen heel veel jaren meegaan.

Ik bedoel het luchtdicht afsluiten. Zoals bij het bottelen of vullen van drukvaten. Want het is toch niet bevoordelijk voor het bier om nog maanden in een fles met waterslot te houden.

Jacques

Citaat van: CeesM op 28-02-2024  08:24 uWant het is toch niet bevorderlijk voor het bier om nog maanden in een fles met waterslot te houden.

Het is niet bevorderlijk om bier maanden op de gist te houden tenzij het gaat om barrel aging.
Een ding dat ik geleerd heb van mijn Brand avontuur is het bier na de vergisting zo snel mogelijk van de gist af moet. Op die manier behoudt je bier zijn frisse smaak.

hansHalberstadt

Misschien goed om even samen te vatten wat zinvolle redenen zouden kunnen zijn om een mandfles te gebruiken.

Wat mij betreft, is dat:
-de mogelijkheid om het gistende bier te zien tijdens de gisting (bv proefgisting), dus bv eigenschappen van het schuim te kunnen volgen. (bv om een idee te krijgen of je last gaat krijgen van er overheen gisten door een dik stabiel schuim met gist bovenop)
-als je wil overhevelen na de felle hoofdgisting en je geen duur RVS vat wilt kopen.

Jacques

Dan is het ook goed om de nadelen van een mandfles te benoemen:
- breekbaar. Glasscherven zijn gevaarlijk;
- grote mandflessen zijn niet makkelijk op te tillen zonder mand;
- laat licht door, wat voor een smaakafwijking kan zorgen;
- lastig te reinigen door de kleine opening.

Het visueel volgen van de vergisting gaat niet altijd handig door condensvorming en vertekening door de vorm van de mandfles.

Het is niet voor niets dat mandflessen niet meer zo populair zijn...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-02-2024  15:37 uHet is niet voor niets dat mandflessen niet meer zo populair zijn...
Vanaf dit bericht dan waarschijnlijk nog iets minder populair. ;) 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.